Deel via

Tikkende tijdbom onder pensioenstelsel

October 2016
Voor wie zijn of haar hele leven financieel heeft bijgedragen (of daar nog mee bezig is) om later een redelijk pensioen te ontvangen is het bijzonder frustrerend en angstwekkend te moeten vernemen dat er geen enkele garantie bestaat dat er over enkele jaren nog voldoende geld zal zijn in België om de pensioenen uit te betalen. Onze columnist Jan Schils ging naar de voorstelling van het nieuwe boek ‘Het Grote Pensioenbedrog’.

Situatie kritiek

De pensioensituatie is niet alleen ernstig, ze is zelfs kritiek. Dat kan ik zonder overdrijving en niet gedreven door bangmakerij concluderen na kennis te hebben genomen van het nieuwe boek van prof. emeritus Jef Vuchelen en econoom Mark Scholliers (beiden van de VUB) met de veelzeggende titel Het Grote Pensioenbedrog, hoe uw pensioen op drijfzand is gebouwd. De specialisten willen ook de mythe doorbreken dat de pensioenkosten ‘onder controle zijn’ zoals de politiek beweert, en volgen de vele economen (die geloofwaardiger zijn) die dat ten stelligste ontkennen.

Het tweetal publiceerde twee jaar geleden al het boek Uw pensioen onder vuur? Vecht terug. Een veelzeggende titel die helaas geen indruk blijkt te hebben gemaakt op de politieke wereld en de vakbonden, die respectievelijk de noodzakelijke hervormingen van het pensioenstelsel blijven uitstellen of die hardnekkig en via de straat blijven afwijzen. Het enige twistpunt tussen beide partijen is het geleidelijk optrekken van de pensioenleeftijd naar 67 jaar. Maar over de manier waarop dat in goede banen kan en moet worden geleid (niet in het minste financieel) heerst alom een apathische houding. Daartegenover stellen de auteurs dat de tot nu toe genomen maatregelen van de regering, zoals de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar, niet zullen volstaan.

Systeem op instorten

Toch is het niets te vroeg om de behoeften voor de financiering van het Belgische pensioensysteem voor de komende jaren eens duidelijk te definiëren. Dit is geen materie voor politieke spelletjes noch voor overdreven vakbondseisen.

Tegenover de tijdbom, die intussen blijft doortikken tot het hele systeem uit elkaar spat, spreiden zij een totaal onverantwoorde laksheid en ongeïnteresseerdheid ten toon. Blijkbaar is het probleem voor hen politiek nog niet rijp en ondernemen ze pas actie als het te laat is, zoals zo vaak gebeurt in dit land.

De maatregelen van de Belgische regeringen zijn niet veel meer dan wat gemorrel in de marge

Toch laten beide auteurs een niet mis te verstane waarschuwing horen: ‘Het wettelijk pensioenstelsel staat op instorten.’ Zonder drastische maatregelen kan er volgens hen geen sprake van zijn dat we ooit het pensioen krijgen waar we recht op hebben en waarop we dus ook terecht mogen rekenen. Ze noemen de maatregelen van de opeenvolgende Belgische regeringen lapwerk en ‘niet veel meer dan wat gemorrel in de marge’. Kan een oordeel vernietigender zijn?

De auteurs vegen ook de vloer aan met allerlei commissies en instellingen, die prognoses opstellen over de vergrijzing en de pensioenen. Die prognoses zijn volgens hen veel te optimistisch. De vergrijzingskosten worden namelijk systematisch onderschat en de economische conjunctuur overschat. Ook vandaag zijn er al alternatieve inkomsten nodig uit de btw-opbrengsten zodat de pensioenen betaalbaar blijven.

Politiek misbruik

Wat Vuchelen en Scholliers er niet bij zeggen (wat begrijpelijk is, want het is niet hun taak om aan politiek te doen) is dat dergelijke prognoses vaak eerst politiek worden gewogen en bijgesteld om cijfers en gegevens wat gunstiger voor te stellen om ze in de politieke kraam van het moment te laten passen. Anderzijds deinst het tweetal er niet voor terug bepaalde stellige conclusies te weerleggen of af te zwakken. Zo zal de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 jaar volgens de auteurs de verwachtingen maar deels inlossen. Of anders gezegd: de pensioenkosten zullen wel dalen, maar de verhoging van de pensioenleeftijd dreigt ook voor extra 300.000 werklozen te zorgen, omdat de ouderen die langer blijven werken, geen plaats maken voor jongeren op de arbeidsmarkt. Ze raden de jongeren daarom aan zelf tijdig te beginnen te sparen om later een kapitaaltje achter de hand te hebben. Volgens de auteurs bestaat de kans dat ook in België fors in de pensioenen zal worden gesneden zoals in Griekenland is gebeurd. ‘Ooit komt er een pensioencrisis, de vraag is alleen wanneer’, klinkt het somber.

Met hun boek zeggen de auteurs alle betrokkenen bij het pensioendossier te willen wakker schudden. Als er niets wordt gedaan en de huidige koers wordt aangehouden,  zien ze maar twee uitwegen om niet te crashen. Dat zijn de pensioensbijdragen spectaculair verhogen of de pensioenen drastisch verlagen. Voor de politiek, die vooral handelt in functie van de gevolgen van haar handelen bij verkiezingen, wordt dat een moeilijke keuze: de pest of de cholera! Vandaar ook de afwachtende houding van die kant.

Iedereen 1000 euro

De auteurs spuien niet alleen kritiek, ze dragen ook een mogelijke oplossing aan. Ze geven de beleidsmakers een totaal nieuw pensioensysteem in overweging, waarin een wettelijk basispensioen van 1000 euro voor iedereen is opgenomen en daarbovenop een wettelijk aanvullend pensioen van 500 euro. Dat wettelijk basispensioen moet gefinancierd worden met de bijdragen van de actieve bevolking zoals dat ook nu het geval is. Het wettelijk aanvullend pensioen moet door elke burger zelf bijeen worden gespaard via een verplichte vorm van individueel pensioensparen.

Het nieuwe pensioensysteem zou voor alle nieuwkomers op de arbeidsmarkt moeten gelden

Dit voorstel dat een dubbele pensioenopbouw inhoudt, betekent voor de werknemers een hoger inkomen dan ze momenteel hebben. Nu bedraagt een gemiddeld werknemerspensioen 1200 euro. Het ambtenarenpensioen ligt nu gemiddeld op 2400 euro. Het was al eerder de bedoeling die ongelijkheid weg te werken. Ook de auteurs willen beide pensioenen geleidelijk gelijkgeschakeld zien. Ze willen echter niet dat er geraakt wordt aan verworven pensioenrechten. Het nieuwe systeem zou voor alle nieuwkomers op de arbeidsmarkt moeten gelden.

Gemengde reacties

De eerste reacties op die voorstellen waren gemengd. Het wettelijk basispensioen (een soort AOW die in Nederland al tientallen jaren bestaat voor mensen die daarvoor maandelijks een premie betaalden) wordt over het algemeen positief onthaald. Uit liberale hoek vingen we wel de vraag op ‘wie voor Sinterklaas moet spelen om het nieuwe systeem te financieren?’.

Met het verplicht pensioensparen hebben meer mensen moeite. Ze vinden dat dit op vrijwillige basis moet blijven geschieden. De auteurs zeggen geen moeite te hebben met een andere zienswijze. Ze hopen dat hun boek een echt diepgaand debat losweekt zodat ‘het drijfzand, waarop de pensioenen nu zijn gebouwd, vervangen wordt door gewapend beton’.

 

(Het Grote Pensioenbedrog werd uitgegeven bij Van Halewyck) 

Auteur: Jan Schils

53 reacties

De kat zit bij de melk. Politici met exuberante vergoedingen. Burgemeesters en schepenen zonder diploma moeten gemeenten en steden besturen, zonder dat zij hier kaas hebben van gegeten. Verplicht de ongeschoolden eerst een opleiding te volgen. Graag de diploma's publiceren vóór de verkiezingen. Het is niet omdat je populair bent, dat je ook bekwaam bent. Wedden aanpassen aan de opleiding, zo is dit ook in de privé gebruikelijk.
10/10/16 17:13 REAGEER
karel2
Uit ervaring kan ik getuigen dat mensen met universitaire diploma's ook niet altijd de slimste of de verstandigste zijn, zie naar onze héél slechte regering nu, er is gezond verstand nodig en dat eenieder betaalt volgens zijn inkomen, er zal over zijn hé!
11/10/16 10:04 REAGEER
overzicht
hier zit ons geld:
2 Koningen + 2 koninginnen +18 Prinsen + prinsessen
48 ministers + staatssecretarissen in de verschillende regeringen in Belgie
60 senatoren
150 volksvertegenwoordigers federaal
124 volksvertegenwoordigers vlaams parlement
75 Volksvertegenwoordigers waals parlement
46 Volksvertegenwoordigers brussels parlement
11 Volksvertegenwoordigers duitstalig parlement
398 provincieraadsleden
589 burgemeesters
1600 schepenen
Totaal 2820 politiekers voor een landje van 30.528 vierkante kilometer voor 10.500.000 Belgen .
11/10/16 16:42 REAGEER
aronjaco
Goed gezegd. Ik ben het volledig eens met uw duiding. De graaipot , de zwijnentrog waaruit al die politici "eten "op onze kosten. Nu nog een plaatje dat weergeeft hoeveel dat zaakje ons eigenlijk kost. Als dan iedereen zijn of haar ogen nog niet opengaan , wel dan mis ik een en ander i.v.m. ons analytisch denken.
13/10/16 10:48 REAGEER
Een terechte conclusie, net zoals elke gezonde huisvader/moeder de tering naar de nering moet weten te zetten, net zoals in nood éérst de juwelen van de hand worden gedaan, evenzo kan en moet de overheid het voorbeeld geven.
Naar uw terechte mening, de hoger vermelde tabel met cijfers stofferen, EN publiceren via de MEDIA, blijft een noodzaak zo niet blijft het dode letter. Nogmaals, liever zo'n tabel op de eerste bladzijde van alle kranten dan een foto of momentopname van een of ander gekend individu. Wanneer het regent in de VS druppelt het blijkbaar bij ons, door de waarheid telkens onder de mat te vegen zouden verkiezingen hier ook wel eens een replica van de Amerikaanse soap kunnen worden.
Maar goed zoals wijlen één van onze vorige premiers het destijds verwoordde" de problemen aanpakken wanneer ze zich aandienen" lees : niet voorkomen maar genezen, politiek vertaald.
Dat dit later door de pers als een staatkundige eigenschap werd verkocht is toch wel om intriest van te worden !!!!
13/10/16 14:00 REAGEER
Cottenie

Geachte leden lezers,

Uit het overzicht van ons vorstenhuis en politiek personeel blijkt inderdaad het feit dat ons democratisch koetje reeds decennia lang droog gemolken wordt. Dat ons land geen makkelijke structuren heeft zal iedereen wel beamen en dat dit zo zijn consequenties heeft in een democratisch bestel eveneens, maar trop is teveel….
De postjespakkerij en het gevecht tot behoud ervan, ligt hiervan eveneens aan de basis.
De inteeltcultuur papa, zoontje/dochtertje/neefje….( om stemmen te vergaren) kunstenaars/ artiesten…. en doe zo maar verder, politieke benoemingen, cumulatietechnieken…… het is ons allen gekend.
Al deze fenomenen hebben gedurende jaren het systeem verziekt. Bekwaamheid was hierbij ondergeschikt.
Wanneer ik dan via de media verneem dat bijna alle ( kleine ) gemeenten weigeren te fusioneren begrijp ik héél goed dat hier enkel postjes aan verbonden zijn. Onder het mom van "dichter bij de burger staan" paait men de goedgelovige kiezer.
Als ambtenaar, destijds aan een grootstad tewerkgesteld EN schepen gedurende 18 jaar in een kleine gemeente +/- 11.000 inwoners, heb ik meermaals ervaren dat, een beetje afstand ofte een administratieve buffer, de mandataris in een grootstad, de mogelijkheid biedt om objectiever dossiers te beoordelen. Meer bepaald het dienstbetoon in kleine gemeentes verziekt, in vele en let wel cruciale gevallen, een correcte besluitvorming ”.
Zelfs met een gegarandeerde financieel zéér grote toelage van de overheid, een toelage van 500 euro per inwoner, weigert meer dan 98 % van de gemeenten een fusie( momenteel nu nog ) naar keuze, ondanks hun allen financiële zéér precaire situatie.
Daarnaast zou het delen van ambtenaren van zowel niveau A tot alle andere lagere niveaus , samen met de beschikbare kennis, infrastructuren, materiaal en materieel gigantische bijkomende besparingen inhouden, kortom de logica ten top.
Nogmaals onder het mom van het “dicht bij de burger staan” paait men de kiezer. Mandaten en postjes, zijn hier het enige criterium.
Op mijn voorstel, destijds als schepen en later eerste schepen in een tweede legislatuur, om in te gaan op een schrijven van de toenmalige staatssecretaris, nu minister- president, om uit besparingsredenen voor te kiezen fusies te gaan met gelijk geaarde kleine gemeenten gemeenten ( b.v. type IPZ zone of interpolitizone ) , was het antwoord van alle fracties : dan verliezen we ons betaald mandaat en zomeer….. .
Wanneer we de lijn nu doortrekken naar alle hogere echelons, dan heeft iedereen het wel begrepen, veel mandaten dienen als pasmunt en/of cadeau, en dan praten we nog niet over betaalde postjes in alle mogelijke intercommunales, adviesraden en/of bureaus en noem zo maar op.
Waarvoor dient nog de senaat (de raad uit het salon der oude wijzen van de Grieken) nu bevolkt met geparkeerde problemen van een verkiezingscarroussel ?
Kortom het overzicht hieronder getuigd van een formidabele ( blijkbaar voor de media alleen ongekende) graaicultuur. EN dan maar zagen over onbetaalbare pensioenen van eerlijk werkende ambtenaren EN zelfstandigen.
Toegegeven de uitbuiters van eender welk systeem niet te na gesproken, zijn ook wel misbruiken in beide werksituaties gegroeid uit: politiek favoritisme, onderwaardering, manipulaties, …. en zo meer….maar laat ons toch toe te zeggen dat dit minderheden zijn en gelukkig maar .
De rol van de media is in deze echt wel te betreuren. De uitleg van de gezagdragers , Parlementairen, Burgemeesters en ALLE andere mandatarissen, volgen of pogen te doen geloven (2016 !!!!!), is gewoon onrechtvaardig en getuigd van schuldig verzuim.
Hun geloofwaardigheid kan enkel stijgen, wanneer zij elke aanval op het pensioen stelsel, stofferen met de volledige waarheid rond ons overbevolkt politiek leger.
Hier is zwijgen in deze minstens, zo niet, nog erger dan liegen.

Noot: met 2 vorsten in het vooruitzicht zou ik hierbij willen sluiten .

Met achting en vriendelijke groeten,

Dany






13/10/16 13:12 REAGEER
Walterke
Volkomen gelijk heb je. En als die politiekers aftreden zoals bv. onze Charel Michel, dan blijft hij die riante vergoeding trekken zoals zijn loon e.d.
Gewoon het minimum doppersbedrag geven. Net zoals den Albert, koning af, een klein pensioentje. En geen monsteropslag geven omdat hij zogezegd niet toekomt op jaarbasis.
En de Laurent tja, 't is een meeloperke en dat zal hij altijd blijven. Voor niks goed. Maar z'n pré ligt er toch alle maanden. En wij, de sukkelaars, van ons pensioentje gaan ze nog meer afhouden.
Schandalig België.
14/10/16 11:00 REAGEER
Kijk aan de top welke jobkes kunnen gesuprimeerd worden: hier kan je veel sparen !
Een gebuisde politicus hoeft toch niet altijd een dikbetaalde job te krijgen ? Een beetje efficiency zou zeker passen.
10/10/16 17:17 REAGEER
Milou
het probleem is dat er zoiets als verworven rechten bestaan. Iedereen een gelijk pensioen. Waarom een ambtenaar die nooit enig risico heeft genomen, simpel zijn 8 uren in dagpost heeft gewerkt een pensioen van 2400 Eur. moet krijgen en een zelfstandige die zijn hele hebben en houwen altijd opnieuw heeft moeten investeren of liever riskeren en 16 uur per dag werkte maar 820 Eur. mag ontvangen is mij een raadsel. Hebben ambtenaren minder verdiend? Net na de oorlog wel, nadien zijn ze door de jaren heen gelijkgeschakeld met de gewone loontrekkenden. Iedereen een gelijk pensioen is niet meer dan eerlijk. Want niemand van de gepensioneerden is economisch nog actief.
10/10/16 18:21 REAGEER
rvd
Juist de ambtenaren het dubbel van een zelfstandige en werknemer dit ronduid schandalig en zeker niet meer va. Deze tijd .Oplossing is iedereen een gelijk leefbaar pensioen en niet zoals nu voor de zelfstandigen een veel te klein pensioen !
11/10/16 08:33 REAGEER
karel2
Dan zullen de zelfstandige hun ganse loopbaan moeten betalen zoals een werknemer of ambtenaar evenredig hun reeel inkomen! De gewone ambtenaar heeft netto niet zoveel meer dan het maximum werknemerspensioen hoor, en nogmaals de zelfstandigen zouden hun deel moeten doen.
11/10/16 10:06 REAGEER
Cyper
Inderdaad. Volgens de berekeningen hoor ik trouwens bij de privé-werknemers, want mijn pensioen is niet hoger dan 1.200 €. (lager, zelfs). Maar toch heb ik mijn hele ambtenarencarrière hard gewerkt, en een heleboel bijgedragen.
Dat we elke dag maar 8 uur op onze prikkaart hadden staan, komt niet doordat we nooit langer dan 8 uren hebben gewerkt, maar doordat de uren die we nà die 8 werkten, er gewoon niet meer op kwamen te staan. Die wàren er namelijk wel, maar je kreeg er niks voor... In de privé krijgen werknemers geld voor hun overuren, ofwel vrije tijd; maar wij kregen gewoon niks. Ik heb op bepaalde jaren meer dan anderhalve maand teveel gewerkt, waar ik geen cent voor gekregen heb, simpelweg omdat overuren aan de Staat "niet bestaan". Op papier, bedoel ik dan, want in werkelijkheid zat ik vaak tot 8uur s'avonds te wroeten... maar dan wel gratis, om mijn werk af te krijgen, en om niet op mijn kop te krijgen, niet om er rijker van te worden. Dat gezeur over die lucky bastards van ambtenaren hangt me soms de keel uit. Het zijn altijd niet-ambtenaren die daar de hoogste toon in voeren... en nu, na al dat gewroet, zou ik 2400€ per maand pensioen krijgen? Zoveel kreeg zelfs mijn rechtstreekse baas niet als l­óón, laat staan als pensioen! Wie dat uitgerekend heeft, die zal alleen de directeurs en de administrateurs-generaal meegerekend hebben, niet de klerkjes en de klasseerders en de opstellertjes en al dat andere voetvolk... 2.400€ pensioen, amai, ik zou nogal blij zijn, dat is het dubbel van mijn toenmalig loon!
Ambtenarenmythologie, verzonnen door Stuurlui-aan-wal.
11/10/16 16:17 REAGEER
Klopt, ik als gewezen ambtenares , weet er alles van :(
11/10/16 21:40 REAGEER
Walterke
Ik ben nu bijna 2 jaar op pensioen van de stad Antwerpen als schilder.
Ik liet alles berekenen en zag dat het meer dan goed was. Ik trok m'n eerste "loon", en 1 week later ontving ik een brief waar in stond dat er 50 € maandelijks afging. 50 € = wel 2000 bfr.
Bellen, en nog eens bellen. Antwoord was opgelegd door de regering. NA m'n 2 "loon" ging er nog eens 145 € af. Weer bellen en bellen. Antwoord : anders komt ge in een te hoge belastingsschijf.
Wetende dat mijn vrouw een invalide pensioentje krijgt als statutair werknemer van de koekenstad. Haar bedrag is om mee te lachen. Net geen 800 €/maand.
En net omdat we getrouwd zijn, moet ik dat betalen.Anders te hoge belastingbrief.
Nee nee. Nu heeft de staat je geld direct alle maanden. Anders moeten ze er 2 jaar op wachten. Schandalig België.
14/10/16 11:12 REAGEER
Volledig met u eens Karel 2, zelfstandigen steeds klagen, maar vele aftrekposten dat de gewone werknemer, wiens inkomen gekend is tot op de laatste € cent, onmogelijk kunnen inbrengen. Indien niet tevreden, werk dan als loonslaaf! Trouwens 'n normaal pensioen,, daar koop je de wereld niet mee . MVG Nicky :)))))))))))))))))))))
11/10/16 21:37 REAGEER
Gregory
Waarom altijd op de kap van de ambtenaren zitten?Om te beginnen zijt ge zeer slecht ingelicht en kent ge alleen maar diensten waar ze het "goed" hebben.Maar er zijn veel meer ambtenaren die even hard moeten werken als een zelfstandige.Richt uw pijlen op de regering en niet op mensen die minder verdienden en veel hebben bijgedragen voor hun eigen pensioen.
11/10/16 10:41 REAGEER
mariahendrickx
Zij die de grote wedde hebben verdiend en NIETS hebben afbetaald aan het pensioen moeten leren zwijgen!
Ambtenaren hebben in hun jonge jaren een zeer kleine wedde gekregen 1/2 van de wedde die men in de PRIVE kreeg voor hetzelfde werk ZONDER een bedrijfswagen die men ook kon gebruiken voor prive doeleinden, ZONDER maaltijdcheques, moet ik nog even doorgaan heren ALLES VOOR MIJ NIKS VOOR EEN ANDER ?
Hun groot pensioen is hun uitgestelde wedde met samengestelde interest.
Jullie hebben het geld opgemaakt en nooit een pensioen afgedragen als je jong was.
Dat zij een pensioen krijgen dat hoger is dan het jouwe steekt natuurlijk je de ogen uit.
Dan had je ook maar aan de STAAT gaan werken maar dat was toen beneden je waardigheid om de helft te verdienen niet waar?
En nu worden deze pensioenen nog eens extra belast om jouw (klein) pensioen te betalen waar je in feite geen recht op hebt.
En dat vindt JIJ eerlijk kom nou! Kortzichtiger kun je niet zijn....
Boontje komt om zijn loontje. En nu is het jouw beurt tenzij als je slim waart en je geld dat je toen ontving goed hebt geinvesteerd. Dan heb je het nog beter als die arme ambtenaar....
Dankzij onze zwartgeld circuits uit die tijd....
11/10/16 11:37 REAGEER
Bashen op ambtenaren ben ik spuugzat......zo zaligmakend is het ook niet ! Het enige voordeel is vast werk, ontslagen haast onmogelijk, tenzij echte dringende reden........Groetjes aan de privé & de sukkels van zelfstandigen :)))))))))))))
11/10/16 21:45 REAGEER
balcaech
Het is volkomen onjuist dat het gemiddeld pensioen van een ambtenaar 2400 euro. Het gemiddeld pensioen is tussen 1400 en 1600 euro. Het is door het hoge pensioen (meer dan 2400) van professoren, onderwijzend personeel, universitairen dat het gemiddeld omhoog wordt getrokken.
11/10/16 13:03 REAGEER
marcmaeyens
wat steeds wordt vergeten is dat de toenmalige CVP en PVV de pensioenkassen GEPLUNDERD hebben om hun begrotingen in orde te krijgen zonder structureel te moeten ingrijpen. Kortzichtige politiek waar wij nu het slachtoffer van zijn.
10/10/16 22:35 REAGEER
hendrikdeachtste
Als 59-jarige en nog aan het werk kon ik dit wel vermoeden, maar ik heb het nooit geweten. Misschien had ik daar destijds weinig aandacht voor, maar sowieso is het geheugen van de bevolking op termijn nogal vergeetachtig. Bovendien zijn ook nu weinigen zich bewust van de moeilijke situatie van het pensioenfonds..
11/10/16 08:23 REAGEER
tony
Het kan allemaal wel juist zijn wat de 2 auteurs in hun boek schrijven, maar wat is het alternatief voor ons."1000 euro voor iedereen is opgenomen en daarbovenop een wettelijk aanvullend pensioen van 500 euro." Het feit in acht genomen dat noch de banken, noch de obligaties ons vertrouwen vedienen, waar ga je die 500 euro in beleggen om zeker te zijn dat je die binnen 20, 30, 40 jaar nog terugvindt?
11/10/16 08:45 REAGEER
rickman
Het doet me plezier dat er tenminste nog één iemand is die weet dat de opeenvolgende regeringen sedert de jaren 70 de kas van de sociale zekerheid geplunderd hebben om de gaten in de begroting dicht te rijden. Blijkbaar zijn de heren onderzoeksjournalisten te jong om zich deze feiten te herinneren.
Zoals gewoonlijk blijven de betrokken politici buiten schot en kunnen of mogen ze niet voor hun verantwoordelijkheid gesteld worden.Schijnheiligheid troef dus.
11/10/16 09:14 REAGEER
Men heeft weer eens een fout beeld op de ambtenaar. Vergeet niet dat we bij het begin van onze loopbaan de veel minder loon ontvangen dan iemand uit de privé sector. De laatste 15 jaar van onze loopbaan maken wij een inhaalbeweging. En de meeste ambtenaren hebben maar een pensioen van 1400 tot 1700 euro .Alleen leerkrachten hebben een pensioen dat rond de 2000 a2400 euro zit samen met ambtenaren met universitaire graad! ! Verder wil ik dit nog kwijt over veel zelfstandigen. ZE klagen steeds ok ZE werken wel 16 uur per dag maar dragen niks af aan het pensioenfonds hebben na het pensioen veel extra voordelen en via hun boekhouder veel belasting aftrek, dus aankoop dure auto's enz... IOok hebben veel een aantal appartementen en huizen die zij verhuren en dan spreken wij nog niet van een tweede verblijf in het buitenland. waar gewone mensen maar van kunnen dromen. Dus voor jullie afgeven op ambtenaren en gewone mensen die vaak in jullie loondienst 45 jaar werkten jullie hoeven meestal zeker niet te klagen!
11/10/16 09:22 REAGEER
lucvandenberghe
NEEN U weet niks af van zelfstandigen.
wij dragen wel af en niet zo weinig ook MAAR wij krijgen er wel 2x Niks voor terug
ziek zijn is de 1e maand NIKS Daarna een habbekrats
Niet werken is geen inkomen wij hebben geen enkel en dubbel vakantiegeld geen 13e maand enz........
Het pensioen dat wij krijgen is belachelijk laag.
En dat gesjoemel via boekhouding en belastingen dat is al lang verleden tijd.
EN NU...... wij zelfstandigen moeten werken voor onze inkomsten wat ik ten zeerste betwijfel van JULLIE Ambtenaars.
uw diensten zijn bijna nooit bereikbaar en als je er geraakt wordt je van het kastje naar de muur gestuurd en terug.
Reacties das niks voor mij daarvoor moet u bij..... zijn, of dat weet/ken ik niet, of bent u wel zeker dat u hier moet zijn?? zijn schering en inslag.
Jullie verdienen nog 10 maal teveel voor wat jullie presteren en hebben ook geen recht op dat hoger pensioen dat dan meestal veel vroeger komt door allerlei compensaties waarvan en ander ook niet kan genieten
11/10/16 09:47 REAGEER
lucvandenberghe
NEEN U weet niks af van zelfstandigen.
wij dragen wel af en niet zo weinig ook MAAR wij krijgen er wel 2x Niks voor terug
ziek zijn is de 1e maand NIKS Daarna een habbekrats
Niet werken is geen inkomen wij hebben geen enkel en dubbel vakantiegeld geen 13e maand enz........
Het pensioen dat wij krijgen is belachelijk laag.
En dat gesjoemel via boekhouding en belastingen dat is al lang verleden tijd.
EN NU...... wij zelfstandigen moeten werken voor onze inkomsten wat ik ten zeerste betwijfel van JULLIE Ambtenaars.
uw diensten zijn bijna nooit bereikbaar en als je er geraakt wordt je van het kastje naar de muur gestuurd en terug.
Reacties das niks voor mij daarvoor moet u bij..... zijn, of dat weet/ken ik niet, of bent u wel zeker dat u hier moet zijn?? zijn schering en inslag.
Jullie verdienen nog 10 maal teveel voor wat jullie presteren en hebben ook geen recht op dat hoger pensioen dat dan meestal veel vroeger komt door allerlei compensaties waarvan en ander ook niet kan genieten
11/10/16 09:45 REAGEER
adelberttimmermans
In elk verhaal schuilt een gedeeltelijke waarheid. Het is zo dat er zelfstandigen zijn die heel hard werken en veel afdragen aan de staat, niet alleen pensioen maar ook veel meer. Er zijn er ook die, volgens hun boekhouding, in armoede leven. Van ambtenaren kan je zeggen dat luiheid troef is? Niet allemaal en steeds minder en minder. waarom krijg je niemand aan de lijn? Omdat zij anders hun werk niet gedaan krijgen. Ja, er zijn er die hard werken. Er zijn er zelfs die binnen de ambtenarij van job willen veranderen als ze te weinig te doen hebben. Dus als je het hebt over de werkijver die mensen aan de dag leggen, is dit heel individueel. Ook in de privé maak je dat mee. Enkel in de privé blijft dit, meestal, niet duren omdat anderen, misschien terecht, misnoegd zijn (lees jaloers zijn op mensen die van het leven profiteren). En het profitariaat heeft altijd bestaan. Als meer het gezond verstand zou primeren, zouden al vele problemen opgelost zijn. Misschien ook iets voor de politici, doe je job waarvoor je gekozen hebt met hart en ziel en niet voor de centen en het aanzien. Ik denk dat op deze manier het pensioenfonds wel toereikend zal zijn.
11/10/16 11:23 REAGEER
Buddy
Het verhogen van de (brug) pensioenleeftijd heeft tot gevolg dat er een hogere maandelijkse uitkering volgt en dat het meer ziekteuitkering inhoud. Of dit wel degelijk een besparing genereerd, daar twijfel ik aan.
11/10/16 09:58 REAGEER
RS014
De oplossing, verminder de politiekers, waarom moet zo een klein landje als België zoveel politiekers hebben. 1 regering van 8 ministers die enkel hun mandaat mogen uitvoeren. Volksvertegenwoordigers in de kamer verminderen met 50% en diegene die niet aanwezig is krijgt geen vergoeding. Het Europees parlement schaf dat af, kost teveel geld en die mensen doen toch niets alleen maar de vrijdag gaan ontvangen. Met die besparing kan ik de pensioenen betalen 1.400€ voor iedereen geïndexeerd. Het probleem opgelost. Rechtvaardigheid voor iedereen zelfs voor de grote mastodonten van firma's die nu geen belastingen betalen, bij mij zou het niet pakken, iedereen gelijk voor de wet.
11/10/16 10:06 REAGEER
veramortelez
Er bestaat ook ziets als gewaarworgd inkomen voor gepensioeneerden die te weing hebben.Niet alle zelfstandigen hebben een groot inkomen,zie kleine kruindenier ..ik weet uit ervaring dat zelfs iemand die in zijn eigen huis woont,een inkomen kan bekomen van 1200€.Je moet het wel zelf vragen.Niet iedereen kan aan pensioensparen doen.Een eigen woonst,zij het klein en betaalbaar is goud waard wanneer je met pensioen bent.Als je een tuintje hebt kun je daar ook iets eetbaars in planten.Een auto is vaak te duur,maak dat je niet te ver van het openbaar vervoer woont.Er zijn ook instanties die boodschappen met je doen,tegen betaling van een klein prijsje.
11/10/16 10:08 REAGEER
Gregory
In plaats van de anderen verwijten te maken moet ge er rekening mee houden dat alle politieke partijen boter op het hoofd hebben en het is (was) niet moeilijk want er is niemand,maar dan ook niemand die voor de gepensioneerden opkomt.Een werknemer kan tijdens zijn loopbaan gebruik maken van een vakbond,maar eenmaal met pensioen laten zij u ook vallen als een steen.Het onze eigen schuld,we moesten maar niet telkens weer voor diezelfde zakkenvullers gestemd hebben en stem nu niet voor Groen.We hebben gezien wat ze aanrichtten na de kippenziekte toen De Haene was afgetreden.
11/10/16 10:50 REAGEER
aronjaco
Die ambtenaren toch , zij die een veel te hoog pensioen hebben , en ..die zelfstandigen toch , zij die altijd weer in de regen blijven staan.
Wel : laat ons eens de rekening maken van een ambtenaar einde carrière en de rekening van een zelfstandige , zelfde leeftijd , einde carrière. Hoeveel heeft een ambtenaar bijgedragen aan belastingen , sociale zekerheid, solidariteitspremie, en hoeveel heeft die zelfstandige ondertussen betaald ! Breng tevens de subsidies , extralegale voordelen, en aftrekmogelijkheden binnen het belastingsysteem in rekening . Ik wil het plaatje wel eens zien.
Klagen en zagen , op de kap zitten van anderen , maar met cijfers voor de dag komen , ho maar , da's vele bruggen te ver.
11/10/16 10:59 REAGEER
DECR4711
Op actua tv reportage gezien van een academicus die maakt brandhout van dit boek om dat het te eenzijdige benadering is van het probleem of anders gezegd dit boek komt deze regering goed uit
om de gewone man verder te pluimen . Kunnen misschien vragen aan de 10 procent van de bevolking
die 85 procent van de aandelen bezit om ook eens een procentje belasting te betalen op hun meerwaarde zullen er niet armer van worden
11/10/16 11:06 REAGEER
Hugoo
Inderdaad: Niets nieuws onder de zon.
Toen ik als 16 jarige begon te werken ( in 1969) werd ik op een bepaald moment door iemand van de vakbond gewaarschuwd : ''Menneke, doet maar op uw gemak aan, want er zal geen pensioen meer zijn voor jullie... Misschien nog net voor ons... ''
Zo was het dus bijna 50 jaar geleden. Wat is er veranderd ?
11/10/16 11:18 REAGEER
marcelvanhaute
Nogmaals een "après nous le déluge ?"
11/10/16 11:53 REAGEER
Aan politiek doen is de zee beploegen. Politiekers luisteren niet naar de gewone man van de straat. Zij eisen besparingen op alle niveau's, ook bij de overheid: enerzijds beknibbelen en anderzijds met geld gooien. Een staatssecretaris zei eens (het betrof een gebouw door de Staat gehuurd, en er waren verhuisplannen): "of we nu nog 600.000 euro aan huur en schadevergoeding moeten betalen, wie ligt daar van wakker." . En dat de pensioenkas leeg geraakt......Wie is daar verantwoordelijk voor? Ook wordt veel geld gespendeerd aan de vreemdelingen, die onze wetten niet moeten respecteren, maar wel allerlei uitkeringen krijgen. We zitten opgescheept met een bende knoeiers, en geen enkele partij die de stemplicht durft af te schaffen. Schrik om aan populariteit te verliezen.
11/10/16 12:26 REAGEER
pensioenfons
Weet je nu gaan al velen 4/5 werken of deeltijds van de jonge generatie met inlevering van wat loon. Maar m'n inziens komt er nog een verschuiving bij . Als Men de leeftijd van 60 jaar bereikt zullen velen op de sociale zekerheid tekenen en met een burnout of ziekte op ziekenkas gaan om zo wat tijd trekken tot 67 jaar. .Een luie ambtenaar heb je en ijverige heb je ook ene telefoons aannemen dikwijls gelijk dat je niet binnenkomt maar wij lopen niet met een gsm op zak. Verder dit nog zeg weer niet dat het niet waar is maar veel zelfstandigen schrijven hun echtgenote in op de zaak maar ZE is er nooit. Met een firmawagen gaan shoppen. Dus ook geen tijd om de telefoon aan te nemen en ja uit eten en een btw bonneke vragen voor in rekening te brengen op de zaak .dus hopelijk komt ueen luie ambtenaar tegen die uw magere 850 euro moet berekenen en met uw woorden dar is nog te veel dan Ge Ge verdient..
11/10/16 13:43 REAGEER
Detemmerman
Als ik al die reacties lees word ik niet goed. Hoe mensen onderling hier reageren - zelfstandigen/ ambtenaren/ werknemers tegen elkaar ???? Dit is natuurlijke de sterkte van de politiek en vakbonden ..... verdeel en heers. Ik zou er erg voor willen pleiten om ALLE pensioenen gelijk te stellen. Iemand op pensioen werkt of presteert niet meer ... waarom moet er dan nog een verschil zijn ???? Vroeger meer bijgedragen of minder verdienste gehad ? maakt niet uit beschouw dit dan maar als solidariteit
Ooit is er nog een minister geweest (hij is nog actief vooral in Oostende) die met veel poespas de oprichting van een "zilverfonds" aankondigde .... ooit heb ik gedacht ja man dat is het .... en weer trapte ik in de val.
Vrees dat als iedereen zijn "eigen" bijdrage (of een substantieel gedeelte daarvan) wil terugkrijgen men het pensioen dan maar in de privé moet steken .... en betaal mensen die niet voldoende hebben kunnen bijdragen uit een hulpfonds. Dat de regeringen ons geld niet kunnen besturen bewijzen ze nu al 50 jaar
11/10/16 14:47 REAGEER
marleen
Volledig mee eens, wij, de gewone mensen om het zomaar eens te zeggen, moeten niet op elkaars kap zitten, de regering(en) zijn verantwoordelijk maar daar komen we ook niet ver mee he...toch niet met het gewoon eens te vernoemen. Ik vind ook dat eenmaal op pensioen gewoon iedereen evenveel of even weinig moet krijgen, je bent dan niet meer actief. Wie wat wanneer heeft bijgedragen, flauwekul, we zijn naakt geboren en we nemen ons geld, die die dat hebben, niet mee in ons graf. Dat geld hoort een middel te zijn, geen doel. Als je gezellig kunt leven op je pensioen en daarmee bedoel ik gewoon dat je de basisbehoeftes verkrijgt, dat je het warm hebt, een dak boven je hoofd en gezond voedsel en zorg krijgt. Als je dan wil beginnen reizen, als je nog vanalles wil doen wel werk dan een beetje bij, dan ben je er nog actief genoeg voor. Ik lig er niet van wakker dat een koning zijn Yacht niet kan onderhouden, ik lig wakker van het feit dat er mensen zijn die moeten kiezen tussen het warm hebben of een fatsoenlijke maaltijd nuttigen. Solidariteit moet onze prioriteit zijn en niet het hebberig zijn, alles voor mij en niks voor een ander. Of je nu ambtenaar, werknemer in de privé of zelfstandige, dat heeft geen belang mijn gedacht. Samen nadenken, naar een eerlijke oplossing zoeken waar ieders belangen verdedigd worden en daar de regering mee confronteren...dat zou al veel constructiever zijn dan op andermans kap te zitten.
11/10/16 21:59 REAGEER
Marina52
Ik heb nog 15 jaar te gaan om me eigen apenlazeres te werken. En mensen die meer opgeleid zijn pikken zo je geld weg. Wat dacht je van mensen die liever lui zijn dan moe, en die niet willen werken? Wat dacht je van mensen die achter het geraniums zitten en die niet kunnen werken? Waar is nu de gerechtigheid van tegenwoordig?
11/10/16 15:24 REAGEER
overzicht
Waar gaat ons pensioen aan op?

2 Koningen + 2 koninginnen +18 Prinsen + prinsessen
48 ministers + staatssecretarissen in de verschillende regeringen in Belgie
60 senatoren
150 volksvertegenwoordigers federaal
124 volksvertegenwoordigers vlaams parlement
75 Volksvertegenwoordigers waals parlement
46 Volksvertegenwoordigers brussels parlement
11 Volksvertegenwoordigers duitstalig parlement
398 provincieraadsleden
589 burgemeesters
1600 schepenen
Totaal 2820 politiekers voor een landje van 30.528 vierkante kilometer voor 10.500.000 Belgen .
11/10/16 16:40 REAGEER
overzicht
Ik lees hier veel reacties die ingegeven zijn door jalousie. Ik volg de vakbonden die stellen dat we ons moeten hoeden voor jalousie die ertoe zal lijden dat de pensioenen sterk naar beneden gaan. Het doel moet zijn dat iedereen een pensioen krijgt waar men kan van leven. Mijn vader krijgt 1180 euro per maand en moet 1900 euro per maand betalen voor het rusthuis. Dit gaat verkeerd en dat moet onze bekommernis zijn. Dit voor IEDER gepensioneerde, wat zijn status en vroegere werkomgeving ook moge geweest zijn..
11/10/16 16:34 REAGEER
Hugoo
Ook om het even wat ie tijdens zijn loopbaan heeft afgedragen ? Iedereen dus evenveel afdragen, wat niet kan.
11/10/16 21:51 REAGEER
leguy
waarom kan het niet zoals in Nederland waar de baas voor je pensioen spaart met een bedrag dat van je brutoloon wordt afgehouden zonder dat je minder netto overhoud zoals hier in België en dan kan ik maar tot de conclusie komen dat we te veel minister portefeuilles moeten zien gevuld te krijgen en dit gaat op de lange termijn toch aan de welvaart van jan modaal beginnen te knagen. maar dit had ik in de jaren tachtig al in de gaten blijkbaar hebben onze politici het verstand van een nijlpaard.
11/10/16 17:11 REAGEER
lennart
Ik zou niet teveel naar mekaar kijken, zelfstandigen, werknemers in de privésector en ambtenaren. Zolang wij naar mekaar gaan wijzen dat de andere teveel pensioen krijgt of te weinig lachen de politiekers in hun vuistje. Zij maken de staatskas leeg terwijl wij onder mekaar ruziën. Het tekort op de begroting wegwerken is het laatste waar men interesse voor heeft.
11/10/16 18:33 REAGEER
izzy
RAAR toch, nooit een studie om te zeggen dat immigratie onbetaalbaar wordt, nooit een studie om te zeggen dat overbodige ministers onbetaalbaar worden. Werkenden de duivel aandoen, waarvan kennen we dat, van de tijd van de pastoor zondags op de preekstoel -hou ze stom, wij houden ze arm.
11/10/16 21:31 REAGEER
jeanmarchand
De ambtenarenpensioenen zijn zeker niet dubbel zo hoog als hier wordt voorgesteld. Het probleem zit hem in de vele hoge lonen van topambtenaren en de te vele politici. De pensioenen van de ambtenaren zijn niet gelimiteerd zoal de privé pensioenen. daardoor komt het gemiddelde op het dubbel van de privé. Maar bij de normale lonen is er niemand die een dubbel hoog pensioen geniet. Ambtenaren hebben ook geen tweede pensioenpijler zoals velen in de privésector. De ambtenarenpensioenen komen wel overeen met de Europese maatstaf. Dat wil zeggen dat deprivésector moet klagen over een te laag pensioen en niet moet denken dat de ambtenaren met hun pensioen gaat lopen. Verder heeft ieder die zijn belastingen heeft bijgedragen recht op een eerlijk pensioen. Zij hebben bijgedragen tot de opvoeding en de ontwikkeling van de jongere generatie. Het is hun beurt om bij te dragen aan de oudere generatie. Als langer moet gewerkt, dan moet dat dan ook met respect voor de leeftijd. Je kan toch niet verwachten dat iemand van 65j even hard moet kunnen werken dan iemand van 30j. Hoeveel politici en bedrijfsleiders zijn intelligent genoeg om dat te snappen? Ik heb er nog nie veel gezien!!
11/10/16 22:47 REAGEER
FDW2408
Het is zeer bedroevend dat een discussie over het failliet van ons pensioenstelsel steeds weer uitloopt op een ruzie over zelfstandigen, ambtenaren en werknemers. De - hier toch wel belaagde - regering Michel I kan dan weer doen waar ze goed in is : verdeel en heers. Ik werkte 30 jaar in de financiële sector en zag duizenden zelfstandigen en ambtenaren voorbij trekken en er zijn er van alle slag...zelfstandigen die frauderen dat het een lieve lust is en ambtenaren die ,eens vast in hun jobke, niet veel meer uitvoeren dan te wachten op hun ruime pensioen. Dat is nu eenmaal "des mensen". Toch nog een - ietwat gedurfd - steekje naar de zelfstandige toe...als het leven van een zelfstandige dan toch zo zwaar is, en toch zo een laag pensioen opbrengt, waarom blijft u dan in godsnaam zelfstandige ?? Of zijn de fiscale achterpoortjes dan toch zo interessant ? En let wel , na 30 jaar ken ik die wel allemaal, kom dus echt niet af dat ze niet bestaan of niet gebruikt worden...
12/10/16 08:51 REAGEER
alverman51
Ik ben net 65 geweest en niet iemand die vlug klaagt over mijn inkomen, maar ik kan er niet bij dat het statuut van ergens ‘benoemd zijn’ zoveel voordelen oplevert in het onderwijs en ook in gemeentediensten.
Ik heb aanvankelijk 9 jaar les gegeven in meer dan 10 verschillende scholen als interimair en daarna 26 jaar in gemeentedienst gewerkt als Gesubsidiëerd Contractueel (GECO) in een job met redelijk grote verantwoordelijkheid.
Met 60 jaar had ik van alles genoeg. Zowel het ‘gefoefel met leerlingen’ en de algemene gang van zaken in scholen als de corrupte en verspilzieke wijze van ‘besturen’ in een gemeente.
Bij nader toezien in mijn pensioendossier was ik heel mijn ‘loopbaan’ werknemer geweest en krijg ik het pensioen van werknemer. Nog geen 1200 euro per maand…
Indien ik tot mijn 65ste in gemeentedienst gebleven was, dan zou dat pensioen niet beduidend hoger geweest zijn.
Mijn bedenkingen is deze: waarom krijgt iemand die reeds zijn hele loopbaan stukken méér verdiend heeft dan ik dan nog eens zoveel méér pensioen ? Hebben die mensen dan zoveel méér honger of is het gewoon zo dat alleen zij het voorrecht verdienen om in een mooier rusthuis opgenomen te worden dan ik als ze eenmaal 80 jaar zijn ?
Van discriminatie gesproken…
Ik wens ze alvast een prettig verblijf op mijn kosten !
Ik zal me wel amuseren met “gelijken van stand” !
12/10/16 09:41 REAGEER
gabytoon
Toon
Ons pensioenstelsel komt in gevaar, dit geluid komt mij bekend voor. Zijn het niet onze bewindvoerders die in het verleden alle kassen waar er maar iets te rapen viel hebben leeggemaakt en waarvoor ? De gemaakte putten moesten gevuld worden. Heel gemakkelijk toch. Het enige wat wij in België nodig hebben zijn bewindslieden met een gezond boerenverstand die met de centen van de belastingbetalers op een gezonde manier kunnen omgaan.Mijn leuze is : " Als je wilt besparen, begin bij je zelf "
Wat de ambtenarenpensioenen betreft staren veel zich blind en geloven zij nog in Sint Niklaas. Het gemiddeld pensioen van een ambtenaar is geen € 2400 (netto) en zal het nooit zijn.In het begin van onze loopbaan, ik spreek van in de jaren 50 - 60, werden de lonen uitbetaald als een zo gezegd uitgesteld pensioen, dus geen vetpot.
Zij die nu jaloers zijn op de ambtenaren hadden ook kunnen kiezen voor die loopbaan. Achteraf jammeren over hun pensioen is gemakkelijk.
Aan de huidige werknemers kan ik alleen maar aanraden, als je wilt zeker zijn van je pensioen later, begin dan nu maar te sparen voor later.
12/10/16 09:52 REAGEER
andrechristiaens
Ben met veel zaken akkoord maar mijn pensioen is niet zo enorm groot maar ik betaal wel nog belastingen en wel 1/3 van mijn inkomen en heb geen ander inkomen dan mijn pensioen en ook nog eens 2,5 procent van dit pensioen solidariteit bijdrage.Ik denk wel dat ze niet alles moeten steken op de ambtenaren,was ik ook en ik heb wel gewerkt.!!!
12/10/16 10:20 REAGEER
Felix
Het boek "Het grote pensioenbedrog" gaat vooral over een bepaalde visie die ons huidig pensioenstelsel betaalbaar moet houden. Volgens deze auteurs (een gewezen professor en een econoom) zal dit in de toekomst problemen opleveren. Maar, er zijn ook studies van andere professoren die dan weer het tegendeel aantonen. Alles is afhankelijk vanuit welke hoek men het probleem bekijkt en welke "achtergrond" men heeft.
De waarheid zal, zoals altijd, ergens in het midden liggen: ons pensioenstelsel kost veel geld, en ja er zullen inspanningen moeten worden geleverd . De inspanningen die gevraagd/opgelegd worden, zullen altijd tegenstaanders en fans kennen.
Anderzijds, zijn de pensioenen van onze gewezen ambtenaren niet te hoog. Volgens internationale studies komen ze zowat overeen met de gemiddelde pensioenen van Europa. Maar, de pensioenen van onze gepensioneerde werknemers en zeker van de gewezen zelfstandigen zijn veel te laag. Het minimumpensioen in deze pensioenstelsels komt amper boven het Europese armoedebedrag. Daarom heet het boek ook niet "Het grote pensioenbedrAg"!
12/10/16 15:09 REAGEER
Ik was op vakantie in het buitenland en kon niet eerder reageren.
Wat ik hier allemaal lees maakt me ziek.
Het is voor mij, wat pensioen betreft, zeer simpel.
Ik heb 42 jaar aan een hongerloon gewerkt en elk jaar kreeg ik een fiche van de ASLK met het bedrag dat betrekking hadden op mijn later pensioen. Ik zeg al 42 jaar hetzelfde wat er staat te gebeuren bij geen of onvoldoende pensioen. Al sinds mijn jeugd zijn de heren politici aan het verkondigen dat he pensioen moet afgebouwd worden.
Het scenario staat dus al 42 jaar vast. Wanneer ik volgend jaar op pensioen ga en ik geen, of onvoldoende, pensioen krijg. Koop ik mij een Long Rifle of/en een Kalasjnikov.
Hiermee ga ik naar een kantoor van de opvolger van de ASLK, BNP Paribas Fortis.
Ik toon mijn 42 fiches en eis het overeenstemmend bedrag.
Er kunnen dan 3 dingen gebeuren, en het kan me niet schelen welk van de 3.
1 Men geeft het gevraagde bedrag (zeer onwaarschijnlijk)
2 Ik word doodgeschoten (dan ben ik ineens van alle ellende verlost)
3 Ik word gevat en vlieg voor jaren in de gevangenis (kost en inwoon gratis dus geen pensioen meer nodig)
Wanneer het mij niet lukt om een bankkantoor binnen te geraken wegens te hoog beveiligd, ga ik gewoon naar een politieker die schuld draagt aan het teloorgaan van het pensioenstelsel (keuze genoeg) en ga daar manu militari een bezoekje brengen.
Simpel toch?

23/10/16 12:26 REAGEER

Login Registreer

Jan Schils

Columnist
Columnist
Column Jan Schils
Week- en dagbladjournalist Jan Schils bericht en duidt al 30 jaar de Europese en Belgische economie en financiën. Onder meer voor transport, energie en milieu.

Meer artikels van Jan Schils

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels