Deel via

Requiems zijn zelden een ‘dooie boel’: Ga eind april naar Dvorãk in deSingel Antwerpen of in Gent.

April 2014
Dt fouten
Philippe Herreweghe dirigeert Dvoráks Requiem op 24 en 25 april in deSingel in Antwerpen. Als je de gemiddelde muziekliefhebber naar zijn favoriete Requiem vraagt zit deze dodenmis van Dvorãk er zeker bij. En ja, zelfs als eerste kennismaking met klassieke muziek kan dit concert een voltreffer worden. Dus waarom deze betaalbare kans laten liggen?

Geef hen eeuwige rust.

Een requiem is een mis die in de rooms-katholieke eredienst wordt opgedragen voor de doden.Het requiem ontleent zijn naam aan de eerste woorden van de Introitus van de mis voor de overledenen: ‘Requiem aeternam dona eis, Domini, in het Nederlands: ‘Geef hun de eeuwige rust, o Heer’. Het requiem zoals wij dat kennen ontwikkelde zich pas vanaf ongeveer de tiende eeuw. 

Philippe Herreweghe dirigeert Dvoráks Requiem

Eind april brengt deFilharmonie onder leiding van Philippe Herreweghe en samen met Collegium Vocale Gent het wonderschone Requiem van Dvorák in deSingel.

Requiems zijn zelden een dooie boel.

Het lijstje meeslepende zettingen van de begrafenismis is dan ook erg lang. De spannendste versies komen – hoe kan het ook anders? – uit de koker van operacomponisten. Het Requiem van Mozart is verreweg het beroemdste, dat van Verdi het meest overrompelende, Berlioz schreef het meest sensationele en Britten het pakkendste.

Ja, requiems kunnen gewoon mooi zijn. 

Requiems kunnen mooi zijn; het is of de muzikale weelde en melodische schoonheid troost bieden voor het veronderstelde verdriet. In die categorie hoort ook het requiem van Dvorák thuis. Zijn dodenmis, geschreven voor het Birmingham Festival, waar in maart 1884 zijn Stabat Mater in première gegaan was, is beslist een van de mooiste, maar meest vergeten uit het romantische repertoire.

Een dodenmis heeft twee gezichten.

In de teksten worden troost en berusting afgewisseld met wanhoop en schrik voor "die vreeswekkende dag''. Hierin weerspiegelen zich de tegenstrijdige gevoelens die een sterfgeval opwekt. Eerst de schok, verslagenheid en woede: waarom moet ons dit overkomen? Maar vervolgens ook de christelijke berusting, de hoop op eeuwig leven en verrijzenis.

‘Ik ben ervan overtuigd en hoop...’

Zo sprak de componist Dvorãk na voltooiing van de partituur in 1890: Ik ben ervan overtuigd en hoop dat ik erin geslaagd ben een of meerdere stappen vooruitgezet te hebben na mijn Stabat Mater en andere van mijn grote werken. Ik ben er zelfs zeker va!.

Het subtiele motiefje kruipt in elke beweging van zijn grootse werk.

Waar het Stabat Mater bestond uit een fraaie reeks muzikale tableaus, die onafhankelijk van elkaar stonden, is het Requiem sterker doordacht. Voor zijn dodenmis bediende Dvorák zich immers van een leidmotief, dat in zijn oren ‘de herinnering aan de dood’ moest voorstellen.

Het subtiele motiefje kruipt in elke beweging van zijn grootse werk en is prominent aanwezig op dramatische sleutelmomenten. Net of Dvorák de luisteraar voortdurend wil herinneren aan de bestaansreden van zijn muziek: de alomtegenwoordigheid van de dood.

Ken je het leidmotief?

Het morbide motiefje is in de Tsjechische muziekliteratuur uitgegroeid tot een vaste waarde. Dvoráks schoonzoon Josef Suk gebruikte het in zijn symfonie Asrael (geschreven ter nagedachtenis van zijn echtgenote en schoonvader) en ook Bohuslav Martinu gebruikte het om enkele van zijn symfonieën een religieuze significantie te verlenen.

Ga Dvorãks meest ambiteuze koorcompositie bekijken en beluisteren.

Na hun eerdere, succesvolle samenwerking in Dvoráks Stabat Mater (waarvan de opname bekroond werd door het gerenommeerde Gramophone Magazine) bereiden Philippe Herreweghe, deFilharmonie en Collegium Vocale Gent zich voor op Dvoráks meest ambitieuze symfonische koorcompositie. In hun handen kan dit requiem niet anders dan springlevend worden.

Wanneer?
vrijdag 25 april 2014 20:00u
zaterdag 26 april 2014 20:00u
waar?
deSingel, Antwerpen

deFilharmonie speelt dit concert ook nog op:
zo 27 april 2014 15:00u, Muziekcentrum De Bijloke in Gent.



Uivoering Dvorák Requiem:
Philippe Herreweghedirigent
Ilse Eerenssopraan
Bernarda Finkalt
Maximilian Schmitttenor
Nathan Berg bas
Collegium Vocale Gent

Klik hier voor losse tickets voor dit concert.

Voordelig naar deFilharmonie met 2x2 = € 50

Omdat alles leuker is met twee, lanceerde deFilharmonie een tijdje geleden de 2x2-formule. Dankzij deze budgetvriendelijke aanbieding geniet je met 2 personen van 2 concerten voor slechts € 50. Ideaal voor een heerlijk avondje uit met je partner, je beste vriend of vriendin…

Er staan dit seizoen nog enkele toppers op het programma waarvan je dankzij 2x2 kan genieten aan een voordeelprijs. Combineer het Requiem van Dvorák met een concert met meestercellist Steven Isserlis. Kies voor een uitvoering van de prachtige Zesde symfonie van Mahler onder leiding van chef-dirigent Edo de Waart. Of laat je door hoofddirigent Philippe Herreweghe meenemen op muzikale citytrip naar Wenen.

Surf naar www.defilharmonie.be/2x2, kies 2 concerten en betaal slechts € 50!

0 reacties

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels