Deel via

Als 'Mystery Shopper' op stap voor SeniorenNet: Vespa

May 2011

Hallo, wij zijn Sara en (Lu)Cas, de 'Mystery Shoppers' van SeniorenNet Magazine en zullen jou vanaf nu alles vertellen over onze belevenissen als 'undercover klanten'. We zijn net als jij actieve 50-plussers die houden van het leven, graag genieten, gesteld zijn op service en het maximum willen halen uit ons beschikbaar budget. Maar niemand weet, dat houden we immers geheim, dat we al onze belevenissen aan jou vertellen.

Je gaat ons nog goed leren kennen. Een korte voorstelling: we dragen al 21 jaar elkaars ring – mag ik al fier op zijn tegenwoordig - en we zijn nog steeds gelukkig. (Cas kijkt bedenkelijk, maar meent dat niet).

natuur

Onze eerste uitstap heeft te maken met een oude liefde: 'Nice to have' : een Vespa!

Heerlijk uitwaaien en genieten op een Vespa

Als ik zoiets lees op de OxyPass website zie ik mezelf meteen achterop bij Cas met de 'wesp' door Rome stuiven. Net als Audey Hepburn en Gregory Peck in 'Roman Holiday'. Of samen een terrasje doen en komen aanwaaien op de Vespa. Zalig! Cas vindt me te romantisch, hoe komt hij er toch bij?

Trendy en praktisch

Maar echt, ik meen het. We kunnen samen naar de stad toeren (zo'n 15 km van onze gemeente). Het is gemakkelijk om boodschappen te doen. Parkeerproblemen behoren tot het verleden. En het is trendy. Kijk maar naar filmactrices als Reese Witherspoon en Penelope Cruz, zij snorren tegenwoordig ook rond op een Vespa. Ik vind Vespa mooi, verleidelijk bijna èn bijzonder romantisch, Cas!

Cas wordt al enthousiaster

Cas raakt ook meer en meer voor het idee gewonnen. We kunnen de auto al eens vaker laten staan. En rondtoeren om het land te verkennen spreekt ook tot de verbeelding. De gezonde buitenlucht opsnuiven. En die Hagelandse route die al zo lang op ons verlanglijstje staat. Als we nu eens met de Vespa ... ? Bovendien klinken de gratis accessoires voor €400 die je met je OxyPass krijgt zeer aanlokkelijk.

Showrooms en salami: een geslaagde combinatie

"Rijen blinkende Vespa's in alle modellen." Dus trekken we op een zonnige zaterdag naar de showroom in Dilbeek, waar we overweldigd worden door het aanbod. Rijen blinkende Vespa's in alle modellen. Trendy kleuren. Accessoires. Gelukkig hebben we ruim de tijd om op ons gemak door de showroom te wandelen. Achteraan in de zaak worden de Vespa's steeds groter. Cas en ik zijn beiden meer te vinden voor de iets kleinere modellen. Plots komt Cas met een flinterdun stukje salami aanzetten. 'Hey, waar heb je dat vandaan?' Hij wijst naar een oude Italiaanse vleessnijmachine die de zaak een authentiek karakter geeft.

Snuisteren tussen de accessoires

Ondertussen zijn we bij de accessoires beland: zadels en zadelbeschermers, uitlaten, windschermen en bagagedragers. Terwijl ik een retro beschermbril op mijn neus zet en check hoe het me staat, komt Cas met een koffie aan. Hmm, Italiaanse espresso. Maar T-shirts en sjaaltjes lonken naar mij en dus kan de koffie me slechts matig boeien.

Voor de échte Vespa-fanaten zijn er bovendien zelfs wanddecoraties met felgekleurde Vespa afbeeldingen om je woning op te fleuren. Op doek, op een blikken plaat of in de vorm van een klok.

Rijden in stijl

"Op en top Vespa uitademen, vraagt namelijk wel wat van je budget."

Nog steeds ben ik niet weg te slaan van de prullaria. Ik pas een prachtig, kort Italiaans jasje en laat mijn oog vallen op een bijpassende schoudertas om er schuin op te dragen ... Tja, de Italianen hebben stijl! En die € 400 aan accessoires kunnen wel iets mogelijk maken. Op en top Vespa uitademen, vraagt namelijk wel wat van je budget. Mijn Cas heeft ondertussen een olijfgroene helm opgezet, met klep! 'Deze vind ik de mooiste', zegt hij. 'Dat is weer iets voor jou', lach ik, 'eerst de helm kiezen en dan pas een Vespa die erbij past'.

natuur

Op gevoel

Om eerlijk te zijn is dat voor ons misschien ook de beste manier om een keuze te maken. We hebben immers beiden weinig kaas gegeten van brommers. Eén ding mag ik trouwens niet vergeten te vermelden: zeg nooit brommer tegen een Vespa (al deed ik het nu net zelf)!

"Zeg nooit brommer tegen een Vespa."

Als leek - en als vrouw, of is dat flauw? - ga ik dus af op het uiterlijk. Ik ben vooral bijzonder gecharmeerd door de kleine wielen en het feit dat ik mijn twee voeten op de treeplank kan laten rusten. Heerlijk comfortabel. Ik zit ook in een rechte houding op het zadel, handen aan het stuur. Dat voelt goed, ook aan mijn rug!

Hedendaagse nostalgie

Cas staat te drentelen rond een bordeauxrood retromodel. Het is duidelijk, we hebben advies nodig! Gelukkig schiet net op dat moment verkoper Kim ons ter hulp.

'Die bordeauxrode is een Vespa TX 125. Veel mensen vallen voor dit model. Ik heb er vroeger ook zo één gehad, zeggen ze dan. Uit nostalgie willen ze die terug hebben. De techniek is net als de vormgeving precies hetzelfde als vroeger. Met koplamp en stuur in chroom, lederen tweeledig zadel en het voetpedaal om gas te geven'.

Wikken en wegen

Mooi, maar dat de motor zoals voorheen opnieuw rechts van het achterwiel zit vinden wij niet zo handig. Vooral niet als Kim uitlegt dat je daardoor soms redelijk schuin moet rijden om het evenwicht te bewaren.

We kijken elkaar aan. 'Dat kan wel tof zijn, zo scheef hangend door de bocht gaan?', aarzelen we. 'Bij alle andere modellen zit de motor net voor het achterwiel en dat geeft extra bagageruimte onder het zadel', toont Kim. 'Dat is toch praktischer', besluiten we. 'Dan kan je gemakkelijk je helm kwijt'. En ondertussen hoeven we ons ook geen zorgen meer te maken over dat schuin hangen…

Tuffen, toeren of racen?

Verder komen we nog van Kim te weten dat je aan het verkeerslicht met een Vespa van 250 of 300 PK gegarandeerd als eerste weg zoeft. Je trekt in een luttele 10 seconden op naar 140 km/u.

De VespaLK50 blijkt maximum 40 km/u te rijden en is meer om in de stad rond te tuffen.

Maar omdat wij ook willen rondtoeren lijkt een 125cc voor ons de beste keuze. Daar kun je al gauw 80-90 km/u mee halen.

natuur
Dit is hem! Deze mag rijklaar gemaakt worden!

En we komen nog meer te weten

Kim vertelt ons enkele leuke weetjes, wist je dat:

  • Er in België 10 tot 12 Vespa clubs zijn?
  • In 1945 het eerste prototype van de Vespa gebouwd is door (oorlogs)vliegtuigbouwer Piaggio? De motor van de Vespa diende vroeger om een vliegtuigmotor te helpen opstarten. Piaggio heeft zijn productielijn omgevormd tot een scooterfabriek toen ze na de tweede Wereldoorlog geen vliegtuigen meer mochten bouwen omdat Italië met de Duitsers had gecollaboreerd.
  • De Vespa het meest populaire vervoersmiddel werd in Italië? Een makkelijk en betaalbaar transportmiddel. Om zelfstandig op pad te gaan, romantisch met z'n tweeën, of met papa, mama en bambini samen op de scooter.
  • Vespa 'wesp' genoemd wordt omdat het een brommend geluid maakt?
  • Je mooi rechtop zit op een Vespa, waardoor je een goed overzicht hebt?
  • Veel mensen wel drie tot vier keer terugkomen voor ze definitief kiezen welke Vespa ze willen hebben?
  • Dat de meeste mensen een Vespa met hun gevoel kopen en niet met hun verstand? Ze vinden het bovendien ook gewoon fijn dat de Vespa staat te blinken in de garage.

Doen we het of doen we het niet?

En dat brengt me bij het begin van mijn verhaal. Ik ben verliefd. Uitgesproken op een olijfgroene Portofina LXV (Vintage) 125. Die ook Cas zijn hart heeft gestolen. Hey, wat zijn we eensgezind!

Het is een topversie. Dat we niet de goedkoopste smaak hebben nemen we er dan maar bij. We kunnen ook niet anders. Deze Vespa past perfect bij de helm van Cas!

Ciao, we kijken nu al uit naar het volgende avontuur!
Sara en Cas

0 reacties

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels