Deel via

Verre reizen:

September 2011

Guido (oftewel Wama 4040) en vrouwlief Ria zijn net terug van een maand Verenigde Staten. Via hun blog kon je hen de hele reis volgen. De SeniorenNetters maken al sinds '95 verre reizen. Computeren en monteren doet Guido al sinds '85. Op SenNet wil Wama je graag inspireren met zijn ervaringen.

Drukker dan ooit

Met hun reis naar Amerika zijn Guido en Ria niet aan hun proefstuk toe: Cuba, Costa Rica, Indië en Nepal, Vietnam, Nieuw Zeeland, China, Zuid-Afrika, Australië, Maleisië, Mexico, Indonesië, Thailand… De lijst van reisbestemmingen is om jaloers op te worden.

Op hun website vind je alle verhalen en foto's. En tijdens de reis houdt Guido nauwgezet een blog bij. Wie zich inschrijft, kan alle belevenissen op de voet volgen.

De dokter verwijst naar verre oorden

Guido: "In 1995 gingen we door toeval voor het eerst buiten Europa op vakantie. We hadden geboekt om naar Ibiza te gaan. Zo'n trip maakten we twee maal per jaar. Een dag voor de reis werd ik ziek en moesten we annuleren. Het was de dokter die toen suggereerde: "Ga eens een keer wat verder weg. In plaats van twee keer per jaar een reis binnen Europa kan je jaarlijks één 'grote reis' maken."

Cultuurshock

Dat advies viel niet in dovemansoren. We belandden in Thailand en dat is toen fantastisch meegevallen. Voor het eerst beleefden we een cultuurshock, kwamen we terecht bij mensen die totaal anders leven. In Thailand is men klein behuisd en speelt het leven zich grotendeels af op straat. Dat vonden we bijzonder boeiend.

We hadden meteen de smaak te pakken en het volgende jaar gingen we naar Mexico.

Van Afrika tot in...

Vorig jaar zijn we met een reisorganisatie naar de Verenigde Staten geweest. Maar toen deden we soms 600 km op een dag met bijvoorbeeld een flitsbezoek aan de Grand Canyon, een park én een bezoek aan San Francisco. Allemaal op één dag. Daarom wilde ik terug om alles op mijn gemak te bekijken.

Wat we zelf doen...

De reis heb ik helemaal zelf uitgestippeld. Met Google Earth krijg je telkens een heel goed beeld van je bestemming.

Vervolgens heb ik eerst hotels in de parken geboekt. Vorig jaar logeerden we soms 70 km van zo'n park en dan waren we laat aanwezig om het te kunnen bezoeken.

Prijselijk en prinselijk verblijf

Daarna legde ik alle verblijfplaatsen vast via Priceline. Daar bepaal je een prijs en krijg je op basis daarvan een hotel toegewezen.

We hebben super gelogeerd. In Las Vegas hadden we voor 40 dollar een suite. Hoe de hotelkamers er uitzagen zie je ook telkens op onze blog.

Overweldigend natuurschoon

De Verenigde Staten zijn prachtig, met een overweldigende natuurpracht. Ik hoor mensen vaak zeggen: "Daar ga ik niet naar toe". Maar er is zoveel te bezichtigen. Vorig jaar heb ik een filmpje gemaakt voor de Mailgroep Filmen over Yellowstone. Dat is door SeniorenNet bekroond met een Pascalleke. De tweede prijs uit meer dan 100 inzendingen.

Yellowstone is prachtig. Het is eigenlijk een vulkaankrater van 80 km op 50 km. Maar dat heeft men pas ontdekt met de intrede van de satelliet. Overal borrelen en sissen er geisers en warmwaterbronnen. De brokken modder vliegen je om de oren.

De andere Amerikaan

En de Amerikaan is helemaal anders dan het beeld dat je krijgt in films en feuilletons. Hij is vriendelijk en behulpzaam. Als je ergens wacht, word je gegarandeerd aangesproken. Voor een praatje of om je vriendelijk hulp aan te bieden. België kent men meestal niet, Brussel wel. (lacht)

Take it easy

En op de weg zijn de Amerikanen zeer galant. Wie het eerste op een kruispunt aankomt, krijgt voorrang. Iedereen rijdt rustig. Hevige achtervolgingen zoals in de film? Neen, dat is echt fictie (lacht).

Kip, ribbetjes en hamburger

Maar het eten is een ander paar mouwen. In de restaurants is er weinig keuze. De kaart is altijd hetzelfde. En het brood is van dat zacht fabrieksbrood. We zijn na drie weken een bakker tegengekomen. Een Nederlander in Bishop die 250.000 borden per dag bakte. Het deed zo'n deugd weer eens een pistolet te eten.

SenNet Leven

Ik beantwoord veel vragen van mensen die iets over onze reizen willen weten. Ik ben trouwens ook lid van de Mailgroep Reizen. Mentor Gretl doet daar fantastisch werk! Er is altijd iets te doen. Ook met filmen en monteren help ik graag mensen verder. Iedereen mag mij mailen.

Soms komen er zelfs mensen bij ons thuis. Onlangs kwam er een man van 80 voor computerhulp helemaal met de trein vanuit de Westhoek naar ons gehucht in Brabant. Hij wilde vanaf Tienen met de bus naar ons komen. Maar bij ons komt geen bus dus ben ik hem maar van de trein gaan halen. Hij is vier uur gebleven. (lacht)

50? Dat is niet speciaal

Die verjaardag vond ik niet speciaal. We worden elke dag ouder. Ik ben nu 63. Wat ik wel merk is dat ik avontuurlijk reizen nu moet doen. In en uit rivieren springen kan je niet eeuwig blijven doen. Alhoewel… Laatst was er nog een man van 80 die mee ging rondtrekken. Dus wie weet! (lacht)

Fijne humor

Humor is voor mij Toon Hermans. Ik vind hem fantastisch omdat hij grappen maakt die nooit kwetsend zijn. Lachen met gehandicapten of het Koningshuis, dat vind ik nogal goedkoop. Toon kon soms tien minuten doorgaan over de kleinste dingen. Met fijne humor. Daar heb ik respect voor.

Eigenzinnig kantje

Mm? Dat moet ik mijn vrouw vragen. (gelach) Ze zegt dat ik een doordrijver ben. Een doorzetter. Ik wil niet zomaar een amateur zijn. Als ik interesses heb, wil ik er alles van kennen.

Arm en toch gelukkig

Een levensmotto heb ik niet. Maar ik probeer te genieten. Ook van de kleine dingen als wandelen, fietsen in de natuur.

Wat ik zo interessant vind aan reizen is om te zien hoe andere mensen gelukkig zijn. In Indië zijn ze zo arm, maar ze feesten en lachen. Bij ons hebben we het zo goed en toch zijn mensen depressief. Gelukkig zijn is een kunst.

Bezige bij

De winter vliegt voorbij. Dan bereid ik de reis altijd voor en daar kruipt toch wel wat werk in. Volgend jaar gaan we naar Indië. Een buurvrouw van ons is onlangs naar daar verhuisd. Zij vraagt al zo lang om eens te komen.

Je, er is nog zoveel te zien op de wereld. (lacht) Wij kunnen nog wel verder. Reizen is mooi. Maar het allermooiste aan reizen , is nog altijd terug thuis komen.