Algemene tevredenheid
94% zegt tevreden te zijn over de medische zorgIn opdracht van de Vlaamse overheid werden al 7000 bewoners van woonzorgcentra (WZC, nieuwe benaming voor rusthuizen) bevraagd; de overigen zijn dit jaar en volgend jaar nog aan de beurt. 94 procent van hen zegt tevreden te zijn over de medische zorg die ze krijgen, 83 procent geeft aan onmiddellijk de hulp te krijgen die ze nodig hebben, volgens 81 procent houden de zorgverleners rekening met hun wensen en 77 procent toont zich tevreden over de maaltijden die ze voorgeschoteld krijgen. Dat klinkt mooi, niet?
Personeelsgebrek
Het onderzoek bracht echter ook de keerzijde van de medaille aan het licht: driekwart van de bewoners betreurt dat er tijdens de weekends geen ontspannende activiteiten worden georganiseerd en dat het personeel niet de moeite neemt voor een vriendelijk gesprek(je). In beide gevallen wordt personeelsgebrek (al dan niet terecht) aangeduid als achterliggende reden.
Bewoners willen hun persoonlijke verhaal kwijt aan de zorgverlenersOm ervoor te zorgen dat bewoners van woonzorgcentra minder kwetsbaar zijn voor eenzaamheid en psychische problemen, mag de zorg in deze sector echter niet beperkt blijven tot lichamelijke verzorging van de bewoners. Dat meent Luc Van de Ven, klinisch ouderenpsycholoog aan de KU Leuven en gerenommeerd auteur van verschillende boeken over ouderenzorg en –problemen. Zo is het belangrijk dat zij kunnen rekenen op een vertrouwenspersoon, met wie ze problemen kunnen bespreken of een gesprek kunnen aangaan dat verder reikt dan het eten, de nachtrust of het weer. Of zorgverleners aandacht hebben voor het individuele verhaal van de bewoners of niet, is voor hen van cruciaal belang.
Van de Ven: “Wij kunnen er in de opleiding en bijscholing niet genoeg op hameren dat dit in de woon- en zorgcentra nog belangrijker is dan in ziekenhuizen, waar mensen maar tijdelijk verblijven. Een woonzorgcentrum is voor de bewoner zijn of haar thuis.”
Toch enkele kanttekeningen
Zonder de objectiviteit van het onderzoeksbureau in twijfel te willen trekken, plaatst onze columnist Jan Schils bij deze over het algemeen rooskleurige onderzoeksresultaten toch enkele kanttekeningen. Hij doet dat op basis van eigen ervaringen tijdens bezoeken aan woonzorgcentra, ervaringen en getuigenissen van anderen en de soortgelijke onderzoeken en literatuur. De hamvraag die zich opwerpt, bij welke enquête ook onder WZC-bewoners, is of zij vrijuit kunnen en durven te antwoorden op de vragen. De ervaring leert dat dit, uit vrees voor boze reacties (of erger?) van directie of personeel, lang niet altijd het geval is. Daaruit zouden we kunnen afleiden dat de resultaten van dergelijke onderzoeken misschien wel eens niet de gehele realiteit weergeven ...
Een en ander neemt niet weg dat bewoners van woonzorgcentra in Vlaanderen in de meeste gevallen goed tot zeer goed worden behandeld en verzorgd, en dat directies en personeel hun uiterste best doen om het de residenten zo aangenaam mogelijk te maken. Daarover bestaat geen twijfel. Maar minder goede toestanden mogen wel aan de kaak worden gesteld.
Depressie
Bewoner van een woonzorgcentrum of niet, ouder worden gaat, jammer genoeg, doorgaans gepaard met lichamelijke ongemakken, ziekte en (vaak) ook eenzaamheid. Er is minder contact met de kinderen doordat die hun eigen weg zijn gegaan, sociale contacten verwateren en familie en vrienden vallen weg door ziekte en sterfgevallen, wat uiteraard verdriet met zich meebrengt.
Dat kan een gevoel veroorzaken van angst, eenzaamheid, somberheid en zinloosheid van bestaan. Kortom, lichamelijke klachten nemen toe en die worden meestal, en bovendien ook vaak ten onrechte, enkel en alleen toegeschreven aan de (hogere) leeftijd. Dat er daarentegen sprake is van een depressie, wordt daardoor vaak niet of te laat herkend door artsen en verzorgend personeel, waardoor de juiste hulpverlening ontbreekt of te laat wordt geboden.
Kwalijke praktijken
Soms hoor je wel eens dat WZC-bewoners die nauwelijks of niet meer kunnen lopen, maar die niet incontinent zijn, toch verplicht worden om luiers te dragen. Het excuus daarvoor is dat het personeel onvoldoende tijd heeft om hen naar het toilet te begeleiden. Die praktijk is echter vernederend en respectloos voor de bewoners. Verder zijn er nog wel zaken aan het licht gekomen die niet door de beugel kunnen, zoals geen hulp bieden bij maaltijden, geen regelmatig bad geven, ruwe behandeling van de zorgverleners, medicatiefouten en zo passen er wel meer voorbeelden in het rijtje. Ook op financieel gebied zijn sommige gevallen zorgwekkend te noemen: afnemen van bezittingen, diefstal van geld of juwelen, misbruik van volmachten.
Infantiliseren
Ouderen die als kinderen behandeld worden, sterven 7,5 jaar eerderInfantiliseren: een van de meest verwerpelijke behandelingen van ouderen in het algemeen, en WZC-bewoners in het bijzonder. Van de Ven noemt dat zelfs ouderenmishandeling. Ook een Amerikaans onderzoek van de Universiteit van Kansas bevestigt dat. Dat onderzoek suggereert zelfs dat ouderen kinderlijk behandelen en betuttelen een schadelijk effect kan hebben op hun gezondheid, én het kan in extreme mate tot gevolg hebben dat zijn tot 7,5 jaar eerder sterven dan senioren die niet als kinderen werden behandeld. Stress is hier de grote boosdoener.
Ook een Britse seniorenorganisatie bevestigt:’Wanneer iemand zijn of haar hele leven een gerespecteerd lid van de gemeenschap is geweest en, na in een tehuis of ziekenhuis te zijn beland, als een snotneus wordt behandeld alleen omdat hij of zij grijze haren en rimpels heeft, kan dat het zelfbeeld en het zelfrespect van deze mensen zwaar ondermijnen.’ Zinnetjes zoals ‘En, hoe voelen we ons vandaag?’ en ‘Hebben we ons bordje helemaal leeggegeten?’, worden regelmatig door verplegers en verzorgers in de mond genomen, maar worden in vele gevallen als betuttelend en neerbuigend ervaren, zelfs wanneer ze goed bedoeld zijn.
Auteur: Jan Schils
14 reacties
als er een speciaal etentje is??zelf meegemaakt! dan van m·n oren gaan maken hoor! de "normale oudjes" kregen een mooie onderlegger een bestek en glas voor de wijn???
waarom niet voor de demente mensen?? die betalen even veel als de andere inwoners he!!Ik was daar heel verdrietig om! Het was in Borgerhout he?? dan de hulp?? ofwel kennen ze geen Nederlands?? en vragen ze dat moeder geen Engels kan?? Nu is er een Spanjaard aan het werken?? die kan nauwelijks Nederlands he?? Je ziet daar dus te wachten tot je sterft he!! erg gesteld in de rusthuizen!! Annie Van Kerkhoven
Een beschaving wordt afgemeten aan de graad van respect voor ouderen en dieren. Vaak niet fraai.
Veel kleinere problemen kunnen worden verlicht als bijv vrijwillige studenten al eens mee gaan wandelen, of adviseren bij computergebruik. Zoals in NL al bestaat, met veel lol voor beide partijen als resultaat.
En dat 'infantiliseren' is een wijd verspreide kwaal. Hoorde net een jonge leerkracht (!)praten over 'zwartekes' die een eetstalletje hadden op de jaarmarkt. En dan zijn we verwonderd dat er enkelen klagen over Zwarte Piet ;-)) Anne
Mijn beide ouders hebben 3 jaar in een rusthuis verbleven. Ik heb er geen woorden voor. De praktijken die ze daar uitoefenen daar kan geen enkele rusthuisbewoner tevreden en happy mee zijn. Sommige van die praktijken waren ronduit schandalig. Ik heb eveneens regelmatig sommige van die toestanden aangeklaagd maar zonder enig resultaat.
Ja het is erg gesteld met onze rusthuizen.
Eva
Ik kwam dagelijks langs om een bezoek te brengen. Daardoor zag ik maar al te goed wat zich afspeelde. Je kan me niet verwijten dat ik de oudjes die mijn levenspad doorkruisen links laat liggen. Ik ben blij te vernemen dat er ook nog goed functionerende instellingen zijn. Maar ik kwam op diverse plaatsen en zag zaken die niet door de beugel konden. Zoals een hele afdeling oudjes die elke avond in de urinestank liggen omdat men telkens op hetzelfde tijdstip alle urinezakjes leegmaakt en het gebouw blijkbaar niet goed kon verlucht worden. Ik dacht dat er iets was misgelopen en meldde het een verpleegster metvde vraag of er niet kon verlucht worden. Ik kreeg als antwoord dat dat elke dag zo was en dat het niet anders kon.
Hetgeen ik kan zeggen over de rusthuizen is in dik en vet gedrukt ER IS GEEN GELD OM MEER MENSEN in dienst te nemen, het verplegend personeel doet hun best maar er is geen tijd ook om met de mensen bezig te zijn zoals het hoort vb. tijdstippen om met de oudjes naar het toilet te gaan is er niet...doe maar in de pamper het is mensonterend!
Hopelijk sturen ze mij er niet naartoe want dan zou ik mijn gedacht zeggen en zouden ze me er zeker buitenwippen, dus.... thuisblijven en gaat het niet meer er zijn koorden genoeg. Ge moet realistisch zijn in deze maatschappij.
Privé rusthuizen worden opgericht en uitgebaat om er geld aan te verdienen. Elk personeelslid dat uitgespaard wordt is pure winst. Ze hebben dus twee mogelijkheden: Ofwel peperdure tarieven en goede service of "normale" tarieven en slechte service.
Ook de OCMW rusthuizen krijgen stilaan te maken met deze problemen. Die "moeten" dan wel geen winst maken maar kunnen al evenmin hun taken goed uitvoeren als de gemeente niet elk jaar flink bijdraagt aan de werkingskosten. Vele bewoners hebben nl. een lager pensioen dan de verblijfskosten.
Tegenwoordig wordt dan ook nog eens al wie gespaard heeft, of nu spaart, voor zijn oude dag als halve misdadiger behandeld omdat hij zogezegd de economie niet genoeg steunt. De situatie zal er dus niet op verbeteren voor wie "luxe" rusthuizen niet kan betalen. Ze zullen tevreden moeten zij met wat de gemeenschap voor hen wil bijleggen.
Mijn moeder is sinds acht maanden in een zorgcentrum met goede naam en ook daar is er heel wat dat niet door de beugel kan, tenzij we het normaal moeten vinden dat mensen nooit eens een bad en amper drie keer op acht maanden tijd een douche krijgen. Dat het bed dicht gelegd wordt zoals ze eruit gekomen zijn 's morgens, steeklaken op een hoop, laken en sprei er gewoon over gelegd. Moeder is onlangs 's nachts uit bed gevallen en met erg bloedend hoofd, na lang roepen de hele nacht op de grond blijven liggen, tot de vroege dienst haar gevonden heeft. Ik ga haar minstens vier keer per week bezoeken en merk dat, als er mensen bellen, er na een half uur nog niet gereageerd wordt. Zo kan ik nog een hele waslijst opsommen, maar het personeel is heel vriendelijk en als je met hen praat zijn ze, zo lijkt het, ook heel bezorgt. Ik heb niet de indruk dat er een groot tekort aan personeel is, maar wel een hoofdverpleegkundige die de teugels zeer los laat.