Deel via

Wat is de beste Smartphone?

February 2012

Er kwamen meer van dit soort vragen terecht op de redactie. Garf beantwoordt ze naar best vermogen. Om te beginnen behandelt hij het probleem van betalen voor internet op je smartphone, zonder dat je van deze dienst wenst gebruik te maken.

Garf weet raad op deze 4 vragen

Vraag 1: Betalen voor internet dat ik niet wens?

Mijn kinderen dachten er goed aan te doen en verrasten mij met nieuwjaar met een Smartphone Nokia 500. Het was de bedoeling voorlopig niet op internet te gaan (later misschien via mijn pc modem) om het toestel te leren gebruiken.
Na ongeveer 14 dagen kreeg ik een sms van Proximus: "Pas op, uw internet verbruik bedraagt reeds 11 uur, bel dringend 6000". Ik heb onmiddellijk gebeld. De Proximus medewerker stelde mij gerust: "zulke feiten behandelen ze dagelijks en in deze gevallen worden de internetkosten kwijtgescholden." Om zeker te zijn heb ik ondertussen al viermaal naar het nummer 6000 gebeld. Ik ben ook al tweemaal naar de Belgacomwinkel geweest met telkens hetzelfde geruststellende (?) antwoord. Helaas staat op de Belgacomwebsite mijn eerstvolgende factuur (die ik tot hiertoe nog niet heb ontvangen) met een bedrag van 85 euro. Ik wacht af met een bang hart!
JVC

Antwoord:

Dit is een veel gehoorde klacht bij Proximus. Eigenlijk is het een verdoken verkoopstrategie. Alle simkaarten zijn zo ingesteld dat wanneer ze gebruikt worden in een smartphone, ze ook tevens onmiddellijk bruikbaar zijn voor internet. De vriendelijke bediende bij Belgacom is zo behulpzaam om uw instellingen voor mailverkeer gebruiksklaar te maken.

Het gevolg is dat het toestel steeds automatisch verbinding maakt met het internet zonder dat de gebruiker er erg in heeft. Na verloop van tijd wordt u door Belgacom gecontacteerd. Op die manier hoopt men dat veel consumenten toch zullen opteren om deze dienst actief te laten daar ze reeds het gebruiksgemak aan de lijve hebben ondervonden.
Indien u gebruik wil maken van mobiel internet is het raadzaam even poolshoogte te nemen bij de verschillende operatoren. Daar zit flink wat prijsverschil in.

Vraag 2: Kan je een prijsvergelijking geven voor de Smartphone?

Heel interessante info, ik vind ze ook zeer duidelijk! Kan je ook nog een prijsvergelijking weergeven of mag dit niet? Welke merken zijn het meest gebruiksvriendelijk?
Michou

Antwoord:

Een prijsvergelijking weergeven lijkt me een moeilijke zaak. Prijzen variëren van winkel tot winkel en van internet postorderbedrijf. Het is aan de consument om te kijken waar men het voordeligst kan aankopen. Let echter op met aankopen buiten de grenzen. De meeste landen hanteren een simlock. Dat betekent dat het toestel enkel geschikt is voor de provider die het toestel aanbiedt.

In België wordt wettelijk bepaald dat alle gsm en smartphone toestellen simlock vrij moeten zijn. Men kan dus zelf de telefoonmaatschappij kiezen. De gebruiksvriendelijkheid hangt af van de software die op je smartphone wordt gedraaid en niet van het merk. Toestellen die bv op het Android systeem werken zijn allemaal even gebruiksvriendelijk ongeacht het merk of model. Gebruiksvriendelijk hangt veel af van de kennis die je van de software hebt. Wat voor mij gebruiksvriendelijk is, kan voor iemand anders hopeloos ingewikkeld zijn.

Vraag 3: Wat zijn de beste smartphones?

Kan je bijvoorbeeld de 10 (of 5) beste smartphones uit eventueel verschillende categorieën (met eventueel de prijs ervan) opgeven zodat men al een idee heeft alvorens naar een verkoper te gaan??? Als leek koop je dikwijls wat de verkoper je aanprijst en daarom soms niet het juiste toestel.
Jean

Antwoord:

Aangezien regelmatig nieuwe modellen op de markt komen, is het niet evident om dergelijke lijst samen te stellen. De bedoeling van het artikel is dat je wat basiskennis opdoet en aan de hand van deze gegevens zelf de toestellen selecteert die voor jou in aanmerking komen. Gewapend met de kennis welk systeem uw voorkeur heeft, wat je verlangt van het toestel en je voorziene budget moet je in staat zijn de juiste keuze te maken.

Vraag 4: Hoe bij Telenet op Wifi geraken?

Ik heb een Samsung GT-S5750E gsm. Maar ik weet niet hoe ik op Wifi moet geraken bij Telenet?
Willy.

Antwoord:

Elke smartphone heeft de mogelijkheid de instellingen aan te passen. Om je draadloze router of modem te vinden moet je bij de instellingen van je smartphone de optie "Draadloos beheer" selecteren. Op het scherm dat nu tevoorschijn komt kies je voor Wifi. Zorg ervoor dat de selectie aangevinkt staat en tik daarna op "Zoeken naar Wifi-netwerken". Onderaan het scherm krijg je dan een lijst met de bereikbare draadloze netwerken. Je opteert natuurlijk voor jouw netwerk. Eenmaal dit gekozen maakt de telefoon automatisch verbinding. Het is daarom noodzakelijk zeker te weten hoe je modem heet. Indien deze beveiligd is, moet je het paswoord ter beschikking hebben.

1 reactie

mrBlackwell
Weet er iemand hoe ik de functie "herinnering" activeer bij een afspraak in de agenda op een smartphone Nokia Lumia 635 ? Ik heb al vanalles geprobeerd, het balkje "ingeschakeld" aangevinkt, onder taken een aparte herinnering ingevoerd,enz... Doch het toestel geeft geen geluidsignaal op voorhand bij een afspraak. Bvb. 1 u vooraf.
19/01/16 04:11 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels