Jan Schils
Twee witte camionettes op het Meiserplein willen elk een andere kant op... | Rijgedrag automobilisten laat heel wat te wensen over.Vlaanderen -en België- scoren op het gebied van verkeersveiligheid slechter dan de meeste andere Europese landen. Het aantal doden en gewonden in het verkeer ligt gevoelig boven het Europese gemiddelde. Daarvoor bestaan tal van oorzaken: het rijden onder invloed van alcohol en drugs, telefoneren achter het stuur, de lange dagelijkse files, de vaak slechte toestand van de wegen, weinig of geen politietoezicht, een ondermaatse rijopleiding die bij slecht weer (regen en sneeuw) onnodig veel ongelukken tot gevolg heeft, en zo meer. Asociaal en agressief.Maar ook het gedrag van de automobilisten is de oorzaak van heel wat bijna- en échte ongelukken. We rijden vaak aarzelend, maar dikwijls ook asociaal en agressief en zijn daardoor een gevaar voor de verkeersveiligheid. Vind je dat 'gemakkelijk gezegd'? We wilden het aan de lijve ondervinden en stapten in de auto voor twee proeven op de som:
Het is natuurlijk Brussel… een hoofdstad, maar herken jij dit?Ziekenwagen ingesloten.Nauwelijks vertrokken begon het al goed op het Meiserplein in Brussel. Dat is een rotonde waar vanuit alle windstreken tal van wegen en tramlijnen samenkomen. Het was hallucinant om te zien hoe tientallen auto's alle verkeersregels die voor rotondes gelden negeerden. Om het hardst claxonnerend en elkaar hinderend probeerden ze zo snel mogelijk uit deze chaos weg te vluchten. Een ziekenwagen met loeiende sirenes raakte zeker twee minuten ingesloten, omdat geen enkele automobilist wenste opzij te gaan. Een verschijnsel dat overigens meer en meer de kop opsteekt, zeker in Brussel. Fietser bijna weggemaaid.In nauwelijks tien minuten tijd noteerden we hoe 22 auto's gewoon een rood licht negeerden. We zagen 32 'bijna-botsingen'. En we konden een plaatje schieten van een fietser, die zijn leven wist te redden door juist voor een aanstormende auto van zijn fiets te springen (zie foto). Op de buitenste baan van de rotonde, die ook als "fietspad" dienst doet, wordt aan de weg gewerkt. Dat wordt aangegeven met enkele palen en een bord waarop "30 km" staat (foto). Wee de fietser die daar niet van zijn tweewieler stapt. Hij riskeert zijn leven als hij naar links uitwijkt. Nauwelijks of geen politie.Een wachtende taxichauffeur (Abdel): "Het is hier echt levensgevaarlijk. Iedereen doet maar zoals het hem uitkomt, zonder met een ander rekening te houden. Gisteren sneed een automobilist een ander de pas af. Maar die wagen stopte niet, dus 'boem'! De twee chauffeurs stapten uit en gingen op de vuist. Dat is hier dagelijkse kost." Het is hier echt levensgevaarlijk. Iedereen doet maar zoals het hem uitkomt.En de politie? Abdel: "Die zie je hier niet of nauwelijks, terwijl dit toch een van de gevaarlijkste plekken van de hoofdstad is. En als er agenten zijn, dan staan ze alleen maar van verre naar deze verkeershel te kijken zonder een vinger uit te steken." Abdel: "Ik ben al twintig jaar taxichauffeur. Wat ik vooral heb zien toenemen, is behalve het verkeer natuurlijk, het gebrek aan respect op de weg en héél veel agressie." Ik ben al twintig jaar taxichauffeur. Wat ik vooral heb zien toenemen, is behalve het verkeer natuurlijk, het gebrek aan respect op de weg en héél veel agressie.Hoed u voor de 'witte camionettes'.Ook op het Meiserplein waren ze ruimschoots vertegenwoordigd: de 'witte camionettes' die zich doorgaans aan geen enkele verkeersregel houden en vooral niet aan snelheidsbeperkingen, noch in de stad noch op de snelwegen. Op een gegeven moment verschenen er vier tegelijkertijd die het plein schenen te "bezetten". Daardoor kwam het verkeer totaal tot stilstand (foto). Volgens Abdel gaat het vooral om "camionettes van mensen die in de bouw werken". Maar aan de opschriften op deze voertuigen te zien (voor zover die aanwezig waren), leek dat wat overdreven. Waarom die middelvinger?We zetten onze tocht voort via de Lambermontlaan, passeren zowaar toch een politiecontrole, worden ongemoeid gelaten en rijden richting Haachtsesteenweg. We houden ons strikt aan de maximum toegelaten snelheid, terwijl we worden voorbij gestoven door tal van auto's. Als we links voorsorteren om richting Haachtsesteenweg te rijden, passeert ons rechts een oude Renault, waarvan het voorportier met een touw vastzit. De wagen snijdt ons de pas af, slaat vóór ons links af en de bestuurder brult wat door zijn opengedraaide raam en … steekt zijn middelvinger op. We begrijpen met de beste wil van de wereld niet waarom hij zo opgewonden reageert. Zonder '(ver)pinken'!Wat ons trouwens tijdens heel onze rit opvalt, is dat heel wat auto's hun richtingaanwijzer niet gebruiken. Niet als ze van rijbaan veranderen en evenmin als ze rechts of links afslaan. Ruwweg 6 op de 10 automobilisten maakt zich daaraan schuldig. Zijspiegeltje eraf rijden.We waren gewaarschuwd dat op de Haachtsesteenweg gewoonlijk nogal wat auto's dubbel geparkeerd staan. Tegenliggers blijken daar dan de zijspiegels van toerijdende auto's af te rijden. Dat dubbel parkeren blijkt inderdaad te kloppen. Het is een fenomeen dat in deze wijk veel voorkomt. En de politie? Die laat begaan. "In dit stadsdeel, maar ook elders, staan vooral in de zomermaanden dure cabrio's met jongeren op de openbare weg te dealen", zo weet een winkelier ons te vertellen. En de politie? "Die treedt niet of nauwelijks op uit vrees voor rellen", zo beweert de man. Traag in het midden blijven rijden.Wij laten deze buurt achter ons en bereiken na veel verkeersellende bij Sint-Stevens-Woluwe de E-40 richting Leuven. We houden maximaal 120 km per uur aan waar dat moet. Meer dan eens moeten we auto's passeren, die hardnekkig tegen lage snelheid op de middelste rijbaan blijven rijden, in plaats van -zoals het hoort- op de rechter rijbaan verder over de weg te 'kruipen'. Geen Belgenmop.Maar wat vooral opvalt is dat we -eens voorbij Leuven- door tientallen auto's ingehaald worden tegen snelheden van 160 tot 180 km per uur. Net na de afrit Leuven op de E40 zien we hoe een zware Mercedes op de pechstrook achteruit aan het rijden is, omdat hij de uitrit heeft gemist. "Dat is geen Belgenmop, maar een geliefde nationale sport, zoals belasting ontduiken", zegt een collega me. Hij rijdt het traject Luik-Brussel elke dag en bevestigt dit verschijnsel regelmatig te zien. Als het regent...Ook klaagt hij over het gevaar op de weg als het regent: "Menig automobilist gaat dan te pas en te onpas op de rem staan en ontsteekt ook nog eens zijn mistlampen zodat de kans op verblinding toeneemt. Maar weinig bestuurders schijnen te weten dat je de mistlampen pas mag ontsteken als het zicht minder dan 100 meter bedraagt. Anderzijds zijn er dan weer tal van autobestuurders die bij mist hun gaspedaal blijven indrukken. Maar dat is dan weer geen typisch Belgisch verschijnsel. Dat gebeurt in Nederland en vooral in Duitsland evenveel of nog meer." Pechstrook als extra rijbaan?Op de terugweg naar Brussel gebeurt niets 'abnormaals'. Tenminste, als we de tientallen auto's die ons letterlijk voorbij 'scheuren', een normaal verschijnsel vinden. Via Evere rijden over een stukje autoweg naar Sint-Stevens-Woluwe. Daar staat op de afrit een lange file. Maar dat vormt geen probleem voor héél wat automobilisten. Die nemen tegen de regels in gewoon de pechstrook richting Woluwelaan… (foto). Fietser in de weg...?Aan het einde van de afrit rijdt een van deze haastige automobilisten bijna een fietser omver. Hij remt dus bruusk om dat te voorkomen en... boem: het voertuig achter hem boort zich in zijn kofferbak! |
"België is archaïsch en levensgevaarlijk!"
Tegen de achtergrond van bovengenoemde feiten is het begrijpelijk dat Federdrive, de beroepsvereniging van autorijscholen, de rijopleiding in België "archaïsch en levensgevaarlijk" noemt. "Het is geen toeval dat juist in landen als Nederland en Scandinavië, waar de rijopleiding van hoge kwaliteit is, de verkeersveiligheid tot de Europese top behoort", meent Vlaams parlementslid Steve D'Hulster (SPa).
Extra rijlessen voor veiliger verkeer.
De mobiliteitsverenigingen VAB en Touring menen dat automobilisten beter moeten worden opgeleid om ongevallen bij regenweer te voorkomen. "Waar kan men beter beginnen dan bij een betere rijopleiding voor jonge bestuurders?", meent Touring terecht. De VAB is dan weer van oordeel dat automobilisten die ongevallen veroorzaken, verplicht moeten worden om opnieuw rijlessen te nemen. Dat zou beter werken dan een traktatie op verkeersboetes, want die bestraffing maakt de wegen niet veiliger.
Hand in eigen boezem.
Misschien is de combinatie van beide maatregelen nog wel de beste oplossing voor veiliger verkeer: dus én verplicht rijlessen volgen na flagrante verkeersfouten én verkeersboetes om overtredingen te bestraffen. Maar natuurlijk kunnen we ook de hand in eigen boezem steken en gewoon zélf ons rijgedrag verbeteren. Het is gewoon een voornemen: stoppen met 'racen', de verkeersregeltjes respecteren, met de glimlach voorrang verlenen als dat nodig is, aandacht voor de zwakke weggebruiker,... Kortweg, laten we ons gedragen als 'een heer (of dame) in het verkeer'. Dat helpt zoveel meer én maakt het veiliger en aangenamer onderweg. Voor ons allemaal.
Week- en dagbladjournalist Jan Schils bericht en duidt al 30 jaar de Europese en Belgische economie en financiën. Onder meer voor transport, energie en milieu.
0 reacties