Deel via

55-plussers bij het huisvuil wegens te duur? Onaanvaardbaar!

March 2014
Column
Jan Schils
Jan Schils
Heb jij het al in je kennissen- en vriendenkring gezien? 55-plussers die zonder boe of bah aan de deur worden gezet. Goede, bekwame werknemers, nog in de fleur van hun leven, die zich een heel leven hebben ingezet zomaar ontslagen. Het lijkt een nieuwe trend. Maar een die onaanvaardbaar is, zegt ook onze SenNet Columnist Jan Schils. Moeten we ons hier zomaar bij neerleggen?

Gebrek aan respect voor ervaring en bekwaamheid.

Niet alleen banken, maar ook bedrijven maken er nu meer en meer een kwalijke gewoonte van om 55-plussers aan de deur te zetten, gewoonweg omdat zij "te duur" zijn geworden. Kennis en ervaring tellen hoe langer hoe minder, kostenbesparing des te meer. Dat is het achterliggende motief.

Is dat geen gebrek aan elementair respect voor deze categorie van doorgaans vakbekwame, fysiek en mentaal nog altijd in orde zijnde werknemers?

De nieuwe chef van het bankentoezicht in de Europese Unie, Daniele Nouy (bijgenaamd de "iron lady") heeft onlangs verklaard dat zwakke banken in de Eurozone (dat zijn de landen die de euro als munt hebben) geen toekomst meer hebben en moeten verdwijnen. Nouy: "We moeten een aantal banken op een ordentelijke wijze opdoeken en ze niet per se proberen te fuseren met andere banken."

Wat ze er niet bij vertelde is, dat deze operatie in de hele EU opnieuw duizenden, zoniet tienduizenden banen zal kosten. In België zullen dit jaar Belfius, Dexia, KBC, Axa Bank en Argenta grondig door de Europese Centrale Bank (ECB) worden doorgelicht. Vooral voor het voortbestaan van kleinere banken in Italië en Duitsland wordt gevreesd.

Kwalijke trend!

Dit "spelletje" was al eerder aan de gang, maar lijkt nu een gewoonte en zelfs "de" nieuwe trend geworden. En dit fenomeen wordt zonder slag of stoot als "economisch onvermijdelijk" aanvaard. Althans door heel wat economen en door al dan niet zelfverklaarde experts. En helaas ook door een belangrijk deel van de politiek, als dat haar goed uitkomt. Niet alleen hier te lande, maar ook – en vaak nog meer - in andere landen van de Europese Unie.

Een trend die geen maatschappelijk draagvlak kent.

De maatregelen om 55-plussers uit het productieproces te bannen kan dan een trend zijn geworden, maar het betekent volgens mij helemaal niet dat er een maatschappelijk draagvlak voor bestaat. Is het niet wreed om ze na hun 55-ste achter de geraniums weg te moffelen en ze daar te laten wegkwijnen? Want daar komt het, hoe ouder zij worden, voor velen toch op neer.

Gevolg onmenselijke maatregel: ziekten en depressies!

Deze praktijk mag en kan dan ook geen alibi worden om jongere werknemers aan te trekken. Studies tonen aan dat veel mensen, die voortijdig uit het arbeidsproces werden weggesaneerd en niet meer aan de slag weten te komen of dat niet mogen, vroeg of laat af te rekenen krijgen met ziekten en /of depressies. Dat kost de overheid ook veel geld. Deze praktijk mag en kan dan ook geen alibi worden om jongere werknemers aan te trekken omdat ze gemiddeld tot twee keer goedkoper zijn.

Shame on you Belgium!

Vrijwel steeds komen 55- en zelfs 50-plussers het meeste in aanmerking voor ontslag. In België en Vlaanderen staat bij grootbanken als Belfius, BNP Paribas Fortis en ING voor de periode 2013- 2015 de schrapping van vele duizenden banen op de agenda. En ook in andere sectoren zoals de chemie, staal, havens, supermarkten, winkelcentra en ook kleinere bedrijven worden duizenden banen weggesnoeid. Vrijwel steeds komen 55- en zelfs 50-plussers het meeste in aanmerking voor ontslag, omdat zij nu eenmaal meer verdienen dat dertigers en veertigers. Dikwijls wordt daarbij het argument gebruikt dat het niet gaat om naakte ontslagen. Maar elke baan die verdwijnt en niet wordt ingevuld, is er een teveel.

Banken richten een sociaal bloedbad aan.

We hoeven niet ver te gaan voor andere voorbeelden dichtbij van hoe het eigenlijk niet zou moeten. Neem nu Nederland. Daar hebben banken als Rabobank en ING een waar sociaal bloedbad aangericht door meer dan tienduizend werknemers de deur te wijzen of dat alsnog de komende maanden te doen. Onder hen heel wat 55-plussers. Of kijk naar Frankrijk waar de socialistische president Hollande totaal onmachtig staat tegenover de werkloosheidsexplosie, die vooral 55-plussers niet ontziet.

Mooie praatjes van EU.

Intussen verkoopt de Europese Unie mooie praatjes en blijft ze de – wat genoemd wordt - economische noodzaak belijden dat "we" allemaal langer dan tot 65 jaar zouden moeten werken. Uitgezonderd uiteraard de vele tienduizenden die een lichamelijk zeer zware carrière achter de rug hebben. Maar tot nu toe zijn geen van deze mooie woorden door daden gevolgd, bij gebrek aan eensgezindheid onder de 28 EU-lidstaten.

Allerlei stelsels om "overtollige" werknemers te dumpen.

Integendeel. In de praktijk hebben de overheden in de EU (ook in België) allerlei stelsels bedacht of oogluikend toegestaan, die werkgevers van bedrijven, banken, instellingen e.a. mogelijk maken of het gemakkelijk maken hun "overtollige" werknemers te dumpen. Meestal onder het mom van "hervormingen, herstructureringen en besparingen".

Daarbij gaat het om begrippen, waarvan de Europese Commissie (het dagelijks bestuur van de EU in Brussel) bij voorbaat aanneemt dat ze "goed" zijn voor de economie van een land en zijn inwoners en het enige middel voor economisch herstel. De intussen sterk verarmde Grieken, Spanjaarden en Portugezen kunnen hier helaas van meepraten… Hun landen samen hebben de laatste jaren enkele honderden miljarden euro "gekregen" die ze ooit moeten terugbetalen. Maar of dat ooit zal gebeuren, is zeer twijfelachtig. Niet omdat ze dat niet zouden willen, maar gewoonweg omdat ze zodanig verarmd zijn dat ze dat niet kunnen.

Teveel banken; dus besparen ondanks winst.

Ondanks de 'good news show', die in het zicht van de parlementsverkiezingen van 25 mei door de regeringspartijen ten beste wordt gegeven, heeft gouverneur Luc Coene van de Nationale Bank al herhaaldelijk gewaarschuwd dat er teveel banken zijn in België. Dat is niet in dovemansoren gevallen bij de Belgische grootbanken, die inmiddels vlijtig doorgaan met de uitvoering van hun al eerder ingezette besparings- en saneringsoperaties. En dat ondanks opnieuw min of meer forse winsten. Want de heilige koe van de rendabiliteit van circa 3 procent moet kost-wat-kost omhoog.

Druk op resultaten.

Bijgevolg zoeken de banken een uitweg door te herstructureren. Nu is het wel zo, dat de lage rente, de uiterst zwakke economische groei en strengere wetgeving, die de banken beveelt meer kapitaal aan te leggen als tegenwicht tegen mogelijke risico's en slechte kredieten, drukken op de resultaten. Ook de bankentaks gaat omhoog ten koste van de winst. Bijgevolg zoeken de banken een uitweg door te herstructureren en te saneren om kosten te verminderen. Dat kost jobs, duizenden jobs. En oudere werknemers vliegen de deur uit.

Nieuwe ravage

Verwacht wordt dat ook in België na de eerste saneringsoperatie als gevolg van de financiële crisis (2009) een tweede consolidatiegolf onder de banken nieuwe ravage zal aanrichten op het vlak van de werkgelegenheid. Door middel van samenwerking of overnames zullen banken en andere financiële instellingen hun hoge kosten kunnen verdelen en elkaar overlappende functies en kantoren kunnen schrappen.

Voor kleinere banken zijn de vooruitzichten minder gunstig. Heel wat nieuwe wetten, regels en verplichtingen remmen hun streven naar schaalvergroting af, waardoor het steeds moeilijker wordt op eigen benen te blijven staan.

Wat is jouw mening?

Moeten we ons hier zomaar bij neerleggen? Vind jij het ook ongehoord dat 55-plussers zomaar aan de deur worden gezet omdat ze te duur zijn? Zie jij oplossingen? Moet onze stem gehoord worden? Of vind je dit de beste maatregel?

Stuur je mening met argumenten naar redactie@seniorennet.be met als titel '55-plussers aan de slag, niet aan het ontslag'.
We zien uit naar jullie reacties.

Column Jan Schils
Week- en dagbladjournalist Jan Schils bericht en duidt al 30 jaar de Europese en Belgische economie en financiën. Onder meer voor transport, energie en milieu.
 

44 reacties

Toka
Het leuke van de zaak is dat we als kiezer de zaak ook hebben veroorzaakt nl. door de neoliberale trend aan te wakkeren. De rot verwende generaties van na 1975 hebben massaal op de liberale partijen gestemd omdat die hun manier van leven leken te promoten (totale vrijheid). Dus sloop het kwaad ook in de politiek. De Europese eensgezindheid vertoond weer hiaten. De nationale regeringen prediken langer werken en vaardigen wetten uit die de zogenaamde profiteurs beboet. Oa. door beperking van uitkeringen in de tijd. Of je nu onvrijwillig werkloos bent geworden of niet dat maakt niet uit. En het probleem zit hem niet alleen bij de banken. Men heeft ze bewust jaren laten sjoemelen en de politiek op alle niveau's deed hier aan mee. Kijk maar naar wat de gemeenten kwijt zijn geraakt of de federale regering met hun beleggingen van ons pensioengeld in rommelkredieten. En nu is de bom gebarsten en moeten er weer enkele generaties voor boeten én de schuldigen redden.Beste voorbeeld is de regering, die redt banken met ons belastinggeld en de banken maken weer winst als voorheen... maar wat krijgt de bevolking,hun redders??
18/03/14 11:43 REAGEER
peterjoseph
Als er in de loop van de tijd geen vakmensen zijn moeten de werkgevers niet gaan klagen. De oudere werknemer moet zijn vaardigheden in het vak overbrengen aan de jongere generatie. Zo niet gaan de werkgevers straks vakmensen uit het buitenland aannemen, en loopt de werkloosheid onder de jongeren vanzelf op. Is dat dan wat we willen.
18/03/14 12:17 REAGEER
geertburssens
Heb het meegemaakt op mijn vijftigste.
Nu sinds oktober aan de slag bij Infrabel, waar ze er niet om malen dat je bijna 60 bent! Gewoon getest en goed bevonden.
18/03/14 12:25 REAGEER
Bruni
Mij overkwam het op mijn 48ste. Na 27 jaar dienst bij hetzelfde bedrijf.
Nu werk ik bij de overheid, getest en goed bevonden. En dat bevalt prima. Ik voel me gewaardeerd; da's een verandering.
22/03/14 17:46 REAGEER
Bruni
En aan al wie het overkomt zou ik zeggen: blijf niet bij de pakken zitten en move on. Ga een opleiding volgen (maar pas op voor RVA-regelgeving!), solliciteer, doe mee aan examens.
22/03/14 17:50 REAGEER
peterjoseph
G. Burssens, Een plus voor Infrabel.
18/03/14 12:29 REAGEER
MILO3JAAR
ik heb ontslag meegemaakt op58,binnenkort ben ik 60 kan ik gelukkig maar op pensioen
heb 44 jaar jaren.Mijn mening is het volk verdient regeringsleiders die je kiest...
We kiezen meer en meer rechts nu zitten weer met NVA,die willen zelfs Belgie splitsen
wat ons op termijn nog meer geld kost.Besparingen gebeuren op de rug van de gewone man,werklozen zieken enz...ook Europees moeten we van rechtse politiek af en alle landen met EEN stem praten.Herverdeel de rijkdom,belast vermogenswinsten en beurswinsten en stop 50 plussers te dumpen we zullen er de prijs later voor betalen en
beloon bedrijven die een menselijk gelaat hebben,ik kan zo NOG LANG DOORGAAN doorgaan....
18/03/14 12:59 REAGEER
Rocky
Sorry, ik ben 73,mijn bibliotheek staat vol met politieke sprookjesboeken in alle kleuren.Waar gaat de volgende regering(gelijk welke kleur) het geld halen???RA RA
25/03/14 20:08 REAGEER
aniway
Je kan het van twee kanten bekijken:
1 – je kan je er over ergeren, er ziek van worden, in een hoekje kruipen, er depressief van worden en kwaad worden op jezelf en je omgeving
2 – het van de zonnige kant bekijken: laat de jongeren werken in plaats van dat die betaald moeten worden (en die betalen wij hoor !) om niets te doen, zij zullen met twee moeten werken om al de luxe die ze menen te moeten hebben te verkrijgen. Als ze willen bouwen, en zoals dat nu gaat, alles in het kotje in orde en ingericht moet zijn voor ze er in trekken, zullen ze hun rug nog krom moeten werken. Wij, 55 plussers, waren vroeger met minder content, het moest allemaal niet ineens in orde zijn, waren content met één auto die dan soms nog 2e hands was. Als je nu ontslagen wordt omdat je 55-plusser bent profiteer dan van de tijd die je op deze aardbol nog rest, doe wat je graag doet. Misschien wordt je 80 of 90 jaar oud maar het kan ook zijn dat je de 70 niet haalt. Als je dan had moeten blijven werken tot 65 of misschien 67 dan zou je niet veel tijd meer gehad hebben om nog te profiteren van je “oude “ dag. Dan zou je dan misschien spijt hebben dat je niet vroeger had kunnen stoppen met werken !
Financieel: je kan beter iets minder te besteden hebben maar dan véél langer dan een “volledig pensioen” welk je dan maar 3 of 5 jaar zou krijgen terwijl je dan misschien “kapotgewerkt” zou zijn.
18/03/14 20:57 REAGEER
ritanneke
Goed gezien!
26/03/14 08:04 REAGEER
Jul
In feite hebt ge gelijk , maar met het pensioentje met de nadruk op tje zult ge niet teveel moeten profiteren .
26/03/14 12:47 REAGEER
Jul
In feite hebt ge gelijk , maar met die almoes van een pensioentje zult ge niet teveel moeten profiteren .
26/03/14 12:52 REAGEER
Stefanie
Ik ben 55+-er en voel me ontzettend moe. De spiraal van werken, thuiskomen met geen zin en energie meer om thuis iets te presteren, begint ernstige sporen na te laten. Mijn lichaam sputtert, ik val geregeld gewoon in slaap in de zetel en voel het zelfs niet meer aankomen. Ik heb vreetbuien om de stress weg te eten. Ben prikkelbaar. Haat het om 's avonds de pc op te zetten, gezien ik al 8 uur vóór het scherm zit. Ben echter van de generatie die niet opgeeft en pas in ziekteverlof gaat als ik erbij neerval. Zie mensen in mijn kennissenkring kanker krijgen terwijl ze net met pensioen zijn en vraag me tegelijk af hoeveel gezonde jaren mij nog gegund zijn.
Ik zou een gat in de lucht springen mocht ik een uitweg hebben uit dit leven: een C4 of met brugpensioen kunnen gaan. En zoals A. Cools schrijft: nog wat genieten van het leven.
26/03/14 12:53 REAGEER
vwadhemar
Het laatste 30 jaar bijna veertig jaar zitten de stillemannen uitgesloten, het artisanaal beroep moet opgekweekt woorden in het werk milieu, en daarvoor hebben wij de 50 plussers nodig, om de 14 tot 18 bij te staan in praktijk stage in de effectieve bedrijf milieu, met plus minus 50% van de schooltijd, nu zitten die jongeren 4 jaar van hun best op leer tijd gevangen in de schoolmilieu met 100% theorie praktijk, en daar hebben ze niet aan, en zit hun hooft volledige uit de school naar andere dingen te denken, en als deze uit de school kommen meeste gaan naar een ander beroep, want in hun aangeleerd beroep vinden ze geen werk, willen ze in dit beroep verder dan zullen ze eerst verschillende plaatsen innemen tot de opleiding voldaan is, daarom zit het aanwerven van artisanale in gebrek en gaat deze sector in moelijkheeden
19/03/14 06:17 REAGEER
Karin
Ik wil het verhaal ook langs een andere kant laten bekijken. Toen wij als garage een mechanieker wilde aanwerven, werden wij heel duidelijk met de neus op de feiten gedrukt wat de anciënniteit kostte. Een voor de rest geschikte kandidaat (50-plus) wilde wel komen werken, maar enkel als hij minstens hetzelfde loon kreeg als bij zijn vorige firma. Door de anciënniteit was hij daardoor ruim 1000 € duurder dan een jongere mechanieker. Er moet niet veel uitleg bij dat wij daarom voor die jongere hebben gekozen zeker? Die jongere heeft op school alle recente technieken gezien. Terwijl die 50-plusser wel veel respect van ons kreeg inzake zijn ervaring, maar eerlijk is eerlijk, die had weinig kennis inzake de modernste technieken. Dus zowel jong als minder jong hebben voor- en nadelen. Maar waarom moet dan die grote loonkloof er zijn? Voor ons is het duidelijk dat die grote kloof in loon inzake anciënniteit de oorzaak is dat het voor 50-plussers zo moeilijk is om werk te vinden. Anders hadden wij die man graag in dienst genomen.
19/03/14 09:03 REAGEER
Marieke
Om dit probleem op te lossen kunnen de werkgevers hun personeel jaarlijks een bijscholing laten volgen zodoende dat ook zij gedurende hun carrière de nieuwe technieken aanleren en op deze manier meer slaagkans hebben om terug aan werk te geraken bij een eventueel ontslag. Dit komt beide partijen ten goede.
2/04/14 08:02 REAGEER
sicharav
Het tekort volgens de Maastrichternorm mocht slechts 3% bedragen/ Nu is men besloten naar 0% te gaan. Iemand moet dat uitzweten en gezien we in ultrarechts klimaat leven worden de zwaksten aangepakt, zieken, ouderen, werklozen. Daarbij is er een hetze bezig tegen ambtenaren. Onverminderd worden schandalige vergoedingen toegekend aan bestuurders. We leven in een windbuilenmaatschappij: de middenmoot denkt dat ze niet ziek, niet oud, niet werkloos zal worden. Maar hen wacht leefloon nadat ze eerst wat ze gespaard hebben zullen moeten opgesoupeerd hebben. Dat zal voor velen het lot worden. De traditionele partijen, ook de socialisten zijn er het al over eens. De socialisten weten dat ze, als ze erbij willen horen, met dat zullen moeten (graag?) toegeven. Er is dus maar één weg: voor de PVDA stemmen.
19/03/14 09:15 REAGEER
Theo2
Die 3% is een regel van niets.Met boekhoudkundige trucjes heeft men geen enkel probleem om zelfs 0% te halen .Helaas in de praktijk blijft de politiek dweilen met de kraan open en daardoor zullen de belastingen stijgen tot iedereen zijn laatste cent kwijt is en het laatste bedrijf betere oorden opzoekt .Pas dan zullen de brave Belgen op straat komen.Helaas is het dan te laat.Het is nu reeds 5 voor 12 de fake goed nieuws show van Di Rupo ten spijt.
19/03/14 16:13 REAGEER
Julieke
m.soete: ik ben het met je eens op sommige punten althans. Het is waar dat de traditionele partijen met hun postjes pakkerijen ons land en de werkgelegenheid kapot maken, ze trekken allemaal de lakens naar zich toe, ze beloven het onmogelijke om er toch maar bij te zijn, maar of je daarom op de PVDA moet stemmen betwijfel ik. We moeten hun programma serieus bestuderen alsook van de andere partijen; Anderzijds beloven ze allemaal maar of ze hun belofte houden is nog een andere zaak. Laat ze besparen op zichzelf (regering en deelstaten) en de vet betaalde managers hun loon normaal houden en dan nog de dikke afscheidspremies afschaffen dan is er veel opgelost.
19/03/14 10:46 REAGEER
Mimi
De politiekers hebben gemakkelijk praten van uit hun kabinet in Brussel , maar de realiteit is heel anders.De deuren gaan niet zomaar open voor 55-60 plussers.We zijn inderdaad te duur . Maar onze plaats wordt ook niet ingenomen door de jongeren want naar hun zeggen vinden zij geen werk maar dat is vrij gemakkelijk : betaald worden van het OCMW.Onlangs komt er bij mij in de winkel een jonge man vragen om een briefje te schrijven dat hij zogezegd naar werk kwam kijken en dan was hij weer in orde voor de RVA.Zo gemakkelijk is de huidige generatie.
19/03/14 10:56 REAGEER
Gino
Dat komt idd hard aan als je dit meemaakt, echter ben ervan overtuigd dat veel jongere mensen totaal geen zekerheid meer hebben om aan een goeie vaste job te geraken en iets op te bouwen met een degelijk loon. Ik las hier ook dat velen nu 2 wagens hebben en vroeger de mensen tevreden waren met 1. Da's ook wel waar maar veel jonge mensen maar ook wat oudere zijn tweeverdieners, anders raak je niet meer vooruit en blijft het gewoon toekomen tegen dat alle rekeningen zijn betaald. Stel dat je in ploeg werkt (met z'n tweeën mss nog ook)... Ik hoor velen al denken: ga met openbaar vervoer als ik. Mmm, in industriezones ? In ploeg ? In sommige dorpen rijden nu al geen bussen tijdens de zomervakantie, behalve als het op een lijn ligt voor een pretpark in de buurt. Je kan niet meer vergelijken met vroeger, de zaken zijn nu immers sterk geëvolueerd...
G
26/03/14 07:57 REAGEER
ritanneke
Ja, het is hier in Belgie wel heel gemakkelijk geworden om te stempelen. Sommige mensen werken hun leven lang voor een klein inkomen en krijgen als pensioen nog minder dan mensen die nooit gewerkt hebben.
Als men deze situatie dan wil recht trekken, schreeuwt iedereen weer moord en brand.

26/03/14 08:13 REAGEER
on4cmv

Geachte,

Als syndicalist ben ik het oneens met deze stelling !
Weet U dat de werknemers vragende partij waren ?

Weet U dat het nog niet zo lang geleden is, werknemers
ons vakbondsafgevaardigden vroegen om vroeger op
brugpensioen te kunnen gaan ! (Weliswaar op 57 jaar.)

Immers destijds bij loononderhandelingen was het kiezen
tussen opslag of stukje uitgesteld loon : “brugpensioen” !

Sedert het Generatiepact en sommige “pensioenspoken”
is men blijkbaar dat opeens allemaal zomaar vergeten !
Zelfs de Vakbondssecretarissen weten het al niet meer.

Onze Sociale Zekerheid voor werknemers wordt systema-
tisch opgedoekt, door zomaar te blijven laten afpakken.

Alhoewel ik maar al te goed besef dat mijn opmerkingen
geen sympathie zal getuigen, voel ik me verontwaardigd
en vraag ik me af waarom ik daarvoor ooit ingezet heb.

Met vriendelijke groet,

Mario Verhelle.
19/03/14 11:16 REAGEER
Anka
Je hebt
20/03/14 01:24 REAGEER
12121943isabel
Volgens mij ligt de knoop niet hierin dat de 50 plussers te duur worden , echter is er voor de bazen nog zoveel bovenop te betalen aan allerlei zaken die door de jaren heen toen alles goed ging , als een leuke extra waren verkregen ... wat bedoel ik hiermee , wel en dat denk ik dat het grootste probleem is nu : de baas betaald aan een persoon die voor hem werkt een degelijk loon , vergeet niet wat die baas daarbovenop moet afstaan aan ons Vadertje Staat . Een deel komt terug ten goede aan de werknemer , onder vorm van vakantiegeld , bonus , autovergoeding of wagen van de firma , als ik me niet vergis moet de baas ook een deel storten in een soort pensioenfonds , alleszins hebben wij als ouderen en minder ouderen de zakken gespijsd van de Staat en de verantwoordelijke mensen die ons centjes moesten beheren hebben dat niet gedaan als een ouderwetse huisvrouw , maar zijn daar vrolijk mee gaan rond zwieren , waar is b.v. ons Zilverfonds ? dat de vergrijzing moest opvangen , met alle respect , denk er aan in het stemlokaal , laat U niet weer vangen aan allerlei onnozele beloftes waarvan wij zelfs als gewone kleine mens weten dat ze nooit of te nimmer kunnen worden waargemaakt . Want let op , de ene keer zijn het de mensen boven 50 , de andere keer zijn het de langdurig zieken die de pineut zijn , man man die daar in Brussel leven nog in een Utopische wereld van t' zal mijn tijd wel duren , laat mijn vergoeding maar komen erg Laat ons zelf een partij oprichten , Pascal Vincke zal onze voorzitter worden dat staat vast , grapje , maar misschien iets om aan te denken , wie komt er echt op voor ons ? zolang dat we stil en braaf zijn achter onze P.C. , dan mogen we nog wat blijven , anders ....
19/03/14 11:56 REAGEER
vooruitziendeblik9
Als je ervaren krachten wegstuurt en alleen onervaren jongeren aantrekt dan krijg je heel snel een respectloze maatschappij van snelle mooipraters, leeghoofden zonder inzicht en ervaring, dan gaat de maatschappij met sneltrein vaart naar de afgrond.En het erge is, als men zich bewust gaat worden dat ervaring gemist wordt, dan is het te laat, is er al teveel verwoest, en niet meer te herstellen. De ervaring gaat vroegtijdig naar het graf en keert niet weder. Voor de snotneuzen zelf ervaring hebben opgedaan is er al heel veel onnodig fout gegaan en verpest en waarom? Om dat de huidige politici snel willen bezuinigen, snel scoren op de korte termijn, en alles vergooien voor de lange termijn. Wees gewaarschuwd over 20 jaar is de ramp niet meer te herstellen.
19/03/14 15:26 REAGEER
Theo2
Ik zou een voorstel willen doen.Ik denk er aan om een vereniging of bedrijf op te richten voor pas afgestudeerde jongeren en 50+ werklozen.In eerste instantie zoek t ik zoveel mogelijk mensen die werk zoeken .Als het aantal voldoende is zou ik een aantal projecten willen starten.Een eerste is vooral naar ingenieurs en technische mensen gericht. Van Brussel naar Oostende in 30 minuten zonder file.Het prijskaartje is 50% goedkoper en veiliger dan treinen.Met de ervaring van 50+ en samen met de pas afgestudeerden zullen we de geschiedenis van de wereld veranderen.Nu enkel voldoende mensen vinden.U kan mailen naar raak@hotmail.be
19/03/14 15:46 REAGEER
danodies
dit alles heeft te maken met een overbevolking.er is voor iedereen geen werk.
en let op de baas is nu BAAS. in nederland krijg je als je een bedrijfje start
25.000 euro noemt men startkapitaal.
19/03/14 18:48 REAGEER
Jules
Waarom zou iemand van 55 meer moeten verdienen (kosten = x3) dan iemand van pakweg 30... voor hetzelfde werk ? Leeftijd mag toch geen norm zijn. Wie heeft die tegendraadse barema's ooit opgesteld ? Als je te duur wordt prijs je jezelf uit de markt... of moet ik zeggen als de vakbonden je te duur maken raak je onbetaalbaar ? We moeten écht heel die hele arbeids'wetgeving' herbekijken. De vakbonden zouden daar vragende partij moeten zijn want dan komt er een evenwicht tussen vraag naar arbeid en aanbod, nl. 'de prijs'.
19/03/14 22:17 REAGEER
Anka
Ik wil hier even reageren dat je niet mag vergeten dat de vakbonden, de leden, delegees (werknemers) zelf zijn. Barema's werden sectorieel gestemd door afgevaardigde delegees.

20/03/14 00:47 REAGEER
ritanneke
juist , maar probeer hier in Belgie eens aan een verworven recht te raken. De vakbonden zullen nogal steigeren. Zij maken zelf heel het systeem kapot. Mensen naar de mond praten en een goed loon opstrijken is blijkbaar hun grootste bekommernis. Lange termijn denken is niet aan heb besteed
26/03/14 08:21 REAGEER
Julesdekat
Ikzelf ben 56j, directeur geweest van een firma die ik zelf heb opgericht. De laatste 12j hard gewerkt. Het resultaat was zeer goed, maar mijn contract moest anders. Demotie aanvaarden of eruit, ik kon immers eind van het jaar brugpensioen aanvragen en dat zou de baas veel kosten.
Heb het niet gedaan en nu zit ik thuis. Respect, dankbaarheid en menselijk gevoel moeten wijken voor geld. En dan maar zeggen dat we langer moeten werken....
21/03/14 10:15 REAGEER
Marilyn
Beste allemaal, toffe mensen die écht willen werken kunnen bij mij aan de slag ;-)
Groetjes,
Marilyn
0477/66.10.81
25/03/14 19:58 REAGEER
Rocky
Ai,nu zegt ge wat, nu gaat men hun karre draaien denk ik, was niet verwacht zo snel werk vinden????????73 jaar is te oud zeker
25/03/14 20:22 REAGEER
jodtskatrien61
Hallo,

ben wel geïnteresseerd. welke job?
26/03/14 14:39 REAGEER
Antoinejanssens
Ik heb het, zelf meegemaakt op 52 jaar: directiewissel, kerel die mij niet kon verdragen, en dan ontslagen zogenaamd om dwingende redenen. Geen ontslagvergoeding, geen C4, zoek het maar uit. Eerst geen stempelgeld, tot ik kon bewijzen dat er geen zwaarwichtige feiten waren. Dan met een advocaat naar de arbeidsrechtbank. Na anderhalf jaar, net voor de zaak zou voorkomen, kreeg ik via het hoofdhuis een voorstel voor ontslagvergoeding: minder dan waar ik volgens de wet Claeys recht op zou hebben, maar net iets te mooi om het risico te lopen om voor de rechtbank minder te krijgen.
Werk vinden: vergeet het maar. Te duur, te oud, te veel ervaring, noem maar op.
Ik heb er veel over nagedacht, over de rol van oudere werknemers met een net-onder-de-top-functie: ze hebben meestal niet meer die overambitieuze instelling van hun baas, ze zijn het beu om werkweken van 100 uur te kloppen zonder enige compensatie, ze liggen meestal goed bij hun jongere medewerkers en bij hun klanten, en ze willen hun job blijven doen en hun ervaring doorgeven, maar zonder die helse werkdruk. Waarom ze niet, voor minder geld maar dan voor een normale prestatie van 38 uur per week, inzetten om de continuïteit te verzekeren?
Ik had dat al voorgesteld aan het hoofdhuis, maar mijn rechtstreekse baas wou mij eruit, koste wat het kost.
Nu kan ik zeggen, na 12 jaar: mijn ontslag is de beste beslissing geweest die een ander ooit over mijn leven heeft gemaakt.
Een beetje oordeelkundig omgaan met geld en andere middelen, en gedaan met stress, burn-out en lange werkdagen zonder respect. Maar een gezonde groentetuin, vele goedkope vakanties buiten het seizoen, en tijd voor echtgenote, kinderen, familie en vrienden.
Laat de overambitieuze werkgevers hun eigen staart maar achternalopen in de ratrace!
26/03/14 10:31 REAGEER
jodtskatrien61
Hallo,

Maak het nu zelf mee. Ik ben nu 53 jaar. Ben bijna 2 jaar aan de slag als verkoopster bij een kleine zelfstandige (na 33 jaar dienst te hebben gedaan bij ministerie van defensie).
Ik heb mijn ontslag gekregen wegens te hoge loonkosten, ze gaan nu verder werken met jobstudenten.
Ze waren héél tevreden over mij.. geen enkele klacht..kben daar vet mee.
En nu maar proberen een andere job te vinden. Je krijgt overal hetzelfde te horen.
Ik heb de centen wel nodig want heb ondertussen 2de lening aangegaan wegens scheiding en het opnieuw kopen van een appartement.
Ik ben bereid tot veel te doen, tevergeefs....

groetjes,
Katrien
26/03/14 14:33 REAGEER
chris2930
test
28/03/14 12:08 REAGEER
pacootje21
wat met het omgekeerde? dat je terecht ontslagen word om medische reden. En dat je een te licht dossier hebt om op invaliditeit te gaan, maar toch niet meer mee kan in het productieproces! Wat denk je hoe je je dan voel en met welk een aalmoes je verder moet. Voor deze 55+ ers is er onvoldoende opvang in al zijn aspecten.
31/03/14 11:35 REAGEER
klaus.heinze
Zogezegt vele niet in te vullen jobaanvragen!Zogezegt vele knelpuntberoepen!!
Als men de senioren die nog willen werken aktiveerd zijn deze problemen waarschijnlijk voor de helft opgelost!
Schaf voor de senioren gerust de ancienniteitsvoordelen af! Dan is de reden om hen te weigeren wegens te duur al van de baan!
31/03/14 21:08 REAGEER
Milou
Toen ik 50 werd, werd ik ook op straat gezet. 's Anderendaags had ik een nieuwe job. Ik smeerde mijn boterhammetjes als voorheen en .... ging 8 uren lang werk zoeken. Mijn C.V. was voor iedereen overdonderend, maar niemand wilde mij. Ik was te duur. Door de situatie met mijn persoonlijk leven (echtscheiding) was ik bankroet. Maar ik had nog mijn fierheid. Ik ..... stempelen, neen hoor. Ik ben begonnen met een eenmanszaak en met succes. Nu 10 jaar later is mijn toekomst bepaald. Ik heb mijn zaakje al verkocht, let wel pas in 2018 stop ik en lever mijn zaakje af aan de overnemer. Dan ga ik op pensioen, op 65 jaar na een carrière van 45 jaar. En dan ga ik de klanten die ik zelf gemaakt heb en eigendom zijn van de overnemer zelf nog onderhouden ook, tegen de helft van mijn huidig inkomen. En profiteren dan, hoor ik u zeggen. Luister eens, profiteren is snel doodgaan. Ik zal wel wat rustiger doen, maar brugpensioen is jezelf bedriegen en uw kinderen bedel arm maken. Wij beweren allemaal zielsveel van onze kinderen te houden. Behalve op één dag in ons leven, de dag dat we moeten kiezen wanneer we op pensioen gaan. Dan denken we niet aan onze kinderen. En over werk vinden gesproken. Werk vind je niet, dat moet je zelf maken. De man die dit geschreven heeft is een gelukkig man, waarom? Ik heb veel gereisd, meestal naar heel arme landen. Bijna in geen enkel land dat ik bezocht hebben de bejaarden een pensioen en werkt men tot de dood. Wat zijn wij toch allemaal verwende snatsers, zowel de snotneuzen als de ouwe zakken. Ons probleem is dat wij onze eigen welvaart niet meer zien. Ik prijs mij gelukkig dat ik op 61 jarige leeftijd nog kan werken. Ik ben de goede God hier zeer dankbaar voor. Ik hoop dat ik nog lang moge werken, mensen dienstbaar zijn, mezelf wat kan gunnen. Wat wil een mens in Godsnaam nog meer. Ik zal niet als een rijk man sterven, maar wel voldaan een rijk gevuld leven gehad te hebben.
31/03/14 21:34 REAGEER
Overbeeke
J. H. Overbeeke

Wat de regering niet beseft is de armoedegolf die er aan gaat komen. Onze pensioenopbouw is gestopt en voor de meeste lonkt na drie jaar de bijstand.

Vanuit de regering uit zou men een controle uit moeten voeren op het misbruik die gemaakt is van de reorganisatie golf. Dit kan de regering heel veel geld opleveren.
Tevens zouden ze een verbod in moeten voeren, van b.v. 3 tot 5 jaar, om plaatsen op te vullen die door de reorganisatie zijn vrijgekomen en werkgevers moeten verplichten om, bij een aantrekkende arbeidsmarkt, deze personen weer voor het zelfde salaris aan te nemen als zij nog geen ander werk hebben gevonden.

Ik was zelf bijna 56 toen toen ik onder het mom van een reorganisatie werd ontslagen. Voordat er een ontbinding door de rechtbank werd uitgesproken was ik al vervangen door een jonger persoon. Ik ben nu 58 en heb geen hoop meer om ooit nog eens aan het werk te komen.
1/04/14 14:17 REAGEER
werkeloos55
A.C.

Ik ben werkeloos zonder uitkering (55 jaar) en ben nu meer dan een half jaar aan het solliciteren. Ik vermeld geen leeftijd op mijn CV, soms word ik dan uitgenodigd. Toen ik mijn leeftijd nog wel vermeldde, werd ik niet uitgenodigd.......... Tijdens het sollicitatiegesprek komt dit dan ter sprake en vragen ze alsnog naar mijn geboortedatum. Ik krijg altijd te horen dat ik zo'n mooie CV heb en dat ik er nog goed uitzie (ze schatten me ook meestal 48). Vervolgens krijg ik dan toch een afschrijving, met de mededeling dat ik niet in het profiel pas, terwijl ik zeker aan de gestelde eisen voldoe en soms meer.......... Ook stel ik geen hoge looneisen.

Iets anders: Als ik kijk op de vacaturesites voor 55+ e.d. dan staan daar alleen vacatures voor vrijwilligers, collectanten, callcenter medewerker, buschauffeur of schoonmaakster. Dit zegt toch al genoeg hoe ze ons zien? Dit wordt ook nog eens in de hand gewerkt door foto's bij de vacaturesites voor 55+. Dan staat er meestal iemand op met grijs of wit haar die al met pensioen is. Waarom niet foto's van mannen/vrouwen plaatsen die er nog een stuk jonger uitzien op deze leeftijd (met geverfd haar en een aantrekkelijk figuur) wat tegenwoordig alom het geval is. Zo maak je het er niet aantrekkelijker op voor werkgevers om iemand van deze leeftijdscategorie aan te nemen.
Dus positieve marketing, om ons aantrekkelijk te maken voor werkgevers is al een stuk in die richting. Het imago van de 55+ moet er een zijn van een energieke, werkwillige, sportieve man/vrouw, die nog lang niet is opgebrand en veel meer in zijn/haar mars heeft, dan een jongere die net van school komt en de air heeft dat hij/zij alles al weet.



2/04/14 08:38 REAGEER
joris
Hy ik ben Joris
Op 05/01/2015 in voor mij langverwachte SWT.!
Mijn vooropzeg lang type begon in 2014 doordat ik goedkeuring kreeg van mijn werkgever G4S zoals nog andere Collega's.
Nu komt de koude douche ik moet alsnoch terug opzoek naar werk omdat ik pas op 17/03/2015 60 jaar ben?Ik voel me bedrogen............!!!!!!!!Zijn er nog mensen met een gelijkaardig verhaal????
Mvg Joris
27/01/15 14:29 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels