Deel via

Cambodja: de foto die ik niet kon nemen

April 2016
Maandelijks zetten we in de rubriek Openhartig een SenNet-lezer in de kijker: iemand met een bijzondere hobby, een hartverwarmende getuigenis, een fijn verhaal. Deze keer is het de beurt aan Greta, die vertelt hoe ze op vakantie in Cambodja besliste om uit morele overwegingen een bepaalde foto niet te nemen. Herken je de situatie?

/125/Openhartig/Greta grote versie (1).jpgGreta (65): Fotografie heeft mij van kleins af aan altijd geboeid. Op het moment dat de kinderen wat groter werden ben ik dan ook een opleiding fotografie (en journalistiek) gaan volgen. Mijn vier kinderen zijn altijd dankbare modellen geweest, en nu zijn daar tien kleinkinderen bijgekomen! Door het onverwacht overlijden van mijn man was mijn zin om te fotograferen stilgevallen, maar ik begin langzaamaan weer de draad op te nemen. De kleinkinderen helpen me daarbij door, zoals hun ouders vroegen deden, voor model te spelen.

Fotografie is voor mij altijd meer een hobby gebleven dan een opdracht. Op reis kon ik me dan ook steeds perfect uitleven!

De reis naar Cambodja zal me altijd bijblijven door het beeld van de blinde jongen in de tempels van Angkor Wat.

De foto die ik niet kon nemen

Cambodja was nog maar een jaar opnieuw opengesteld voor buitenlandse bezoekers toen we het land van de Khmer bezochten in combinatie met een reis naar Vietnam. Het was nog maar 8 uur ’s ochtends, maar de warmte en vochtigheid waren al duidelijk voelbaar. Samen met de gids liepen we naar de archeologische site van Angkor Wat, het grootste tempelcomplex van de wereld. De indrukwekkende tempels dateren van de 12de eeuw, en weerspiegelen duidelijk de grootsheid van de Khmer-architectuur.

(c) GretaHet was al de derde dag dat we de tempels bezochten. Het complex is zo groot dat er nog ettelijke dagen zouden nodig zijn om alles te zien, maar het zou bij deze derde dag blijven. De gids vertelde ons over het wrede regime dat nog niet zo lang geleden het land had geterroriseerd. Een vierde van de bevolking was gestorven, ook zijn familie had geleden onder de terreur. Zo waren zijn vrouw en twee kinderen omgekomen van de honger. Hij was onderwijzer van opleiding, maar had alleen weten te overleven door te werken als boer.

We liepen door de lange galerijen en gaven onze ogen de kost aan de onvoorstelbaar mooie bas-reliëfs waar Angkor Wat zo beroemd voor is. Het was er heel stil. We waren op dat vroege uur immers nog de enige bezoekers. Mijn man en ik hadden uiteraard onze cameratassen bij, klaar om een stukje van al dat moois weer mee te nemen naar huis. Enthousiast hield ik mijn camera al in de hand.

Plots viel er ons een zacht geluid op. Muziek. Iemand was een prachtige melodie aan het fluiten. De tonen werden steeds duidelijker naargelang we verder door de gaanderijen wandelden. Ondertussen legde de gids de betekenis uit van de bas-reliëfs.

Van ver zagen we de muzikant leunen tegen de muur, een jongen van ongeveer 14 jaar. Hoewel er buiten ons niemand was, musiceerde hij verder. De ijle tonen drongen door het grote tempelcomplex en wisten me te raken. De jongen, spelend en met de mooie gaanderij als decor, zou wel eens een heel mooie foto kunnen worden, was mijn eerste idee.

(c) GretaIk ontgrendelde mijn camera en we stonden stil om een foto te nemen, toen de gids de jongen aansprak. Toen pas merkten we dat hij blind was. Hij vertelde dat hij zijn hele familie had verloren en daarom geld probeerde te verdienen door fluit te spelen voor de tempelbezoekers.

Ik heb mijn camera terug in mijn tas gelegd. De jongen zou het nooit merken als ik een foto van hem nam, maar het ging tegen mijn gevoel als fotograaf in. En ik wilde het hem ook niet vragen. Het is de enige foto die ik niet heb kunnen nemen op deze beladen reis.

Greta Van Rompaey

 

/125/Openhartig/cameraa.jpg Wat denkt onze mailgroep Fotografie? 

Ook de leden van de mailgroep Fotografie herkenden het verhaal van Greta. Sommigen hebben ook wel al eens hun camera terug weggestopt omdat ze uit morele overwegingen een foto toch niet wilden maken. Dit waren hun reacties:

Ine: In de grote(re) steden zie je wel eens daklozen op straat. Die wil ik wel op de gevoelige plaat vastleggen, maar het is zó schrijnend, dat ik het toch maar laat.

Een fotograaf is een soort historicus in spe die de realiteit van
het heden vastlegt
voor de toekomst
Henri: Hier heb ik eigenlijk nog niet bij stilgestaan. Voor mij is de vraag in zo’n situatie niet of ik de foto neem of niet, maar wel wat ik er later mee ga doen. Een fotograaf is een soort historicus in spe die de realiteit van het heden vastlegt voor de toekomst. In het verhaal van Greta is die blinde jongen nu eenmaal een realiteit. Vaak zijn het precies dit soort beelden die de wereld wakker schudden en eventueel kunnen leiden tot een oplossing voor die mensen. Kijk maar naar de foto’s die bekroond worden bij de World Press Photography Awards. Neem dus tóch die foto, al was het maar om achteraf niet te vergeten welke miserie je zelf gezien hebt.

Hennie: Regelmatig kom je dit soort situaties tegen. Het hoort nu eenmaal bij reizen en fotograferen. Ik herinner me nog de eerste keer dat ik zelf in zo’n situatie zat. We waren op reis in Egypte en gingen een rondrit maken door de afgelegen buurten van Luxor. In een gehavend koetsje reden we door de nauwe straatjes, waarbij we soms de uitgestalde waren van de kleine winkeltjes raakten. Op de bok zat een man met naast hem een klein ventje van ongeveer 5 jaar met een bos donkere krullen en prachtige donkere ogen. Hij keek af en toe heel schichtig achterom naar mij. De man wees zijn huisje aan waar we voorbij reden. Toen vertelde hij dat hij zijn vrouw enkele jaren geleden had verloren aan een ziekte. Er was geen geld voor behandeling, en ze stierf, hem achterlatend met vier jongens, waaronder een baby (de jongen op de bok). Ik bleef fotograferen, maar de sfeer in de buurt werd steeds armoediger. Ik zag een dode ezel liggen, (c) Henniehelemaal 
opgezwollen. Mensen die rondliepen met sjofele kleren aan, ratten kropen tussen de uitgestalde etenswaren. En telkens keek ik in die donkere ogen van dat jongetje. Waar ik eerst de sfeer van een achterbuurt in Luxor proefde, zag ik nu alleen maar de grote ellende waar deze mensen in woonden en leefden. De tranen rolden over mijn wangen en ik borg mijn videocamera en fototoestel op. Deze ellende kon en wilde ik niet vastleggen. Wat ik wel heb bewaard, is een foto van dat manneke die ik maakte toen we net vertrokken voor de toer. Als ik hier naar kijk, komen alle beelden terug en vraag ik me af hoe het nu met hem is.

Heb jij ook al eens zo'n situatie meegemaakt? Wat doe je dan: neem je de foto, of toch maar niet? Vertel het ons in de reacties!

2 reacties

Milou
Ik ben zowat overal in de wereld geweest. Brazilië, Venezuela, De Warao indianen, De Bedoeïnen in Jordanië, Jamaica, twee keer Vietnam en Cambodja met natuurlijk ook twee keer Siem Reap. enz. enz. Overal hebben we armoede troef gezien. Nu gaan we waarschijnlijk nooit meer naar dergelijke "droom" bestemmingen. Een foto maak ik ook al nooit meer. Hoe kan de armoede van iemand fotogeniek zijn? De laatste exotische reis was de tweede keer naar Vietnam-Cambodja. In Seam Reap kwam een bedelaar op ons af die letterlijk zijn hersenen in zijn handen had. Vanaf zijn voorhoofd vertrok een buidel van een meter lang waarin op het einde zijn hersenen zich bevonden. Die buidel met hersenen hield hij dus met één hand vast. Voor de rest was de man helemaal mismaakt. Wij, mensen die toch al zoveel armoede hadden gezien hebben in Cambodja zoveel schrijnende armoede gezien, dat wij totaal in Shock thuis gekomen zijn. Wij gaan dus nooit meer naar dergelijke exotische landen. Wij zullen dus ook nooit de glitter en de glamour zien van een cruise. Wij hebben nagedacht over ons leven, de wereld en zijn armoede en hoe wij verwende snatzers zijn geworden. Wij die het normaal vinden te moeten protesteren als we 2 jaartjes langer moeten werken, terwijl drie vierde van de wereld niet eens weet wat een pensioen is. Terwijl kinderen van 5 jaar slaven arbeid verrichten om te overleven. Een reisje Italië is nu pas echt vakantie geworden. Maar, neen, een foto neem ik niet meer. Zelfs niet meer van de mooië dingen. De wereld is wat hij is, goed zo, maar sensatie zoeken in de ellende van iemand anders, neen, dat kan geen hobby meer zijn. Als je ooit nog eens op reis de armoede van iemand anders wilt fotograferen. Denk dan eerst een seconde na. Probeer dan eens in te zien wat een vreselijk mens je wel bent ten opzichte van de armoede lijdende persoon. En als je het toch niet kunt laten, vergeet dan nooit deze mens rijkelijk te vergoeden voor zijn medewerking. Stop dan a.u.b. niet met één enkele dollar te geven.
4/04/16 17:46 REAGEER
Milou
Je vind ze overal wel, de bedelende straatkinderen. Hoe dikwijls heb je ze niet gefotografeerd? Om je geweten te sussen kocht je dan een prul, en misschien deed je zelfs dat niet. Ze zijn toch zo lief mijnheer, nietwaar? In Salvador (Brazilië) werden we natuurlijk ook geplaagd door de bedelende kinderen. Eén ventje viel wel op. Misschien was hij vijf jaar, misschien ook wel zes. Hij had niets om te verkopen. Zijn ouders hadden blijkbaar geen geld om enige prullaria in te kopen. Hij had alleen een groot blad wit papier, enfin wit van een paar jaar oud. En daar maakte hij verschillende mooie figuurtjes mee. Omdat hij niets kon verkopen, verdiende hij niet veel, maar juist daarom gaf ik hem wel een real (Braziliaanse munt). Men zegt wel eens dat je het geluk echt alleen maar in kinderoogjes kan zien. Misschien heb ik in zijn ogen wel de hemel gezien. Enfin, door dit oponthoud waren wij onze groep en de gids kwijt. Wij haastte daarom onze tocht verder. Maar ik bleef achter mij het stemmetje, signor, signor horen. En plots stond hij weer naast mij. Met in zijn ene hand nog het oude wit papier maar hij stak zijn andere hand omhoog en daarmee gaf hij mij een halve real terug. Zijn prijs was nu eenmaal een halve real, en geen hele. Eerlijk is eerlijk nietwaar? Na een carrière van 30 jaar in de financiële wereld heb ik daar in Salvador een patat van een levensles gekregen en dat van een ventje van 5 of 6 jaar. Dat ventje leerde mij daar heel even wat gelukkig en tevreden zijn is. Wij die denken dat als we niet met een BMW rijden, ... niet gelukkig zijn. Wij die altijd moeten kankeren op alles iedereen, en op politiekers in het bijzonder. Dat ik niet gelukkig ben met mijn eigen leven is altijd de schuld van anderen, nietwaar Mijnheer? Ik heb van het ventje geen foto genomen. Was ook niet nodig. Na zovele jaren zie ik het geluk in zijn ogen nog steeds en ik zal het altijd blijven zien. Dat was de mooiste foto die ik in mijn leven gemaakt heb ... zonder hem te maken. Roland
4/04/16 18:40 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels