Meerderheid Nederlanders heeft geen bezwaar, maar ...
Uit een recente peiling bij 27.000 Nederlanders blijkt dat ruim 80 procent van de bevolking van oordeel is dat het (zwarte) uiterlijk van Zwarte Piet niet moet worden aangepast aan de eisen van de tegenstanders. De tegenstanders van Zwarte Piet, 12 procent van de ondervraagden, eisen dat hij voortaan niet meer zwart is. Zij vinden Zwarte Piet een uiting van racisme en willen zijn gezicht wit (blank), geel of desnoods rood maken, zolang het maar geen zwart is. Een paar zwarte roetstrepen kan, als compromis, voor hen eventueel wel nog door de beugel.
Zwarte Piet wordt 'staatszaak'
Onze stelling luidde destijds: "Handen af van Zwarte Piet" en daar blijven we bij! Een jaar geleden besteedden wij in een column al aandacht aan de herrie in Nederland rond Zwarte Piet. Toen bleek dat wat vooral boven de Moerdijk als een staatszaak dreigde uit te groeien, in het meer nuchtere Vlaanderen hoegenaamd niet speelde. Onze stelling luidde destijds: "Handen af van Zwarte Piet" en daar blijven we bij!
Uit de reacties van onze lezers bleek dat de grote meerderheid het eens was met de stelling "Handen af van Zwarte Piet". Ze willen niet dat dit typische en onschuldige kinderfeest laten bederven door intolerantie en betweterij aangetast wordt. We hebben geen reden om aan te nemen dat de publieke opinie in Vlaanderen en België, onder Hollandse invloed, veranderd is.
Belangrijke Belg in Nederland vindt het discriminatie
Toch willen we je een kritisch geluid van een 'belangrijke' Vlaming in Nederland niet onthouden. Het gaat om Peter Vandermeersch, de Vlaamse hoofdredacteur van de gezaghebbende Nederlandse krant NRC. In een column in De Standaard merkt hij onder meer op: “Mijn standpunt is duidelijk: een samenleving die anno 2014 nog steeds in het zwart geschminkte Pieten met kroeshaar, oorringen en dikke lippen laat rondrennen, voedt discriminatie. Zowel in Nederland als België. In een land met verborgen racisme [en hij rekent beide landen daartoe] bevestigt Zwarte Piet het beeld van de domme zwarte negerknecht. Dat moeten we anno 2014 niet willen.”
Is dit niet een beetje overdreven?
Ik denk dat Vandermeersch overdrijft, zowel tegenover volwassenen als kinderen. Onze kleinsten beschouwen Zwarte Piet, wanneer ze nog in het Sinterklaasgebeuren geloven, niet als een domme zwarte negerknecht. In hun ogen is hij de trouwe helper van Sinterklaas, die grappig doet en hen cadeautjes komt brengen. Hij overbrugt tevens de afstand met de toch nogal plechtstatige en meer afstandelijke of strenge Sint. Niet meer en niet minder. Moeten we hem dan van de kinderen afpakken?
Raad van State als scheidsrechter
In Nederland zijn de tegenstanders van het oude volks- en vooral kinderfeest ‘Sinterklaas’ er, na verhitte en vaak hysterische debatten in de media, dan toch in geslaagd het zover te laten komen dat de Raad van State binnenkort als scheidsrechter moet optreden.
Ja, je leest het goed: het hoogste Nederlandse rechtscollege moet op 12 november 2014 bepalen of de folkloristische figuur van Zwarte Piet al dan niet een 'negatieve stereotypering' is, die beledigend is voor het zwarte deel van de bevolking. Dat oordeel werd in Nederland onlangs in een lagere rechtbank uitgesproken.
Zwarte Piet is niet 'politiek correct'
Bij de belagers van Zwarte Piet gaat het vooral om in Nederland wonende Surinamers en Antillianen. Zij kregen in hun protest al gauw de steun van 'politiek correcte' medestanders. Dit waren onder andere leden van 'intelligent links', die het voor het zeggen hebben in een niet onbelangrijk deel van de Nederlandse radio, televisie, kranten en tijdschriften. Dat terwijl deze stroming helemaal niet de publieke opinie in Nederland vertegenwoordigt. Dit feit bewijst nog maar eens de stelling "Wie het hardst roept ...".
Gario opende de jacht op Zwarte Piet
Vooral in Nederland wonende Surinamers en Antillianen protesteren tegen Zwarte Piet, met de steun van ‘politiek correcte’ medestanders. Het was de zwarte Surinaamse dichter Quincy Gario, die in 2011 het beslissende startschot loste voor de jacht op Zwarte Piet. Dat was in 2011 bij de intocht van Sinterklaas in Amsterdam. Hij verscheen daar in het openbaar met op zijn T-shirt de tekst 'Zwarte Piet is racisme'.
Onhandige politie maakt het erger
Ijverige politieagenten arresteerden toen de man, wegens 'verstoring van de openbare orde'. Het ongelukkige optreden van de politie leidde ertoe dat de man door tegenstanders van Zwarte Piet als een soort martelaar voor de goede zaak werd opgevoerd. Nederland zou Nederland niet zijn als de man niet op de ene na de andere tv-zender verscheen, om zijn boodschap kracht bij te zetten.
Verenigde Naties trekt van leer tegen Zwarte Piet
Toen ook nog eens een zekere Verene Shepherd, een zwarte freelance medewerkster van de Verenigde Naties in New York op het gebied van de mensenrechten, tegen Zwarte Piet van leer trok en het hele Sinterklaasgebeuren als racistisch afdeed, sloeg de vlam pas echt in de pan. De tegenstanders roken hun kans en de discussies liepen weer hoog op, waarop een aantal gemeentebesturen zich bereid toonde tot concessies.
Krijgt Piet nog snel een nieuw uiterlijk?
De nieuwe Piet dit jaar niet zwart, zonder kroeshaar, zonder dikke rode lippen en zonder typische muts? De hoogste rechters van Nederland zullen binnenkort oordelen of Zwarte Piet, de knecht van Sinterklaas of zoals de tegenstanders hem genoemd willen zien de 'assistent' of 'helper' van Sinterklaas, een uiting is van racisme. Zo zal, nota bene drie dagen voordat Sinterklaas met zijn stoomboot in Amsterdam aankomt, beslist worden of Piet zich derhalve een nieuw uiterlijk zal moeten aanmeten.
Hoe moet Piet er dan wél uitzien?
Een nieuw uiterlijk wil zeggen: een Piet zonder zwart gezicht, zonder kroeshaar, zonder dikke rode lippen en zonder die typische muts. In dat hoofddeksel menen sommige tegenstanders immers een hoofddeksel uit de tijd van de slavernij te herkennen. Anderen willen ook de 'belachelijke' pofbroek in de vuilnisbak zien belanden, omdat die hen ook aan racisme doet denken. Is dat niet een beetje vergezocht?
Zelfs doodsbedreigingen door de hele discussie
Het is jammer dat de op-en-top folkloristische figuur 'Zwarte Piet' de inzet van dikwijls zeer heftige en vaak hysterische discussies, waar elke tolerantie zoek is, is geworden. Erger nog, de discussie leidt zelfs tot doodsbedreigingen.
Dit alles terwijl de hedendaagse Zwarte Piet, om aan de argunmenten van de tegenstanders tegemoet te komen, al lang geen ‘rotvent’ meer is die het ‘met een roe van takken op kleine kindertjes gemunt heeft’. Ook dreigt Zwarte Piet er nooit meer mee om stoute kinderen in zijn zak te stoppen. Integendeel, sedert jaren komen er uit die zak alleen nog maar pepernoten, snoepjes of cadeautjes.
Van boeman tot lolboek
Zwarte Piet: domme zwarte negerknecht of gekscherende kindervriend? Wat zijn vijanden ook mogen beweren, Zwarte Piet is duidelijk van een boeman naar een lolbroek geëvalueerd, die naast de rustige en plechtige Sint fratsen uithaalt om de kinderen gerust te stellen. Hij brengt hen aan het lachen, in plaats van ze schrik aan te jagen en hen te doen huilen.
Kaaspiet zonder zwart gezicht of rode lippen
Zo zal dit jaar een deel van de Zwarte Pieten in Amsterdam enkel een paar roetstrepen op het gezicht hebben en geen oorringen dragen. Ook de vuurrode lippen blijven achterwege. In de kaasstad Gouda, en dit is geen late aprilmop, zulle ern, naast de traditioneel uitgedoste Zwarte Pieten, ook zogenaamde gele Kaaspieten en geel-bruine Stroopwafelpieten zijn. Dat allemaal om aan de eisen van de tegenstanders tegemoet te komen. Kan het nog gekker, maar tegelijk ook betreurenswaardiger?
Auteur: Jan Schils
100 reacties
Er bestaan nu eenmaal zwarte mensen, gele mensen, rode mensen, bruine mensen en witte mensen, ja toch ?!
En nu is die Piet toevallig een zwarte mens, al sinds 1100 (de middeleeuwen dus)
en hij is zwart en niet geel, nier rood, niet bruin en niet wit maar gewoon zwart, ....... nou en ?!
Heb jij daar een probleem mee ?! Verruim je geest, think big !!!!
Frankyboy uit Antwerpen
Een grappige Zwarte Piet met heel veel vragen, leuke grapppen, snuggerder dan Sinterklaas. Geen verzuring, geen discriminatie.
Laat ons nog eens het oorspronkelijke verhaal vertellen, het verhaal hoe het komt dat hij zwart ziet.
Vroeger werd Zwarte Piet zwart gemaakt met een kurk, laat ons dat terug doen, laat ons hem iets minder goed sminken.
Laat ons vooral onze verhalen, tradities niet afnemen. Laat elke cultuur zijn wie ze zijn!
Frank uit Antwerpen
aan wat en wie ligt deze hetze, toch aan de volwassenen zeker!!!!! kinderen zouden nooit op dezelfde gedachtegang komen, dan grote mensen. het zijn de grote mensen die niets meer kunnen verdragen en eeuwenoude tradities naar HUN hand willen zetten. Als zij het er niet mee eens zijn, dan moeten zij daar ook niet aan mee doen en niet de traditie proberen op te blazen. Het sinterklaasfeest wordt volgens mij, nergens zo mooi en groots gevierd als in Nederland. Als Belgische kijk is zelfs ieder jaar naar hun uitzendingen. het is een moment van vriendschap, blije gezichtjes, ongedwongenheid. Tevens de aankomst van de sint bij ons in Antwerpen, zoveel mensen en kinderen die dit allemaal life meemaken, dat betekent toch iets. Dat de grote mensen zich daar nu eens niet meer om bemoeien, dan blijft alles mooi. Met deze hetze, zullen vele kinderen zich afvragen waarom. wat is daarop een passend antwoord??
Voorbije zomer tijdens een tuinfeestje, hoorde ik een vrolijke stem zeggen "ja hoor, ik ben Zwarte Piet!" Ik draaide me om: een "donkere" jonge man zat gehurkt bij enkele kindertjes waarmee hij een groot deel van de middag gespeeld heeft. De kinderen, enthousiast en blij, keken naar hem op met bewondering en respect. Zij luisterden naar wat hij vertelde en hadden in hun spel het grootste plezier: een reuze namiddag!
Een intelligent man, die voor iedereen aandacht had, en met de "volwassenen" goede gesprekken voerde. Wat zou de huidskleur daar ook mee te maken hebben?
(Tussen haakjes: velen mogen er een voorbeeld aan nemen i.p.v. bij zulke gelegenheden enkel interesse te hebben voor eten en drinken..)
Laat uw kleinkind vooral niet merken dat de zaak bij u erg emotioneel ligt, u kunt het beter met wat humor wegwuiven. Een gezicht vol chocolade? Geef dat kind vooral geen ongelijk; "nou ja, die wil maar niet smelten hoor.. :)" Of "leuk hé, kan jij dat ook?" Hij leert er wel wat op te verzinnen. Dat maakt hem sterk en zelfstandig. En geliefd. Het gaat om confrontaties en uitdagingen die bij het leven horen (of bij deze "boze wereld"?) Daarvoor moet je nog geen andere huidskleur hebben.
Hoe meer men er (vooral van jongsaf aan) te verwerken krijgt, hoe sterker men later in zijn schoenen staat. En geef hem in zijn bagage een goede dosis humor!
En, waarom zou ook huidskleur iets met verstand te maken hebben??? Te gek! Laat uw kleinzoon dan maar het tegenovergestelde bewijzen!
Ik wens het kind, zijn ouders en oma veel succes! (nog een tip: bij de bib vind u goede lectuur over opvoeding, psychologie e.d. : elke avond een halfuurtje maakt u beslist gelukkiger)
Met beste groeten,
Anne H.
Ik ben ook grootvader van 4 kleinkinderen en begrijp Uw reactie volkomen.DOCH,racisten zullen er steeds zijn,onder iedere kleur van het menselijke ras,en het wegbannen van het begrip 'zwarte piet' gaat daar spijtig genoeg niets aan veranderen. Trouwens de discusie gaat helemaal niet over 'de typerende kenmerken wat afzwakt en het clowneske van de hedendaagse zwarte piet wat zou bijsturen,' Neen,de heilige betweters zoals een Peter Vandermeersch willen onze zwarte piet gewoon in de vergeetput dumpen.Zulke mensen moeien zich met alles en nog wat,gewoon om in het voetlicht te staan.Dat men bv. in Amsterdam maar oplet of volgend jaar begint hij te zagen om van de walletjes een groene zone te maken door hen te laten overkappen... Spijtig dat men zulke mensen een forum geeft.
Mevrouw wees ervan overtuigd dat ik,mèèr dan de meeste linkse rakkers,Uw kleinzoon een onbezorgde succesvolle toekomst wens in onze maatschappij.
Slavernij heeft zolang de mens bestaat al bestaan.
Op de dag van vandaag wordt slavernij nog altijd toegepast.
Zowel voor zwarte als voor blanke mensen.
Is de zwarte slavernij erger dan blanke slaven?
Mogen straks ook geen blanke pieten meer rondlopen?
En als men vindt dat ZWARTE pieten niet meer mogen rondlopen maar wel de gekleurde pieten zoals de blauwe, groene, paarse, kaaspieten enz. dan vind ik dat de chocolate puur pieten en/of de melk chocolade pieten ook mogen rondlopen.
Want dat is ook een kleur die door de consument wordt gebruikt.
Slavernij is nooit goed te praten.
Maar geschiedenis is geschiedenis.
Zo vertelde een Surinaamse vrouw dat de schilderijen waarop een zwarte op stond afgebeeld als knecht/dienstmeisje niet meer in een museum mocht hangen.
Als zij dat vindt dan moet zij ook alle boeken bv. De hut van oom Tom ook verbieden.
Maar ook de toneel en de films.
Henny Vermeiren
Heb nog een idee voor de noorderburen: wat met "De hut van oom Tom" en "Tien kleine negertjes" van Agatha Christie" ??
Hoe kleinzielig zijn zij toch!
Respect voor onze kinderen en tradities!
Want hier is alles discriminatie volgens de mensen die wij hier binnen gehaald hebben en denken dat ze hier maar alles kunnen veranderen en maar roepen ik wordt gediscrimineerd
Dat ze eerst maar eens naar haar eigen land kijkt en naar de kerstman die maakt ook gebruik van elfjes en dat is ook discriminatie t o de kleine mensen.
Ze moet zich niet met een traditie bemoeien waar ze geen verstand van heeft.
En de regering hier moet eens laten zien dat wij in Nederland wonen en niet in Amerika en dat wij hier zelf de dienst uit maken en niet zij.
En zwarte piet is helemaal geen discriminatie.
En de enigste partij in Nederland is de pvv die voor zwarte piet is de rest zijn allemaal hypocrieten en denken alleen maar aan hoe ze in Brussel moeten komen ten koste van een jarenlange traditie.
Ik hoop dat jullie in België hier anders over denken en die mevrouw Shepherd niet bij jullie de dienst uit laat maken
Hopelijk worden ze verstandig en laten ze zwarte Piet leven voor de kinderen.
Tegenwoordig hoor je niets anders meer dan racisme en wat met "discriminatie"?
Laat die mevrouw Shepherd denken wat ze wil, gelukkig woont ze ver weg van België.
Het is een goed en leuk artikel over de figuur van Zwarte Piet, maar weet dat in België een duidelijks standpunt is verspreid de afgelopen week, Zwarte Piet is niet racistisch. We hebben een wetgeving die duidelijk aangeeft wat racisme is. De figuur van Zwarte Piet is ook daar getoetst aan die wetgeving. Het was heel duidelijk dat er geen sprake is van racisme.
Als we rode Pieten in het leven roepen komen de indianen in opstand, bij gele Pieten de Aziaten, .... en ga maar verder. Als je een hond wil slaan vind je al vlug een stok.
er is een belangrijk verschil tussen of iets volgens de antiracismewetgeving strafbaar is en of iets racistisch is. De wetgeving stelt duidelijk dat alleen aanzetten tot haat, geweld, discriminatie omwille van huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming strafbaar is. Ik kan iemand dus uitmaken voor zwarte aap - duidelijk een racistisch standpunt, me dunkt - en toch niet bestraft worden omdat dit onder vrijheid van meningsuiting valt.
Kortom: Jozef De Witte (Interfederale Gelijkekansencentrum) gaf alleen een juridisch standpunt op Zwarte Piet. Hij zei tegelijk ook dat men aanpassingen zou kunnen overwegen.
Dit gezegd zijnde, spreek ik me niet uit over of Zwarte Piet nu racisme is of niet, dit laat ik aan uw oordeel over.
Los daarvan kan men stilstaan bij bedoelingen en effecten: Zwarte Piet wordt door de meerderheid vast niet racistisch bedoeld, maar komt wel zo over bij bepaalde mensen, die zich erdoor gekwetst voelen. Wat doet men daarmee? Gewoon negeren?
Misschien schuilt het racisme net in het afwimpelen van de mening van mensen als "irrelevant" of "pietluttig", gewoon omdat ze een zwarte huidskleur of buitenlandse wortels hebben? En dus "niet van hier" zouden zijn?
Ik schaam mij om nederlander te zijn, een paar zielige figuren kramen wat onzin uit, inplaats van er geen aandacht aan te schenken, omdat het nog te kinderachtig is om er over te praten, gaat heel volwassen (wat ik betwijfel dat ze volwassen zijn) de hele nederlandse Media er dag in dag uit mee aan de slag, onvolwassen kinderachtige waanzin, het geeft helaas duidelijk aan dat wij nederlanders verworden zijn tot een stelletje kletsende seniele klootzakken, die er voor zorgen dat we alle respect verliezen door dat gezwets.
Als ik de kans krijg kom ik in Belgie wonen, ik walg van Nederland.
ik ben 66 jaar, in Nederland opgegroeid en denk met veel plezier terug aan zwarte piet. Door deze leuke man ben ik me voor zwarte mensen gaan interesseren, die waren er toen nog niet veel in Nederland. 't Feit dat ik nu in Africa woon, een zwarte vrouw en 8 geadopteerde zwarte kinderen heb maakt duidelijk dat de hele huleballuh over Zwarte Piet op mij alleen maar een positieve invloed heeft gehad. Die zwarte mevr. Sheperd moet zich schamen. Wel typisch UN caractertje zou ik zo denken, maar ws. de domste zwarte vrouw in die geld verslindende organisatie.
Dat is nu eens kort en bondig de basis van een heleboel problemen samengevat. En het wordt hoog tijd dat daar verandering in komt.
Als Nederlander vieren wij al eeuwen Sinterklaas met bijbehorende Zwarte Piet en deze zwartgekleurde Piet heeft niets met discriminatie te maken. Het is een groot kinderfeest waar andere culturen niet moeten denken dat zij dit zomaar kunnen afschaffen door een of andere waanzinnige rel te schoppen. Vooral ook die UN-figuren. Het is nog altijd zo dat meer dan 90% van de Nederlandse bevolking Zwarte Piet niet wil veranderen in welke anders gekleurde Piet dan ook. En als er mensen zijn die vinden dat dit toch moet gaan ze maar terug naar hun eigen (geboorte)land.
Die schoorsteen was maar nauw en daarom kwam een helpertje mee om door die schouw te glijden. De schouw zat vol roet en daarom was die jongen zwart als roet.
De kinderen wisten dat de schouw vol roet zat, want elk jaar kwam een schoorsteenveger die schoorsteen reinigen en die was ook helemaal zwart.
De kleine helper droeg een mooi kostuum en hij had zijn lippen rood gemaakt om er mooier uit te zien.
Racisme? Helemaal niet. We hadden nog nooit een negerjongen gezien behalve op het spaarpotbeeldje op de toonbank in de winkels.
We geloofden dat verhaal, zoals we ook geloofden dat tegen Pasen alle klokken van de kerken naar Rome vlogen om paaseieren te halen voor de brave kinderen. Op Paaszaterdag wierpen ze die in onze tuin.
En we geloofden eveneens de verhalen over de personages uit de kerstkribbe.
Ieder volk heeft zijn geloof en zijn legenden. Wie met de onze niet kan leven moet maar terug naar zijn eigen land gaan ipv naar hier te komen om te profiteren van de voordelen, en bedenken: "Baas in eigen buik en baas in eigen land".
Maar in dit geval is het écht geen racisme, ook al is de reactie van zwarte Nederlanders goed te begrijpen, vermits ze- netzomin als de witte Nederlanders- precies weten waar het personage van Zwarte Piet vandaan komt. Nederland is immers een protestants land, waar men niks van heiligen afweet; en Sinterklaas en Zwarte Piet zijn een uitsluitend katholieke aangelegenheid. Omdat het zo leuk was, hebben Nederlanders door de protestantse eeuwen heen het Sinterklaasfeest behouden, ondanks hun gebrek aan kennis ervan.
Dit is ook de reden waarom ze het "fout" vieren: ze hebben er een soort feest van de cadeautjes van gemaakt, ze noemen het soms ook "pakjesavond". Het is geen Dag van de Kinderen meer, maar een Dag van de Lol voor iedereen. Niet alleen kinderen krijgen cadeautjes, maar ook volwassenen: er wordt op allerlei manieren onnozel mee omgesprongen, vaak op een manier, die ons Vlamingen enigzins grof en ontheiligend overkomt. Uiteraard, omdat wij als katholieken weten, dat Sint Nikolaas de patroonheilige van de Kinderen is, niet van de cadeautjesgeverij.
Dat de zwarte Nederlanders het verschijnen van Zwarte Piet dus racistisch noemen, is te begrijpen. Dat Nederlanders daar boos om worden, getuigt alleen maar van gebrek aan begrip voor de positie van hun zwarte landgenoten, en (of) van bewust of onbewust racisme.
Nederlanders weten niet, dat bisschoppen en alle andere kerkelijke en wereldlijke leiders "knechten" of assistenten hadden, -hebben ze immers nu nog altijd-; niemand kent de geschiedenis genoeg om te weten, dat de assistent van Sint Nicolaas een Moor was, een bewoner van Zuid-Spanje dus, en dus donkerder van huidskleur dan de blankere Nikolaas, die een Turk was; dat deze assistent, natuurlijk ook een priester, Nicodemus heette en later eveneens net als zijn patroon heiligverklaard is. Zwarte Piet is gewoon óók een heiliige. Maar dat wéten die Nederlanders niet, en dat de zwarte Nederlanders het niet béter weten dan de witte, kan hen nauwelijks kwalijk genomen worden...
Dat Zwarte Piet geschminkt wordt als een Afrikaan, komt doordat veel mensen vroeger nog nooit een Moor gezien hadden en niet wisten hoe dat eruitzag; ze hadden echter wél Afrikanen gezien, die al van in de tijd van het Romeinse Rijk als zeelui in Europa aan land kwamen.
En het pakje, dat de zwarte Nederlanders een "slavenpakje" noemen, is helemaal geen slavenpakje maar een 16e eeuws herenkostuum. Omdat men in Nederland Sinterklaas is gaan vieren - zonder enige kennis van heiligen of van geschiedenis- vanaf de 17e eeuw, heeft men de persoages gekleed als historische figuren: Sinterklaas als een bisschop, wat normaal is, vermits bisschoppen door alle eeuwen heen eenzelfde kostuum hebben gedragen, en zijn assistent als een man met een historisch mannenkostuum. Men wist toen al niet, dat Zwarte Piet, of juister gezegd de Heilige Nicodemus, in feite een soutane had moeten dragen, een priesterkleed.
De clowneske gedragingen van "Zwarte Piet" zijn er bijgevoegd in de geest van het vrolijke feest.
Het feit dat het woord "knecht" tegenwoordig een pejoratieve betekenis heeft, komt door de politiek correcte verandering van de betekenis van vele woorden in onze taal, onder invloed van onze veranderende mentaliteit.
Als je dit alles uitlegt aan een zwarte Nederlander, dan zegt hij: "O, zit dat zo! Nu begrijp ik het. Inderdaad, dat is dus een misverstand. Niks aan de hand."
Maar dat doen de Nederlanders niet! Nee, ze roepen dat de zwarte landgenoten gek zijn en dat het geen racisme is en verder niet. Ze weten het immers zélf niet, dus kùnnen ze het niet uitleggen...
Ik zie hierboven ook een paar commentaren van mensen, die dezelfde reactie hebben als de witte Nederlanders: het is geen racisme en de zwarte Nederlanders zijn gek. Maar dat is even kortzichtig als komende van een Nederlander: nog erger zelfs, want wij zouden het toch béter moeten weten!
12 % is radicaal tegen zwarte piet? Het riekt naar de dictatuur van een kleine minderheid. Je kan de democratie op een makkelijker om zeep geholpen worden? Neen dus!
Daar wordt aan de deur geklopt.........Ook al ben ik zwart-geel-rood 'k meen het echt goed. Neen dat rijmt niet, zwart geel rood 'k loop echt niet bloot.
(rood-wit-blauw ik bibber van de kou). Ziezo opgelost!
Onze kleinzoon van 7 jaar weet dat hij zelf bruin is, hij weet ook dat zwarte piet zwart is van het roet in de schouw.
Nu er de laatste jaren steeds meer bruine en zwarte mensen in Nederland komen wonen vinden zij (maar 4% van de hele bevolking) dat Zwarte Piet eigenlijk racistisch bedoeld is.
Vorig jaar haalden zij er maar liefst een dame van de United Nations bij. Iemand die helemaal niks van de tradities in Nederland afweet.
Ik vind het jammer dat zo door een paar mensen een traditie om zeep geholpen wordt.
De ene stad vindt dat er Stroopwafelpieten moeten komen (Gouda). Lekkere promotie voor hun stroopwafelfabriek in de stad. En een andere stad vindt dat er ook gele, rode en pimpelpaars met strepen Pieten moeten komen. Moeten er dan in mijn stad (Eindhoven) Pieten met lampjes op hun hoofd komen? Waar gaat het over?
Zwarte Piet is Zwarte Piet. Wees er trots op dat hij Sinterklaas mag helpen en laat hem gewoon zwart zijn. Vaak blijkt hij slimmer dan Sinterklaas. Maar dat (door)zien de bruine Mederlanders blijkbaar niet.
Zwarte piet is/was dus geen neger maar hij was zwart van het roet. Ik wed dat hij zich na zijn dienst waste en terug een blanke werd.
Als dit "probleem" is opgelost, zal er wel ene zich afvragen of Piet wel een pietje heeft...
De hele heisa is wat je kan noemen : " georganiseerd racisme " door lieden die er op een of andere manier beter van worden.
Enkele mensen van buitenaf regeren ons en wij hebben niets meer te vertellen.
Ik ben bang wat onze kleinkinderen later moeten slikken door deze groep "niet Nederlanders".
Misschien moet mijn kleindochter een hoofddoekje dragen of misschien een burka.
Wat een apenland.
groetjes
mijzelf
C.G Wildenburg
zwart geel rood ... en laat zwarte piet bestaan in de kinderdromen, geen volwassenen toegelaten basta !
http://janstemerdink.wordpress.com/category/zwartepiet/
Beste,
Moeten hier eigenlijk nog woorden aan vuil gemaakt worden ?
En dat over een zwarte kindervriend Piet genaamd.
Knecht mag ook al niet meergezegd worden,ok noem hem dan voortaan
de vrijwillige Piet hé.We leven toch in een tijd van vrijwilligers.
En dat hij zwart is, mijn God iedere volwassen mens weet dat hij blank is
daaronder alleen de kleintjes niet.
Dit bestaat al zo lang in onze samenleving, ook in Nederland.
Gewoon geen acht slaan op die onozelaars van mensen die een kind
zijn pret wil ontnemen, we zijn toch allemaal eens kind geweest niet ?
Het gaat over een groepje wat nog geen kwart procent van onze Nederlandse bevolking uitmaakt. In een democratische samenleving waarin meer dan tachtig procent er een voorstander van is om alles zo te laten ( zoals het al eeuwen is) mogen aloude tradities natuurlijk niet zo maar van tafel geveegd worden. Neem een voorbeeld aan de buurlanden, dus gewoon negeren en er verder geen aandacht meer aan besteden.
Ik ben 71 jaar en heb nooit het verband gelegd tussen een zwarte piet en racisme.
Zwarte piet was nu eenmaal zwart van door de schoorstenen te kruipen en de sint had een lange witte baard, en zo was dat en moet dat zo blijven.
Traditie daar blijft een buitenstaander af; of is DAT geen racisme soms.
Als Belg had ik nooit gedacht dat de nuchtere Nederlanders daar zouden intrappen.
Waarschijnlijk zijn het ook nog mensen die geen werk hebben en van een uitkering leven want blijkbaar hebben ze niet veel omhanden dat ze daar allemaal de tijd voor vinden!
Kleine mensjes allemaal!!
Wat ontzettend raar toch dat minderheidsgroepen onder het zogenaamde motto "rechtvaardigheid" zo een hoop commotie kunnen teweeg brengen.
Ik ben op dit ogenblik in Willemstad otrabanda, laat nou de Antillianen vrolijk Sint en piet versieringen aan het aanbrengen zijn. Ze zitten er echt niet mee, het is een vrolijk kinderfeest waar lang naar uitgekeken wordt. De zwarte poten gezichtjes lacen je toe in elke etalage.
Mijn verzoek, laat kinderen nou lekker genieten zonder al die heisa.
Moest je dan toch beslist tegen onrecht en discriminatie willen vechten, alle respect daarvoor, kies dan een doel dat de moeite loont en waar het mogelijke resultaat positief bijdraagt tot de samenleving.
PS wel eens aan gedacht dat in sommige landen met kerst een zwart kindje in de kribbe ligt
Dit is gewoon een onschuldige traditie van hier.
Er zijn zeker een hoop andere en belangrijker maatschappelijke dingen te regelen dan dat gezeur over zwarte piet!
Andere tradities, in andere culturen, zijn soms heel wat bedenkelijker.
Ik zou zeggen : besteed aan zo'n gezever geen aandacht. Cultuur is cultuur en daar blijft men vanaf. Sinterklaas en Zwarte Piet zijn een koppel dat niet uit elkaar kan worden getrokken. Uiteraard , in ons verzuurd wereldje , eentje waarin alles gebaseerd wordt op geldelijk gewin, is elk idee dat kan dienen om het winstbejag te voeden een opportuniteit. Bv. i.p.v. chocolade , wordt het nu eens tijd dat het sinterklaasfeest in het teken staat van de Hollandse kaas. Evenzo , in Aalst kunnen we beter een ajuin laten optreden , in Brussel een kieken, en in Wingene een varken . In Roeselare en Hasselt ....
Lang leve de economie en Zwarte Piet moet stoppen met gratis cadeautjes uitdelen, dien onderkruiper.
Wie het hier niet bevalt kan best vertrekken.
Het mooie verhaal moet blijven, dit heeft niks te maken met racisme maar kindjes op
een leuke manier blijgezind maken, ik ben 75 jaar en heb nooit anders gekend, onze kinderen waren toen vol verwachting over dat lekkers en een briefje met verlangengs
en prentjes kleven. Het blijft een gezellige sfeer. moet je dan ook weten dat mijne echtgenoot de goede Sint speelt met speelse zwarte Pieten Hij komt telkens thuis met een heel goed gevoel over leuke reacties van de kindjes, ja daar is soms wel een schreiertje bij , normaal toch, weeral plezant ze te sussen. Eender welke kleur de piet heeft, hij blijft het speelse hulpje.Voor mij Heel
veel leuke wensen aan alle kindjes en ouders. Wees nu toch gewoon, kritiek geven is niet moeilijk
Zij weten nog niet wat discriminatie is, dat wordt ze later wel duidelijk als ze ouder worden en volwassenen bitter over elkaar spreken. Helaas zullen er altijd mensen zijn die zwartgallig over een ander moet spreken. Maar gelukkig zijn er meer goede mensen die iemand in zijn waarde laat of die een ander geloof, kleur of sexuele voorkeur heeft. Dat heet nu samenleving in de goede zin. We mogen nooit tolereren dat
iemand haat wil zaaien over zijn eigen tekortkoming. daarom moeten deze mensen eigenlijk dit kinderfeest toejuichen daar iedereen gelijk is, en samen plezier hebben dat vooral tot stand komt door de vrolijke zwarte pieten die de kinderen de dag van hun leven geeft.
kijk maar naar het katholieke geloof ook onder gegaan door wangedrag en domme veranderingen
alleen waar het sinterklaas aangaat zou het bijzonder jammer zijn
Symboliek
Stoomboot: Daar voelt hij zich thuis. Sint-Nicolaas redde in nood verkerende zeelieden en is naast beschermheer van scholieren, huwbare jeugd, kooplieden en reizigers ook patroon van de zeelieden
Spanje: Uit Spanje kwamen vroeger veel luxe artikelen en lekkers vandaan (en nu dus nog in december).
Schimmel: Geleend van de Germaanse god Wodan
Mijter: waarschijnlijk een 'verbastering' van een Frygische muts (een oosterse, godsdienstige hoofdbedekking), onder meer gedragen door bisschoppen
Staf: symbool van de herdersstaf en kerkelijke macht 'Goedheiligman': Een verbastering van "goet-hylik man" (= "goed-huwelijks man"), een titel die Sint verdiende door te zorgen voor de bruidsschat van een paar arme meisjes.
Zwarte Piet: Vroeger de tegenpool van Sint en boeman voor kleine kinderen, tegenwoordig Sints onmisbare rechterhand, zwart geworden door al dat geklauter in schoorstenen (wie zou daar niet zwart van worden?).
Nicodemus: De oorspronkelijke handlanger van Sinterklaas, een bijbelgeleerde die vooral 's nachts actief was. Omdat Nicolaas en Nicodemus tijdens de nachtelijke avonturentochten niet betrapt wilden worden, gaf Sinterklaas aan het manusje-doet-al de opdracht om zijn gezicht zwart te schilderen, dan zouden kinderen de pieterman (dit is: de knecht) niet herkennen en kon hij, als een duvel uit een doosje, tevoorschijn komen en weer verdwijnen.
Roe: Berkentakken met bamboe of een lint eromheen, symbool van vruchtbaarheid en daarnaast handig om de schoorsteen schoon te maken (wat gezien Piets uiterlijk misschien niet de beste methode is)
Schoorsteen: Verbinding tussen mensen en de 'bovenwereld' waar geesten en goden wonen (volgens de Germanen tenminste).
Speculaaspoppen: Ook wel 'Vrijers' genoemd, kreeg je er één, dan had je een aanbidder. Vroeger afbeeldingen van heiligen of van de Germaanse vruchtbaarheidsgodin Freia.
Pepernoten: Wederom een symbool van vruchtbaarheid, vroeger werden ze met muntstukken gemengd, tegenwoordig helaas met suikergoed.
Marsepein: Amandelbrood met Indisch rietsuiker, in de Middeleeuwen als geneesmiddel gebruikt. Het wilde zwijn was een Germaans symbool van de jacht en werd in oude tijden regelmatig geofferd. Nadat de kerk dierenoffers verbood, werd het zwijn vervangen door zijn achterneefje: het marsepeinen varken.
Suikergoed: Vroeger vooral in de vorm van een hart. Net als de Vrijer een teken van een aanbidder.
Chocolademunten: Eén van de bekendste legenden over Sinterklaas vertelt dat hij 's nachts stiekem beurzen met goudstukken naar binnen gooide. Dit om te voorkomen dat een vader zijn dochters de prostitutie instuurde om aan geld te komen voor een goede bruidsschat.
Strooien: liefst ongezien, ten teken van vrijgevigheid en bescheidenheid. Ook weer te herleiden naar de legende van de drie huwbare meisjes.
Chocoladeletters: Eetbare letters werden gebruikt op kloosterscholen in de Middeleeuwen om kinderen te leren schrijven. Zodra ze een letter goed konden schrijven, mochten ze als beloning de bijbehorende broodletter opeten. Een andere verklaring kan zijn dat in de 19de eeuw mensen de Sinterklaascadeaus bedekten met een laken. Hierbovenop legden ze de eerste letter (van brood) van het kind waarvoor de cadeaus waren bedoeld. Chocolade letters werden ergens in de 19de eeuw geintroduceerd. Tot die tijd werden de letters gemaakt van brood of banket. Germaanse kinderen kregen een runeteken cadeau bij hun geboorte, een initiaal voor geluk. Ook deze traditie wordt gezien als voorloper van de chocoladeletter.