Deel via

10 dingen die je beter helemaal nooit eet (en waarschijnlijk niet eens wist)

September 2014
Je staat er niet altijd bij stil, maar soms is bepaalde voeding een heel stuk ongezonder dan andere. Hoewel we natuurlijk allemaal weten dat frietjes of oliebollen niet zo gezond zijn, zijn er andere meer 'normale' voedingsproducten ook helemaal niet gezond. Een overzicht, zodat je je levensstijl gezonder kan bijstellen.

Ham en salami

Verwerkt vlees is in het algemeen niet goed, maar weinig mensen weten dat ook ham en salami onder deze categorie vallen.

Het vlees wordt verwerkt met onder meer sodium nitraat en andere chemische stoffen die ervoor moeten zorgen dat de kleur mooi behouden blijft en de smaak langer behouden blijft. Het gevaar is dat ons lichaam deze stoffen omzet naar nitraten, die kankerverwekkend zijn.

meer 'normale' voedingsproducten zijn ook helemaal niet gezondVlees dat gekookt wordt op hoge temperatuur bevat HCAs. Dit geeft een verhoogd risico op kankers aan de maag, darm en borst. Het bevat ook AGEs. Deze stoffen worden in de loop van de tijd in uw lichaam opgebouwd en veroorzaken na langere tijd ontstekingen en een verhoogde kans op hartkwalen en diabetes.

Gerookt en gegrild vlees bevat PAHs, welke veroorzaakt wordt doordat vet uit het vlees druipt op de warmtebron . Deze stof is kankerverwekkend.

Veel verwerkt vlees bevat ook andere chemische stoffen zoals HCAs, PAHs, en AGEs. Afkortingen van moeilijke namen

Tomaten uit blik

Eten uit blik is meestal niet de meest gezonde keuze, maar tomaten zitten in het slechtste hoekje. De reden is dat het metalen blik bewerkt wordt met BPA's voor het goed houden van het voedsel. BPA's zijn echter zeer ongezond en zijn gelinkt aan diabetes, verhoogde kans op borstkanker, prostaatkanker en vruchtbaarheidsproblemen.

Hoewel je een dosis BPA's binnen krijgt telkens je iets uit blik eet, zijn tomaten erg zuur. Gedurende de lange tijd dat de tomaten in het blik zitten breken deze stilaan de BPA's af en hierdoor komen deze los. Vooral tomaten uit blik die richting vervaldatum gaan bevatten zo potentieel dosissen die de normen overschrijden en niet bepaald gezond te noemen zijn.

Indien je de keuze hebt, kies voor verse groenten of minstens voor producten verwerkt in glazen potjes, welke geen BPA's bevatten.

Tuinkers

Hoewel tuinkers op zich gezond is, zijn er redelijk grote risico's aan verbonden. Net als alle groenten heeft tuinkers een risico om salmonella bacterie op zich te hebben. Maar anders dan bij andere planten is de kans dat je deze binnenkrijgt vele groter dan bij andere groenten.

De eerste reden is dat tuinkers groeit in een warme vochtige omgeving om zelf te kunnen kiemen. Een milieu dat de meest ideale omstandigheid is voor salmonella.

De tweede reden is dat tuinkers bijna altijd rauw gegeten wordt en zeer moeilijk te spoelen valt. Over een tomaat of komkommer kan je al een keer grondig wrijven om de bacteriën af te krijgen, met jonge gevoelige kiempjes als tuinkers is dit bijna onmogelijk.

Gevolg is dat in het verleden al regelmatig grote uitbraken waren van salmonella bij tuinkers, wat het positieve punt van deze groente in vraag stelt en je niet beter het zekere voor het onzekere neemt en een andere groente neemt.

Margarine

Hoewel tuinkers op zich gezond is, zijn er redelijk grote risico’s aan verbondenHoewel we minder echte boter gebruiken en intussen de margarine populair geworden is, is de gezondheid van deze gebruikers er niet op vooruit gegaan. Integendeel, ze gaat zelfs verder achteruit.

Margarines bevatten namelijk een aantal stoffen die minder gezond zijn dan de fabrikanten doen geloven. Als eerste bevatten deze redelijk veel transvetten, welke de meest ongezonde vetten zijn zelfs in kleine concentraties. Deze vetten, die in de vrije natuur praktisch niet voorkomen, dragen bij tot hartziekten, kanker, hormonale problemen, groeiproblemen, laag geboortegewicht, enz.

Vrije radicalen zijn het resultaat van industriële verwerking aan hoge temperaturen en geven onder meer verhoogd risico op kanker en hartproblemen.

Popcorn uit de microgolfoven

Eigenlijk is popcorn op zich ook niet gezond, maar het is nog veel ongezonder indien gemaakt met de microgolfoven.

PFOA's, ofwel Perfluoroalkyls, zijn chemische producten die in de verpakking gebruikt worden van voedsel om tegen te gaan dat het voedsel gaat lekken. Hoewel op grote schaal gebruikt, wordt het een probleem indien deze stoffen verwarmd worden. Het is net dàt wat je gaat doen met de popcorn in de microgolfoven die in haar verpakking moet blijven en zo de oven ingaat. De warmte zorgt ervoor dat de PFOA's op je popcorn terechtkomen en zo in je lichaam. Deze stoffen zijn na eten waarneembaar in het bloed en veroorzaken immuumproblemen, verhoogde cholesterol, kanker, schildklierziekten en onvruchtbaarheid.

Tafelzout

Witte chocolade is eigenlijk helemaal geen chocoladeZout gebruik je sowieso het beste in beperkte mate. We krijgen via onze voeding automatisch al voldoende binnen (via brood, verwerkt voedsel, enz.). Indien je toch zelf zout wil toevoegen aan je gerechten, kan je best geen traditioneel tafelzout kopen.

Het beste zout is uit de bergen of uit de zee, geen kunstmatig zout. De reden is dat dit zout minder extra chemicaliën bevat die gebruikt worden om het zout puurder te maken, te bewaren en te transporteren.

Tomatensaus

Wil je een gerecht maken met tomatensaus in, dan maak je die het beste zelf. De tomatensaus uit de winkel bevat zeer hoge dosissen suiker, wat natuurlijk niet gezond is. Maak je eigen tomatensaus en geniet desnoods achteraf van en snoepje. Netto heb je minder suiker binnen en heb je ervan genoten.

Sojasaus

Sojasaus heeft heel weinig calorieën in zich, maar een zeer hoge concentratie van zout. In dermate hoge concentraties dat je laten gaan met deze saus je op zeer ongezonde hoeveelheden zoutinname brengt die je, bij frequent gebruik, de nodige ziektes kan geven.

Zwaardvis

Van alle vissoorten is de zwaardvis de vis die het meeste kwik in zich gemiddeld gezien bevat. Kwik is zeer ongezond en bouwt in je leven ook op in je lichaam. Het is vooral ook voor vrouwen die zwanger willen geraken een ernstig probleem omdat het voor hen verhoogde onvruchtbaarheid veroorzaakt.

Witte chocolade

Hoewel echte chocolade zelfs onder de noemer gezond kan worden geplaatst omwille van de positieve bewezen effecten van cacao, is witte chocolade helemaal niet gezond. Witte chocolade bevat namelijk voornamelijk suiker en helemaal geen cacao. Witte chocolade is eigenlijk helemaal geen chocolade en kan je beter vermijden. Geniet van een stuk pure chocolade (het gezondste) of eventueel melkchocolade, maar laat de witte chocolade liggen.

52 reacties

12345678
GM, beste mensen,

Zo leer je iedere dag wel weer wat bij maar het vervelende is als je ouder wordt, JE IET VAAK door de BOMEN het BOS NIET meer.

Ga toch proberen er ernstig rekening mee te houden en geef het aan iedereen door, dank Spierings Nol sr.
16/09/14 06:24 REAGEER
gova
lenmijnheer A.Spierings wat zou men nog wel mogen eten???? eet alles met mate en
kijk naar niets je zal je gelukkig voelen,al die natuurwinkels die uit de grond rijzen
het is zuiver comercieel bezien,en die colestrolverlagende margarine,en de mensen die
die margarine eten en geen colestrol hebben wat efect doet dat ??,eet allesMr spierings
en je zal je goed voelen en lang leven want het is toch maar comercieel bezien hoor
18/09/14 21:26 REAGEER
Vera
Vera,
Als dat zo is waar zit dan de voedselinspectie om te zien dat er geen giftige stoffen in ons voedsel terecht komt, zij worden voor deze job betaald. Als wij onze job niet goed doen worden we ook ontslagen of volgt er een sanctie, dus moeten zij ervoor zorgen dat dit NIET gebeurd en niet de gewone burger die alles moet gaan controleren op de verpakking, maar zoals er nog al is gezegd HET DRAAIT ALTIJD OM GELD!! en de kleine man is altijd en overal de dupe!!!
21/09/14 17:40 REAGEER
Kant
Geldt dat ook voor de light margarines? Becel light bv vermeldt 70% minder verzadigd vet dan roomboter, 30% meer omaga 3 (meer dan wat? Inderdaad), per portie 30 kcal (2% ADH), 30 g vetten waarvan 0,6 g of 4% ADH, waarvan , 0,6 g verzadigde of 3% ADH, 0,7 g enkelvoudig onverzadigde en 1,5 g meervoudig onverzadigde; 3 g koolhydraten waarvan
16/09/14 08:37 REAGEER
Frie
Als je alles gaat ontleden moeten we niets meer eten of drinken.
16/09/14 09:58 REAGEER
1stella1945
zo lang je gezond bent is de motivatie gering, maar wanneer je een hardnekkige kanker hebt (zoals ik) is het normaal dat je probeert om alle stoffen die de kankercellen voeden te elimineren omdat ons immuunsysteem de kankercellen niet (meer) kan herkennen en uitschakelen.

Mia Jespers
18/09/14 10:13 REAGEER
WillyFR
Inderdaad, want bovendien wordt morgen slecht hetgeen vandaag nog als goed beoordeeld wordt ... en omgekeerd ..
21/09/14 14:28 REAGEER
Kant
Droog brood, inderdaad en dat brood, ook al is het bruin is ook weer niet zo goed...
R. Horemans
16/09/14 10:02 REAGEER
RoRo
Kanker is een typische beschavingsziekte doceerde mijn prof ooit. Dit was 30 jaar geleden en toen wist de medische wetenschap de bovenstaande waarheden ook al. Toch is er ondertussen weinig veranderd. Men zou de consumenten beter hebben kunnen inlichten maar nee hoor. Enkele uren consumptieleer op scholen zou het gedrag van veel mensen kunnen veranderen maar nee hoor.
Waarom wordt er niet op gereageerd? Hier zit een kapitalistische lobby achter die een mensenleven minder acht dan de stand van hun rekening.Geld regeert immers de wereld.
16/09/14 11:14 REAGEER
lilith
Gewoon geheel de waarheid, geld regeert heel de wereld
16/09/14 22:59 REAGEER
zuiver2014
Men moet niet alleen mensen waarschuwen maar vooral zorgen dat er geen gevaarlijk voedsel in de winkelrekken te vinden is. Ik vraag me af wanner daar eens aandacht aan besteed gaat worden.
17/09/14 23:09 REAGEER
1stella1945
inderdaad: de industrie, zelfs ook de farmaceutische industrie speelt verstoppertje omwille van de winstmarges op de kap van de individuele gezonde én zelfs zieke mens!

Zo wordt naar ik verneem de giftige smaakversterker E621 gecamoufleerd met onschuldig klinkende namen als gistextract, afkorting MSG (afkorting van deze stof : mono-sodium-glutamaat)
18/09/14 10:34 REAGEER
wigewill
...ik ben het volledig met U eens, zo is het nu eenmaal en niet anders !!
20/10/14 20:46 REAGEER
Vake
Sedert enkele maanden eet ik nu Boereboter en nog al tamelijk veel. Geen andere boter meer. Mag dit?
Bedankt voor de ineressantetips.
O. Vanneste
16/09/14 11:18 REAGEER
figaroke
Morgen komt een professor van de een of andere universiteit met een nieuw verhaal, die alles weer op zijn kop zet. Wees verstandig en maak U niet al te druk over zoveel dingen. Als echt via statistieken en een goede basis iets wordt weerlegd, ga U dan even zetten en probeer er iets van te begrijpen.
16/09/14 11:20 REAGEER
Sunn
Inderdaad , als we alles zouden geloven , moeten we niet meer eten en drinken , van alles wat en met mate denk ik dat het beste is
16/09/14 11:38 REAGEER
RoRo
Daarom dat men ook een gevarieerde voeding propageert. Hierdoor spreidt men de risico's en duurt het ook langer om de stoffen die ons langzaam doden op te sporen. Maar dit is niet de hoofdredenen van de variatie. Variatie in voeding zorgt er ook voor dat we alle essentiële voedingsstoffen innemen.
16/09/14 17:06 REAGEER
testosteron43
Hebben jullie niets anders te doen dan onzin te publiceren. Ik lees hier en daar dat veel mensen ingaan op dit soort stomme artikels.
We worden ieder jaar ouder met alsmaar minder kwalen.
Het is ook opvoedend van kwetsbare mensen (lees beïnvloedbaar door dit soort artikels) niet te belasten door dit soort publikaties.
Bij de volgende soortgelijke publikatie zal ik koudweg mijn adres verwijderen uit jullie bestand.
16/09/14 11:39 REAGEER
bicquet
zinnig
16/09/14 13:11 REAGEER
mieked
Met minder kwalen??? Kijk eens hoeveel meer mensen er sterven aan kanker !!!! De brol die we godganse dagen door ons strot steken is daar absoluut de oorzaak van !
16/09/14 21:04 REAGEER
gsi
Deze reactie is pas onzin. Er is nog heel veel dat je mag eten, maar al die chemische brol in ons lichaam weglaten brengt ons al een heel eind. Dit betekent: verse producten in plaats van allerlei bereide en met toegevoegde bewaarmiddelen. Voor de rest wat minder vooral rood vlees. De algemene gezondheid is er inderdaad op vooruitgegaan de laatste 50 jaar, maar dat komt voornamelijk door betere hygiëne en medische zorgen. Maar intussen vreten we ons vol wat bijvoorbeeld tot een onrustwekkende toename van diabetes leidt
17/09/14 09:05 REAGEER
Lavendel
De mensen die ouder worden zijn degene van de oude generatie. Deze mensen hebben in eerste instantie redelijk gezonde en redelijk volwaardige voeding gehad. De "verse" voeding is nu vulling geworden met weinig vitamines en mineralen. De verpakte voeding zit vol e nummers, suiker en zout en koolhydraten. De oudere generaties hebben nog een gevoel bij gezond eten. De jongeren (niet alle natuurlijk, maar wel veel) denken al gauw dat voorgesneden groeten en een sausje uit een pakje gezond zijn. Dan heb ik het nog niet eens over vlees vis en melkproducten. Hoe oud de jeugd van tegenwoordig wordt moeten we nog maar afwachten.
20/09/14 13:07 REAGEER
gerdajanssens
Lees 100 boeken over gezonde voeding en je komt de meest tegenstrijdige uitspraken tegen. Zelf ben ik van mening dat alles eten nog het beste is maar nooit overdrijven. En vooral nooit eten om daarna schuldgevoelens te krijgen, integendeel, genieten van wat je eet. Als ik met de jaren één ding heb geleerd is het wel het volgende: leer luisteren naar je lichaam, het vertelt je wel wat goed is voor jou want uiteindelijk is elke mens toch verschillend.
16/09/14 12:01 REAGEER
universenergie
Volledig met u eens, G.Janssens. En daarbij tot wat dient het van gezond te eten als de gedachten vergif zijn. Deze zijn het die het lichaam van de mens aantasten, de kiem van alles in ons leven, onze manier van "denken". Ik ben te lezen op FB: Hilde Plasman + Twitter: universenergie.
17/09/14 00:37 REAGEER
Guidoromb
Het is feitelijk toch verschrikkelijk dat niemand in staat blijkt om die ongezonde toevoegingen aan ons voedsel helemaal te verbieden. Hoeveel miljarden euro en hoeveel leed zou er dan kunnen bespaard worden.
16/09/14 12:52 REAGEER
Ineke1234
Inderdaad, ik zou wel eens willen weten wie verantwoordelijk is voor de publicatie van deze artikels. Het is onmogelijk om de wetenschappelijke juistheid hiervan te achterhalen.
16/09/14 13:05 REAGEER
josvanbragt
Schrijf eens een artikel over wat we wel mogen eten, dan zal ik eens reageren met een dosis even flauwe tegenargumenten.
16/09/14 14:52 REAGEER
jokke
Het best is om niets meer te eten en te verhongeren.Ok er is slecht en minder slecht.Ik woon op de boeren buiten en moest je zien wat er allemaal op de akkers is gespoten geworden je valt achterover.Idem met het fruit.Met nieuwjaardag was er hier ene zijn fruitbomen (appels en peren)aan het spuiten niettegenstaande er geen blad opstond.Waarom??Idem bij de vetmester van koeien.Ofwel zijn die zijn dieren een gans jaar ziek ,wat zou kunnen natuurlijk maar dat zal hem een fortuin kosten want bijna iedere dag staat er een veearts of het zou moeten zijn dat die daar op de koffie gaat.Een ding staat voor mij vast ,roken is slecht maar onze voedselketting is nog veel slechter.
16/09/14 16:06 REAGEER
jpensnr
Biologische voeding bestaat niet meer. Chemtrails vergiftigd niet alleen alle gewassen doch ook het water en onze ingeademde lucht. Bijen gaan massaal dood en er dreigt hierdoor hongersnood op termijn. Eet en drink wat het koningshuis doet. Die eten geen troep uit de supermarkt en bovendien laten zij zich niet vaccineren met kwik. De stille oceaan is nagenoeg dood door de dagelijkse radioactieve lozing van de ontplofte kernreactor in Japan. De NWO is een misdadige organisatie die de wereldbevolking terug wilt brengen tot een paar miljard. Hoogtijd om de Bilderbergkliek voor het internationaal recht te slepen. J. Pen senior.
16/09/14 16:45 REAGEER
RoRo
Als de Bilderbergkliek het niet doet zal de natuur zelf wel het heft in handen nemen en dan hebben we er geen controle meer op. De homo Sapiens, een overlevende variant van het geslacht homo had eigenlijk al lang uitgestorven moeten zijn . Maar door samenloop van omstandigheden overleeft de soort al een miljoen jaar. Ze zou wel eens de 6e oorzaak kunnen zijn van een massale extinctie van het leven op aarde. We zijn zelfs zo arrogant geworden dat we beginnen te denken dat we eeuwig kunnen overleven. Hoogmoed komt voor de val!!
16/09/14 17:14 REAGEER
aronjaco
Kijk, ik begrijp de reakties van sommigen hier ten volle. Maar , het is niet de fout van Seniorennet dat er weeral gewezen wordt op de gevaren van sommige voedingsproducten. Die waarschuwingen hier in het artikel zijn mijn inziens terecht .
Ik weet één ding , en dat is dat vele van onze gecommercialiseerde voeding allerhande stoffen bevat die helemaal niet zo gezond zijn. Winsten primeren boven de algemene gezondheid.
Ikzelf vermijd zoveel als enigszins mogelijk alle charcuterie ,suikers , niet verse groenten en fruit. Trouwens , het leeuwenaandeel van groenten ,aardappelen, fruit, brood en eieren die bij mij worden geconsumeerd komen vanuit de eigen kweek en dat gebeurt volledig biologisch. Boter en/of margarine gebruik ik zelden. En , wees gerust , eens dat men dat gewoon is smaakt het eten even goed , zoniet nog beter .Het meeste zout wordt bij mij vervangen door ovengedroogde verse selderbladeren en kruiden .

Zal ik daardoor langer leven ? Dat weet uiteraard niemand , mede gezien ik wel een paar andere foute levenswijzen heb .
16/09/14 16:54 REAGEER
ronystokart
De opsteller/ster(naam?) van dit artikel slaat er met zijn/haar petje naar ! Eén voorbeeld: tomaten in blik worden al totaal te mijden vermeld. Welnu, tomaten in blik zijn (nog) gezonder dan verse tomaten (wordt algemeen erkend) en de huidige blikverpakking stelt helemaal geen probleem meer, dankzij het isolerend (witte) laagje er in. En nòg idioter wordt het wanneer glasverpakkingen aangeraden worden: glasverpakkingen zijn onderhevig aan licht, en licht vernietigd vitaminen. Stop aub met uw lezers op dwaalsporen te brengen.
16/09/14 16:57 REAGEER
RoRo
Toch even iets rechtzetten. Glas zelf laat licht door afhankelijk van de kleuring maar is er niet aan onderhevig. Dat is wel de inhoud en ja, lichtgevoelige vitaminen (oa. Vit B complex) zijn er gevoelig aan. Maar de meeste vitaminen worden vernietigd door het verhittingsproces of ze nu lichtgevoelig zijn of niet. De restjes lichtgevoelige worden dan nog eens extra belaagd in witglas verpakkingen. In donker glas gebeurd dit niet. Tenslotte zijn alle blikverpakkingen nog altijd niet voorzien van een extra witte plasticlaag. Wie weet welke schade die veroorzaakt??
16/09/14 17:26 REAGEER
ronystokart
Toch ook even iets rechtzetten, als je dan toch spijkers op laag water zoekt: ook bij donker glas gebeurt (ik schrijf dat met een -t-) wat er met helder glas plaatsvindt, weliswaar in mindere mate. Bovendien is ook de kleur niet onbelangrijk: bruine bierflessen zijn minder onderhevig dan groene. En al een winkel gevonden waar glasverpakkingen niet onderhevig aan licht bewaard worden? In de EU is de witte kunststof beschermingslaag sinds jaren verplicht, heeft u blikken uit China of dateren ze nog van vorige eeuw?
17/09/14 11:39 REAGEER
VGGerrit
@Y. Dengis
Groot gelijk.
De grootste prietpraat wordt gepubliceerd tegenwoordig. En het is allemaal "waar" want het staat op papier. Tot je een ander "papier" pakt waar het tegenovergestelde staat.
Vroeger toen het voedsel "natuurlijk" en super gezond was werden we 45 jaar.
Nu met al dat "o zo slecht" voedsel worden we 80 en zouden sommigen willen dat we werken tot 75.
16/09/14 17:12 REAGEER
Greet43
..1 ding begrijp ik niet..Dat er nog ergens,,mensen ,,zijn...die al die voedsel artikelen goedkeuren...om ,in omloop te brengen !!!
Zij....weten wat er allemaal inzit....Maar weegt de verdienste dan toch op tegen de Gezondheid van ons....als, niet wetende consument ???
16/09/14 17:27 REAGEER
biksa
Het is elke dag iets nieuw dat ge niet moogt, ik ben het beu en eet waar ik zin in heb.
16/09/14 18:50 REAGEER
Pallieterke
Wie het niet gelooft: doe rustig voort, er zijn toch al veel te veel mensen op deze planeet en hoe minder, hoe beter dus.
Ik eet al veel uit eigen kweek en dat zal alsmaar toenemen, goed voor mij, het milieu en mijn portemonnee...
16/09/14 19:22 REAGEER
zuiver2014
eigen kweek zal wel zeer goed zijn, maar toch ? heeft u al eens aan de bevuilde lucht gedacht.
Je kan over dit onderwerp zeveren en zeuren tot je een punthoofd hebt. Feit is dat er een veel betere controle zou kunnen komen op het voedsel en wat er allemaal aan toe gevoegd wordt, wat er helemaal niet in nodig is . Zo ook in verzorgingsprodukten
17/09/14 23:40 REAGEER
ermonneke
lieve beste mensen weet je wat je moet doen niet te veel eten wat op vet en suiker letten. voor de rest die stres al vermijden door constant te zoeken wat is slecht en wat is goed, ik ben 70 jaar en eet alles wat ik lekker vind al heel mijn leven en ik voel me nog steeds zeer goed, al eet ik al 70 jaar al dat vergif !!!!
16/09/14 19:23 REAGEER
Spikeysmum
Eet geen verpakte spullen met E-nummers!! Ik denk al jaren dat je daar kanker van krijgt. Vroeger hadden we geen E-nummers en hoorde bijna nooit dat iemand kanker had nietwaar? Drink geen frisdrank met suikervervangers, daar gebruikt men i.p.v. suiker chemische troep om de boel zoet te krijgen. Zelfs Zero-dranken en Light-dranken zijn slecht. Gebruik echte boter i.p.v. margarine, want ook in margarine zit van alles wat niet goed is voor het lichaam. Gebruik zoveel mogelijk verse groenten en vers fruit. Die uit blik of pot hebben ook "vers-houders" of er zit veel zout in. En zeker je eigen soep maken als je van soep houdt. In kant en klare soep zit veel te veel zout! Je kunt je eigengemaakte soep invriezen in kleine bakjes waar je de datum van de dag dat je hem gemaakt hebt op schrijft.
Mijn moeder zei het al: vers is altijd het best!!
16/09/14 23:26 REAGEER
Kant
Zo kunnen we nog maanden doorgaan van welles en nietes, tamelijk zinloos. Van De site zelf niets dan stilte, zelfs op een (echte) mail van mij (gisteren 13.30) werd (nog) niet geantwoord. Als je zo'n stellingen op je site zet moet je wel voor feed back zorgen, zonet creëer je alleen maar onrust, verwarring en andere onaangename gevoelen.
Daarom een adres: gezondheidenwetenschap.be betrouwbaar, geen hypes, integendeel onderwerpt elke nieuwe "ontdekking" aan een kritisch/wetenschappelijke analyse en neemt een besluit bv. laatste "Verhogen beha's het risico op borstkanker" (ja, je kunt het zo gek niet bedenken of we worden er bang mee gemaakt). 1°Vraag site: "Waar komt dit bericht vandaan?" met bronvermelding 2°"Hoe moeten we dit nieuws interpreteren?" en 3° Conclusie: "Er is geen enkele aanwijzing dat een beha dragen het risico op borstkanker zou verhogen".
Triest dat dokters (o.a. dr. Vankrunkelsven) zich met zo'n idiotieën moet bezig houden; maar helaas maakt zo'n bericht veel, in dit geval vrouwen, bang en dus... .
R. Horemans

R. Horemans
17/09/14 08:55 REAGEER
ronystokart
Een van de weinige verstandige reakties op dit brol artikel.
17/09/14 11:32 REAGEER
Couwenberg
Margarine is niet gezond maar is door de reclame volledig ingeburgerd.
Gezonde oliën (onverzadigde vetzuren = dubbele bindingen) worden gehydrogeneerd (weg zijn de dubbele bindingen) om de vloeibare olie vast te krijgen. zo krijgen we een grijze vaste massa.
Het was oorspronkelijk als dierenvoeding bedoeld maar de dieren negeren het als voedsel.
Dan maar kunstmatige kleurstoffen, smaakstoffen, aroma's en bewaarmiddelen aan toevoegen en, dank zij de reclame, maar verkopen aan goedgelovige mensen
17/09/14 10:35 REAGEER
dilem
SeniorenNet onwaardig.
Hoe is het mogelijk dergelijke onzin en onwaarheden te publiceren? Een schande.
Stuk voor stuk beweringen die geen steek houden. Er wordt nergens naar wetenschappelijke studies verwezen, wel voor de lezer met niets zeggende termen en afkortingen gegoocheld…
Advies aan de redactie: (1) laat voedingsgerelateerde onderwerpen door een voedingsdeskundige/diëtist schrijven of nalezen, (2) geef zinvolle, juiste en objectieve informatie mee aan uw lezers.
Dirk Lemaître voorzitter VBVD
17/09/14 22:20 REAGEER
1stella1945
Over alles zijn er voor- en tegenstanders. Dit vind ik zo boeiend!

Verrassend is dat gezonde mensen inderdaad niet gemotiveerd zijn om iets te aanvaarden... tot ze, en dat wens ik zeker niet, zelf ziek worden en dan pas op zoek gaan naar wat hen kan helpen om weer gezond te worden.
Er zijn gekende gevaren en daar de ogen voor sluiten is struisvogelpolitiek! Wachten op wetenschappelijke zekerheid kan lang duren... tegen dan ben ik dood.

Ik vermijd voortaan vooral alle smaakversterkers (waar zijn die goed voor?): dus de E600 reeks op de verpakkingen. En er zijn er heel veel, zelfs op Knorr-bouillonblokjes staat de gevaarlijke E621! Ik kook en leef gezond, maar heb toch al mijn derde chemo-reeks achter de rug, want, nu blijkt dat ik mijn kankercellen 'voed' door o.a. allerlei toevoegingen in de reguliere voedingswaren en ook chinees! Wetenschappelijk niet bewezen, maar de kanker kwam terug nadat ik meer Chinese voeding gegeten had, me niet goed voelde en minder aandacht gaf aan vers koken: op 3 maanden tijd ging de curve spectaculair omhoog, onverklaarbaar voor de dokter! Maar mijn intuitie heeft me nog nooit gefopt! Ik wil na deze derde chemokuur wel kankervrij blijven en neem dus geen enkel risico meer...
18/09/14 10:57 REAGEER
jabe
Dikke zever; Als je dit hier allemaal leest moest ik al lang begraven zijn. Ik ben toch al 64.Als je niet overdrijft mag je van alles eten.
18/09/14 13:47 REAGEER
Kant
Laatste "stoot": suikervervangers zoals aspartaam leiden tot diabetes. Massa's mensen worden bang gemaakt want zowat iedereen drinkt light en heel velen eten light. Geen wetenschappelijke bewijs, studie voldoet niet aan de vereiste standaarden (www. gezondheid.be) Wat morgen?
19/09/14 11:41 REAGEER
Kant
Profs en doctoraatsstudenten staan overal (niet alleen in België) onder zo'n hoge publicatiedruk dat de ene kwakkel de andere opvolgt. Niemand die het wat kan schelen wat de invloed ervan is op de bevolking. Er wordt over die druk, ook in ons land, al lang gedebatteerd en terecht, dit kan zo niet langer.
19/09/14 11:50 REAGEER
ribbedebie

wie gewoon verse, lokale en seizoensproducten eet vermijdt al veel rommel - ge wilt niet weten wat er met alles is gebeurd - exotisch fruit dat onrijp aangevoerd wordt uit exotische landen en hier in containers gespoten wordt om het rijpingsproces te bespoedigen - VERSE TIJGERGARNALEN - uit Ecuador en ZO Azië uren bewerkt en getransporteerd bij temperaturen ver boven de 30°c en daarn
20/09/14 12:09 REAGEER
ribbedebie
bericht te vlug weg: sorry
.... en daarna bewerkt om de kleur te behouden - ingepakt - en als vers verkocht bij ons
En zo is er veel.

zoek maar eens de docuserie van BBC Blood, sweat and takeaway's

of ga als ge naar die landen op reis gaat ook eens achter de monumenten kijken - veel plezier.
20/09/14 12:20 REAGEER
edoardo
elk orgaan van de mens produceert stoffen om het lichaam goed te laten functioneren,als men dit verstoord door overmatig alcohol, nicotine,suikers,en E stoffen te gebruiken dan komen er problemen,de nier, de gal de lever, al deze en verdere organen hebben hun eigen stoffen om voedsel te verwerken, het is belangrijk deze niet te overbelasten.
Eet en drink matig en vers is mijn ondervinding.
24/12/14 19:30 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels