Deel via

Sneeuw? IJzel? Gladde wegen? Zo werken de strooidiensten!

January 2013
strooidiensten
Ook met de vriestemperaturen en de sneeuw van dit moment moeten we de weg op. Gelukkig zijn er de strooidiensten die er voor zorgen dat het dan niet (te) glad is op de weg. We vinden het in feite maar normaal dat de strooidiensten zich van hun taak kwijten. Maar hoe zijn die eigenlijk georganiseerd? Op SenNet kom je daar alles over te weten.

Bij de winterdienst moeten de privé aannemers die instaan voor het strooien op de autosnel- en gewestwegen binnen het uur paraat staan. Het belangrijkste doel bij de winterdienst is immers preventief strooien.

Tonnen zout worden er gestrooid. Dat zout is niet altijd voorradig.

Strooizand werkt niet via smelten, het geeft de banden gewoon meer greep op het gladde ijs. Het is vriendelijk voor weg en natuur, maar minder comfortabel voor de automobilist, en het geeft een hoop modder.

Voor halverwege de jaren negentig kon je dit wel meemaken. Toen kwamen de strooidiensten vaak pas in actie als het al glad was of had gesneeuwd. Nu kan het gladheidmeetsysteem de toestand van het wegdek voorspellen en wordt er preventief gestrooid.

Bij glad weer blijft het aangewezen rustig te rijden en je snelheid aan te passen. Dat geldt binnen en buiten de bebouwde kom.

Kritiek op de strooidiensten?

Het voorbije weekend kregen de strooidiensten wel heel wat kritiek te verduren. Veel automoblisten hadden de indruk dat er helemaal niet gestrooid was omdat de wegen er erg glad bij lagen. Dat zorgde voor fileleed en ongelukken. Er was echter zaterdagnacht en zondagochtend al meer dan 2000 ton zout gestrooid, vertelde het Agentschap Wegen en Verkeer. Maar door de aanhoudende sneeuwval en het feit dat er minder gereden wordt in het weekend kon het zout zich niet goed met de sneeuw vermengen. Vandaar de slechte staat van de wegen.

Voor we de werking van de strooidiensten onder de loep nemen, bekijken we eerst eens wat onze burgerplicht is bij sneeuw en ijzel.

Vegen voor eigen deur.

Als burger ben je verplicht je stoep ijzel- en sneeuwvrij te houden. Dus dat betekent dat we als bewoner sneeuw moeten ruimen en indien nodig zout moeten strooien. We willen toch niet dat het voor onze woning tot een valpartij komt? Want dan ben jij verantwoordelijk en kan je bij echte ongelukjes je familiale verzekering aanspreken. En opgepast, je kan zelfs een boete krijgen als je niet zorgt dat je stoep sneeuw- en ijzelvrij is.

Halt aan gladde wegen.

De gemeente is verantwoordelijk voor vlot en veilig verkeer op de eigen wegen. Meestal wordt er eerst op de hoofdwegen gestrooid en dan op de secundaire wegen. Daar let je dus best altijd goed op. De gemeente is ook niet verplicht om overal de strooien.

Veilig op de snelwegen en gewestwegen.

De winterdienst van het Agentschap Wegen en Verkeer heeft als doel om tijdens de wintermaanden de Vlaamse autosnel- en gewestwegen sneeuw- en ijzelvrij te houden. De overheid coördineert, privé aannemers strooien indien nodig.

Binnen het uur paraat.

Deze privé-aannemers moeten contractueel op elk moment binnen het uur ter plaatse zijn. Het belangrijkste doel van de winterdienst blijft het tijdig strooien, d.w.z. voordat het glad wordt. Het zout dat op dat moment op de weg gestrooid wordt, moet vermijden dat sneeuw of regen aanvriest. Dit is immers zowel voor de weggebruiker als voor het budget van de overheid de meest aangewezen manier van werken. De verantwoordelijke beslist waar, hoeveel en welk soort zout er moet gestrooid worden.

Preventief strooien.

Pakweg zo'n 17 jaar geleden was het nog zo, dat er pas strooiacties op het getouw werden gezet wanneer het al glad was of al had gesneeuwd. Preventief strooien was eerder de uitzondering dan de regel. Dat kwam omdat er geen goede voorspelling van de wegdektoestand voor handen was.

Systeem kan de gladheid voorspellen.

Gelukkig kwam daar halfweg de jaren '90 verandering in door de introductie van het gladheidmeetsysteem. Daarmee kan je voorspellen wat de toestand van het wegdek gaat zijn bij vriestemperaturen en/of sneeuwval. Het is bijvoorbeeld logisch dat een negatieve wegdektemperatuur en voorspelde neerslag gaat leiden tot ijzelvorming. Strooiacties verminderen de kans op ijzelvorming.

Winteractieprotocol.

Tijdens de winter 2009-2010 is gebleken dat in extreme winterse omstandigheden de winterdienst van het Agentschap Wegen en Verkeer verder geoptimaliseerd kon worden. Een verbeterpunt was het opzetten van een betere communicatielijn met diverse externe diensten. In overleg met de belanghebbende partners werd een Winteractieprotocol opgesteld en afgesloten.

WAP is rap.

Het Winteractieprotocol (WAP) beschrijft voornamelijk hoe de communicatielijnen tussen de verschillende protocolpartners worden geoptimaliseerd en welke acties genomen worden in winterse crisissituaties.

Weggebruikers sneller geïnformeerd.

Door een intensere opvolging van de weersomstandigheden door de Meteo Wing en het KMI is het mogelijk om eventuele crisissituaties beter te voorspellen en in te schatten. Hierdoor kunnen de weggebruikers sneller worden geïnformeerd.

Ook is de mogelijkheid opgenomen om snel een crisisteam op te richten dat overkoepelend de winterdienstactiviteiten kan coördineren.

Blokstrooien.

Daarnaast is het blokstrooien bij extreme omstandigheden ingevoerd. Hierbij houdt de Federale Wegpolitie het verkeer op de autosnelweg tijdelijk op. Zo kan er sneeuw geruimd worden en tegelijk gestrooid. Dan pas wordt het verkeer opnieuw door gelaten.

Door de krachten te bundelen en transportfederaties en automobilistenverenigingen in te schakelen worden de weggebruikers sneller, beter en correct geïnformeerd.

De partners zijn de provinciebesturen van Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant, West-Vlaanderen, de Federale Wegpolitie, de Meteo Wing, het Koninklijk Meteorologisch Instituut (KMI), De Lijn, Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), Vlaamse Automobilistenbond (VAB), Koninklijke Belgische Touring Club vzw (Touring), Transport en Logistiek Vlaanderen, de Koninklijke Federatie van Belgische Transporteurs en Logistieke Dienstverleners (FEBETRA), de Unie van Professionele Transporteurs en Logistieke ondernemers (UPTR).

Zij ondertekenden, samen met Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits namens het Vlaamse Gewest, het Agentschap Wegen en Verkeer en het Vlaams Verkeerscentrum, op 17 november 2010 het Winteractieprotocol.

Naadje van de kous weten?

Wil je meer weten over de organisatie van de strooidiensten? Over welk zout wordt gebruikt? Over de voor- en nadelen van de middelen. Over het gladmeetheidsysteem? Je vindt alle informatie op SenNet. Klik hier om alles te weten te komen over de werking van de strooidiensten.

Houd ondertussen bij winterse toestanden op de weg voldoende afstand en... wees voorzichtig op de baan!

0 reacties

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels