Prijs-kwaliteit?
Een slimme verkoper kiest de prijs van zijn producten met veel zorg. Want wanneer we als klant een prijs zien, dan trekken we daar (onbewust) heel wat conclusies uit. Beeld je eens in dat je in de winkel hamburgers ziet liggen, die niet meer dan tien cent per stuk kosten. Al de andere hamburgers die de winkel verkoopt, kosten minstens een euro per stuk. Zou je jezelf niet afvragen wat er mis is met die goedkope hamburgers – of op zijn minst wat er minder goed aan is? De kans is groot dat je jezelf die vraag stelt. Hoe komt dat? Omdat ons is aangeleerd prijs te associëren met kwaliteit. Iets dat heel kwaliteitsvol is, kan je immers voor veel geld verkopen. Dat is logisch. Maar betekent dat dan dat alles dat duur geprijsd staat ook kwaliteitsvol is? En is een product dat laag geprijsd is, ook altijd van bedenkelijke kwaliteit?
Een woordje uitleg over prijzen
De prijs van een product wordt bepaald door twee elementen:
- de reële kosten (productie, loonkost, transport, ...),
- hoeveel de klanten bereid zijn te betalen.
Het eerste element is duidelijk – een product moet op zijn minst de kosten terugverdienen, anders is het een slechte zaak voor de producent en de verkoper. Het tweede puntje is interessant wanneer je als klant je voordeel wilt doen. Heb je je ooit afgevraagd waarom bijvoorbeeld een blikje cola in de bioscoop 2 euro kost, terwijl datzelfde blikje 0,50 euro kost in de supermarkt? De kwaliteit van dat blikje cola is immers dezelfde. Mensen die een uitstapje naar de bioscoop maken, zijn namelijk op dat moment bereid meer voor hun drankje te betalen dan wanneer ze in de supermarkt rondstappen. En waarom is confituur van een A-merk duurder dan die van een huismerk? Omwille van de hogere kosten? Dat kan – maar vooral ook omdat mensen bereid zijn meer te betalen voor een A-merk. En dat is niet altijd terecht.
Eén product, twee verpakkingen
Producten van A-merken zijn heel wat duurder dan van huismerken, ook al zijn ze soms identiekHeel wat supermarkten hebben tegenwoordig hun eigen huismerk, en veel mensen denken dat die toch een beetje minder kwaliteitsvol zijn dan de A-merken. Soms is dat ook zo, maar niet altijd. Het is soms zelfs zo, dat de producten van de A-merken en die van de huismerken identiek zijn. Enkel de verpakking is anders. De inhoud komt van dezelfde producent en heeft dezelfde ingrediënten, in dezelfde hoeveelheden. Hoe kan dat? Omdat supermarkten de producten voor hun huismerk soms bij dezelfde producent bestellen. Hoe komt het dan dat je toch meer betaalt voor bijvoorbeeld de pot chocopasta van het A-merk, als in de pot van het huismerk dezelfde pasta zit? Omdat mensen denken dat het A-merk beter is, en dus zijn ze bereid om meer te betalen.
Maar een slimme klant kan zijn voordeel halen uit deze situatie, door uit te zoeken welke goedkope producten net zo kwaliteitsvol zijn als hun dure broertjes. Hoe kom je dat te weten?
- Door etiketten te lezen en ingrediëntenlijsten te vergelijken.
- Door verschillende producten uit te proberen en te vergelijken.
- Door te luisteren naar de ervaringen die anderen met een product hadden.
- Door het te vragen aan de verkoper of iemand anders met kennis van zaken.
Je kan heel wat over een product te weten komen door etiketten te lezen, zelf producten te testen en te luisteren naar de ervaringen van anderen. Maar doe zeker ook af en toe de moeite om een praatje te slaan met de verkoper, of met je buurman die in een koekjesfabriek werkt. Deze mensen kunnen je soms discreet vertellen dat een wit product in feite hetzelfde is als het concurrerende A-merk, of dat de kwaliteit net zo goed is.
Soms zit de kwaliteit van een product echt vanbinnen, en daarom moet je door de verpakking heen leren kijken. Dat kan je heel wat geld besparen, zonder dat je het met minder kwaliteit moet doen.
Op zoek naar nog meer tips zoals deze? Lees dan ook het boek van de auteur.
MINDER GELDZORGEN - Bjorn Peeters
Leer een goed budget opstellen en efficiënt besparen, voor meer financiële zekerheid en minder geldzorgen. Eenvoudig en praktisch.
21.95 euro - te koop bij o.a. Standaard Boekhandel en Bol.com
ISBN: 9789463187770
10 reacties
Het is inderdaad zo dat publiciteit voor merkproducten de prijs opdrijft.
Maar je hoort vaak beweren, de huismerken zijn hetzelfde als de A merken. Ze komen immers uit dezelfde fabriek en zelfs van dezelfde band. Enkel de verpakking is anders. Dat is dus pertinent niet waar. In die fabrieken worden de producten op maat van de afnemer gemaakt. Merkproducten inkoper gaat onderhandelen met de fabrikant en zegt: mijn publiek betaalt graag wat meer voor topkwaliteit. Je mag mijn koekjes dus bakken met de beste bloem en de beste chocolade.
De vertegenwoordiger van de harddiscount zegt tegen de zelfde fabrikant: mijn klanten kijken vooral naar de prijs, ik wil dat pak koeken verkopen aan zoveel Euro. Wat kun je daarvoor leveren? En dan rekent de fabrikant en zegt, we kunnen een behoorlijk product maken voor die prijs als we wat besparen op het meel, goedkope vetstof, dat merk je toch niet, en een mindere keuze chocolade nemen.
Beide koekenmerken zijn dus met de zelfde zorg en expertise gemaakt, maar zijn helemaal niet identiek. De verpakking en de marketing doet de rest. Voor de consument is het allemaal nogal verwarrend, en dat is ook de bedoeling.
Het is natuurlijk de vraag of het kwaliteitsverschil de hogere prijs verrechtvaardigd. Vaak niet, maar even vaak wel.
Persoonlijk heb ik me al vaak door harddiscounts als de Aldilidl laten vangen aan nepgereedschap wat er heel aantrekkelijk uitziet, maar zeer weinig duurzaam is, en dan bedoel ik niet het milieu.
Nog een voorbeeld: de Smartphone, de iPhone van Apple word geassembleerd in het verre oosten, vanwege de lage lonen, diezelfde fabrieken assembleren ook andere merken als bijvoorbeeld de Cubit en Homtom die lokaal worden verkocht, maar ook via het internet hier te koop zijn, voor prijzen incl btw en douane kosten onder 1:12e van iPhone of Samsung, LG enz namelijk 76 euro met het laatste besturingssysteem.
Toch even over gereedschap, als voorbeeld een ''merk'' lijmtang, kost in de ijzerwaren/doe het zelf winkel (maat 300 mm X 100 mm) al snel 28 euro, online kun je merkloze lijmtangen kopen voor een tiende van de prijs, die voor thuiswerk prima voldoen {ik bouw er een hele schuur mee op dit moment en ja er komt met het huidige weer wat roest op, maar een nieuwe is zo besteld en dat kan ik 10 X doen.) Ergo: de naam en winstmarge bepalen voor 80% de prijs, en omdat wij West Europeanen merkgeil zijn vliegen de iPhone's en Samsung's als warme broodjes de winkel uit.
De mens laat zich door hun hebberigheid graag bedotten en om de tuin leiden.
Niettemin : een tip van mij :
Kijk in de winkel naar de verschillende verpakkingen van een bepaald product. Grote verpakkingen zijn niet altijd goedkoper. Vergelijken is hier geboden en dat is heel gemakkelijk , aangezien de prijzen per kilo bv. zijn aangegeven op de prijsetiketten. Bv. ge ziet een verpakking van 1 kilo met in grote letters erop " 300 gram gratis"., prijs per kilo 8 euro. Daarnaast staat een verpakking, zonder een gratis extra , maar verpakt per 500 gram ; prijs per kilo : 7.50 euro! Wat kies je ??? Ik weet het wel.
Wees maar zeker dat de snoerloze boormachine die je in de solden aan -30% koopt en die in stapels op een pallet liggen te lonken niet didentiek zijn aan deze die normaal tijdens het jaar aan de normale prijs verkocht worden. Ofwel is de motor lichter, ofwel een goedkopere batterij. van af zo'n duizend exemplaren is een specifieke productie al rendabel. Ik heb het meegemaakt met een betonmolen. Ik wachtte tot de solden en wat bleek? De schijnbaar identieke betonmolens met hetzelfde typenummer die in aanbieding stonden hadden een andere zwakkere motor dan degene die ik voordien op het oog had.
Blijkbaar zijn de valstrikken en valkuilen voor de consument toch wat complexer dan dit artikel doet vermoeden.
Onlangs was er een interessant programma op radio2 over koffiepads. Daarin bevestigden de experts dat de verschilende koffiemerken wel degelijk een compleet lastenboek voor de productie opmaken tot in de kleinste details.
Welke koffiebonen en in welke verhouding ze gebruikt worden,de duur van het roosteren, de korrelgrootte bij het malen, alles ligt vast.
Koffiepads van Douwe Egberts en die van de Aldi hebben dus noch dezelfde samenstelling, noch dezelfde smaak en aroma. Gelukkig voor hen is de gierigheid,fantasie en het snobisme bij mensen doorgaans veel beter ontwikkeld dan hun zintuigen.