Deel via

Trendsetter: De e-bike is niet (alleen) voor vermoeide benen.

July 2012

fietsHet is alsof je constant met wind in de rug fietst op een elektrische fiets. Dus tof! En minder vermoeiend. Als je minder spierkracht hebt kan je de anderen weer 'bijbenen'. Voor sterke mensen is het gewoon leuk heel snel te kunnen fietsen en tijd te sparen. "E-bikes" zijn dan ook ideaal voor woon-werkverkeer, milieuvriendelijk en ook populair bij jonge mensen. Leer meer over de e-bike en bekijk de tips.

Je kan gemakkelijk langere afstanden fietsen op een e-bike. Dat is fijn om eens naar zee te rijden of een serieus tochtje te maken in de streek.

Op een elektrische fiets kan je partner of vrienden moeiteloos bijhouden. Trappen gaat licht,  ook als je minder spierkracht hebt of te kampen hebt met last aan knie of heup.

Zet je regelmatig de fiets op de trein? Of moet je ze telkens trapjes opdragen? Houd er dan wél rekening mee dat de elektrische fiets zwaarder is dan een gewone tweewieler.

Batterij met een fiets rond.

Het is met elektrische fietsen net zoals met een Tesla, je weet wel, die peperdure elektrische auto. Je koopt een batterij waar een auto rond zit. In dit geval een batterij met daarrond twee wielen.

Voor trendsetters: de e-bike.

En elektrische tweewielers zijn -net als Tesla's- eerder iets voor trendsetters dan voor trend followers. Steeds meer jonge mensen, dertigers zelfs, kopen e-bikes om comfortabeler naar het werk te trappen. Het cliché dat ze gemaakt zijn voor vermoeide benen klopt dus niet meer.

Maar... ook nadelen.

Een batterij waar een fiets aanhangt, heeft maar twee - zij het grote - nadelen:

  1. Het prijskaartje
    De prijs bedraagt gemakkelijk meer dan het dubbele van een gewone, degelijke fiets.
  2. Het gewicht
    De elektrische fiets is zwaarder. De batterij zorgt voor 10 tot 20 kilo extra gewicht.

    Hiermee moet je rekening houden als je van plan bent vaak zonder hulp te fietsen of als er hellingen en obstakels - een trap, een treindeur - op het traject liggen.

Toch meer voordelen.

Maar daartegenover staan een hele reeks voordelen. Trajecten die je links zou laten liggen zijn weer haalbaar. Als je graag in groep fietst is het een fluitje van een cent om de andere fietsers bij te blijven of zelfs in te halen. Jij kan met gemak een brommer voorbij steken. Fietsen is gewoon leuker, want op moeilijke momenten is er elektrische steun en je blijft op hogere leeftijd fietsen.

Ben je toe aan een elektrisch ruggensteuntje?

Neem volgende aandachtspunten mee naar de fietsenwinkel:

  1. Ga zonder gêne
    Je kan gerust een fiets kopen zonder gewetenswroeging. Elektrische fietsen zijn ook bij jongeren populair. Kwieke 50-plussers denken soms dat een elektrische fiets het begin van het einde is en dat je nu minder 'echte' beweging zal nemen.

    Dat klopt niet. De ervaring leert dat de mensen sneller de fiets zullen nemen en langere afstanden afleggen zodat het gezondheidseffect behouden blijft.
  2. Houd rekening met het budget.
    Je hogere actieradius heeft een prijskaartje. Reken tussen de €1.200 tot in de buurt van €3.000.
  3. Hoe duur is de vervangbatterij?
    Er is nog een element waar je bij de aankoop rekening mee moet houden: de prijs van een vervangbatterij. Afhankelijk van het type, kan een batterij 500 tot 1.500 keer opgeladen worden. Ze gaat minder lang mee dan de fiets en kost tussen de 600 en 800 €.
  4. Hoeveel assistentie wil jij?
    Vorm je voor de eigenlijke aankoop en het verkooppraatje in de winkel een idee van het type assistentie dat je wenst. Die assistentie kan automatisch ingesteld worden, na regeling door de fietser.
  1. Het verbruik valt mee.
    Voor het verbruik moet je de aankoop van een elektrisch ros niet laten. De zuinigste modellen kosten amper 3 eurocent per 100 kilometer aan stroom. Een uur elektrisch fietsen verbruikt maar net zoveel elektrische energie als een uur tv-kijken. Elke dag 30 kilometer afleggen komt neer op maximum 10 euro elektriciteit per jaar. Techneuten kunnen meer informatie over het verbruik vinden onderaan dit artikel.
  2. Hoever wil je fietsen?
    De actieradius - de inhoud van de tank met andere woorden - schommelt bij elektrische fietsen tussen 30 en 130 kilometer. Ben je bijvoorbeeld van plan veel door een heuvelachtig gebied te rijden, dan moet je kiezen voor een fiets met een grotere actieradius. Die actieradius wordt niet bepaald door de snelheid maar wel door de hoeveelheid hulp die je aan de motor vraagt. Iemand die 15 km/uur rijdt maar zich over 80% van het traject laat ondersteunen doet met eenzelfde batterij minder lang dan iemand die 25 km/uur rijdt maar slechts 40% assistentie vraagt. Vaak stoppen en starten kort de actieradius in.
  3. Hoe werkt de assistentie?
    De elektriciteit kan geactiveerd worden met een aan-uitknop. Op sommige modellen is een progressief systeem -een draaiend handvat, zoals de 'gashandle' van een motorfiets- aangebracht. Volgens fietsverkopers wordt dat progressieve systeem eerder gebruikt voor "alles of niets". Een draaiend handvat kan je mettertijd krampen of stijve spieren bezorgen.
  4. Hoe steekt je de batterij in het stopcontact?
    Dat lijkt misschien een belachelijke vraag maar is het niet, want het antwoord op deze vraag heeft in de praktijk verreikende gevolgen. Bij sommige fietsen is de batterij demonteerbaar. Zo kan je ze bijvoorbeeld op kantoor opladen of aan een oplaadpunt naar de lader brengen. Bij andere systemen moet je de fiets tot bij het stopcontact brengen. Dat is dus niet zo handig.
  5. Hoe lang duurt een oplaadbeurt?
    Bekijk ook hoe lang een oplaadbeurt duurt. Als je ergens aan een terrasje onderweg een oplaadpunt wilt gebruiken is het niet handig als het opladen té lang duurt.
  6. Merken.
    Hier alvast enkele merkensites waar je kan grasduinen in de uitrusting en de technische gegevens: Batavus, Giant, Sparta, eZee bike .
  7. Ombouwen van je eigen fiets.
    Het is ook mogelijk om een elektrische motor te bouwen op de fiets die je al hebt. Er bestaan verschillende opbouwmotoren. Er moet dan een voor- of achterwiel vervangen worden door een wiel met motor. Ondermeer BinBike en Bion X bieden hier oplossingen. Je vindt ook firma's op het internet.
  8. Hoe moet je omgaan met de batterij?
    Hoe je een fiets moet behandelen, moet niemand nog uitleggen. Maar voor de batterij zijn er enkele nuttige tips.

    • Laat afkoelen
      Het is aangewezen om de batterij even te laten afkoelen wanneer je klaar bent met fietsen.
    • Helemaal opladen
      Het is ook beter de batterij in één keer volledig op te laden.
    • En nog een beetje meer.
      Hoewel de nieuwe acculaders aangeven wanneer de accu helemaal vol is, is het toch aan te raden om de accu nog even door te laten laden omdat het laden in de laatste fase wat langzamer gaat dan in de beginfase.
      Als de acculader aangeeft dat hij helemaal vol is, is deze in werkelijkheid maar 90% gevuld.
    • Bewaren op kamertemperatuur.
      Een batterij bewaar je best op kamertemperatuur. Bij een batterij die op een koude plaats bewaard en opgeladen wordt, kan prestatieverlies optreden.
    • De 'eerste keer' is belangrijk.
      Dat geldt ook voor een batterij. De ene fabrikant of handelaar levert je meestal een volle batterij. Is dit niet het geval, laat je hier dan over goed informeren door de dealer. De eerste lading is de belangrijkste van allemaal.
    • Ook bij leegmaken.
      Het is het beste om de accu bij het eerste gebruik helemaal ´leeg´ te maken. Wanneer je de batterij voor het eerst gaat opladen, terwijl ze nog gevuld is, kunnen de prestaties in de toekomst teruglopen.
    • Begin in lage versnelling
      Tot slot nog een batterijweetje voor tijdens het rijden. Wanneer je de fiets opstapt, zorg er dan voor dat je in een lage versnelling start. Wanneer je eenmaal aan het fietsen bent, kun je rustig schakelen naar hoge versnelling. Als je begint met fietsen in een hoge versnelling, wordt de batterij zwaarder belast en zal deze korter meegaan dan de door de fabrikant aangegeven tijd.

De stekker erin!

Oplaadpunten België voor de "e-bike".
Oplaadpunten Nederland voor elektrische fiets.

Voor meer uitleg over het verbruik van de elektrische fiets kan je terecht op www.energiefeiten.nl

Tip: De handigste gratis app voor recreatieve fietsers!

De gratis app van Fietsen.123 is handig voor onderweg. Je vindt er niet alleen oplaadpunten voor e-bikes, ook aan horecazaken, maar ook duizenden fietsenmakers, fietswinkels, fietsverhuurbedrijven en nog veel meer.

De Fietsen123-app is geschikt voor iPhone en Android-toestellen.

De app is direct te downloaden via www.fietsen.123.nl/app of via de iTunes App Store (Apple) en Google Play (Android).

Veilig fietsen.

Tot slot. Houd het veilig, ook op je e-bike. Samen met de Fietsersbond heeft SenNet voor jou een aantal tips om je als fietser veilig door het verkeer te begeven. Open het dossier veilig fietsen via de rubriek "Mobiliteit" of rechtstreeks: Klik hier

2 reacties

capellewest
Wel een behoorlijke afstand tussen de 30 en 130 af teleggen met een Ebike,geloof er maar niks van, want dat is wind in de rug, en heuveltje af.Realistisch is tussen de 30 en 60 km, en echt, het is maar zelden meer, dus houd hier echt rekening mee als overgaat tot aankoop van Ebike
25/03/15 16:29 REAGEER
mhdec
graag goede raad ivm de e-vouwfiets:
handig?
actieradius?
merk?
18/03/16 12:35 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels