Deel via

Wat is er aan de hand met Griekenland en de EU?

March 2015
De fundamenten van de Europese Unie daveren al een tijdje op hun grondvesten. Dit komt tot uiting in de economische crisis, waardoor vooral Griekenland hard getroffen wordt. De Griekse ziekten veroorzaken een epidemie binnen de hele muntunie. Hoe is het allemaal zo ver kunnen komen? Wat betekent dit voor het voortbestaan van de muntunie? En vooral: welke lessen moet de Europese Unie voor de toekomst trekken? Professor Frans De Braekeleer doet je deze Griekse tragedie helder uit de doeken.

/77/GeldenWerk/EU2.jpgProblemen en spanningen in de EU

Een steeds maar in waarde dalende euro, Griekenland dat één van de ergste economische crisissen uit haar geschiedenis meemaakt, verwijten van de Grieken aan Duitsland, maar ook aan zijn buurlanden Spanje en Portugal. Een Griekse grexit staat voor de deur, IJsland dat niet meer wil toetreden tot de EU …

Hoe kwam het zo ver in Griekenland?

De EU steunt enkel op een muntunie, zonder politieke unie. Gebrek aan economische discipline in één lidstaat brengt alle lidstaten en de muntunie in gevaar Bij de invoering van de euro in 1999 werden een aantal criteria opgesteld waaraan de lidstaten moesten voldoen. Het doel hiervan was om een Europese economische zone te creëren waarbij de sociaal-economische politiek van de lidstaten op elkaar zou worden afgestemd, zodat grote economische verschillen tussen de lidstaten zouden verdwijnen. Op die manier zou de eenheidsmunt stand kunnen houden, ondanks dat er geen politieke unie aanwezig is.

/77/GeldenWerk/Munt.jpgHet invoeren van een eenheidsmunt, zonder politieke unie, blijkt altijd ernstige risico’s in te houden. De geschiedenis leert dat zulke landen, die voorheen een eenheidsmunt invoerden, deze eenheidsmunt snel weer lieten vallen.

De EU moest dus tenminste streng op de economische voorwaarden toezien, om de invoering van de euro te laten slagen.

Het belang van betrouwbare instituties

/77/GeldenWerk/Corrupt.jpgElk jaar begin ik mijn eerste les openbare financiën met het voorbeeld van de stad Nogales. Een deel van de stad ligt in Arizona en staat bijgevolg onder het economische en politieke gezag van de VS. Een ander deel van de stad ligt in de Mexicaanse staat Sonora en valt dus onder het gezag van de Mexicaanse overheid. Het gemiddelde jaarinkomen van het Amerikaanse stadsdeel is meer dan € 30.000, terwijl dit van het Mexicaanse stadsdeel rond de € 10.000 ligt.

Het voorbeeld van de stad Nogales toont aan dat de welvaart van identieke bevolkingsgroepen, de inwoners die op het grondgebied van Arizona wonen zijn ook overwegend van Mexicaanse oorsprong, in belangrijke mate afhangt van de manier waarop de samenleving wordt bestuurd en georganiseerd. M.a.w.: de betrouwbaarheid en de duurzaamheid van de politieke instellingen is een cruciale factor bij de totstandkoming van welvaart.

Griekenland politiek capabel?

De betrouwbaarheid van de politieke instituties is er in Griekenland sinds 2000 op achteruitgegaan en die is cruciaal voor de welvaart Begin 2000 werd ik gecontacteerd door een topambtenaar van de Europese Commissie om te onderzoeken of de Griekse instellingen en politici wel voldoende in staat waren om de nodige hervormingen door te voeren teneinde de welvaartsgroei voort te zetten en de euro met succes te laten standhouden.

Mijn opdracht van de EU in Griekenland bestond er precies in om de doeltreffendheid (effectiviteit) en de doelmatigheid (efficiëntie) van de publieke sector te onderzoeken.

Nu 15 jaar later: wat zijn de resultaten?

Als ik de uitkomst van het onderzoek nu vergelijk met de huidige situatie in Griekenland, is het land er qua algemene betrouwbaarheid van zijn instituties op achteruitgegaan in plaats van op vooruitgegaan. Ik zet ze nog even op een rijtje.

De Griekse ziekten

  1. Datavervalsing

    In 1999-2000 hebben de Grieken onjuiste en onvolledige gegevens doorgespeeld aan Eurostat (het statistisch bureau van de EU), om toch tot de eurozone te mogen toetreden. Zowel Griekse als Europese politici waren hiervan op de hoogte.

    /77/GeldenWerk/Eurostat.jpgEn vandaag? De controleurs van Eurostat krijgen nog steeds met de grootste moeite cijfers los van de Grieken.

    Alle lidstaten mogen aan Eurostat adviezen vragen over budgettaire aangelegenheden. Quasi alle lidstaten doen dit. Maar de Grieken hebben nog nooit advies gevraagd. Iedereen kan dit nagaan op de website van Eurostat, waarop de adviezen worden gepubliceerd.

  2. /77/GeldenWerk/Handshake.jpgPolitieke vrienden worden topambtenaren

    Een van mijn opdrachten (anno 2000) bestond erin om een aantal parlementairen en topambtenaren te bevragen naar hun inzichten betreffende eventuele vernieuwingen die ze voorstelden om de publieke sector te verbeteren. Op een dag meldde ik mij aan bij de toenmalige secretaris-generaal van het Ministerie van Financiën. Een van mijn vragen betrof de manier waarop topambtenaren werden aangesteld: examen?

    Topambtenaren en hun staf worden vervangen door bevriende mensen. Tot op heden wordt dit ‘systeem’ van vriendjespolitiek toegepast De man antwoordde onomwonden dat topambtenaren en de gehele bijhorende staf na elk aantreden van een nieuwe regering werden vervangen door bevriende mensen.

    Tot heden wordt dit ‘systeem’ nog steeds toegepast.

  3. Fiscale fraude

    /77/GeldenWerk/Belasting.jpgIn 2000 kon er al worden geconstateerd dat burgers en bedrijven belastingen ontdoken of, nog erger, de rechtmatig te innen belastingen gewoon niet betaalden. Exacte cijfers uit die periode waren niet mogelijk te bepalen, gezien de slechte staat van het statistisch apparaat in Griekenland.

    Vandaag is hier meer over bekend. Eind 2014 zou er voor 76 miljard niet-betaalde, maar wel invorderbare, belastingen openstaan! Als men deze 76 miljard zou kunnen innen, zou men al 25% van de schulden bij de EU, het IMF en de ECB kunnen terugbetalen.

    Griekenland heeft 76 miljard aan belastingen openstaan. Met dat geld zouden ze al 25% van hun schulden bij de EU, het IMF en de ECB kunnen terugbetalen! Syriza (de overwinnaar van de laatste verkiezingen) heeft beloofd aan de Grieken dat zij deze belastingschulden zouden kwijtschelden. Op dit ogenblik int Griekenland zowat 51% van de belastingen. De rest wordt gefraudeerd of gewoon niet betaald. Ter vergelijking: Duitsland int bijna 100% van de invorderbare belastingen. Spanje en de VS zitten op ongeveer 85%.

  4. Sociaal misbruik

    Een slecht functionerende overheid werkt onvermijdelijk sociaal misbruik in de hand.

    /77/GeldenWerk/Pensieon.jpgToen ik in de loop van 2000 op diverse ministeries werd ontvangen, stonden mij aan de balies elke morgen een 5-tal bodes op te wachten. Zij waren dan telkens onder elkaar een tijdje bezig om te beslissen wie mij zou begeleiden naar de persoon die ik wenste te spreken.

    Een dergelijke politiek geïnspireerde tewerkstellingspolitiek heeft dramatische gevolgen gehad voor het Griekse budget in de jaren 2000-2010. Ook op het gebied van pensioenmisbruiken zijn er heel wat voorbeelden bekend. Zo is het algemeen bekend dat overleden personen pensioenen bleven genieten, omdat hun overlijden niet werd gemeld door familieleden of omdat het pensioensysteem dit niet automatisch, maar veel later, registreerde.

Lessen voor Europa

/77/GeldenWerk/EuroEU.jpgUit het Griekse voorbeeld zijn heel wat lessen te trekken. Een economische unie, en bij uitbreiding een muntunie, laat niet toe dat lidstaten kunnen aanmodderen.

Alleen sturen op de Maastrichtnormen is daarbij onvoldoende. Ter herinnering: in Maastricht, 1992, werden de basiscriteria vastgelegd waaraan de lidstaten moesten voldoen om tot de muntunie toe te treden. Het jaarlijkse begrotingstekort mocht niet meer dan 3% ten opzichte van het bruto binnenlands product (bbp) bedragen en de totale overheidsschuld mocht niet hoger dan 60% ten opzichte van ditzelfde bbp zijn.

3 eisen voor de EU

  • Een eerste voorwaarde houdt in dat de Europese lidstaten beschikken over een zeer betrouwbaar overheidsapparaat. Op de eerste plaats geldt dit voor Europa zelf, maar tegelijkertijd zijn correct werkende instellingen cruciaal voor elke lidstaat. Corruptie, sociaal misbruik, fraude, politieke vriendjespolitiek, slecht functionerende justitie … zijn uit den boze.

    /77/GeldenWerk/EUropa.jpgIn 2006 was ik spreker op een congres aan de Universiteit van Jash in Roemenië en had ik er contact met onder meer de minister van cultuur, de rector van de universiteit en verschillende Roemeense collega’s. Op dat ogenblik was Roemenië kandidaat om toe te treden tot de EU. De Roemenen die ik ontmoette waren allemaal zeer sceptisch over het feit dat Roemenië zou kunnen toetreden, omwille van de politieke en institutionele toestand van het land. Groot was hun en mijn verwondering dat de EU toch het licht op groen zette. Zo werd Roemenië, vrij onverwacht, op 1 januari 2007 toch lid van de EU.

  • /77/GeldenWerk/Hoogconjunctuur.jpgIk kom nu terug op de Maastrichtnormen. Hoewel ik als economist voldoende inzie dat budgettaire discipline een noodzaak is voor het welslagen van een muntunie, is het strikt aanhouden van deze criteria onvoldoende. In tijden van economische groei en stijgende conjunctuur zouden deze criteria strenger moeten worden gemaakt, om dan in tijden van laagconjunctuur soepeler te worden toegepast. Op die manier heeft men in de hoogconjunctuur reserves opgebouwd, die dan in de laagconjunctuur kunnen worden aangewend.

  • /77/GeldenWerk/Beeld.jpgDe derde voorwaarde noem ik responsabilisering. Lidstaten kunnen in een economische en monetaire unie op redelijke gronden verlangen dat andere lidstaten tot op zekere hoogte solidair zijn. De Grieken vragen dit nu. Alleen al omwille van de heel jonge Grieken, die geen schuld hebben aan de politieke wantoestanden die hun oudere medeburgers hebben gecreëerd, moeten we binnen bepaalde grenzen solidair zijn.

    Maar tegelijkertijd moeten de Grieken, en in de toekomst andere lidstaten, hun eigen verantwoordelijkheid opnemen. Wil de huidige politieke generatie deze verantwoordelijkheid ontwijken, dan moet elke lidstaat ook de mogelijkheid hebben om de muntunie te verlaten, weer over te stappen op een eigen munt en via devaluaties het schip weer op koers te brengen.

Besluit

/77/GeldenWerk/GezondEU.jpgEen economische en monetaire unie steunt in principe op 2 poten: een politieke eenheid en een economische eenheid. De VS is hiervan een voorbeeld: alle lidstaten erkennen één politiek gezag (Washington) en de economische en budgettaire discipline is gelijklopend (dezelfde regels gelden voor alle lidstaten).

In de EU is dit niet zo. Er bestaat voorlopig geen politieke eenheid. Die ene poot hebben we niet en dus moeten we het halen met te steunen op die andere poot: economische en budgettaire discipline. Een of meerdere lidstaten die deze discipline niet kunnen opbrengen, brengen bijgevolg alle lidstaten uit evenwicht en meteen ook de hele muntunie.

Auteur: Frans De Braekeleer

20 reacties

Dewitdelahaye
Zeer verhelderend en genuanceerd artikel
24/03/15 17:01 REAGEER
aronjaco
Ja , Professor, ik ben blij te lezen wat uit den boze is : "Corruptie, sociaal misbruik, fraude, politieke vriendjespolitiek, slecht functionerende justitie … zijn uit den boze."
Wel , waar hebben dat allemaal reeds gezien en zien we nog steeds; We moeten niet verder kijken dan ons eigen landje zeker hé. We zijn de laatsten die de Grieken met de vinger moeten wijzen dacht ik zo.
Ik pik een item uit het lijstje : slecht werkende justitie ; zijn we zo ongeveer kampioen in denk ik , in het stiefmoederlijk behandelen van de derde macht.
We zwijgen verder over de andere vormen van ondermijnen van de democratie, daar waar de grondwet nochtans voorziet in plichten voor onze politici.
Ik denk dat , zolang er geen fiscale eenheid in Europa wordt gevormd , dat het beoogde Europa niet zal slagen. Zoals het er nu aan toe gaat , alle lidstaten schieten onder elkaars duiven, met de door hen gecreëerde trucks om belastingen in de andere lidstaat te omzeilen of te ontwijken. De notionele intrestaftrek is maar één voorbeeld .
Tevens zal Europa nooit lukken als er ook geen sociaal één Europa komt .
Werk aan de winkel denk ik.
Of die dingen kunnen lukken , in hoofdzaak de Europese eenheid , ik denk van niet. Wij Europeanen hebben nl. geen of weinig culturele raakpunten, en waar die er wel zijn , daar beginnen de artefacten hun rol te spelen ; we kunnen al beginnen met Vlamingen en Walen ........
24/03/15 17:05 REAGEER
Dewitdelahaye
Beste Boerjan
Ik denk niet dat de professor met het beschuldigende vingertje naar Griekenland wijst. Zo kwam het mij toch niet over. Hij legt enkel uit waarom het zover is gekomen. En dat doet hij zeer verhelderend. Dat je als lezer vervolgens conclusies trekt voor ons eigen Belgenlandje, is je volste recht maar die al dan niet terechte conclusies komen voor jouw rekening en niet voor die van professor De Braekeleer. Wat niet wegneemt dat je voor een aantal van je opmerkingen zeker een punt hebt.
24/03/15 17:28 REAGEER
aronjaco
Ja , nogal logisch dat mijn bemerkingen voor mijn eigen rekening tellen.
Ik bedoel ook helemaal niet dat de Professor hier of daar ongelijk zou hebben. Ik poog mee te geven dat wij in ons landje niet zover af staan van de Grieken . Ik neem aan dat u begrijpt wat ik bedoel.
Ik stuur aan op een enigszins kritisch lezen , want dat geeft de meeste inzichten.
24/03/15 18:06 REAGEER
denbeste
Wie nu nog niet doorheeft dat Griekenland toch failliet zal gaan, ondanks alle hulp is ook niet de snuggerste.
Hen blijven geld toestoppen zijn allemaal verloren kosten, die enkel het faillissement uitstellen en ons handenvol geld kost.
24/03/15 17:51 REAGEER
Ludo16
Ik onderstreep tenvolle de stellingen van professor De Braeckeleer. Helaas is er altijd die 'MAAR'. Ook Belgie voldeed niet aan die criteria en werd toch lid. Waarom? Heel eenvoudig, de europese unie werd door politiekers in het leven geroepen om ergens, ver weg van de bevolking, MACHT te kunnen uitoefenen - zonder verantwoording en, een nevenaspect, nog 'goed' betaalde jobs en dito pensioenen te creeren voor aftandse politici. Ook de grootheidswaanzin speelde mee. Groter dan Amerika willen we zijn! En naar de bevolking toe: we stellen wat criteria op, maar daar tillen we niet zwaar aan, zolang het onze vrienden zijn. Dat is het Europa waarvoor nu alle europeanen mee in de dieperik zinken
24/03/15 18:16 REAGEER
Anduril71
Als ik dit zo lees, dan heeft het vele overeenkomsten met België; politieke benoemingen, vriendjes politiek, omvangrijke kabinetten met partijgenoten van ministers, corruptie en ga zo maar door met het opsommen van de vele misstanden hier.
24/03/15 18:39 REAGEER
lodewijk1302
In de EU moet men doen zoals Ijsland met zijn bankiers. Voor het gerecht brengen als zij zulke stommiteiten doen zoals Griekenland, e.a. in de EU en met de Euro laten werken. Spijtig genoeg zullen die politici overleden zijn als het hier in elkaar stort. Denken die dan niet aan hun nakomelingen of hebben die geen kinderen? Niet voor niets spreek men in sommige blogs over Roverheid en EUSSR.
24/03/15 18:54 REAGEER
Anduril71
Als ik dit zo lees, dan heeft het vele overeenkomsten met België; politieke benoemingen, vriendjes politiek, omvangrijke kabinetten met partijgenoten van ministers, corruptie en ga zo maar door met het opsommen van de vele misstanden hier. Is België aan de beurt na Griekenland?
24/03/15 19:00 REAGEER
Anduril71
Sorry van dubbele plaatsing wegens gerommel met inloggen.
24/03/15 19:01 REAGEER
DVW
Helder betoog en interessante reakties! Nog enkele aanvullingen: Ex-Commissaris Bolkestein heeft openlijk toegegeven dat de invoering van de euro fout is geweest en ook de toelating van o.a. Griekenland. Destijds was Italie nodig omdat het een grote economie was, maar dat voldeed ook niet aan de eisen. Daarna moest men ook Griekenland toelaten. Dat betekent ook dat het niet ophoudt met Griekenland, zie bijvoorbeeld werkloosheid in Spanje, economie in Italie, etc., zie hier: http://www.ftm.nl/exclusive/met-de-euro-zijn-we-het-gezonde-verstand-ver-voorbij-interview/ met daarin ook en link naar een oplossing: de MTS. Ik vind het vreemd dat je daar bijna niet over hoort. Ik vermoed om politieke redenen zoals gezichtsverlies, onwetendheid of is er een financieel-economische reden? Benieuwd wat Prof. De Braeckeleer daarvan vindt.

Er moet een oplossing gevonden worden want de euro is een structureel probleem, er is geen OCA (Mundell), geen Optimal Currency Area met al deze verschillende economieen.

Overigens is er nog een ander Grieks probleem, namelijk dat EU hulpgeld, ons belastinggeld, in de zakken van rijke Griekse bankiers verdwijnt: http://climategate.nl/2014/09/29/mijn-vakantiethriller-ware-euro-horror/
24/03/15 20:28 REAGEER
Anduril71
Zullen we eens becijferen wat al die miljarden steun eigenlijk betekent op persoonlijke schaal? Dat wordt schrikken! De steun bedraagt inmiddels al ruim 240 miljard euro. Griekenland heeft zo'n 9 miljoen inwoners (als daar ook niet mee gesjoemeld is). Dan kom je op een schrikbarende bedrag van bijna € 27.000,00 per kop of per gemiddeld gezin op € 120.000,00. Zullen wij 'ons' geld ooit terugzien? Ik ben er bang voor.
25/03/15 12:36 REAGEER
aronjaco
Neen , we zien dat geld nooit terug .En , alle geld die met de zgn. Bazooka geïnjecteerd wordt vloeit naar de banken .
Da
25/03/15 14:45 REAGEER
Anduril71
En naar de gruwelijk rijke bankeigenaren, want veel Griekse banken zijn eigendom van een particulier(e familie).
25/03/15 16:24 REAGEER
Catharina31
Professor de Braeckeleer ziet wel iets over het hoofd. Hij vergelijkt de VS met de EU, dat is een grote misvatting! De VS zijn op een geheel andere wijze ontstaan. De eerste burgers van de VS waren allemaal pioniers. Ze kwamen uit alle delen van de wereld en vanaf het begin waren die landen een meltpot. Het was dus niet moeilijk daar een politieke en economische staat van te maken. De bewoners vonden het maar wat fijn ergens bij te horen, er was dus geen noemenswaardige tegenstand. De EU is een heel ander verhaal. Ieder land heeft van oorsprong zijn eigen taal en cultuur. Daar zijn de bewoners erg aan gehecht en dat geeft de bewoners hun identiteit. Om van die landen een politieke en economische staat te maken stuit op gigantisch veel weerstand en is en blijft een utopie. Zeker als de bevolkingen in plaats van vooruitgang, alleen maar achteruitgang zien, op alle vlakken! De EU is gedoemd te mislukken en is al mislukt. Het kost ons enorme geldbedragen als we dat niet willen inzien en daardoor gaat het nog slechter. Een neergaande spiraal dus! Hier moet gauw een einde aan komen!
25/03/15 17:40 REAGEER
edma
Beste,
wat heeft dit alles voor gevolg(en) voor de Belg die deze zomer naar Griekenland reist om zijn jaarlijks verlof er door te brengen?
Dank op voorhand.
28/03/15 18:43 REAGEER
marcel44
Beste ,

Wat heeft dit voor gevolg( en) voor onze zuur verdiende spaarcentjes indien het alsnog mocht mislopen met de euro ????
30/03/15 16:43 REAGEER
MJ1956
Ach, als die EU en EURO nu eens zou OPHOUDEN te bestaan, en alle landen terug hun munten en grenzen zouden hebben (zoals voorheen) DAN was er echt wel "werk" voor iedereen, dan moest niemand "besparen en sterk de broeksriem aanhalen" !
Ik pleit voor ontbinding van die hele EU (en euromuntsysteem) die ons ALLEN armer maakt met de dag en GEEN uitzicht bieden kan op enige verbetering ! Wanneer dringt het tot ELK EU land eens door dat "wij hier de USA helemaal NIET zijn en er ons zeker niet moeten willen aan spiegelen"??? Lang leve "elk landje terug zijn eigen baas, eigen werk/economie, eigen munt en zeker eigen grenzen ! En schaf vooral ook dat Shengen maar af, iedereen veilig en veel controle !!!
1/04/15 10:50 REAGEER
Teofilos
Jij hebt geen 100% gelijk maar wel 1000% gelijk!
Ik heb dat al voorspeld van bij het van start gaan van die € komedie.
Elk land terug zijn eigen munt.
Wij gaan al van in 1983 naar Griekenland en kennen zowat die mentaliteit van
de Grieken!Alle vorige regeringen hebben er een ZOOTJE van gemaakt.
Al die zuiderse landen leven op een heel andere manier.
Belastingen betalen ........wat is da!!!!!
3/04/15 13:06 REAGEER
jeanmarchand
Duidelijk e correcte uitleg, maar dat bewijst juist dat de europese commissie haar werkt niet doet of onbekwaam is want leert zelfs niet uit de recente economische geschiendenis.
Het werkelijke verhaal is dat de commissie de puppet on a string is van laat ons maar zeggen het grote kapitaal, de 1% rijken, de macht hebben. Zij zijn de macht van Europa. Griekenland moest en zou bij de unie komen omdat het privékapitaal en de banken in gevaar waren. De muntunie zou dat redden en betalen. Griekenland heeft nu met haar steun, wel de banken kunnen betalen en investeringen veilig stellen doordat het niet falliet is gegaan.
Nu zijn we zo ver dat de staatsschuld hiermee sterk vergroot is, maar het privékapitaal is gered en een exit van Griekenland is nu geen zo'n groot probleem meer. DE gewone burger zal die crisis wel weer betalen.
Mensen, kom toch in opstand, dit is de testcase voor andere sociale drama's in Europa.
Europa is er alleen voor de welstand van de 1% rijken die leven op het zweet van de arbeider. Europa gebruikt de arbeidsklasse voor de gecentraliseerde rijkdom te plezieren.
Zeg neen tegen dat Europa en neen tegen dat grote kapitaal. Alleen natuurlijke aanvaardbare evenwichten versterken de economie en de welvaart en zijn een toekomst voor Europa. Ik meen dat de prof. dit ook zo begrijpt....
3/05/15 17:32 REAGEER

Login Registreer

Frans De Braekeleer

Prof. Dr.
Prof. Dr.
Prof. Dr. Frans De Braekeleer Prof. Dr. Frans De Braekeleer is Emeritus hoogleraar van de HUB (Associatie KUL) en was gastprofessor aan de National Economic University in Hanoi (Vietnam programma van Solvay Business School (ULB). Frans De Braekeleer is momenteel professor aan de Antwerp Management School (UA)

Meer artikels van Frans De Braekeleer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels