Wat is phishing?
Phishing is een techniek waarbij criminelen proberen je persoonlijke gegevens en - in het bijzonder - je bancaire codes te achterhalen. Ze hebben daarvoor een geheel eigen werkwijze: ze doen zich bijvoorbeeld voor als je bank en trachten op die manier je vertrouwen te winnen.
Misschien heb je het zelf al eens meegemaakt...
In je mailbox zit plots een e-mail van "je bank" waarin staat dat ze veiligheidsupdates aan het uitvoeren is. Om er zeker van te zijn dat jij niet uit te boot valt, moet je enkel op een link klikken. Je komt dan terecht op een website die er volledig uitziet zoals die van je eigen bank. Daar moet je je gegevens ingeven.
Oei, en je wordt soms nog gebeld ook...
Alleen ben je helemaal niet gecontacteerd door je bank maar wel door een crimineel. Een paar dagen later belt een medewerker van de bank je op. Hij bevestigt dat je alle gegevens goed hebt ingegeven. Alleen moet je je nog even aanmelden via je systeem voor internetbankieren. Hij vraagt je om de codes die op je kaartlezer of digipass staan, luidop voor te lezen. De attente bankbediende zou op die manier kunnen zien of alles normaal verloopt en of alle updates goed zijn uitgevoerd. Alleen ben je helemaal niet gecontacteerd door je bank maar wel door een crimineel die op dat ogenblik de toegangscodes voor internetbankieren in handen heeft.
Wat gebeurt er als je je gegevens en codes doorgeeft aan zo'n crimineel?
Als je in de val van een phishingcrimineel loopt, geef je hem eigenlijk vrije toegang tot je rekening. Die fraudeurs hebben maar één doel voor ogen: jou schade berokkenen en er zelf beter van worden. Ze stelen geld van je rekening of ze kopen producten en diensten aan via je kredietkaart.
Wat moet je doen om je te wapenen tegen phishing?
Er is één gouden raad: geef geen codes door, niet via e-mail, noch via telefoon. Er is één gouden raad: geef geen codes door, niet via e-mail, noch via telefoon. Criminelen kunnen vaak heel overtuigend zijn. Ze wekken de indruk dat je je gegevens wel moét doorgeven. Er zijn veiligheidsredenen mee gemoeid, een mogelijke kans op verlies van gegevens,… Vaak wordt er ook dreigende taal gesproken. Indien je niet meewerkt, zou je rekening bijvoorbeeld wel eens geblokkeerd kunnen worden. Maar hoe overtuigend de oproep ook is: ga er niet op in! Je bank zal jou nooit naar je codes vragen. Eigenlijk moet je je codes voor internetbankieren behandelen zoals de pincode van je bankkaart: ze zijn strikt persoonlijk!
"Je kan internetbankieren vergelijken met je voordeur.
De systemen van de bank zijn je alarminstallatie en je beveiligde deur.
Maar jouw codes zijn de sleutel waarmee je zonder problemen naar binnen kunt wandelen en waarmee je het alarm uitschakelt".
De fraude met internetbankieren stijgt elk jaar. Is internetbankieren nog wel een veilige manier om te bankieren?
Internetbankieren is een veilige manier om te bankieren. Internetbankieren is en blijft gemakkelijk, snel en veilig. In de eerste zes maand van 2013 werden 838 fraudegevallen geregistreerd maar daar staan wel 9,1 miljoen abonnementen voor internetbankieren en 434 miljoen sessies per jaar tegenover. Met andere woorden: internetbankieren is een veilige manier om te bankieren, alleen moet iedereen er correct en zorgvuldig mee omspringen.
Meer informatie over phishing en andere fraudetechnieken vind je op www.safeinternetbanking.be.
Je vindt er ook deze twee leuke YouTube campagnes terug en de boodschap van algemeen nut:
- "Amazing Mindreader":
Dave, een vermeend gedachtelezer kruipt in het hoofd van toevallige voorbijgangers. Zonder verpinken kan hij zeggen hoeveel geld iemand heeft gespendeerd of uit welke cijfers zijn rekeningnummer bestaat… De spot werd met meer dan 10 miljoen YouTube bezoekers een internationaal succes. - "See how easily freaks can take over your life":
Tom, een typische dertiger, wordt nietsvermoedend het slachtoffer van phishing. Alleen wordt niet enkel zijn bankrekening maar ook zijn hele leven overgenomen. - Boodschap van algemeen nut:
In een spotje van dertig seconden wordt phishing onder de aandacht gebracht. De spot werd gelanceerd op 30 september 2013 en liep drie weken op de kanalen van VRT, VTM en RTBF.
Lees meer over phising en wees gewaarschuwd op www.safeinternetbanking.be.
16 reacties
Michiel
Betalen met PayPal is veilig, via onderstaande link kan je hierover alles lezen:
https://cms.paypal.com/be/cgi-bin/?cmd=_render-content&content_ID=merchantservices/waarom_paypal&locale.x=nl_NL
Knuffels
Ik wordt hier bestormd door deze soort e-mails, zelfs 10 keer per dag voor dezelfde bank, waar ik nooit of te nooit ooit een rekening heb gehad, zoals de ING, de ParisBas, de KBC bovendien wordt ik ook nog eens bestookt met reclame voor leningen van uit heel de wereld. Ik wil elk van die banken verwittigen om zo de daders mogelijks te kunnen opsporen !
En dit via mijn IN vak als in SPAM !
Had men mij niet gezegd dat men dat kon blokkeren ?
Wij zijn slachtoffer geworden van fraudeurs die zich telefonisch aanmelden als medewerkers van MICROSOFT met het voorstel je oude P.C sneller te doen werken ;ze laten je van alles uitvoeren en vragen dan met je Visa € 39 te betalen .Nadien merk je dan dat er €500 van je rekening is afgenomen.
Het zijn Engelstalige maar met een vreemd accent .
Dit is een nieuwe vorm van Phishing .
Ik heb nog nergens gelezen dat er zo een internet-oplichter is voor gestraft.
leeuwen gooie , of wel de fraudeurs hun handen af kappen
Ook in het Engels.
Ik ben 25 jaar analist-programmeur geweest en dus op mijn hoede wat
veiligheid betreft.
Steeds op middelgrote systemen van IBM gewerkt.
AS400 had bv 5 niveaus van veiligheid.
In de periode van Y2K en de Euro heb ik ook lesgegeven.
Een hacker in de klas dacht dat hij dat wel kon kraken.
Ik heb de AS400 toen op niveau 5 gezet, hij slaagde er niet in
dit te kraken.
Het probleem is echter, dat er een kostprijs tegenover staat.
De meeste bedrijven kiezen dus liever voor niveau 2, 3 of 4.