Deel via

Beperking busvervoer op het platteland dreigt vereenzaming oudere bewoners te vergroten.

February 2014
Column
Jan Schils
Jan Schils
Oudere bewoners dreigen opnieuw de dupe te worden van inkrimpingsplannen voor het busvervoer. Het ziet er naar uit dat het gratis vervoer voor 65-plussers binnenkort wordt afgeschaft. Maar er is meer. De Lijn wil ook opnieuw snoeien in busvervoer op de meer afgelegen plaatsen in Vlaanderen. En wie is daarvan het slachtoffer? Inderdaad, de schoolgaande jeugd en de ouderen.

Wat gaat de Vlaamse regering beslissen over ons busvervoer?

De nieuwe Vlaamse regering, die na de verkiezingen van 25 mei zal aantreden, staat op het gebied van de mobiliteit meteen voor een moeilijke en harde keuze.

Gratis vervoer voor 65-plussers definitief voorbij.

Wanneer zij luistert naar grote baas Roger Kesteloot van de openbare vervoersmaatschappij "De Lijn", dan is het ten eerste definitief afgelopen met gratis vervoer voor 65-plussers in heel Vlaanderen, behalve voor behoeftigen.

Ten koste van busvervoer op 'het platteland'.

Ook wil Kesteloot meer en grotere bussen laten rijden in steden en verstedelijkte gebieden. In zekere zin is dat ook logisch want daar is de behoefte aan meer en frequenter openbaar vervoer het grootst. Deze beslissing gaat echter ten koste van 'het platteland'. En die term dekt een ruime lading.

Busvervoer platteland voor een tweede keer ingekrompen.

In 2012 schrapte De Lijn in de meer afgelegen gebieden al de vroege en late ritten en werden haltes "herschikt" Daarmee wordt het platteland dan wel voor de tweede keer in korte tijd getroffen. In 2012 schrapte De Lijn in de meer afgelegen gebieden al de vroege en late ritten en werden haltes "herschikt", om niet te zeggen afgeschaft.

Kesteloot maakte zijn plannen bekend in een memorandum voor de volgende Vlaamse regering. Dat werd mede ondertekend door zijn raad van bestuur van De Lijn. Hij beroept zich op een breed draagvlak daarbij na een ondervraging vorig jaar van zijn zogeheten "stakeholders".

Recht op basismobiliteit niet afgeschaft, wel aangetast.

Bushalte

De Lijn-baas verzekert dat hij het door de Vlaamse regering bij decreet gegarandeerde recht op basismobiliteit niet onderuit wil halen. Maar de garantie dat elke Vlaming op het platteland over een bushalte moet beschikken binnen 750 meter van zijn woning en in de stad op 500 meter is volgens hem niet langer economisch haalbaar. M.a.w. het recht op mobiliteit wil Kesteloot niet afschaffen, maar hij wil het wel anders ingevuld zien.

Politieke steun voor busplannen.

Inmiddels hebben drie politieke formaties al hun steun aan Kesteloot uitgesproken, nog voor de verkiezingen hebben plaatsgevonden. Het gaat om CD&V, Open VLD en N-VA. Ergens getuigt dat wel van politieke moed. De drie partijen zijn van mening dat het openbaar vervoer op het platteland efficiënter moet worden geregeld.

De Vlaamse socialisten (SPa) en Groen zien de plannen van Kesteloot echter niet zitten. Zij zijn bang voor een verdere verschraling van het openbaar vervoer op het platteland. En de SPa wil zeker ook het gratis vervoer voor senioren niet opgeven. Links waarschuwt er ook voor om niet "de stad tegen het platteland uit te spelen en van de plattelandsbewoners tweederangsburgers te maken".

Maatregelen tegen lege bussen gevraagd maar geen botte bijl.

Volgens mij gaat het hier inderdaad om een moeilijke materie. Lege of schaars bezette bussen laten rijden op het platteland is economisch inderdaad onverantwoord. Deze situatie vraagt om maatregelen. Maar nog eens de botte bijl hanteren en vooral de minder of niet-mobiele bewoners nog eens extra treffen, is niet sociaal, ook al lijkt het financieel wel een deel van de oplossing.

Lage kostendekking van openbaar vervoer door De Lijn ook Europees op de korrel genomen.

In tegenstelling tot Vlaanderen hebben Brussel en Wallonië de gratis vervoerpolitiek al eerder vaarwel gezegd omdat ze onbetaalbaar bleek. In Vlaanderen klampt alleen de SPa zich daaraan nog vast. Maar het ziet ernaar uit dat zij hun stokpaardje, ooit in de Limburgse hoofdstad Hasselt geïntroduceerd door de destijds razend populaire Steve Stevaert, na de volgende verkiezingen toch bij gebrek aan politieke medestanders zal moeten opgeven.

Of zoals de partij Groen, die ook van het gratis verhaal afwil, het formuleert: "Sociale tarieven voor diegenen die het echt nodig hebben, zijn veel effectiever."

De voorstanders van de afschaffing van gratis vervoer verwijzen maar al te graag naar het oordeel van de in Parijs gevestigde OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling in Europa. Die heeft de lage kostendekkingsgraad van De Lijn op de korrel genomen. Dat wil zeggen het gedeelte van de uitgaven dat de vervoersmaatschappij financiert met eigen inkomsten. Als gevolg van de gratis vervoerpolitiek ligt die kostendekkingsgraad in Vlaanderen veel lager dan in andere landen.

Verdere bushaltes en minder bussen werkt vereenzaming ouderen in de hand.

Voor heel wat ouderen op het platteland is de bus nog de enige mogelijkheid om zich te verplaatsen. De auto is voor hen in vele gevallen en om verschillende redenen geen optie meer; gezondheidsproblemen, afkeuring voor verlenging rijbewijs, angst voor het steeds snellere en gevaarlijker verkeer, parkeerangst enz. Een veel gehoorde klacht is nu al bij veel bejaarden dat zij in hun dorp vereenzamen. Met de bus reizen is al een onderneming in ons land. Een halte op 750 meter afstand is de absolute limiet.

Met de bus snel en op tijd ergens geraken nog moeilijker?

Het is nu al een hele opgave om buiten de grote steden op de plaats van bestemming te geraken met de bus. Er rijden minder bussen op minder lijnen en de wachttijden op aansluitingen kunnen flink oplopen. Dat zal er niet beter op worden als ons recht op mobiliteit verder wordt beknot.

Kan de overheid financieel geen tandje bijsteken?

Volgens Kesteloot kost de basismobiliteit nu jaarlijks 121,5 miljoen euro. Een pasklare oplossing ligt niet voor de hand. Maar met enige creativiteit en goede wil moet het toch mogelijk zijn om de economische wetmatigheden voor het plattelandsvervoer op een sociaal verantwoorde manier in te vullen.

Volgens Kesteloot kost de basismobiliteit nu jaarlijks 121,5 miljoen euro. Het kan geen onoverkomelijke zaak zijn voor de overheid om financieel een tandje bij te steken, ook al bestaat de verleiding de economische crisis als excuus in te roepen om weinig of niets extra's te doen.

Onaangepaste bussen voor gehandicapten.

Nu moet men wel toegeven dat De Lijn al heeft ingespeeld op het verlieslatende busvervoer op het platteland door belbussen en/of taxi's in te schakelen. Verder krijgen mensen met een handicap nu al een gratis abonnement van De Lijn. Je vraagt je echter wel af wat dat gratis abonnement voor zin heeft als er nog steeds bussen rondrijden die niet zijn aangepast om gehandicapten probleemloos te laten in- en uitstappen.

Geen 'Carpe diem' voor busreizigers.

Bovendien moeten de houders van een dergelijke abonnement De Lijn 24 uur tevoren waarschuwen als ze op de bus willen. Dus geen 'Carpe diem' of 'pluk de dag' voor wie op bijvoorbeeld een zonnige dag weg wilt of onverwacht wordt uitgenodigd. En zelfs bij het bestellen van een bus komt het voor dat de "bestelde" bus om welke reden ook aan de wachtende voorbijrijdt…

Column Jan Schils
Week- en dagbladjournalist Jan Schils bericht en duidt al 30 jaar de Europese en Belgische economie en financiën. Onder meer voor transport, energie en milieu.
 

92 reacties

romana
als men hier in berlare nog meer het busvervoer beperkt,kunnen wij beter een paard en kar aanschaffen.het is nu al bijna onmogelijk om naar de dichtsbijgelegen stad te geraken.
11/02/14 09:33 REAGEER
jmees77
Wat denken jullie van dit idee?
De privéschoolbussen die nu tijdens de week rijden om schoolgaande jeugd,te gebruiken in het weekend,dan zijn ze toch leeg.En die buissen lijken meer grote camionetten.
En de belbussen op het platteland zouden meer algemeen mogen worden
11/02/14 17:40 REAGEER
Gérard
juist
12/02/14 05:01 REAGEER
pol
Ik ben volledig tegen het principe van belbessen. Je moet 2 uur op voorhand bellen. Hij kan bij vertrek een andere route volgen dan bij terugkeer. Je bent dus niet zeker van andere aansluitingen. Ik heb het meegemaakt in Lo Reningen dat we op weg naar Ieper tien minuten reden en bij terugkeer meer dan een half uur.
Ik heb de indruk dat veel mensen de werking van zo'n belbus nog niet kennen.
Heel wat gepensioneerden hebben nog een sociaal leven. bijv. je weet niet op voorhand wanneer een vergadering stopt. Probeer dan maar met een belbus te regelend hoe je thuis geraakt. In Peulis bij Putte (Mechelen) is er ook een belbus. Het sociale leven is er op achteruitgegaan.
12/02/14 10:41 REAGEER
Gérard
belbus, en belbus,
12/02/14 05:08 REAGEER
galjanus
Niet alleen de kinderenzijn de dupe. De oudere('n) melkkoeien zijn heel hun leven platgemolken. Heel wat van die ouderen gaan nog uit werken omdat het pensioen met moeite voldoet om niet te creperen vd honger. Er blijft wel geen budget over om sociale contacten te onderhouden of aan wat dan ook deel te nemen. Als men dan uit werken gaat dient men nu op de koop toe nog het openbaar vervoer in kosten te nemen.
Dit in een staat waar de rijken steeds maar rijker worden en de armen steeds meer moeten inbinden.
België is een apenland. Wat wij generaties ver hebben opgebouwd wordt eerder aan de "nietvanhiers" uitbesteed. Zij worden hier bepamperd. IK vertoef alle werkdagen in Antwerpen en zie verdomd genoeg. Ik ben 67 en moet blijven werken om rond te komen. Dank u wel moeder staat.
11/02/14 10:06 REAGEER
eugeen
ik ben 76 en ben het volledig met U eens.Wij die gans ons leven of 40 jaar onzen nestel hebben afgedraaid en de staat gesponserd wij zijn het slachtoffer van de profiteurs niet belgen
11/02/14 15:14 REAGEER
agnes
Moeten de ouderen dan toch zelfmoord plegen.

Is het dat wat jullie willen, dank u vadertje staat.

Wie gaat er met onze centjes lopen??

17/02/14 21:38 REAGEER
Gérard
u word ten volle begrepen, erger we kunnen beter gaan eer wij die mislukte staat nodig hebben
12/02/14 05:10 REAGEER
marcel
Ik ben gelukkig bij de 65 plussers
Ik heb mijn wagen weg gedaan omdat ik gratis met de bus kan rijden
nu zouden ze dit voordeel afschaffen , ik vind het zielig, want weinige 65 plussers zullen dan nog gebruik maken van het openbaar vervoer laat de mensen die er recht op hebben hun recht behouden, iedereen zal er wel mee varen
groetjes
12/02/14 07:53 REAGEER
w449042


men wil de files zoveel mogelijk beperken en nu wil men de ouderen weer de baan op jagen - als wij straks weer de baan op moeten zullen de voorstanders van afschaffing het geweten hebben





12/02/14 09:19 REAGEER
vanmael
Beste mijnheer vanden eynden, niets is gratis en het is overigens al te gemakkelijk de factuur door te schuiven naar onze kinderen en kleinkinderen. Misschien ware het beter dit geld te gebruiken om de school abonnementen te verlagen of minstens weer eens niet te verhogen. Ik zelf ben 77 jaar en heb zeker geen hoog pensioen wel integendeel.
Ik ben erevoorzitter van een seniorenvereniging, woon in een sociale woonwijk en heb dus zeer veel contacten met ouderen. Wel ik stel vast, bij bevraging, dat ruim 80% bereid is een bijdrage te betalen voor het openbaar vervoer.
12/02/14 10:02 REAGEER
marcel
ik ben ook bij de 65 plussers
ik heb mijn wagen weg gedaan omd
12/02/14 08:56 REAGEER
Ludovicus
Ook ik ben het met U eens hoor ,de manier waar ze ons mee plat melken is dat meer dan 70% van de vreemdelingen invalide zijn zij krijgen 1/3 meer betaald dan ik met mijn pensioentje waar ik 42 jaar oficieel voor heb gewerkt.Dat ze eens 'n voorbeeld nemen aan de buurlanden zij zijn ook Europees lidmaat schap en waarom dan hier in dat Belgie landje niet ???? omdat 'n vlaming zich altijd laat doen . sorry landgenoten.
12/02/14 12:49 REAGEER
cockig
100% gelijk,ik sluit mij aan bij uw commentaar,als belg hebt u minder rechten dan de"nietvanhiers" ,maar ja ze zullen ons weer klasseren als racisten,want wij zijn oud en opgebruikt,en onze bijdrage van eens gans leven telt niet meer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
12/02/14 15:02 REAGEER
cockig
100% gelijk als Belgen hebben we minder rechten,maar ja dan zijn we weer racist als we dit schrijven,we zijn de generatie die leeg en opgebruikt is,dus in andere woorden onze bijdrage van vele jaren telt niet meer,want we kosten te veel geld nu(ons eigen geld die we bijgedragen hebben) .
In andere woorden ga maar zo vlug mogelijk dood!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
12/02/14 15:12 REAGEER
judoka007
Beste mr. Vanbellingen. De " nietvanhiers" hebben met dit probleem niets te maken. Het zijn een aantal politieke partijen die zich nu al hebben uitgesproken tegen gratis vervoer. Er zijn andere partijen die het gratis vervoer en andere sociale voordelen willen behouden en zelfs optrekken. In mei krijgen we de gelegenheid te kiezen voor zij die onze sociale verworvenheden willen behouden en een aantal ( waaronder pensioenen) willen verbeteren. Dus even nadenken aan wie je je stem geeft!
12/02/14 15:39 REAGEER
Bijna65
Helemaal met eens: juiste partij kiezen, maar ook bij de gemeente een aanvragg stellen. Ik denk ook aan tourisme - wandelaars zonder auto. Ook in Wallonie zijn gedurende w-e geen bussen meer vanaf de stations naar de dorpen.
13/02/14 14:43 REAGEER
bobo
ik ben 66 en ben het volledig met u eens wij hebben gans ons leven hard gewerkt zijn nu versleten en door handicappen getekend de staat gesponserd en zij zijn nu baas over ons klein appeltje voor de dorst dat we bijeen gespaard hebben gelukkig hebben we onze kinderen nog iets kunnen geven maar onze kleinkinderen zijn te beklagen
12/02/14 19:09 REAGEER
bobo
wij zijn 66 ben het volledig met u eens gans ons leven gewerkt voor onze kinderen en de staat nu zijn we getekend door handicappen van te veel te werken en al die vreemden krijgen en kunnen van alles genieten en van ons maakt de staat nog baas over onze kleine gespaarde centjes want een geluk dat we ons eigen huis hebben anders moet ge goed opletten wat ge doet met u geld bijzonder als ge veel de dokter en de apotheker nodig hebt het word tijd dat ze eens iets anders bedenken
12/02/14 19:24 REAGEER
Nelly
JUIST. Bij ons in Brussel is het ook zo: alles wordt besteed aan de "nietvanhiers".
Ik heb heel mijn leven moeten inleveren en mijn man ook. Met 3 kinderen gaan werken,
alles te voet gedaan in weer en wind naar Crèche, school.....en dan mijn heel leven met de BUS naar 't werk.
18/02/14 15:19 REAGEER
Nelly
JUIST; In Brussel is het ook zo: alles wordt besteed aan de "nietvanhiers".
Mijn man en ik heel ons leven gaan werken en inleveren. Alles te voet gedaan in weer en wind met 3 kinderen naar de creche, school... en dan met de BUS naar het werk.
18/02/14 15:30 REAGEER
wimke
Ik begrijp het weeral wij bejaarde zullen moeten betalen en recht staan zij die nooit betalen moeten toch kunnen zitten ,ik ga stoppen want ik maak me kwaat
11/02/14 10:36 REAGEER
Gérard
wees niet boos,maar berust, gun die politiek u glimlach, terwijl wij ten onder gaan aan hun miskleun beleid die kant nog wal raakt, 100% karakterloze politieker, denk na eer ge stemt, denk meer dan een nacht na
12/02/14 05:14 REAGEER
nipetiam1
inderdaad vooraleer te gaan stemmen lees aub het partijprogramma van de partijen en maak dan kritisch je analyse.
Gelukkig hebben we nog de kracht van de democratie laat ons ervan gebruik maken .
wij zijn een (beetje) ouder maar voorak veel wijzer en dat moeten wij tonen aan de politici!
12/02/14 09:13 REAGEER
MVanDriessche
Zelf ben ik sedert meer dan 15 jaar gepensionneerd. In het centrum van Gent heb ik al sinds meer dan twee jaar geen tram meer, wegens wegenwerken. Het zal nog een dik jaar zo blijven, en dan schaffen ze die tram weer twee haltes verder af wegens nieuwe werken! Voor mij hoeft op dat punt geen gratis vervoer.
En feitelijk heb ik dat helemaal niet nodig, want ik heb een goed pensioen. Geef dat eventueel nog aan de mensen met een klein pensioentje !
Ik heb ooit bewust voor de stad gekozen, wie bewust voor het platteland kiest, moet daar zelf voor bepaalde vervoertrajecten kiezen en zorgen, is mijn mening ! Je kan toch geen bus voorzien voor eender welk afgelegen boeregat ??? Dat is dan ook ten koste van onze gemeenschap, die al voor zoveel zaken (meer terecht) moet opdraaien...
M. VanDriessche
11/02/14 10:46 REAGEER
jmees77
Voor mensen die geen wagen hebben,en ook niet meer kunnen fietsen of moeilijk te been zijn,zijn kleine belbussen een oplossing.
Dze vraag is kan De Lijn dit waarmaken?Hoeveel mensen beschikken over een camionette op het platteland? Als het er tientallen zijn,kan dat ingezet worden.

11/02/14 17:56 REAGEER
frandossche
De keuze voor de stad of het platteland moet vrij zijn voor elke Vlaming: alles heeft voor en nadelen.
Maar plattelanders afsnijden van openbaar vervoer is wel een brug te ver!
Wij betalen evengoed, zoniet nog meer belastingen dan stadsmensen. En stadsmensen willen ook wel eens uit hun omgeving en komen bv naar de zee.
Zullen we de treinen dan ook maar afschaffen voor stadsmensen? En gaan zij ook hun familie bezoeken op de buiten? Of moeten ze naar het ziekenhuis? Dan hebben ze ook De Lijn nodig, net zoals iemand die op het platteland woont.
11/02/14 21:46 REAGEER
Hermano
Je zal inderdaad maar de pech hebben van op het platteland te wonen in een bescheiden huisje en met een klein pensioentje moeten rondkomen en ondanks alles toch nog - al is het slechts af en toe - en noodgedwongen met de bus (rijden met de wagen kan of mag niet meer?) een "stapje in de wereld zetten om aan een beetje kultuur te doen", dan wens ik je heel veel succes met de Lijn. Je weet wel dat de bus rijdt van V naar D, V naar M en van V naar G, en omgekeerd, maar langs welke weg?! je moet geografisch al zeer goed ingelicht zijn of een gwoonte gebruiker zijn wil je dat weten. Aan de haltes is weinig of geen info aanwezig, buiten een (plaatselijke) kaart van het Openbaar Vervoer en met de uren van doorkomst . Op de bus is geen info aanwezig over de komende haltes (of de gepasseerde) haltes... Aan de meeste chaufeeurs moet je ook niet teveel vragen, want die passeren elke dag aan de haltes, maar van "Eeuwfeestpaleizen" en "Kinepolis" hebben ze nog nooit gehoord?!
Als je dus op de koop toe -zoals velen nog - niet beschikt over een P.C., staan je nog flink wat uurtjes wachttijd klaar...
Laat Mw. de minister maar eens met de bus rijden en - zonder voorinformatie via de P.C. of wat, aan haar reis beginnen. Ik ben heel erg benieuwd naar haar relaas...
Wil De Lijn meer (of nieuwe) klanten bereiken, dan moeten ze wel héél dringend serieus werk maken van degelijke informatie, zoniet zijn ze regelrecht op weg naar een serieus bankroet bij gebrek aan klanten. Waarom ook geen nauwere samenwerking met andere aanbieders van het Openbaar Vervoer, zoals de MIVB en de TEC?
12/02/14 23:12 REAGEER
Gérard
M. Van Driessche, ik ben er van overtuigt dat u lid bent van de club, voor mij en voor gene andere.
Het moge u goed gaan, In de zege van u overtuiging, waar u de enige in bent.
12/02/14 05:17 REAGEER
m1952
Beste M.Van Driessche,

Niet iedereen heeft BEWUST voor het platteland gekozen hoor.
Ooit raakten ze daar verzeild als jong gezin, of ze zijn er geboren
en zouden nergens anders nog aarden.

Probeer die mensen nu eens te verkassen naar een 'bewuste' keuze.
Succes.

m
12/02/14 06:23 REAGEER
m1952
Beste M. VanDriessche,

Niet iedereen koos BEWUST voor het platteland.
Sommigen zijn ooit verzeild geraakt,
anderen zijn er geboren en
deze mensen zouden na een aantal decennia
niet aarden in een stadsomgeving.

Probeer ze eens te verkassen.
Succes gewenst.
Ze gaan dood in de stad.
Mobiliteit of niet.



12/02/14 06:30 REAGEER
pol
Ik ben ook gepensioneerd en sinds ik hier in een plattelandsgemeente beginnen werken ben is het openbaar vervoer er alleen maar op achteruit gegaan. Vooral in het weekend is het een ramp. En mr.. Van Driessche vaak hebben mensen geen andere keuze dan op het platte land te gaan wonen. Je kiest niet voor het platte land maar voor een omgeving waar het rustig is en waar het huis aan jouw wensen voldoet.
Ikzelf moest noodgedwongen van een stadsomgeving naar een kleine gemeente verhuizen omwille van het werk. Kijk ook eens over de grenzen. In Zwitserland is elk boergeat bereikbaar met het openbaar vervoer.
Paul. Verguchrt
12/02/14 10:18 REAGEER
andre999
Wel, beste, mijn pensioen is niet zooooooo enorm en als de bus toch rijdt, dan gaat het voor de staat niets of weinig schelen of er een paar oude mensen op zitten. En de staat dat zijn wij die voor alles en nog wat om de haverklap enkele euro's meer moeten betalen voor van alles en nog wat!
13/02/14 09:47 REAGEER
Marina26
het invoeren van binden referenda zoals in Zwitserland zou in België moeten ingevoerd worden en in de grondwet opgenomen worden, zodat bij beslissingen die louter politiek gekeurd zijn .
ze hebben nu al beslist en de verkiezingen moeten nog komen een schande is het, is dit democratie ?
de mobiliteit ,het invoeren van betalend rijden op snelwegen !, onnodige studies die veel geld kosten en niets aan de situatie doen laat de burger beslissen met referenda die bindend is !
11/02/14 12:54 REAGEER
wolken
Ik vind dat dus schandalig he? men wil dan de km heffing ook gaan invoeren??weer geld he? Weten jullie wat het de 65 plussers gaat kosten per jaar? ik ben gehandicapt, maar kan nog 'normaal' op de bus en tram stappen! algoed!
maar al die andere invalide mensen????
Ik vind het zo erg voor de alleenstaande ouderen, die nu nog meer gaan binnen moeten zitten he? als er geen belbus komt? met wat zijn ze toch in godsnaam bezig in Belgie?
Ze zoeken maar centen! maar toch weer niet op de kap van de werkende en gepensioneerde mens he??
11/02/14 14:23 REAGEER
runner
Niet moeilijk dat er geen geld meer over is voor openbaar vervoer. Als men ons belastinggeld zou beheren als een goede huisvader en er voor zou zorgen dat debacles als Dexia, grote bonussen enz werden voorkomen dan zou er wel voldoende van ons belastinggeld overblijven voor basisvervoer!
11/02/14 15:26 REAGEER
82ster
schande ja zeker de oudere de dupe hebben alles mee opgebouwd nu afgeschreven
heel snel uit die Euro daar zitten de opmakers en verrijken zich over de mindere hun ruggen denk aan op wie jullie stemmen hoor !!! ik weet het ondertussen wel Engeland en Zwitserland zijn er ook aan het achter komen groetje van een 82 ster ,
11/02/14 15:33 REAGEER
Ann
Ik ga drie maal per week naar mijn moeder(rusthuis), met het openbaar vervoer moet ik 2 bussen nemen en nog meer dan een half uur stappen, en ook nog terug.
Met de auto 10 minuten, ik wil best voor openbaar vervoer betalen, maar dan moet de verplaatsing wel haalbaar zijn.
En M. VanDriessche wij wonen niet in een boerengat
11/02/14 16:07 REAGEER
sissen
Ik ben in mijn 75jaar,nooit aan de dop geweest,44jaar aan het werk geweest,betalen nu nog lasten van ons klein pensioentje,altijd mijn bijdrage betaald,van lasten enz.waar gaat dat dat naartoe,de kleine man zal steeds moeten betalen,het verschil is te groot,als men denkt dat mensen met een pensioen meer dan 2000euro pensioen per maand hebben hebben,terwijl ik het met minder 1200euro inkomen heb,en nu weer moeten betalen,voor voor bus en trein,en dan mogen we nog niet ziek worden.Ik vind dit schande,de wet is toch voor elke belg gelijk,of is dat niet zo,laat me niet lachen.
11/02/14 16:28 REAGEER
Gogo
De "nieuwe" of anders gezegd de "betere" Belgen krijgen volop geschenken: meer kindergeld om de kinderarmoede te bestrijden en waarmee hun vaders nog meer op café kunnen gaan, gepersonaliseerd onderwijs, vrijstelling van gerechtelijke vervolging...

De "oude" Belgen krijgen een inkrimping van het openbaar vervoer, een bijkomende kost voor het autorijden, een duurdere opvang in het ouderlingentehuis...Onze fiscale aftrek voor het woon-werkverkeer is al meer dan 10 jaar (kan ook 20 zijn) geblokkeerd op 0,15€/km... Voor het onderhoud van ons patrimonium (wegen, kerken, zwembaden...) is geen geld; met onze veiligheid en onze rechtszekerheid wordt gesold...

En wij zwijgen want wij vrezen gasboetes, veroordelingen wegens rascisme, last met bouwvergunningen; klokkenluiders worden van hogerhand afgemaakt ...

En wij zwijgen verder, maar waarom eigenlijk?
11/02/14 16:40 REAGEER
PStudent
De politieke onverschilligheid in vlaanderen geeft kansen aan partijen om stemmen te ronselen voor hun voort bestaan , al wat ze trachten te verwezenlijken is met ons geld , hoog moeten ze daar niet mee oplopen in principe streven ze allen het zelfde doel na MACHT= Geld al de priet praat daar omheen is mist om te lokken , na de verkiezingen hokken de verliezers samen met een leugen verhaaltje om zich te rechtvaardigen . Na het lezen van deze reacties zijn er veel contras vertaal dat in het stemhokje , stem niet tradioneel laat de concurrentie spelen , één ding is zeker helpen betalen staat vast maar verder shoppen waar men bedrogen is doen alleen de echte bstommelingen toch . Ga zelf stemmen geen volmachten die vloeien toch naar de tradionelen .
12/02/14 11:20 REAGEER
mamamimi007
ik vind dat schandalig, wij hebben ons ganse leven moeten belastingen betalen en hebben hard gewerkt, en nu worden we bestraft?????????????het zijn niet de gepensioneerden die boven hun stand leven maar de belgische staat, vroeger werden wij groot gebracht dat je niet mag boven je stand leven, en mijn moeder zei altijd "zaaien naar de zak "
11/02/14 17:45 REAGEER
fb762163
De vermindering van de frequentie en de afschaffing van het gratis vervoer voor senioren zal de vereenzaming van ouderen in de hand werken en dit alle goedbedoelde initiatieven
ten spijt.
11/02/14 18:33 REAGEER
broechem
Dat het gratis vervoer op tram en bus te duur zou zijn is misschien waar, maar schuif dan de leeftijd 10 jaar op van 65 naar 75 jaar,want het zijn deze mensen die zich in het verkeer met de auto niet meer veilig voelen en best het openbaar vervoer nemen.Met mijn 77 jaar zal ik dan weer mijn verplaatsingen moeten gaan doen per fiets, want van mijn minipensioen is het maar nipt om rond te komen.
11/02/14 21:02 REAGEER
w449042
ik weet ondertussen voor welke partij ik in mei kan stemmen.
12/02/14 09:37 REAGEER
André
De bussen afschaffen op het platte land en dan nog wegen tol durven vragen aan de mensen met de auto , worden volledig uitgeperst om toch maar in ons huis te blijven en in afzondering te leven .
11/02/14 18:43 REAGEER
Leslie
weer is het de 65 + die het gedaan heeft. Schaf af dat gratis vervoer voor hen.
mensen die jaren hebben bijgedragen voor het optimaliseren van het openbaart vervoer.

maar….. de allochtonen (de nieuwe Belgen): die kunnen onverminderd het openbaar vervoer nemen, die betalen toch geen plaatsbewijs. Dit wordt oogluikend toegestaan door de verantwoordelijken van "De Lijn". Waar zijn de controles? Ge moet maar eens het openbaar vervoer nemen in en rond Antwerpen. Ge staat verstelt van het aantal zwartrijders.
Pak eens die categorie aan, natuurlijk hier is politieke moed voor nodig!!! Maar nee, 65+ zijn gemakkelijke slachtoffers.
Ik ben een inwoner van de gemeente Hove. Probeer maar eens een avondje cinema, theater of restaurant, en probeer maar eens met het openbaar vervoer thuis te geraken, het gaat niet lukken.
11/02/14 20:14 REAGEER
carofred
de schoolgaande jeugd moet de fiets nemen : punt uit : ze zijn lui, vatsig en vet, ze kunnen wat beweging gebruiken; dat het gratis vervoer wordt afgeschaft voor 65 plussers is maar heel normaal : ik ben 63 jaar, heb heel mijn leven gewerkt, heb een pensioen van 1000 euro en ik moet de volle pot betalen voor mijn abonnement : 240 euro, ook mijn vrouw die 500 euro dop krijgt moet de volle pot betalen : nu moeten 65 plussers maar 5 euro betalen voor een heel jaar, dat is spotgoedkoop ! in alle andere landen in de eu en in Afrika en daarbuiten kost een jaarabonnement veeeeeeel meeeeeer dus aub begrijp eens dat dit zo goed als gratis is; nog een punt : als ik op de bus wacht, en ik wil meerijden, rijdt de bus vaak voorbij mijn neus omdat er geen plaats meer is : de bus zit vol oude mensen die graag op de bus zitten om de tijd te verdrijven, maar dan moet ik wel 1 uur wachten op de volgende lijnbus : voor mijn part betalen 65 plussers 100 euro per jaar voor een abonnement, ze gaan dan misschien de plaats niet afnemen van mensen die echt wel de bus nodig hebben !
11/02/14 21:37 REAGEER
Anico
Normaal hebben jullie dan en omnio statuut bij je ziekenfonds en krijg je een gratis abonnement en sowieso elke gepensioneerde van 65+ kreeg een gratis abonnement.
Wij betalen niets voor ons abonnement. En voordien als weduwe 25€ en 2j geleden 28€.
Er wordt ook gevraagd aan gepensioneerden om de bus niet te nemen op spitsuren als het anders kan.
11/02/14 22:31 REAGEER
Anico
Gratis abonnement - Types en tarieven - Vervoerbewijzen - De Lijn
www.delijn.be/.../types/abonnement/gratis/gratis.htm‎Translate this page
De kortingen of gratis abonnementen in het kader van derdebetalersystemen worden automatisch toegekend. Er bestaan 3 systemen waarbij de begunstigde ...
‎Kinderen jonger dan 6 jaar - ‎Kinderen van 6 tot en met 11 ... - ‎MOBIB-kaart 65+
11/02/14 22:34 REAGEER
Anico
WIGW+Omnio nu 38€ voor 1jaar.
11/02/14 22:38 REAGEER
Gérard
zeer juist als men geniet van pensioen rij je nooit op spits uren,
12/02/14 05:26 REAGEER
Gérard
u bent er pal op, al moet gezegd u hebt last van kort zicht, van harte beterschap
12/02/14 05:24 REAGEER
Ann
Oei oei, schoolgaande jeugd lui, vatsig en vet, niet met je eens, rij zelf in de wintermaanden maar eens 20 km met een zware boekentas op je bagagedrager
12/02/14 15:01 REAGEER
carofred
o ja en al die niet belgen die voor niets rijden dat is ongehoord, dat is discriminatie, dat maakt ons belgen volledig gek dat zoiets kan in belgie : niet belgen krijgen alle soorten voordelen dat is echt niet meer normaal : zij hehben gratis gsm, gratis internet, gratis tv, staan op de eerste plaats voor een sociale woning, krijgen meer uitkering dan een belg die heel zijn leven heeft gewerkt, enz enz maar niemand k-ligt daar van wakker, de politiekers leven in hun kristallen paleis ver van de massa en hebben geld zat :( van zo'n situatie komt zeker een revolutie of een burgeroorlog net als in syrie ! en 50 nationaliteiten bij elkaar gooien in ons klein land dat is een tijdbom die ooit springt ! maar tegen dan ben ik al het land uit, belgie barst :)
11/02/14 21:40 REAGEER
carofred
aan schruers : in het stemhokje kan u dan maar beter goed eens nadenken op wie u gaat stemmen :)
11/02/14 21:42 REAGEER
carofred
ik lees hier ergens dat er belbussen zijn ja maar pas op je moet maar eens bellen, ze rijden niet wanneer jij wilt en ook niet op alle trajekten en je moet dat op voorhand bestellen enz : al bij al een zeer pover belbus systeem ! man kan nog lang doordraven he met dat probleem ! vandaag werd ene zwartrijder betrapt maar hij kreeg enkel een vermaning, geen papieren gemaakt geen boete enz, terwijl de nederlandse chauffeurs ( ik neem vaak de bus brugge Breskens ) heel korrekt en kordaat zijn : geen geldig abonnement ? dan scheuren ze het ter plaatse, ze nemen je niet meer mee, en je kan wachten op de volgende bus ! de belgische chauffeurs kijken niet eens als men een abonnement onder hun neus duwt :( ik kom het dagelijks tegen ! belgische laksheid, van de kleine man tot aan de top ! korruptie wordt in ons land aanvaard en door de vingers gezien, waar gaan we naartoe ?
11/02/14 21:48 REAGEER
Anico
Volgens mij zou men beter volgens inkomsten laten betalen, er zijn gepensioneerden die een behoorlijk inkomen hebben en meestal nog een auto hebben ook.
Gratis voor mensen met laag inkomen, zoals het nu al is of kleine vergoeding.
Nu kan ik nog met de auto van mijn vriend mee, maar als hij niet meer kan rijden geraak ik moeilijk bij hem en bij mijn moeder. Moet dan 2 bussen nemen en lage frequentie, zeker in 't w-end. Evt deels met belbus.
En dat zijn geen afgelegen boerendorpen, de ene nu zelfs en stad en allebei toeristische trekpleisters.
Openbaar vervoer is blijkbaar niet gemaakt voor familiebezoeken of ontspanning, alleen voor werkende mensen en schoolgaande jeugd en daar zijn vaak ook nog problemen.
Beter een lagere frequentie tijdens daluren en meer op de spitsuren en 's avonds.
En op zon- en feestdagen zeker niet minder.
En de nachtbussen ook niet afschaffen, die zijn heel nuttig.
In afgelegen plaatsen 's morgens 2 ritten organiseren en 's middags 2 en 's avonds 2 of 3. Dan kan je toch eens weggaan en nog thuis geraken ook.
Ook misschien eens een buur meenemen, hoe vaak passeer je geen halte waar buren op de bus staan te wachten en dezelfde richting uitgaan.
Ivm zelfredzaamheid en burenhulp leven we ook maar in een Apenland.
11/02/14 22:19 REAGEER
renske
als werknemer ben ik nu in pensioen na 45 jaar werk en uitgemolken door de belasting
en dan willen ze het vervoer voor ons afschaffen onze generatie hebben heel hun leven afgedragen degene die het nu hebben niet en altijd die doppers of ocmw klanten voor laten dat zij die nooit gewerkt hebben en op de kap van andere hebben geleefd die moeten ze straffen dat ze geld bij europa halen die hebben al genoeg gepikt van de belgen
11/02/14 23:31 REAGEER
Vergeetmenietje
Heel juist E.Heyman, ik ben het volkomen met U eens!
Als ge als Belg lange jaren hebt gewerkt, dan is het nog afwachten hoeveel pensioen ge gaat krijgen. Maar mensen, die niet, of zelden hebben gewerkt, kunnen beroep doen op het OCMW, terwijl wij onze belastingen en moeite hebben afgedragen.
Dat vele allochtonen op de eerste plaats staan voor een sociale huurwoning, terwijl ik
als zwaar invalide op de 379e plaats kwam! Awel OCMW, zorg voor de vreemden, en laat uw eigen Belgen stikken, daar komt het toch op neer hè. In één woord: Schandalig!!
12/02/14 22:08 REAGEER
jacobschristine
zal de files zeker niet oplossen, dus niet alleen nadeel voor bejaarden maar ook voor werkende mensen, maar de staat int teveel BTW en aczijnsen van de auto's denk ik, de lijn kost geld hé
12/02/14 03:42 REAGEER
Ormeau
De Lijn gaat dezelfde fouten maken als in de jaren '70 en begin '80 de NMBS deed met het sluiten van stations en afschaffen van treinlijnen. Het resultaat van dit alles: terug meer auto's op de wegen en nog meer files. En binnen 25 jaar zal De Lijn dan inzien dat ze fout waren, maar dan is het telaat om alles teug te draaien, want mensen laten dan hun auto niet meer staan!
12/02/14 06:46 REAGEER
augustje
als men een gepensioeneerde koning het zelfde loon zou geven als een gepensioeneerd werkman , dan zou er geld zijn voor het openbaar vervoer te verbeteren.
ook de ministers en alle politiekers daar onder kunnen allemaal de helft van hun loon inleveren en dan hebben ze nog het dubbele van een werkman ,is er weer geld vrij voor
gratis vervoer voor 65+ .
12/02/14 06:47 REAGEER
moemoe
Dat is allemaal wel waar, maar dat gebeurt toch nooit! Wat wél zou kunnen is de gratis kaart aan mensen met een klein pensioen geven, de rijken hebben geen gratis kaart van doen!
12/02/14 18:16 REAGEER
moemoe
Na drie-en-vijftig jaar te Brugge te hebben gewoond, ben ik naar mijn roots , de Westhoek ,teruggekeerd. Te Brugge hadden we inderdaad om de haverklap bussen , en dàt hebben we hier helemaal niet, het contrast is TE groot. Ik schreef reeds naar "De Lijn" die me als antwoord gaf dat "ze er aan werkten" en inderdaad, we hadden en hebben hier een belbus, die dan een enorme toer maakt, eer je op je bestemming komt.
Mijn oudste zoon kocht me een tweedehandsautootje en dàt is "mijn vrijheid" maar ook soms wel "dienstdoend vervoer " voor de medebewoners van de flatjes, ik kan nu gelukkig nog steeds auto rijden, maar ik ben er 76, en vraag me af hoe het na het uitvallen van dat auto rijden verder moet??
Er bestaat ook wel een "Nestor" beweging die je voor een kleine vergoeding voor vervoer kan aanspreken, en we wonen op het platteland, waar mensen nog zeer meegaand en behulpzaam zijn, gelukkig maar, maar het openbaar vervoer zou er toch in die afgelegen gemeenten , in deze moderne tijd, wat comfortabeler mogen zijn!!!
12/02/14 07:51 REAGEER
mrllhrns38
Het is moeilijk hier een lijn in te trekken. De discussies hieromtrent zijn zwart-wit. Een meer genuanceerde mening zou op zijn plaats zijn.
Wij zijn zelf 75+ers en nemen regelmatig de bus en de tram. We gaan nooit meer met de wagen naar stad. Maar de bus nemen voor een bezoek op het platteland is een onbegonnen zaak. Geen juiste aansluitingen, duur van de reis, zodat men een halve dag op de baan is vooraleer aan te komen op de bestemming. Als ze dan de bussen nog gaan verminderen dan is het helemaal niet meer te doen. Dus daar wordt de auto voor gebruikt (zolang we nog kunnen). En als dat niet meer kan, dan zal het thuis blijven zijn.
Vooraleer het gratis-rijden voor 65+ers af te schaffen, zou men beter eerst het resultaat afwachten van de MOBIB-kaart-65+ers. Zo zal men beter kunnen inschatten hoeveel het gratis rijden werkelijk kost. Nu betalen steden en gemeenten voor alle inwoners boven de 65 jaar, maar dan zal men door het composteren van de kaart bij elk gebruik, kunnen zien hoeveel mensen er gebruik van maken.
Ik denk dat de impact op de begroting van de vervoersmaatschappijen miniem zal zijn.
Het afschaffen van het gratis vervoer zal veel mensen treffen en de misbruiken van deze die dan wel gratis zullen kunnen rijden, zullen legio zijn. Niet alleen allochtonen zullen voordelen krijgen, maar ook mensen met een klein pensioen(?) maar met een grote spaarboek zullen in aanmerking komen voor gratis vervoer.
Hopelijk zullen onze politiekers goed nadenken vooraleer zij die beslissing nemen.
12/02/14 08:24 REAGEER
yoyo
Ik ben vlaming woon in Brussel ben 71 jaar oud en betaal voor de lijn 37 euro per jaar
voor het Brussels transport nogmaals 65 euro.
Waarom moet ik betalen?????
12/02/14 08:44 REAGEER
WillyDeJongh
Even een kleine bedenking, ik ben 55 werk zelf bij de Lijn in de Antwerpse metro en kom dagelijks in contact met honderden gepensioneerden, die zich van her naar der spoeden met tram en bus. Op dit moment worden de nieuwe elektronische 65+ abonnementen verspreid, en daar staat een datum op, 2019. De ouderen die zich deze kaart hebben aangeschaft hebben hier 5€ voor betaald, de kostprijs van de kaart. Ik kan geen koffiedik kijken, maar wie blijft herhalen dat het gratis vervoer wordt afgeschaft, begeeft zich hier toch wel op glad ijs. Mogelijk ziet het financieel plaatje er tegen volgend jaar anders uit, als we een nieuwe regering hebben die de middelen anders inzet, maar de focus wordt naargelang de partij toch wel anders gelegd. Informeer jullie dus grondig, voor je het stemhokje betreed en stem verstandig, niet opstandig.
12/02/14 09:01 REAGEER
FoMa610
Mooi en verstandig verwoord. Mensen worden opgehitst en daardoor vergeten ze alle voordelen waarvan we in ons kleine België kunnen genieten. Kijk naar alle omliggende landen. De 65+ generatie is verwend : geen oorlog meegemaakt, steeds crescendo in levenskwaliteit en dit soms onverantwoord TE snel en TE verkwistend op vele gebieden en daar dragen we nu de negatieve gevolgen van. AUB blijf positief denken, be happy !!! MENSEN blijven fouten maken en moeten eerst de gevolgen ervan dragen die hadden kunnen vermeden worden, spijtig maar een waarheid als een koe.
12/02/14 10:10 REAGEER
JulDaniels
Als men senioren gaat laat betalen voor het openbaar vervoer gaat dit gevolgen hebben;
Men promoot het openbaar vervoer, zeker als men op restaurant of café gaat.
als gepensioneerd rijlesgever vindt ik dat alcohol en rijden niet samen gaan.
Als tram of bus niet meer (bijna) gratis kan, dan zzullen velen terug de auto gebruiken.
Met gevolg dat de verkeersoverlast stijgt. Vergeet ook niet dat vele senioren actief zijn als vrijwilliger. Wil men de 65+ zijn mobiliteit ontnemen, net als zovele andere zaken?
12/02/14 09:45 REAGEER
broekje
Het gratis busvervoer in Vlaanderen wordt niet afgeschaft. Hebben gisteren bericht gekregen van de lijn dat ervoor de 65 plussers een bijdrage gevraagd wordt van 5 euro voor het aanmaken van een MOBIK kaart en deze is 5 jaar geldig. Dus goed nieuws.
12/02/14 09:50 REAGEER
MarcPeeters
Uitgangspunt 1 is dat het bus-, tram-, treinvervoer zelfbedruipend moet zijn. Gratis vervoer was en blijft een zeer slecht idee en het is goed dat het wordt afgeschaft. Als er uit de sociale middelen voorzieningen moeten gaan naar vervoer dan is het de betere goede praktijk om die direct bij de mensen te laten toekomen door bijv de pensioenen (volgens een geëigende formule) op te trekken. De slechtst mogelijke en minst productieve werkwijze bestaat er in die middelen toe te vertrouwen aan vervoer organisaties allerhande zoals NMBS of De Lijn.
Uitgangspunt 2 is dat de dienstverlening performant moet zijn. De criteria zijn dan verschillend voor stadsregios en 'den buiten'. De Lijn voert nu hetzelfde ongedifferentieerde beleid voor beiden. Het resultaat is onvrede alom en inderdaad geen performantie want nergens doeltreffend. Buiten de stadsregio geldt het 'hub en spoke' princiepe. Het is niet efficient noch wenselijk dat men vanuit het centrum van de stadsregio met De Lijn tot op het platteland of naar de verderop gelegen stadsregio kan rijden. Wat organisatie betreft schort er inderdaad nogal wat met de aanpak van De Lijn. Het is daar een log, star, hautain, betweterig, verpolitiekt en bureacratische gedoe bij De Lijn. Dat is zo als je geld krijgt. Dat corrumpeert de geesten (terug naar uitgangspunt 1).
12/02/14 10:08 REAGEER
nattie
dat het openbaar vervoer zoveel mogelijk mensen moet bereiken en z, heb ,o vaak mogelijk , dat vind ik heel erg belangrijk, zowel voor jong als voor oud!

ik ben 62 en kan dus aftellen naar gratis vervoer. Wel mijn mening was en blijft... dat enkel voor niets de ZON opgaat en dat gratis vervoer echt niet nodig is.
Jongeren en ouderen met een problematiek hebben al een speciaal statuur waarbij ze maximaal 36 euro voor een heel jaar rondtoeren in vlaanderen betalen, dat is dus 3 euro per maand!!! ook ik heb een minimumpensioen, maar toch wil ik met plezier betalen voor een busrit. Je gebruikt de bus toch ook niet elke dag, tenzij je iets zou gaan bijverdienen.
als ik dan lees dat het slechts vijf euro voor vijf jaar zou gaan kosten dan vind ik dat eerlijk gezegd sinterklaas , en mag het wat meer zijn aub?? Ik vind het niet eerlijk dat andere mensen de volle pot en eigenlijk wel veel van hun budget moeten betalen aan openbaar vervoer, om anderen gratis te laten rijden.
Met het extraatje meer van de ouderen kunnen de bussen wat meer stoppen voor jong en oud!!
12/02/14 10:10 REAGEER
eugeenvda
Ik ben volledig akkoord, maar ik ken mensen ook gepensioneerden waarvoor elke euro telt en niet elke gepensioneerde heeft een ambtenaren pensioen (dikwijls meer dan het dubbele van andere mensen) solidariteit is aan mensen die niet rond komen vervoer gratis geven of ze vereenzamen en dit gebeurd nu al.
12/02/14 10:55 REAGEER
Thekla
Vriend woont in Vorselaar. Wil hij in het weekend naar zijn dochters,in Sint antonius Zoersel, is hij heel lang onderweg. Hij moet via Antwerpen en 2 bussen nemen. Er is geen belbus! Komt hij tijdens het weekend naar Mechelen; Komen de trein en busvertrekuren niet met mekaar overeen. Hij neemt bus in Vorselaar. Als hij in Herentals trein wil nemen, moet hij bijna een uur wachten. Komt hij weer aan in Herentalsstation. Ook bijna een uur wachten op bus, om hem tot in Vorselaar te brengen. De prijs speelt geen rol. Het is dat hij zolang onderweg is.
12/02/14 10:22 REAGEER
mannekenweg
ik ben een weduwe van 76 jaar; woon nogal afgelegen,ben niet zo goed meer te been en moet ongeveer 650 meter stappen in heuvelachtig gebied voor de belbus te nemen, waar ik tevreden mee ben .Schaf die bus a.u.b niet af Ik zal wel geen alleenstaand geval zijn.Ik pas mij aan aan de uren,en eens rondrijden is helemaal niet erg zo leren wij onze omgeving kennen .Als ik ergens(dokter)op afspraak moet zijn neem ik een bus vroeger.Ik wil gerust een klein jaarlijks bedrag betalen ;maar neem onze belbus niet af
12/02/14 11:12 REAGEER
Xavier
Gratis vervoer van de Lijn voor 65+ afschaffen : dan nemen wij allemaal terug de auto !
En liefst tussen 8h00/9h00 en 16h00 en 19h00.
Wij hebben toch een zee van tijd!
Rekening_rijden zal dan nog vlugger moeten ingevoerd worden want anders zal het verkeer niet alleen tijdens de werkverkeerspits stilstaan !
12/02/14 11:19 REAGEER
verhuyck
C. Verhuyck

Ik woon in de Verkaveling "De Mart" te Rijmenam. Toen ik daar kwam wonen had ik een bushalte in mijn buurt waar ik de buslijn 531 Putte - Mechelen via AZ Imelda kon nemen.
Op 1 mei 2010 besliste De Lijn na een telling ( Ik heb nooit geweten wanneer geteld werd ...) om deze buslijn af te schaffen , omdat ze té weinig gebruikt werd.
In onze buurt werd het Actiecomité "Busje komt zo" opgericht.
Als één van de leden van dit comité ging ik op pad in de de straten in de buurt. Het was onthutsend/ontroerend zelfs om te moeten vast te stellen dat heelwat bewoners toch gebruik maakten van deze buslijn ... Ik kreeg heel wat emotionele reacties vooral van senioren die nu definitief in hun isolement beland waren , omdat ze geen auto (meer ) hadden en deze lijnbus namen om op familiebezoek of naar de hobbyclub te gaan ...
Ik wilde met de grieven van al deze buurtbewioners langsgaan bij de directie van De Lijn en kreeg daar prompt het antwoord dat men mij niet kon ontvangen. Ik interpreteerde dit als niet welkom met al je "commentaar" ... Wij zullen alles wel beslissen en naar "gewone" mensen luisteren wij niet !
Uiteindelijk voerde ik samen met het Actiecomité "Busje komt zo" actie aan het kerkhof van Rijmenam. Symbolischer kon niet : Hier ligt buslijn 531 (nu nog )begraven ...
Ondanks meer dan 300 actievoerders en inspanningen van de gemeente Bonheiden rijdt buslijn 531 nog steeds niet.
Als alternatief kregen wij van De Lijn een belbussysteem voorgeschoteld.Meermaals probeerde ik dit uit en ... geraakte ik met de belbus niet meer thuis !
Wat een alternatief !!!
Als ik nu via de media verneem dat De Lijn nu van plan is om nog meer lijnbussen af te schaffen , dan vraag ik mij af waar dit alles gaat eindigen ...
Ik hoop dat De Lijn al de reacties die hier op Seniorennet verschijnen eens zal lezen , dan weten ze misschien echt wat er aan de hand is.
Dat er bezuinigd moet worden , lijdt geen twijfel . De manier waarop ... is een andere zaak ...
Ik hoop dat De Lijn uiteindelijk ook eens naar de grieven van de gemeente ( in mijn geval Bonheiden ) zal luisteren !!!


12/02/14 11:30 REAGEER
monica
gratis vervoer afschaffen voor 65+ gewoon schandalig. we moeten al een stuk inleveren van onze wedde. het leven wordt alsmaar duurder en het enige dat nog we nog gratis konden gebruiken zou afgeschaft worden. gevolg: meer auto's op de baan.
12/02/14 11:31 REAGEER
andredesaeger
Laat een elektronische kaart maken op naam, waar men kan zien hoeveel ritten de mensen maken en laat hun per maand betalen dit voor bus, tram en metro. Dit in de zin van tankbeurten die maandelijks betaald woorden (vb. Colruyt). Als er niet betaald wordt trek de kaart in. Ik denk dat dit beter is voor de gepensioneerden dan een vast bedrag per maand of per jaar.
12/02/14 12:42 REAGEER
tillystaf
In Stekene zijn verleden jaar al bussen afgeschaft. Als er nu nog bussen afgeschaft worden kunnen wij hier helemaal nergens meer geraken. En betalen moeten we ook al, daar wij 67 jaar zijn en niet meer gratis mogen rijden. Schandalig.
12/02/14 13:49 REAGEER
Baloosv
Ik hoor iedereen graag roepen 'belbus'. Helaas rijdt de belbus maar een stukje van het traject. Voor pendelaars rijdt de belbus niet naar het treinstation (je moet maar overstappen aan de rand van de stad). In het weekend mogen we maar uitgaan tot 17u (laatste bus).
Als een reguliere De Lijnbus rijdt, dan is het werkelijk hopen dat de chauffeur niet extra traag rijdt of te laat vertrekt zodat we de trein niet missen. Helaas is van file om 6u in onze streek geen sprake. Hoe kan de bus dan 15 minuten te laat aankomen?
12/02/14 16:51 REAGEER
JulDaniels
Dat men meer controle doet op de zwartrijders.
laat de senioren hun gratis bus- of tramrit.
De meesten zetten zich als vrijwilliger in in de meeste verenigingen.
hierdoor wordt voor de jongere het nog betaalbaar voor een ontspanning in een socio-culturele vereniging. Weet iemand waarvoor dat gele kastje dient?
12/02/14 17:07 REAGEER
leon
Naar ik vernomen heb uit zeer betrouwbare bron zou de kostprijs van de gratis lijnkaart op 10 miljoen euro per jaar komen in Vlaanderen, dit is 0,01% van het uitgegeven budget van de Vlaamse regering.
Er zouden ~1 miljoen 65 plussers in aanmerking komen, d.w.z. kostprijs 10 euro per persoon.
Men zou aan de bejaarden een bijdrage van 50 euro/jaar vragen dus voor een gezin 100 euro/jaar, dit zal voor veel mensen met een klein pensioentje niet meer haalbaar zijn. De regering overweegt zelfs niet of geeft de mensen die de kaart willen gebruiken zelfs de kans niet om deze kost zelf te dragen(10 euro/jaar) dus tegen kostprijs uiteraard, nee ze willen eraan verdienen( nieuwe verdoken belasting).
Nochtans zouden de kosten voor de regering tot nul herleid worden, meer zelfs ze zouden een meer inkomst van 10 miljoen euro tot gevolg hebben.
De SPA wil deze kaart wel behouden, en de tijd dat men levenslang van thuis uit stemde voor één en dezelfde partij is reeds lang voorbij.
De regeringsleiders zouden beter eens goed nadenken voor aleer die ondemocratische regel door te voegen, want 1 miljoen stemmen meer of min is toch niet niks.
Als men dan hoort in villa politica dat men de gezinnen een belastingcadeau wil doen van 700 euro/jaar vanwaar moet dan dat geld komen, met de 10 miljoen van de bejaarden zal het niet gaan.
Trouwens tenslotte betalen wij mee aan de kaart via onze belastingen.
En waarom krijgen alle allochtonen en OCMW trekkers wel onmiddellijk gratis openbaar vervoer en wij die gans ons leven belastingen hebben betaald en nog betalen hebben er plots geen recht meer op(soms nog ons enig mogelijke verplaatsing middel).
De bijdrage die wordt voorgesteld van 50 euro/jaar zou voor vele mensen die net boven de minimum leeftijdgrens zitten de druppel te veel kunnen zijn.
Voor korte verplaatsingen en wie het nog kan zal terug grijpen naar zijn auto ondanks de kleine meerprijs(met 4 personen in een auto komt het zelfs goedkoper) en men heeft meer comfort.
De politici moeten er ook rekening mee houden dat door afschaffing van de kaart er terug een toenemend verkeer te verwachten is en dus ook de files niet zullen verminderen, om dan nog maar niet van de toenemende pollutie te spreken.

Eddy De Ridder
12/02/14 22:32 REAGEER
maanwijzer
Mensen dreigen te vereenzamen, te lege belbussen en taxi's zijn te duur geworden...waarom de nog mobiele mensen niet inschakelen om de minder mobiele te helpen! Laat deze vrijwilligers en hun toekomstige klanten registreren zodat er geen misbruik kan ontstaan en deze ook verzekerd kunnen worden tijdens de rit. Dit systeem bestaat al bij verschillende OCMW's maar is daar enkel beschikbaar voor minder bedeelden. Zij betalen 0,30 euro per km. Laar de meer begoeden dan iets meer bijdragen of neem een beetje uit het voorziene budget voor belbus, taxi of lijndienst en geef dit aan de vrijwilligers in ieder geregistreerd dorp. Iedereen kan dan op een veilige en betaalbare manier vervoerd worden en het sociaal contact is lekker meegenomen! Als de vergoeding een fractie bedraagt van het nu voorziene budget zullen er vermoedelijk wel genoeg vrijwilligers te vinden zijn die het mobiliteitsprobleem in kleinere dorpen kan helpen oplossen.
13/02/14 12:22 REAGEER
MJ1956
Snappen wie kan ! Dat ouderen dan "iets" zouden moeten betalen, oké daar kan ik nog mee leven MAAR "in de steden" wordt gepoogd om bussen te "vermijden" EN naar omliggende dorpen zullen er een pak minder bussen zijn...
Hoe gaan die mensen vanuit die dorpen dan naar de steden geraken en ook terug thuis? Het openbaar vervoer van de lijn is nu al zo rampzalig dat ouderen zonder wagen zelfs niet eens een avondje theater kunnen meepikken, ah nee want er is geen "bus terug huiswaarts meer na die voorstelling"... Het sociaal leven van de mensen wordt danig afgeknot en ook het economisch leven in de steden zal er onder te lijden hebben !
15/02/14 14:28 REAGEER
raphaelbaele
van uit de deelgemeent Hillegem kan geen bus nemen tot de centrumgemeente herzele, bvb de handelszaken op het dorp, de wekelijkse markt , het gemeentehuis. Het zijn vooral de senioren, gehandicapten en de minst-bedeelden die zich geen wagen kunnen veroorloven die hiervan te lijden hebben!Vele jaren geleden bestond er wel een busverbinding, doch werd gemakshalve afgeschaft;
15/02/14 20:45 REAGEER
pegasuseen
Ben zelf 70jaar woon in een platte lands dorpje, en voor mij integendeel tot vele anderen
commentaren mogen ze wel afschaffen, waarom? omdat voor mijn deur de lijn om het half uur rondjes draait met weinig respect voor de snelheidsbeperking in dorp en geen mens op die op de bus zit gevolg veel overtollig lawaai en vervuiling dus afschaffen het veel rustiger zijn en aangenamer wonen waar niemand aan denkt, waarom altijd willen weg zijn van huis??
Voor diegene die werken nemen toch hun eigen vervoer!
16/02/14 18:33 REAGEER
jansen
verleden jaar heb ik al eens de vraag gesteld aan de Lijn!
Mijn man die kankerpatiënt is en regelmatig op controle moet naar Leuven, kan zelf niet autorijden en nam daarvoor vroeger nogal eens de bus in Mol die rechtstreeks naar Gasthuisberg Leuven reed (pal voor de deur van de kliniek)
Die bus is nu afgeschaft !
Wij wonen in Balen Hulsen, laat iemand ons maar eens uitleggen hoe we nu met het openbaar vervoer in Gashuisberg geraken! Op een fatsoenlijke manier, zonder heel veel overstappen, we zijn al een dagje ouder! Niet te doen!
18/02/14 11:35 REAGEER
FJPatrick
We kijken allemaal vanuit onze eigen beurs en willen er alles uithalen tegen minimale kosten. In dunbevolkte gebieden wonen heeft voordelen (ook in kosten), maar ook nadelen. Uw hogere (vervoers)kosten afwentelen op de gemeenschap valt altijd te proberen maar is niet reëel. Waarom moeten anderen opdraaien voor uw hogere kosten? Maak afspraken met buren, deel samen een taxi, pas uw reistijden aan. Accepteer uw woonnadelen daartegenover staan veel woonvoordelen. En als het echt niet meer kan dan is verhuizen nog een optie.
19/02/14 10:31 REAGEER
dukas
Nieuws uit Menen. Waar het openbaar vervoer niet kan zijn wij paraat.
Bij ons bestaat er een vrijwilligersorganisatie www.teledienstmenen.be dat oa. instaat voor vervoer van personen. Maandelijks voeren wij tussen de 400 à 500 opdrachten uit.
De vrijwilliger haalt de hulpvrager op en brengt hem terug thuis, dit kan voor een doktersbezoek, boodschappen, familie- of ziekenbezoek, enz.....de kostprijs voor de hulpvrager is gelijk aan de vervoerkost gemaakt door de vrijwilliger (wettelijk tarief).
Het OCMW staat in voor aangepast vervoer voor personen met oa. een rolstoel, het OCMW beschikt dan over een aangepaste wagen met lift...... dus in Menen en omliggende kunnen de senioren en andere mindermobiele personen steeds op ons een beroep doen.
19/02/14 16:51 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels