Deel via

Gezellig samen fietsen - 10 tips om het veilig te houden

April 2014
Fietsen in groep
In groep fietsen is gezellig. Misschien neem je ook graag je kleinkinderen al fietsend mee op sleeptouw. Maar hoe pak je het praktisch het beste aan? Fiets je als volwassene beter voor de kinderen of erachter? Met hoeveel mag je naast elkaar? Hoeveel plaats krijg je op de baan als groep? Onderaan dit artikel kan je de gratis brochure bestellen. Met deze 10 tips van de Fietsersbond is het alvast heerlijk én veilig fietsen.

Fietsen in groep, hoe doe je dat?

 

fietsen in groep

Tip 1: Duid twee begeleiders aan om duidelijk te communiceren.

Zorg voor communicatie in groep. Om goed te kunnen communiceren in een grote groep, zijn er best 2 à 3 begeleiders: dus één vooraan, één achteraan en idealiter nog één in het midden. De begeleiders kunnen makkelijkst communiceren door een fluitje te gebruiken. Je kan dan fluitsignalen afspreken, zoals 1 maal fluiten voor een gevaarlijke situatie, 2 maal om te stoppen, 3 maal om te stoppen en af te stappen (bijv. bij tussenstop). 

Tip 2: Draag een fluohesje en reflectoren.

Zo zorg je dat je zichtbaar bent. Een fluohesje en reflectoren zijn goede hulpstukken om je zichtbaarder te maken in het verkeer. Het is handig als de kleur van het fluohesje van de begeleiders verschilt met dat van de andere fietsers.

Tip 3: Blijf op de rechterhelft van de baan, ook bij het inhalen.

Je mag altijd met twee naast elkaar fietsen. Een grotere groep met begeleiders mag van de wet zelfs een hele rijstrook innemen, maar nooit meer dan de helft van de baan. Het is natuurlijk kwestie dat je het tegenliggend verkeer niet hindert.

Tip 4: Houd afstand van elkaar.

Als je (te) dicht bij elkaar fietst in een groep, kan je minder ver vooruit zien. Hou dus toch wat afstand en gebruik armgebaren om onverwachte hindernissen te signaleren.

Tip 5: Elektrische fietsen achteraan.

Achteraan heb je meer te maken met tempowisselingen, maar elektrische fietsers hebben daar minder last van. Zij fietsen dus best achteraan.  Bovendien drijven ze zo het tempo voor de anderen niet op en kan iedereen mee.

Fietsen met kinderen

 

Tip 6: Samen fietsen met kinderen is de beste hulp om het te leren.

Oefening baart kunst voor kinderen. Ook bij het fietsen is het van cruciaal belang voor kinderen om het gewoon te kunnen doen. Samen gaan fietsen is de beste hulp die je een kind kan geven om veilig te leren fietsen.

Tip 7: Kinderen mogen op het voetpad.

Jonge kinderen (tot 10 jaar) mogen op trottoirs en verhoogde bermen fietsen als ze geen voetgangers in gevaar brengen.

Tip 8: Fiets naast elkaar, het kind naast het voetpad

Binnen de bebouwde kom mag je altijd per twee naast elkaar rijden, daarbuiten ben je verplicht achter elkaar aan te rijden wanneer er achterliggend verkeer is. Laat het kind rechts van je fietsen, aan de kant van het voetpad.

Tip 9: Fiets voor de kids bij een nieuw traject, achter ze aan bij een vertrouwde route

Kinderen laten volgen is een goed idee bij een nieuw traject. Als je zelf vooraan fietst, kan je zonder problemen de weg wijzen. Kijk wel regelmatig achterom! Wanneer je achteraan fietst, is het minder makkelijk om de routes aan te geven, maar kan je het kind wel beter observeren.

Tip 10: Stem je fietsroute af op het niveau van het kind.

Voor je vertrekt overweeg je best welke route je neemt en of je naast, voor of achter elkaar fietst. Dit hangt af van hoe behendig je (klein)kind al is op de fiets. Bespreek samen wat de kinderen moeten doen bij een kruispunt, rond punt of andere verkeerssituaties op de route. Zo krijg je meteen al een idee van hun fietsvaardigheid op dat moment.

Bestel de gratis brochure

 

Nu staat je niets meer in de weg om  leuke fietstochten te maken in aangenaam gezelschap.  Meer uitgebreide informatie vind je in de brochure die we je gratis toesturen.  'Senioren, veilig op de fiets'.

31 reacties

richard
Bij het INHALEN: verplicht die "snelle fietsers" (ik wil geen ander denigrerend woord gebruiken!!):
- nooit rechts inhalen
- steeds een signaal (een claxon?, een fluit weegt maar 3 gr. of een gewone fietsbel) gebruiken. Bedenk dat senioren die je voorbij wenst te gaan , soms al hardhorig zijn en hun hoorapparaat al eens thuis durven laten !
- eventueel aankondigen tijdens het inhalen dat er nog x (het aantal) fietsers volgen .. zeker als die "snelle fietsers" soms toch afstand houden en er dus gaten vallen tussen de fietsers!
14/04/14 20:25 REAGEER
cezaar
Voorstel :
In vlaanderen zijn nu 5.341000 fietsen geregistreerd : voer voor mijn part de taksplaat voor fietsers terug in en vraag hiervoor 15 EURO . Zo komt men voor vlaanderen uit op 80.115.000 EURO om degelijke , veilige fietspaden aan te leggen . Maar dan zonder bv . riooldeksels en ander spul waar men op de rijweg vanaf wil. En kwalitatief evenwaardig aan de rijweg voor auto's .
Men jaagt de burger op de fiets (met goede redenen ) maar zorg dan ook voor degelijke fietspaden . Zo zal ook het aantal fietsers op de rijweg sterk dalen .
Ik organiseer fietstochten en fietszoektochten en ben dus vrij goed bekend met de fietspaden in de buurt . Ik wil helpen om de pijnpunten in de regio te inventariseren .
Beleefde groet
15/04/14 08:24 REAGEER
midem
nog eens belasting, ge zijt nie goe wijs man, we betalen reeds genoeg
15/04/14 17:47 REAGEER
soetje
goed voorstel! stuur door naar hilde crevits of naar de n- va
15/04/14 18:18 REAGEER
vandevelde
Goed idee. Al vind ik 15 € nogal veel. Met 2.5 € kom je al een heel eind en zal niemand morren om dit te betalen.
16/04/14 11:30 REAGEER
Therese
niet mee ééns,de overheid neemt ons alles af!,
daarbij jij gelooft nog in sint niklaas het geld dat men hier zou innen word toch niet gebruikt voor fietspaden,maar eerder voor onbenullige dingen,wij zullen nooit een beleid hebben zolang er een "klucht"als deze aan het roer staan
16/04/14 19:24 REAGEER
georgesdraps
ER zijn wat onduidelijkheden. In uw teksten

Kinderen mogen op het voetpad rijden WANNEER ER GEEN FIETSPAD IS.

Men dient steeds het fietspad te gebruiken. Tenzij met een bepaald door de wet minimum aantal fietsers. Meermaals merkt ik op dat zelfs een groepje van 6 fietsers de helft van de baan innemen terwijl er een DEGELIJK fietspas aanwezig is.

Verder nog:

Op de kleine baantjes. Gelieve op te letten voor motorrijders. Wanneer een snelheid 25KM/U of lager is, wordt dit heel moeilijk voor deze weggebruikers om het evenwicht te behouden. Dus laat een plaatse vrij om deze te laten passeren.

Samen op de baan. Hou het hoffelijk

Georges Draps, Aalst
15/04/14 09:59 REAGEER
polverhelst
tip 3 : je mag NIET altijd naast elkaar fietsen , dat mag enkel in de bebouwde kom , daarbuiten moet je achter elkaar als er achterkomend verkeer zou gehinderd zijn , groeten , pol verhelst , sint-niklaas
15/04/14 17:48 REAGEER
Skalle
Klopt niet helemaal , met 15 of meer dan mag je naast elkaar rijden op de baan , ook buiten de bebouwde kom
17/04/14 05:56 REAGEER
Skalle
Pol, klopt niet helemaal, met 15 fietsers of meer mag buiten de bebouwde kom naast elkaar gereden worden , je mag niet meer dan de helft vd baan gebruiken .
17/04/14 06:18 REAGEER
alcalde
Wij fietsen reeds van 1983 Europa rond, nog nooit enig probleem gehad met andere weggebruikers. Als men zich hoffelijk gedraagt word men zo ook behandeld.
Laten we allen eerst artikel 43 bis lezen en dan word alles duidelijk voor iedereen.

Fietsvriendelijke groetjes Paula y Albert
15/04/14 20:32 REAGEER
wielerliefhebber
Fietsen wordt voor iedereen intressant als men die wielerterroristen eens duikelijk maakt wat de regels zijn en hun daar eens gaat doen aan houden,zij maken het auto bestuurders en andere weggebruikers steeds moeilijker en denken dat de weg enkel van hun is er werdt al zoveel aan fietspaden uitgegeven en nog steeds denken zij dat ze de openbareweg er enkel voor hun is de opgestoken vingertjes en andere gebaren moeten we ook voor lief nemen,voor deze categorie van fietsers is er veel werk aan de winkel voor politie,dit loopt vroeg of laat eens goed uit de hand als deze weggebruikers zo alles en iedereen mogen overheersen.
16/04/14 08:48 REAGEER
HAZELAARBOOM
Fietsvrienden GELIEVE Uw arm te gebruiken om aan te duiden welke richting U gaat nemen!
Autobestuurders weten dan precies Uw fietsrichting. In Denemarken(lees het fietsrijke Kopenhagen) steekt men (zelfs) zijn arm omhoog om het STOPPEN te melden! Mvg,Vera
16/04/14 09:04 REAGEER
Ryffranck
100% akkoord. Ik doe dit steeds en ook bij het inhalen van een andere fietser of het voorbij rijden van een obstakel op de weg; maar dan hou ik mijn arm niet volledig horizontaal maar in een hoek van ca 45 graden om aan het achterkomend verkeer aan te tonen dat ik niet insla maar enkel wat afwijk van mijn rechte lijn. Ik stel vast dat de overgrote meerderheid der fietsers dit niet doet en blijkbaar niet weten dat dit wettelijk verplicht is tenzij men zich in een gevaarlijke positie bevindt.Ook vele gemotoriseerde voertuigen vergeten(???...) dit blijkbaar nog al eens.
17/04/14 10:07 REAGEER
Louis
Veilig samen op weg.....? Ge moet ze maar eens bezig zien en horen wanneer ze in de buurt zijn! Zelfs één fietser kan al gevaarlijke situaties uitlokken, want zij zijn toch de zwakke weggebruiker. Men mag een ding niet vergeten, bij een ongeval wordt de fietser altijd vergoed, maar strafrechtelijk kan hij wel degelijk de schuld krijgen en bestraft worden. Dus al die zelfverwaande sportievelingen, zouden beter tweemaal nadenken en doen wat ze moeten doen en wat minder ergernis opwekken bij de andere weggebruikers!
16/04/14 10:34 REAGEER
ADRI
NIET MEER DAN 10 FIETSERS IN EEN GROEP ????
INHALEN VOOR AUTOMOBILISTEN WORDT HET SOMS TE GEVAARLIJK
16/04/14 11:05 REAGEER
malambre
snelle fietsers of wielertoeristen hebben het altijd gedaan !?! Als de hoffelijkheid van beide weggebruikers ( zwakke en sterke ) komt is alle ellende vergeten. Een chinees spreekwoord zegt : " als uw huis uit glas is werp dan niet met stenen ! " Wees respectvol op de weg en iedereen maakt al eens een fout . Als wielertoerist vind ik persoonlijk dat we wel de goede kant opgaan.

Mvg Marc
16/04/14 11:12 REAGEER
Ryffranck
Inderdaad er is nu zoiets van een 'hitse' tegen de wielertoeristen alhoewel de meerderheid respectvol is voor de 'gewone' fietser. Als ze al eens vloeken is het omdat sommige fietsers het fietspad blokkeren en niet of te traag reageren op een fietsbel of onverwachte manoeuvres doen.
Hou wel rekening met oudere fietsers, velen horen minder goed en dragen een hoortoestel en vooral als je tegen een strakke wind inrijdt hoor je zeer moeilijk wat er achter jou gebeurt, dus goed bellen of nog beter even flink 'pas op' roepen.
17/04/14 10:31 REAGEER
Eddy
oooo
16/04/14 11:52 REAGEER
Eddy
de grote boosdoeners die onze fietspaden in slechte staat brengen zijn volgens mij de mensen van't water en den ellentric!! als er nieuwe huisaansluitingen of defecten gemaakt worden dan worden de putten niet altijd gevuld zoals het moet gedaan worden de putten die ze vullen zouden zeker en vast 2x aangedamd worden en dat gebeurd NOOIT!!!!!!! dus de gemeenten zouden beter zouden beter die firma's verantwoordelijk stellen en de schade op hun kosten te laten herstellen!!!!!!!
16/04/14 12:10 REAGEER
JulDaniels
Wanner gaan de verschillende weggebruikers eens stoppen met elkaar steeds met de vinger te wijzen. een hoffelijke verkeersdeelname maakt de verplaatsing zo aangenaam
Maar we leven nu eenmaal in een gestresseerde maatschappij!
16/04/14 15:41 REAGEER
ludette
ok, het zou niet slecht zijn, maar ik herinner mij dat de radio en tv taks werd afgeschaft omdat de administratie ervan meer koste dan de opbrengst. Echt waar. Dus eerst goed rekenen.de nieuwe fietspaden zijn goed, goeie ondergrond en vlakke asfalt, geen klinkertjes die na enige tijd verzakken, en loskomen, goe bezig Hilde maar nog veel werk
16/04/14 18:07 REAGEER
guidogoosens
beschadigingen van fietspaden komt ook omdat men de fietspaden gebruikt als parking
16/04/14 18:36 REAGEER
guidogoosens
ook door het onterecht gebruiken van de fietspaden worden deze beschadigd
16/04/14 18:40 REAGEER
fd006260
Ik zou durven zeggen dat een voetganger en een fietser DUBBEL zwakke weggebruikers zijn. In de eerste plaats omdat er geen metalen plaat rond zit, maar ook omdat ze nogal zwak in hun hoofd zijn. Hoeveel percent voetgangers en fietsers kent de wegcode en past ze toe ? Het is niet omdat zijn lichamelijke schade bij een ongeval gedekt is dat een zwakke weggebruiker om het even wat mag doen. Het verkeersreglement geldt voor IEDEREEN. Voorrang van rechts wordt omzeggens niet gerespecteerd. Veel automobilisten respecteren die ook niet. Ik kan een voetganger en een fietser maar aanraden: kijk eerst naar de autobestuurder indien mogelijk. Draait hij zjn hoofd niet in uw richting, dan zal hij u niet zien aankomen. Sta wijselijk zonodig uw voorrang af als ge niet in het hospitaal wil belanden. Ik was bijna omver gereden op een zebrapad en de week nadien werkelijk omver gereden. Ik had mijn eigen raad niet opgevolgd. Stom
16/04/14 22:14 REAGEER
Ryffranck
Goed gezegd en wijze raad dat je als fietser best defensief rijdt en steeds alert blijft en anticipeert op mogelijke gevaarlijke situaties. Als oudere fietser doet het deugd vast te stellen dat vele automobilisten vlot hun voorrang afstaan of zich inhouden als ze merken dat je het wat moeilijk hebt. Toch nog goede ziele die respect hebben voor grijze haren.
Ik beloon ze dan steeds met een glimlach en een opsteek-handje of zelfs met een handkusje. Het kost geen moeite en je voelt je er goed bij en hopelijk de andere ook.
17/04/14 10:45 REAGEER
DeMoeilijkeMens
Hoi fietsen Vlaanderen,
Even zen item aangeven voir discusie.
Wat weet fietsensd vlaanderen over de regels bij het kruisen
Van een rondpunt (lees oversteken) wat is jullie gedacht hierover?
En vooral weten Jullie de voorrang regels hier van?
Het is mij al vaak door gewoon hun voorrang AF te dwingen,want ze zijn de "zwakke weggebruiker
)overkomen dat om te (moeten)stoppen voor hen een voorligger bruusk moet stoppen dat er een botsin
g voordeed en ik dus in fout werd gesteld.
Het is wenselijk dat hier eens duidelijkheid over komt want ook zij moeten de verkeers
symbolen respecteren die zelfs duidelijk aangeduid zijn.Dus beste weggebruikers stop er ook niet voor want dat doe jij als auto mobilists ook niet .als je geen duidelijke voorrang driehoeken op de baan voor de fietsstrook zoals wel in Nederland duidelijk zichtbaar is voor de auto bestuurde dat die Moet stop
pen (daar staan wel voorrangsdrie hoeken op de baan geschilderd VOOR de fietsstrook).
Dus dan MOET je voorrang verlenen. En anders nier en kom nu niet af met hoffelijk zijn in het verkeer,wang dat ben je niet maar wel gevaarlijk.
Dus veste hou hey veilig en Volg de wet en stop enkel als je daar voor Moet
stoppen want de fietser weet wel dat die normaal Moet
wachten dus gef dan ook geen onnodige voorrang.
Laat het duidelijk blijven voor allemaal.
M.v.g.
De Moeilijke Mens.
17/04/14 09:50 REAGEER
Ryffranck
Akkoord met het geven van onnodige voorrang. Als fietser sta je soms braaf te wachten om de voorrang te verlenen waar het moet en stopt er onverwacht een automobilist met vriendelijke bedoelingen en dan ben je wat verrast en wil je je haasten om verder te gaan en doe je soms gekke toeren om die 'lieve' man of vrouw niet te veel tijd doen te verliezen. En dan duikt er dan ook soms een andere weggebruiker op die kordaat zijn voorrang neemt en kom je in een benepen en gevaarlijke situatie....
17/04/14 11:00 REAGEER
josPtroot
Ik mis de tip "Draag een fietshelm!"
In groep is de kans op een val groter. Plots uitwijken, afremmen van een voorganger; afgeleid worden door te babbelen.
't Is misschien niet mooi en het zit niet lekker, maar het helpt wel. Vorig jaar ben ik nog getuige geweest van een valpartij tijdens een groepsfietstocht. Iemand kwam terecht in de gleuf tussen de betonnen linker- en rechterrijstrook en liep daarbij een schedelbreuk op. Met helm was dat minder ernstig geweest
"Valhelm: hoofdzaak!"
17/04/14 11:23 REAGEER
Edith
kan er eens een goeie campagne gevoerd worden voor fietsers die OP of ROND een rondpunt rijden? Wanneer het fietspad NAAST het rondpunt loopt moeten zij toch voorrang geven aan de automobilisten die rechts afslaan, aan het fietspad staan dan telkens een omgekeerde driehoed die aanduidt dat er voorrang moet gegeven worden, fietsers rijden gewoon doodleuk door, zij zijn immers "zwakke weggebruiker" en mogen zich dit permitteren... wanneer het fietspad zich OP het rondpunt bevindt heeft de fietser WEL voorrang op de automobilist die rechts wil afslaan. Ook automobilisten twijfelen wel eens wat het nu precies is.
21/04/14 09:53 REAGEER
Toka
Inderdad maken veel fietsers misbruik van hun status als "zwakke weggebruiker" meest voorkomend zijn dit de jeugd en wielertoeristen. Waarom zij? De jeugd is al zijn overmoedigheid en ...onwetendheid. Want na het L.O. houdt de verkeersopvoeding op in de school en thuis. Wat de wielertoeristen betreft....Hier geldt de kracht van de groepsgeest. Velen denken dat ze alle verkeersreglementen aan hun laars kunnen lappen omdat ze met veel eensgezinden zijn. Een politieman alleen riskeert geweld en andere problemen als ie alleen een groep wielertoeristen tegenhoudt. (zelf ervaren!!) Daarom dat men hun wangedrag oogluikend toelaat, er zijn immers belangrijker zaken te doen. Maar het koersen op een rijweg waar er naast een spiksplinternieuw fietspad ligt (met fietsers erop!) zonder begeleiding van een wettelijk voorgeschreven volgwagen is het toppunt van anarchie voor een automobilist die zich gaat ergeren aan het gedrag en zo is de molen van agressie aan het malen. De enige oplossing is een mentaliteitsverandering.
23/04/14 11:09 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels