Deel via

Opgepast voor ‘Phishing’: Geef je bankcodes nooit door!

November 2013
Phishing
Zijn jou de waarschuwingsfilmpjes al opgevallen van Febelfin, de Belgische Federatie van de Financiële sector tegen Phishing? In 2 YouTube filmpjes laat ze een boodschap van algemeen nut op de wereld los om Phishing te bestrijden: 'Geef je bancaire codes niet door, noch via e-mail, noch via telefoon!', luidt de gouden regel. Maar waarom mag je dat nu eigenlijk niet doen? En wat is dat, phishing?

Wat is phishing?

Phishing is een techniek waarbij criminelen proberen je persoonlijke gegevens en - in het bijzonder - je bancaire codes te achterhalen. Ze hebben daarvoor een geheel eigen werkwijze: ze doen zich bijvoorbeeld voor als je bank en trachten op die manier je vertrouwen te winnen.

Misschien heb je het zelf al eens meegemaakt...

In je mailbox zit plots een e-mail van "je bank" waarin staat dat ze veiligheidsupdates aan het uitvoeren is. Om er zeker van te zijn dat jij niet uit te boot valt, moet je enkel op een link klikken. Je komt dan terecht op een website die er volledig uitziet zoals die van je eigen bank. Daar moet je je gegevens ingeven.

Oei, en je wordt soms nog gebeld ook...

Alleen ben je helemaal niet gecontacteerd door je bank maar wel door een crimineel. Een paar dagen later belt een medewerker van de bank je op. Hij bevestigt dat je alle gegevens goed hebt ingegeven. Alleen moet je je nog even aanmelden via je systeem voor internetbankieren. Hij vraagt je om de codes die op je kaartlezer of digipass staan, luidop voor te lezen. De attente bankbediende zou op die manier kunnen zien of alles normaal verloopt en of alle updates goed zijn uitgevoerd. Alleen ben je helemaal niet gecontacteerd door je bank maar wel door een crimineel die op dat ogenblik de toegangscodes voor internetbankieren in handen heeft.

Wat gebeurt er als je je gegevens en codes doorgeeft aan zo'n crimineel?

Als je in de val van een phishingcrimineel loopt, geef je hem eigenlijk vrije toegang tot je rekening. Die fraudeurs hebben maar één doel voor ogen: jou schade berokkenen en er zelf beter van worden. Ze stelen geld van je rekening of ze kopen producten en diensten aan via je kredietkaart.

Wat moet je doen om je te wapenen tegen phishing?

Er is één gouden raad: geef geen codes door, niet via e-mail, noch via telefoon. Er is één gouden raad: geef geen codes door, niet via e-mail, noch via telefoon. Criminelen kunnen vaak heel overtuigend zijn. Ze wekken de indruk dat je je gegevens wel moét doorgeven. Er zijn veiligheidsredenen mee gemoeid, een mogelijke kans op verlies van gegevens,… Vaak wordt er ook dreigende taal gesproken. Indien je niet meewerkt, zou je rekening bijvoorbeeld wel eens geblokkeerd kunnen worden. Maar hoe overtuigend de oproep ook is: ga er niet op in! Je bank zal jou nooit naar je codes vragen. Eigenlijk moet je je codes voor internetbankieren behandelen zoals de pincode van je bankkaart: ze zijn strikt persoonlijk!

"Je kan internetbankieren vergelijken met je voordeur.
De systemen van de bank zijn je alarminstallatie en je beveiligde deur.
Maar jouw codes zijn de sleutel waarmee je zonder problemen naar binnen kunt wandelen en waarmee je het alarm uitschakelt".

De fraude met internetbankieren stijgt elk jaar. Is internetbankieren nog wel een veilige manier om te bankieren?

Internetbankieren is een veilige manier om te bankieren. Internetbankieren is en blijft gemakkelijk, snel en veilig. In de eerste zes maand van 2013 werden 838 fraudegevallen geregistreerd maar daar staan wel 9,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en 434 miljoen sessies per jaar tegenover. Met andere woorden: internetbankieren is een veilige manier om te bankieren, alleen moet iedereen er correct en zorgvuldig mee omspringen.

Meer informatie over phishing en andere fraudetechnieken vind je op www.safeinternetbanking.be.

Je vindt er ook deze twee leuke YouTube campagnes terug en de boodschap van algemeen nut:

  1. "Amazing Mindreader":
    Dave, een vermeend gedachtelezer kruipt in het hoofd van toevallige voorbijgangers. Zonder verpinken kan hij zeggen hoeveel geld iemand heeft gespendeerd of uit welke cijfers zijn rekeningnummer bestaat… De spot werd met meer dan 10 miljoen YouTube bezoekers een internationaal succes.
  2. "See how easily freaks can take over your life":
    Tom, een typische dertiger, wordt nietsvermoedend het slachtoffer van phishing. Alleen wordt niet enkel zijn bankrekening maar ook zijn hele leven overgenomen.
  3. Boodschap van algemeen nut:
    In een spotje van dertig seconden wordt phishing onder de aandacht gebracht. De spot werd gelanceerd op 30 september 2013 en liep drie weken op de kanalen van VRT, VTM en RTBF.

Lees meer over phising en wees gewaarschuwd op www.safeinternetbanking.be.

16 reacties

mvl
Hoe veilig is dan een betaling via PayPal?
Michiel
12/11/13 12:01 REAGEER
knuffels
Hallo Michiel,

Betalen met PayPal is veilig, via onderstaande link kan je hierover alles lezen:

https://cms.paypal.com/be/cgi-bin/?cmd=_render-content&content_ID=merchantservices/waarom_paypal&locale.x=nl_NL

Knuffels

12/11/13 13:06 REAGEER
Vemkeriky
De computerwereld zou beter dringend overschakelen op werken met vingerafdrukken i.p.v. codes. Vele oudere mensen kunnen die code niet onthouden en schrijven die dan op en steken die in hun portefeuille, wat diefstal veel vergemakkelijkt. Een vingerafdruk hoef je niet te onthouden, kan je niet zoekleggen of kwijtspelen en heb je ALTIJD bij en is zeer persoonlijk, dus DE oplossing.
20/11/13 19:36 REAGEER
Guidosan60
Ik heb zelf een serieus probleem gehad met paypal. Het ging om een betaling van 950pond die ik niet gedaan had in Londen.(was er nooit geweest!!!). Het eerste dat die mannen doen is uw e-mail kraken. Dan zorgen ze dat ge geen berichten krijgt van paypal en strippen ze uw rekening. Gelukkig was mijne limiet ingesteld op 1500€. Omdat ik van paypal geen communicatie doorkreeg wist ik pas op het einde vd maand dat er geld van de rekening was gehaald. De communicatie met paypal was waardeloos.Ik heb na het laten opstellen van een proces verbaal en het indienen van het dossier bij de bank mijn geld teruggekregen. Sindsdien zet ik enkel het te betalen bedrag op paypal en doe ik onmiddelijk de overschrijving.Voor de rest blijft de rekening leeg en kunnen ze er ook niks meer afhalen. Omdat ge niet werkt met een pincode heb ik sterke twijfels over de veiligheid. Als ze uw paswoord hebben halen ze zo uw paypal rekening leeg en als ge dan na het openen van een klachtendossier niet binnen de drie dagen antwoord wordt uw dossier afgesloten en kan het niet meer geopend worden.Amerikaanse toestanden.Mijn mening: Paypal is gemakkelijk maar niet veilig.
12/11/13 16:46 REAGEER
wilfried
Er staan in de tekst altijd fouten gezien de fraudeurs vertalen met bijv. googl of andere vertaalsites, PHISHING is nooit zonder fouten!!
12/11/13 15:06 REAGEER
wilfried
ja dat is correct
12/11/13 15:13 REAGEER
wilfried
Er staan in de tekst altijd fouten gezien de fraudeurs vertalen met bijv. googl of andere vertaalsites, PHISHING is nooit zonder fouten!!
12/11/13 15:11 REAGEER
kritikaster
Is er nu nergens een meldpunt om die onfantsoenlijke gedragingen de halt toe te roepen ???
Ik wordt hier bestormd door deze soort e-mails, zelfs 10 keer per dag voor dezelfde bank, waar ik nooit of te nooit ooit een rekening heb gehad, zoals de ING, de ParisBas, de KBC bovendien wordt ik ook nog eens bestookt met reclame voor leningen van uit heel de wereld. Ik wil elk van die banken verwittigen om zo de daders mogelijks te kunnen opsporen !
En dit via mijn IN vak als in SPAM !
Had men mij niet gezegd dat men dat kon blokkeren ?
12/11/13 15:46 REAGEER
Mormor

Wij zijn slachtoffer geworden van fraudeurs die zich telefonisch aanmelden als medewerkers van MICROSOFT met het voorstel je oude P.C sneller te doen werken ;ze laten je van alles uitvoeren en vragen dan met je Visa € 39 te betalen .Nadien merk je dan dat er €500 van je rekening is afgenomen.
Het zijn Engelstalige maar met een vreemd accent .
Dit is een nieuwe vorm van Phishing .
13/11/13 10:32 REAGEER
TJOK
JE KAN WEL IETS BESTELLEN VIA DE KRANT EN DAT IS VEILIG DENK IK HEB DAT AL 2X IETS BESTELT.
13/11/13 11:19 REAGEER
catshoe
Wordt er door de overheidsdiensten (banken, justitie ..) dan helemaal niets gedaan tegen dit soort van misdrijven?
Ik heb nog nergens gelezen dat er zo een internet-oplichter is voor gestraft.
13/11/13 15:09 REAGEER
poeske65
fraudeurs moeten hun tong uit getrokken worden , of fraudeurs leven voor de
leeuwen gooie , of wel de fraudeurs hun handen af kappen
13/11/13 16:03 REAGEER
loekie
heb laatst ook te maken gehad via telefoon met fraudeurs ,,ze deden zich voor als mensen van een nieuwe bank stelden allerhande vragen en vroegen op het einde om mijn rijsregister nummer op mijn pas ,en dan naar mijn bankkaart gelukkig heb ik op dat moment een einde gemaakt aan ons gesprek. ik heb de politie gebeld maar deze kon me alleen maar zeggen dat ik goed gehandeld had en dat ze er weinig kunnen aan doen, het is heel moeilijk om de fraudeurs po te sporen
13/11/13 17:40 REAGEER
avh4807
Ooit zulk bericht ontvangen. Maar inderdaad taalfouten zijn opvallend.
Ook in het Engels.
Ik ben 25 jaar analist-programmeur geweest en dus op mijn hoede wat
veiligheid betreft.

Steeds op middelgrote systemen van IBM gewerkt.
AS400 had bv 5 niveaus van veiligheid.

In de periode van Y2K en de Euro heb ik ook lesgegeven.
Een hacker in de klas dacht dat hij dat wel kon kraken.
Ik heb de AS400 toen op niveau 5 gezet, hij slaagde er niet in
dit te kraken.

Het probleem is echter, dat er een kostprijs tegenover staat.
De meeste bedrijven kiezen dus liever voor niveau 2, 3 of 4.

13/11/13 19:25 REAGEER
pietjebel1
Er zijn 2 GULDEN REGELS

14/11/13 12:37 REAGEER
EdR
Het is zo eenvoudig om phishing mail en SMS die u gouden bergen beloven of uw bank pretenderen te zijn, te herkennen. Mail en SMS die u niet herkend resoluut zonder nieuwsgierig te zijn naar de inhoud direct verwijderen. Laat u ook vooral niet intimideren door berichten/ brieven die beweren dat uw boeten of anderzins schulden heeft. Nooit maar dan ook nooit op reageren, ook niet bij herhaling. Telefonische benadering kunt u bot behandelen door b.v te vragen hoe zij aan uw nummer komen. Dit is meestal al voldoende om het contact te verbreken want er is nooit een afdoende antwoord op uw vraag. U kunt zelfs direct verbreken wat niet onder het kopje onbeschoft valt, immers degene die u benaderd hebben totaal geen moraal en willen alleen maar het vel over uw oren trekken. De meeste banken hebben een veiligheids afdeling tegen internet criminaliteit. U kunt verdachte mailtjes van de z.g.n betreffende bank altijd doorsturen naar deze afdeling waarvoor op de echte banksite het email adres staat aangegeven. Probeer geld zaken ten alle tijden zelf via uw betaal rekening uit te voeren (Ideal). Lukt dit zelf uitvoeren niet annuleer dan omdat er waarschijnlijk een adder onder het gras zit. Probeer ook om op uw betaalrekening een bedrag te laten staan die de verplichtingen voor de lopende maand zullen dekken. Richt uw mail programma zodanig in dat alleen bekende er toegang op hebben. U kunt zelf de lijst met uitzonderingen invullen of weer verwijderen. Op deze wijze komt ongewenste mail niet eens in uw postbak terecht. Wat niet weet, wat niet deerd! Het is misschien wat extra werk maar behoed u wel voor financiele rampen waarbij nog niet eens is opgemerkt dat u geestelijk nog lang daarna zult zijn aangeslagen door wat u is overkomen.
14/11/13 16:48 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels