Deel via

Zo fotogeniek is het hypermoderne station van Luik!

September 2014
Bekijk op de indrukwekkende foto’s het prachtige, futuristische station van Luik. Het is gemaakt in staal, glas en wit beton met een monumentale overkapping van 200 m lang en 35 m hoog. De fotografen van het DigitCrea Forum hadden het station van Luik-Guillemins niet voor niets allang op hun verlanglijstje staan. Naast de mooiste foto’s krijg je 10 weetjes over het station. En ...als je zin hebt om mee te fotograferen...

Wil je aansluiten bij het DigitCrea Forum?

Bekijk deze foto’s van het prachtige, fotogenieke station van Luik en lees de 10 wetenswaardigheden. De fotografen van het DigitCrea Forum leren elkaar via SeniorenNet online alles over digitale fotografie en het digitaal bewerken. Soms gaan er een aantal fotografen samen op uitstap, zoals deze keer op een septemberzondag naar het Waalse station van Luik. Ze vroegen speciaal toelating aan de NMBS om met de leden het station van Luik te fotograferen.

Na een kleine briefing zwermden ze uit in kleine groepjes. Zoals steeds werden er onderling fotografietips uitgewisseld, telkens als de fotografen elkaar onderweg tegenkwamen. Dit is een kenmerkende werkwijze bij de uitstappen van het DigitCrea Forum; niet alleen onderlinge vriendschappen smeden maar vooral onderling ervaring en tips delen.

Bij het kiezen van een locatie gaan ze steeds op zoek naar een plaats die niet alleen fotogeniek is maar die ze ook niet meteen in hun eentje zouden bezoeken.

Hoe je kan inschrijven bij het DigitCrea Forum vind je onderaan dit artikel.

10 weetjes over het prachtige station van Luik.

  1. Belangrijkste station van Luik

    Het station Guillemins is het belangrijkste spoorwegstation van de stad Luik. Het ligt op het einde van verschillende spoorlijnen.
  2. Een van de drukste stations van België

    Als je het aantal reizigers bekijkt staat het op nr 11 van de drukste stations in België. Het is het op twee na drukste station van Wallonië, na Ottignies en Namen.
  3. Vernoemd naar de wijk

    Het station is genoemd naar de wijk Guillemins, waarin het ligt.
  4. Futurische uitstraling en hypermodern

    De komst van de Hogesnelheidstreinen is aangegrepen om het station hypermodern te maken. Het is een bijna futuristisch knap station geworden. De stopplaats zo’n 100m verplaatst. En niets herinnert nog aan de vroegere armoedige uitstraling. Vroeger ontbrak in het station ook elke vorm van luxe en was het ronduit krap voor de passagiersstromen met veel te smalle perrons. Bovendien beperkten de vele spoorwissels de aankomst- en vertreksnelheid.
  5. Spraakmakend ontwerp van de Spaanse architect Santiago Calatrava

    Na een internationale wedstrijd werd het project van de bekende architect, artiest en ingenieur Santiago Calatrava gekozen. Calatrava's ontwerpen zijn spraakmakend en bovendien heeft hij zich meermalen bewezen met het ontwerpen van stations. Zo ontwierp hij eerder al het Stadelhofen-station te Zürich, het station van Luzern, het station Lyon-Saint-Exupéry TGV, het intermodaal station Oriente in Lissabon en het nieuwe PATH-station in New York.
  6. Staal, glas, wit beton

    Het nieuwe station is gemaakt van staal, glas en wit beton, en beschikt over een monumentale overkapping van 200m lang en 35m hoog.
  7. 5 jaar oud

    Het station is precies 5 jaar oud. De feestelijke opening vond plaats op vrijdag 18 september 2009.
  8. Winkelen en eten

    In de centrale doorgang zijn aan de zijkanten winkels, eetgelegenheden, een gecombineerde VVV-kantoor en stad/streekvervoer loket.
  9. Kaartje kopen?

    Bij de ingang aan de linkerkant zijn de loketten.
  10. Gerenommeerd restaurant

    Aan de rechterkant is een groot kwaliteitsrestaurant dat door veel niet-reizigers gebruikt wordt en in de avond druk bezet is.

DIGITCREA FORUM



Kom je mee fotograferen?

Wil je ook graag deel uitmaken van het DigitCrea forum aarzel dan niet om in te schrijven via volgende link: DigitCrea forum.

Meer weten?

Wil je eerst graag meer info over de werking van het Fotografie Forum? Stuur dan gewoon een mail naar digitcreaforum@gmail.com
Nies en Lyke helpen je graag verder.

4 reacties

RoRo
Ik heb deels de docu gezien over de bouw en moeite die het heeft gekost om dit"kunstwerk" te maken. De keuze van de juiste kleur en samenstelling van het beton heeft 3 maand gekost wat resulteerde in een achterstand der werken. En extra kost. Waarom moeten er in tijden van verhoging van effectiviteit,
functionaliteit zulke sommen worden besteed aan iets dat eigenlijk veel goedkoper en even goed kan??
16/09/14 11:52 REAGEER
Dounia
Tof dat je de tijd nam om te kijken naar die documentair en er hier je mening over geeft. Misschien ook eens reageren op deze fotoreportage, waarschijnlijk zullen de makers ervan dat ook tof vinden.
17/09/14 10:45 REAGEER
leperepinard
Het is ook de grootste kapel der wind van België! Bij zeer koede wind in winter is dit locatie éen echte ramp, zelfs in de hoodfcentraal gang!
21/09/14 19:32 REAGEER
MyriamC
Prachtig werk van de hand van Santiago Calatrava, en hier in het artikel mooi in beeld gebracht. Ben er zelf ook gaan fotograferen, omdat ik zo onder de indruk was van de bouwwerken van Calatrava in Valencia (nog veel indrukwekkender dan Luik). Het is een zeer fotogeniek en gemakkelijk toegankelijk station.
Bovendien staat het station op de 12de plaats in de lijst 'mooiste treinstations ter wereld' waar het station van Antwerpen Centraal de eerste plaats inneemt.
28/09/14 11:22 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels