Deel via

Rijd jij dan nog niet op een e-bike?

April 2014
fietsen
Er komt een moment dat deze vraag gesteld zal worden. De elektrische fiets is aan een steile opmars bezig. Maar welke e-bike koop je? Hoe zit het met de batterij? En met de (dure) prijs? Wat is een goede elektrische fiets? Dat en veel meer vertelt Philip Duyck van Fiets! Fiets! heeft met elf winkels over Vlaanderen een vrij goed beeld van de markt van (elektrische fietsen) en trends daarin.

SenNet Magazine: Zie jij dat de elektische fiets steeds populairder wordt?

E-bike specialist Philip Duyck van Fiets!: Dat klopt, We zien dat mensen steeds vaker kiezen voor een elektrische fiets. Het is een ontdekking om verschillende redenen die we al kennen; Met een e-bike krijgt de fietser een ruimere actieradius. Zelfs op langere tochten raak je niet buiten adem en kan je ontspannen fietsen. Zelfs al is het parcours heuvelachtig, heb je wind tegen of heb je zware boodschappen te vervoeren of kinderen op de fiets, met een elektrische fiets gaat het moeiteloos.

- 57 - fiets-links.jpgSenNet Magazine: Klopt het dat mensen gewoon ook sneller naar de fiets grijpen als ze een e-bike hebben?

Philip Duyck: We zien inderdaad ook dat de e-bike de drempel verlaagt om sowieso de fiets te nemen in plaats van bijvoorbeeld de auto. Ook voor langere trajecten gaan mensen vaker de fiets nemen. Dat is natuurlijk goed voor de conditie (lacht). Maar er is meer. Wie niet meer zoveel uithoudingsvermogen had kan weer mee met zijn partner of vrienden. Ook als je lichamelijke klachten had, iets aan je heup of rug of andere tijdelijke of permanente fysiek beperkingen, is dat met de e-bike nu vaak geen beletsel meer om de fiets te nemen. Mobiliteit voor iedereen door de e-bike, dat is toch prachtig! (lacht)

SenNet Magazine: Dus ook steeds meer jongeren kiezen voor een elektrische fiets?

Philip Duyck: De gemiddelde leeftijd van de e- bike rijder zakt pijlsnel. Een elektrische fiets krijg je niet langer alleen van je collega's op het ogenblik dat je je pensioenleeftijd hebt bereikt. In Nederland, van oudsher trendsetter op het vlak van fietsen, fietst de jeugd tegenwoordig met de e-bike naar school.

Er komt een moment dat men zal vragen: 'Fietst u dan nog niet elektrisch?' Met name in woon-werkverkeer zal de elektrische fiets de komende jaren een sleutelrol spelen: je komt zonder stress en files aan op het werk, maar ook niet bezweet door overdreven inspanningen.

SenNet Magazine: Het lijkt erop dat we tegenwoordig ook steeds meer types elektrische fietsen zien.

Philip Duyck: De e-bike bestaat tegenwoordig in tal van uitvoeringen. Naast de klassiekere modellen zien we nu ook hippe, trendy e-bikes, sportieve e-mountainbikes en zelfs e-vouwfietsen.

- 57 - fiets-batterij2.jpgSenNet Magazine: Kan je voor de lezers die de e-bike niet kennen nog eens uitleggen hoe die precies werkt?

Philip Duyck: Een elektrische fiets blijft in de eerste plaats een fiets. Maar je hebt dus op de fiets een motor die elektrisch aangedreven ondersteuning geeft. Die werkt enkel wanneer je trapt én wanneer je ze aanzet natuurlijk (lacht). Met de ondersteuning die je in verschillende standen kan zetten gaat het trappen dus een stuk vlotter en gemakkelijker. Het is alsof je fietst met wind in de rug.” De meeste motoren geven ondersteuning tot 25 km/u. Eens deze snelheid bereikt is, stopt de aandrijving en val je terug op je eigen krachtinspanning. Enkel met de zogenaamde ‘high speeds’ kan je snelheden halen die hoger liggen.

SenNet Magazine: Hoe ver kan je met een opgeladen batterij fietsen en is het aangeraden een extra opgeladen batterij mee te nemen?

Philip Duyck: Batterijen met een lagere capaciteit beloven een actieradius van ca. 50-60 km. Dit is evenwel een indicatie onder gemiddelde omstandigheden. Wanneer je de ondersteuning in hoogste stand gebruikt, bergop fietst of met wind tegen, raakt de batterij sneller uitgeput. Momenteel bestaan er batterijen met een capaciteit van 612Wh (bv. Kalkhoff Tasman Tour), goed voor een actieradius van ruimschoots 100 tot 160km. Een dergelijke batterij maakt de aanschaf van een tweede overbodig. Bovendien vermindert de capaciteit van een batterij ook zonder ze te gebruiken. Een tweede batterij schaf je dus best pas aan als de initiële over onvoldoende capaciteit beschikt.

- 57 - fiets-batterij.jpgSenNet Magazine:  De kostprijs van een batterij is wel hoog. Hoe komt dat?

Philip Duyck: De hoge kostprijs van een (nieuwe) batterij is relatief. Je betaalt inderdaad de aankoopprijs, maar het laden van een elektrische batterij daarentegen kost nauwelijks 15 cent, waar een volle tankbeurt met de wagen al gauw €80 kost. Een kwalitatieve batterij van een betrouwbaar merk heeft een levensduurte van zo 'n 4 à 5 jaar en je kan hem tot 1000x herladen.

SenNet Magazine: Je hoort wel eens dat het aangeraden is voor een fiets met een afneembare batterij te kiezen? En hoe lang duurt het voor een lege batterij opgeladen is?

Philip Duyck: Een afneembare batterij verdient zeker de voorkeur. Die kan je immers gemakkelijk meenemen om op te laden, anders moet je de hele fiets mee naar binnen nemen. De meeste systemen bij ons laten toe de batterij zowel in als uit de fiets op te laden. Voor het opladen volstaat een gewoon stopcontact. Een volledige laadbeurt neemt ongeveer 4 à 6u in beslag. Maar in 1 uur tijd kan je toch al makkelijk tot 30% herladen. En dat is handig om tijdens een lunchpauze te doen of tijdens een stop aan een gezellig cafeetje. Bepaalde merken bieden ook zogenaamde ‘snelladers’ aan.

SenNet Magazine: De kostprijs van een elektrische fiets varieert nogal. Bepaalt de (hoge) prijs de kwaliteit?

Philip Duyck: De prijs wordt hoofdzakelijk bepaald door de kwaliteit van de gebruikte onderdelen en de capaciteit van de batterij. Goedkope elektrische fietsen zijn vaak een bron van ergernis.

- 57 - fiets-trappers.jpgSenNet Magazine: Kies ik best voor aankoop van een merk? Of maakt dat niet uit?

Philip Duyck: Kiezen voor een gedegen (lees bekend) merk is echt een aanrader. De naamloze merken van de warenhuizen worden vaak door wanhopige klanten in onze ateliers ter herstelling aangeboden. Vaak met ondersteuningsproblemen en nog vaker met verzadigde batterijen. Tegenwoordig kan je bijna overal een e-bike kopen, maar het blijft een technisch product dat enige knowhow vereist. En ook naar garantie en onderhoud toe wil je toch zeker zijn van service.

SenNet Magazine: Waarop moet je zo nog letten bij aankoop?

Philip Duyck: Ons advies luidt steeds: informeer je goed, en vooral, test een aantal modellen. Een e-bike met een motor vooraan of in het midden, dat scheelt een pak in rijcomfort en stabiliteit. Zoiets moet je voelen. En wat voor de een fijn rijdt, is voor een ander weer minder geschikt. Bedenk ook goed waarvoor je een e-bike wil gebruiken: dagelijkse boodschappen, fietstochtjes in het weekend, of een fietsvakantie in heuvelachtig gebied?

SenNet Magazine: Is er een objectief punt waar ik meer info kan vragen over elektrische fietsen?

Philip Duyck: Informatie vind je tegenwoordig overal, zeker op het internet, maar intussen zien veel mensen door de bomen het bos niet meer. Daarom beslisten we bij Fiets! om dit jaar een e-bike magazine te maken. Je vindt er o.a. informatie over de verschillende e-bike systemen op heldere wijze uitgelegd. Gratis verkrijgbaar bij de 11 winkels van Fiets! en online via http://elektrisch.fiets.be/tips-tricks/bike-magazine-alles-over-elektrische-fiets.

- 57 - fiets-links2.jpgUiteraard kan je ook terecht bij onze medewerkers in de winkels voor advies op maat. Ook de Fietsersbond geeft heel wat informatie via brochures en internet. Zoals gezegd is het erg belangrijk om ook zelf te testen en te vergelijken.

SenNet Magazine: Moet je met een elektrische fiets leren rijden?

Philip Duyck: Zoals met alles geldt ook hier dat je best je gezond verstand gebruikt. Heb je al jaren niet meer op de fiets gezeten,dan oefen je best eerst op een rustig parcours voor je je in druk verkeer begeeft. Een voordeel van e-bikes is wel dat ze in korte tijd 15km/u bereiken. Pas boven die grens rijdt een fiets echt stabiel. Bij een lagere snelheid is de kans op slingeren groter, wat dan weer onveilig is. Het is even aanpassen aan een iets hogere snelheid bij het vertrekken, afslaan, invoegen en oversteken. Daarbij moet je rekening houden met de andere weggebruikers: zowel automobilisten als voetgangers en andere fietsers kunnen je snelheid mogelijks lager inschatten. Een fietshelm is ook voor een elektrische fiets niet verplicht, maar desalniettemin wel aangeraden. Het vermindert de kans op hoofdletsels bij een ongeval met maar liefst 75%. Tot slot: met een elektrische fiets raak je minder snel vermoeid waardoor je alerter kan zijn voor het overige verkeer.

SenNet Magazine: Bedankt, Philip! En nu maar genieten van fietsplezier!


Met dank aan Philip Duyck

4 reacties

moemoe
Had ook de wens geuit een e-bike aan te schaffen, daar ik , als het mooi weer is, zowiezo een ganse namiddag ga fietsen, het liefst alleen met fotoapparaat in aanslag, maar daar de kinderen het , wegens mijn leeftijd, 77j ,veel te gevaarlijk vonden, deed ik mijn oude fiets terug op punt stellen, maar nog steeds droom ik van twee moderne gebruiksvoorwerpen: een "tablet" en een e-bike, maar de kinderen raden beiden af......
7/05/14 08:35 REAGEER
Bolderder
Beste moemoe, mijn schoonmoeder is 92 en tokkelt al enkele jaren op een tablet. Soms heeft ze nog wat hulp nodig, maar ze geniet enorm veel van de mails en de foto's die ze opgestuurd krijgt van kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Het is echt wel het proberen waard.
28/04/19 11:33 REAGEER
Nadat ik geopereeerd was aan 4 wervels in de rug mocht ik terug fietsen. Maar de daver op de weg en inspanning deden pijn. Ik zei dit aan de arts. Dan moet je niet bij mij zijn maar bij je fietsenmaker zei die! Ik deed een testrit met een e-bike met goede vork- en zadelvering. Ik kocht die en heb nu al meer dan 5000 km op de teller. Ik ben er 69. Aan te raden voor senioren dus.
8/07/14 11:10 REAGEER
MyriamC
Ik heb inspanningsastma en heb jaren niet meer gefietst omdat ik dan veel te veel last had. Ik heb dan een e-bike gekocht. Ik heb nu nog wel de beweging, maar ik word niet meer moe en ik heb geen last meer van een tekort aan adem. Ik was maar 55 toen ik al e-bike reed.
28/09/14 11:27 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels