Deel via

Hoe ga je het best om met moeilijke mensen?

March 2016
Welk werk je ook doet, of in welke vereniging je ook actief bent, je krijgt altijd te maken met moeilijke mensen. Weten hoe je het best met hen kan omgaan, geeft je heel wat voordelen. En minder stress. Life coach Wim Annerel geeft je 7 tips om beter om te kunnen gaan met die moeilijke mensen.

7 tips om beter om te gaan met moeilijke mensen/123/Geluk/conflict.jpg

Ik doe mijn werk heel graag,’ schrijft Bernadette, ‘Maar ik weet niet hoe ik het best omga met moeilijke collega’s. Het geeft me stress.’

Daarom deze 7 tips om beter om te gaan met moeilijke mensen.

1. Kijk naar jezelf en neem verantwoordelijkheid

Je voelt je misschien gefrustreerd en verward over wat je nu het beste doet. Erken eerst dat jij géén slachtoffer bent van de situatie of van die frustrerende persoon. Je krijgt een bepaald gevoel vanbinnen als je denkt aan die persoon en de situatie, maar die heeft eigenlijk niet de macht om je dat bepaalde gevoel te geven.

Als we iemand anders de schuld geven van hoe we ons voelen, plaatsen we onszelf in de rol van slachtoffer. En dan voelen we ons makkelijk overweldigd of verward over wat we het best doen.

=> Stel jezelf de vraag: waardoor voel ik me zo? Is het een probleem met mezelf en met hoe ik me voel, of is het een probleem met die andere persoon? Tracht inzicht te krijgen in de rol die jouw eigen reactie speelt in deze situatie.

2. Roddel niet

Het kan therapeutisch lijken om te vertellen over de situatie, maar op het werk kan dat negatieve gevolgen hebbenOver de situatie en die moeilijke collega vertellen, kan therapeutisch lijken. Maar op het werk kan het negatieve gevolgen hebben als je roddelt. Communicatie tussen collega’s volgt nogal eens een eigen weg en voor je het weet heb je het niet meer onder controle.

=> Tracht jezelf dus in te tomen. Als iemand ernaar vraagt kan je natuurlijk wel erkennen dat er bijvoorbeeld een conflict is, maar dat je er niet graag over praat.

3. Vind een oplossing

Wat zijn mogelijke oplossingen? Denk goed na, brainstorm met jezelf vooraleer je op die moeilijke persoon afstapt.

=> Denk na wat je kan doen om het probleem te verhelpen, of een relatie te ontwikkelen met die andere, zodat hij of zij niet langer een negatieve impact heeft op je prestaties en je gevoel.

4. Spreek rechtstreeks met de ander/123/Geluk/meeting-1002800_640.jpg

Nadat je ‘in eigen boezem’ hebt gekeken en over mogelijke oplossingen hebt gebrainstormd, probeer dan een gesprek onder vier ogen met de ander te regelen. Dus zonder collega’s in de buurt.

Als je bang bent dat een gesprek onder vier ogen gaat escaleren, kan je eventueel een derde (een collega met verantwoordelijkheidsgevoel, een leidinggevende, …) vragen om erbij te zijn als bemiddelaar. Die moet er dan voor zorgen dat het gesprek constructief blijft.

=> Neem verantwoordelijkheid voor wat je zegt, spreek vanuit jezelf (gebruik een ‘ik-boodschap’ in plaats van naar de ander te wijzen met een ‘jij-boodschap’).

5. Schrijf een verslagje van je gesprekken

=> Noteer en documenteer waarover je spreekt met die moeilijke persoon, plus op welke dag. Zo kan je later ook terugkomen op feiten in plaats van op verwijten.

6. Volg de voorziene procedure

In sommige organisaties kan je een beroep doen op een bemiddelaarVele organisaties hebben systemen en een beleid voor conflicten op de werkvloer en voor het omgaan met moeilijke mensen op het werk. Vaak kan je bijvoorbeeld een beroep doen op een bemiddelaar.

=> Het lijkt vervelend, maar wanneer je de bestaande procedures volgt ben je zeker dat je het correct doet.

7. Leer uit de ervaring

=> Wat het resultaat ook is, erken dat elke ervaring die je meemaakt een les bevat. Het kan zijn dat jouw veerkracht toeneemt, of dat je betere oplossingen leert vinden voor problemen.  

Lees verder ‘Hoe ga je om met een dominant persoon?’ 

Wat zijn jouw ervaringen met moeilijke mensen op het werk of in je vereniging? Hoe ben je er succesvol mee omgegaan? Inspireer anderen met je reactie hieronder.

Auteur: Wim Annerel

3 reacties

aronjaco
Allemaal goed en wel , maar alles hangt ervan af hoe de " tegenpartij" zich opstelt. Het goed menen is één ding ,een toegefelijke sukkelaar zijn in bepaalde gevallen is een ander ding.
Mensen die om één of andere reden in conflict komen hebben altijd wel een reden daartoe , maar , veelal is het zo dat het gewoon helemaal niet klikt. Daar is slechts één oplossing voor : vermijd elkaars vaarwater , maar laat ook niet toe dat er eentje uw vaarwater wel betreedt. Zo'n conflicten gaan over macht, en dat los je niet op met welwillend te zijn. Liever geen vrienden dan zo'n machtszoekers .
22/03/16 13:11 REAGEER
Marina52
Nou, ik dacht rust te hebben gekregen op me werk en dat ik daar goed zat. Maar een man die ik zeer goed kende die liep me zwart te maken bij anderen. En hij betrok me partner er ook nog eens bij. Ik ben er ziek door geworden en brakend naar huis gevoerd. Ik ga gewoon werk van maken van al dat geroddel over me. Dat moet gewoon stoppen. Me werkgever was heel attent en die zorgde dat ik naar huis werd gebracht. In tussen bedenk ik dat ik een vertrouwenspersoon in me arm kan nemen!
22/03/16 22:36 REAGEER
eddy1957
Aan M.Lobelle
het beste is de preventiedienst inschakelen, ook je rechtstreekse overste en dit allemaal schriftelijk zo heb je een bewijsvoering!
en als je nog iets snediger wil zijn; klacht indienen bij de gerechtelijke diensten wegens huisvredebreuk en roddels,
wedden dat hij braaf wordt
grts eddy
6/04/16 09:08 REAGEER

Login Registreer

Wim Annerel

Life Coach
Life Coach
Als life coach helpt Wim Annerel actieve vrouwen en mannen om het maximum uit hun leven en werk te halen, zodat ze hun volledige potentieel als mens ontwikkelen. Wim is auteur van het boek ‘Meer tijd in 12 stappen’. Op de website van de life coach www.wimannerel.be vind je nog heel wat inzichten en tips om meer uit je leven te halen.

Meer artikels van Wim Annerel

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels