Deel via

The kingdom: een beklijvende concertervaring

April 2015
Componist Edward Elgar zag het groots. Aangemoedigd door het succes van het psychoreligieuze ‘The dream of Gerontius’ bedacht hij een heuse, wagneriaanse oratoriumtriptiek. Dit is een vocaal werk bestaande uit 3 delen. Helaas voor hem werden slechts 2 delen voltooid. In ‘The apostles’ kneep hij de schuldbeladen ziel verder uit en in ‘The kingdom’ waagde hij zich binnen de grenzen van het paradijs. Chef-dirigent Edo de Waart is fan van Elgars glansrijke zielenroerselen en leidt 4 solisten, 2 koren en deFilharmonie doorheen een unieke uitvoering van dit grootse oratorium.

/78/BeleefenUit/Orkest.jpgLeven in de dood

Aan het einde van de negentiende eeuw was het oratorium op sterven na dood. Slechts op 1 plek in Europa bleven componisten in dit genre nieuwe muziek maken. In het Engeland van Queen Victoria overdonderden componisten als Stainer, Macfarren en Bennett hun publiek met indrukwekkende oratoria, die vaak bol stonden van overdadige koorstukken. Het was in deze wereld van koorfestivals, amateurorkesten en koorverenigingen dat Edward Elgar zijn eerste stappen zette.

Het verhaal

Hoewel de inslag van Elgars oratorium religieus is, wordt er ook een bijzonder menselijk verhaal in verteld Elgar modelleerde The kingdom naar de passies van Johann Sebastian Bach en het werk heeft net als zijn composities eenzelfde vertellende toon. The kingdom pikt in op het werk van de apostelen en hun voornemen om een kerk voor Jeruzalem op te richten. Deze apostelen zijn actieve mannen die werken. De sfeer is bedoeld om direct en simpel te zijn. De muziek is vinnig en levendig.

/78/BeleefenUit/Dirigent.jpg5 taferelen

The kingdom valt uiteen in 5 delen, die elk een episode uit het leven van de apostelen na de verrijzenis van Christus verbeelden. Elgar opent zijn oratorium met een orkestrale prelude, die de pracht van Jeruzalem verbeeldt. Het eerste tafereel introduceert Petrus, die samen met Johannes, Maria en Maria Magdalena, de werken van Jezus herdenkt. In een tweede tafereel ontmoeten ze een verlamde man, waarbij ze zich herinneren hoe Christus de blinden en verlamden genas. Het derde tafereel is een reflectie op het feest van Pinksteren, waarop de Heilige Geest neerdaalt op de apostelen. In het vierde tafereel bevinden we ons in de tempel, waar Petrus en Johannes de kreupelen opnieuw leren lopen. Dan volgt het hoogtepunt van The kingdom: terwijl de avond valt, zingt Maria een wonderlijke aria, waarin ze mijmert over de wonderen die ze meemaakte.

/78/BeleefenUit/Strijkers.jpgWaarom u moet komen luisteren

Hoe relevant is The kingdom nog? Ook al is de inslag van het oratorium onmiskenbaar religieus, toch vertelt Elgar ook een bijzonder menselijk verhaal. Wie naast de christelijke metaforen kijkt (kreupelen die opnieuw leren lopen en blinden die opnieuw zien), ziet het verhaal van een groep mannen en vrouwen die geloven in hun zaak. Liever dan een abstract religieus werk beluister je The kingdom als een vertelling over mannen die opkomen voor zieken en verworpenen. Elgar vat hun verhaal, het verhaal van de stichting van een kerkgemeenschap, in ongelooflijk beeldende en expressieve muziek.

Praktische info

  • Vrijdag 24 april 2015 20:00

    Concertgebouw Brugge, Brugge

  • Zaterdag 25 april 2015 20:00

    Zondag 26 april 2015 20:00

    deSingel, Antwerpen

Edo de Waart dirigent | Edith Haller sopraan | Elizabeth DeShong mezzosopraan | Stuart Skelton tenor | Jeremy Carpenter bariton | Groot Omroepkoor | Vlaams Radio Koor

Elgar The kingdom

Tickets van € 7- € 34, op http://www.defilharmonie.be/edo-de-waart-dirigeert-elgars-kingdom-0

0 reacties

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels