Fietsen in groep, hoe doe je dat?
Tip 1: Duid twee begeleiders aan om duidelijk te communiceren.
Zorg voor communicatie in groep. Om goed te kunnen communiceren in een grote groep, zijn er best 2 à 3 begeleiders: dus één vooraan, één achteraan en idealiter nog één in het midden. De begeleiders kunnen makkelijkst communiceren door een fluitje te gebruiken. Je kan dan fluitsignalen afspreken, zoals 1 maal fluiten voor een gevaarlijke situatie, 2 maal om te stoppen, 3 maal om te stoppen en af te stappen (bijv. bij tussenstop).
Tip 2: Draag een fluohesje en reflectoren.
Zo zorg je dat je zichtbaar bent. Een fluohesje en reflectoren zijn goede hulpstukken om je zichtbaarder te maken in het verkeer. Het is handig als de kleur van het fluohesje van de begeleiders verschilt met dat van de andere fietsers.
Tip 3: Blijf op de rechterhelft van de baan, ook bij het inhalen.
Je mag altijd met twee naast elkaar fietsen. Een grotere groep met begeleiders mag van de wet zelfs een hele rijstrook innemen, maar nooit meer dan de helft van de baan. Het is natuurlijk kwestie dat je het tegenliggend verkeer niet hindert.
Tip 4: Houd afstand van elkaar.
Als je (te) dicht bij elkaar fietst in een groep, kan je minder ver vooruit zien. Hou dus toch wat afstand en gebruik armgebaren om onverwachte hindernissen te signaleren.
Tip 5: Elektrische fietsen achteraan.
Achteraan heb je meer te maken met tempowisselingen, maar elektrische fietsers hebben daar minder last van. Zij fietsen dus best achteraan. Bovendien drijven ze zo het tempo voor de anderen niet op en kan iedereen mee.
Fietsen met kinderen
Tip 6: Samen fietsen met kinderen is de beste hulp om het te leren.
Oefening baart kunst voor kinderen. Ook bij het fietsen is het van cruciaal belang voor kinderen om het gewoon te kunnen doen. Samen gaan fietsen is de beste hulp die je een kind kan geven om veilig te leren fietsen.
Tip 7: Kinderen mogen op het voetpad.
Jonge kinderen (tot 10 jaar) mogen op trottoirs en verhoogde bermen fietsen als ze geen voetgangers in gevaar brengen.
Tip 8: Fiets naast elkaar, het kind naast het voetpad
Binnen de bebouwde kom mag je altijd per twee naast elkaar rijden, daarbuiten ben je verplicht achter elkaar aan te rijden wanneer er achterliggend verkeer is. Laat het kind rechts van je fietsen, aan de kant van het voetpad.
Tip 9: Fiets voor de kids bij een nieuw traject, achter ze aan bij een vertrouwde route
Kinderen laten volgen is een goed idee bij een nieuw traject. Als je zelf vooraan fietst, kan je zonder problemen de weg wijzen. Kijk wel regelmatig achterom! Wanneer je achteraan fietst, is het minder makkelijk om de routes aan te geven, maar kan je het kind wel beter observeren.
Tip 10: Stem je fietsroute af op het niveau van het kind.
Voor je vertrekt overweeg je best welke route je neemt en of je naast, voor of achter elkaar fietst. Dit hangt af van hoe behendig je (klein)kind al is op de fiets. Bespreek samen wat de kinderen moeten doen bij een kruispunt, rond punt of andere verkeerssituaties op de route. Zo krijg je meteen al een idee van hun fietsvaardigheid op dat moment.
Bestel de gratis brochure
Nu staat je niets meer in de weg om leuke fietstochten te maken in aangenaam gezelschap. Meer uitgebreide informatie vind je in de brochure die we je gratis toesturen. 'Senioren, veilig op de fiets'.
31 reacties
- nooit rechts inhalen
- steeds een signaal (een claxon?, een fluit weegt maar 3 gr. of een gewone fietsbel) gebruiken. Bedenk dat senioren die je voorbij wenst te gaan , soms al hardhorig zijn en hun hoorapparaat al eens thuis durven laten !
- eventueel aankondigen tijdens het inhalen dat er nog x (het aantal) fietsers volgen .. zeker als die "snelle fietsers" soms toch afstand houden en er dus gaten vallen tussen de fietsers!
In vlaanderen zijn nu 5.341000 fietsen geregistreerd : voer voor mijn part de taksplaat voor fietsers terug in en vraag hiervoor 15 EURO . Zo komt men voor vlaanderen uit op 80.115.000 EURO om degelijke , veilige fietspaden aan te leggen . Maar dan zonder bv . riooldeksels en ander spul waar men op de rijweg vanaf wil. En kwalitatief evenwaardig aan de rijweg voor auto's .
Men jaagt de burger op de fiets (met goede redenen ) maar zorg dan ook voor degelijke fietspaden . Zo zal ook het aantal fietsers op de rijweg sterk dalen .
Ik organiseer fietstochten en fietszoektochten en ben dus vrij goed bekend met de fietspaden in de buurt . Ik wil helpen om de pijnpunten in de regio te inventariseren .
Beleefde groet
daarbij jij gelooft nog in sint niklaas het geld dat men hier zou innen word toch niet gebruikt voor fietspaden,maar eerder voor onbenullige dingen,wij zullen nooit een beleid hebben zolang er een "klucht"als deze aan het roer staan
Kinderen mogen op het voetpad rijden WANNEER ER GEEN FIETSPAD IS.
Men dient steeds het fietspad te gebruiken. Tenzij met een bepaald door de wet minimum aantal fietsers. Meermaals merkt ik op dat zelfs een groepje van 6 fietsers de helft van de baan innemen terwijl er een DEGELIJK fietspas aanwezig is.
Verder nog:
Op de kleine baantjes. Gelieve op te letten voor motorrijders. Wanneer een snelheid 25KM/U of lager is, wordt dit heel moeilijk voor deze weggebruikers om het evenwicht te behouden. Dus laat een plaatse vrij om deze te laten passeren.
Samen op de baan. Hou het hoffelijk
Georges Draps, Aalst
Laten we allen eerst artikel 43 bis lezen en dan word alles duidelijk voor iedereen.
Fietsvriendelijke groetjes Paula y Albert
Autobestuurders weten dan precies Uw fietsrichting. In Denemarken(lees het fietsrijke Kopenhagen) steekt men (zelfs) zijn arm omhoog om het STOPPEN te melden! Mvg,Vera
INHALEN VOOR AUTOMOBILISTEN WORDT HET SOMS TE GEVAARLIJK
Mvg Marc
Hou wel rekening met oudere fietsers, velen horen minder goed en dragen een hoortoestel en vooral als je tegen een strakke wind inrijdt hoor je zeer moeilijk wat er achter jou gebeurt, dus goed bellen of nog beter even flink 'pas op' roepen.
Maar we leven nu eenmaal in een gestresseerde maatschappij!
Ik beloon ze dan steeds met een glimlach en een opsteek-handje of zelfs met een handkusje. Het kost geen moeite en je voelt je er goed bij en hopelijk de andere ook.
Even zen item aangeven voir discusie.
Wat weet fietsensd vlaanderen over de regels bij het kruisen
Van een rondpunt (lees oversteken) wat is jullie gedacht hierover?
En vooral weten Jullie de voorrang regels hier van?
Het is mij al vaak door gewoon hun voorrang AF te dwingen,want ze zijn de "zwakke weggebruiker
)overkomen dat om te (moeten)stoppen voor hen een voorligger bruusk moet stoppen dat er een botsin
g voordeed en ik dus in fout werd gesteld.
Het is wenselijk dat hier eens duidelijkheid over komt want ook zij moeten de verkeers
symbolen respecteren die zelfs duidelijk aangeduid zijn.Dus beste weggebruikers stop er ook niet voor want dat doe jij als auto mobilists ook niet .als je geen duidelijke voorrang driehoeken op de baan voor de fietsstrook zoals wel in Nederland duidelijk zichtbaar is voor de auto bestuurde dat die Moet stop
pen (daar staan wel voorrangsdrie hoeken op de baan geschilderd VOOR de fietsstrook).
Dus dan MOET je voorrang verlenen. En anders nier en kom nu niet af met hoffelijk zijn in het verkeer,wang dat ben je niet maar wel gevaarlijk.
Dus veste hou hey veilig en Volg de wet en stop enkel als je daar voor Moet
stoppen want de fietser weet wel dat die normaal Moet
wachten dus gef dan ook geen onnodige voorrang.
Laat het duidelijk blijven voor allemaal.
M.v.g.
De Moeilijke Mens.
In groep is de kans op een val groter. Plots uitwijken, afremmen van een voorganger; afgeleid worden door te babbelen.
't Is misschien niet mooi en het zit niet lekker, maar het helpt wel. Vorig jaar ben ik nog getuige geweest van een valpartij tijdens een groepsfietstocht. Iemand kwam terecht in de gleuf tussen de betonnen linker- en rechterrijstrook en liep daarbij een schedelbreuk op. Met helm was dat minder ernstig geweest
"Valhelm: hoofdzaak!"