Deel via

Jacht op langdurig zieken geopend

August 2015
Langdurig zieken moeten binnenkort mogelijk opnieuw aan het werk. Minister van Sociale Zaken, Maggie De Block, wil langdurig zieken die na onderzoek arbeidsgeschikt verklaard worden, binnenkort begeleiden naar een nieuwe baan. Willen ze dit niet of weigeren ze meermaals een baan, dan verliezen ze 10 procent van hun uitkering. SenNet columnist Jan Schils buigt zich over de ‘gaten’ in de wettekst.

Op eigen houtje

/93/Inzicht/Ziek.jpgMeer dan 320.000 langdurig zieken in dit land, onder wie een niet onbelangrijk aantal vijftigplussers, verliezen binnenkort 10 procent van hun (toch al niet zo hoge) uitkering, wanneer zij een aangeboden aangepaste baan weigeren. Het gaat om mensen die al langer dan een jaar ziek thuis zitten.

Onze columnist Jan Schils vindt het erg merkwaardig dat in de toekomst een adviserend arts van een ziekenfonds op eigen houtje over het lot van een langdurig zieke beslist, zonder dat zijn huisarts of specialist daaraan te pas komt. Ook acht hij het lang niet zeker dat werkgevers tijd en geld willen besteden aan werknemers, die niet voor de volle honderd procent kunnen functioneren.

Privacy?

Hoe zit het met de privacy van deze langdurig zieken? Het heeft er alle schijn van dat die te grabbel wordt gegooid. Bij de zoektocht naar een nieuwe functie krijgen de werkgevers wellicht immers zicht op de ziekte van de desbetreffende werknemer. Afhangend van de ingesteldheid van de werkgever kan dat een goede zaak zijn, maar het kan ook verkeerd aflopen.

Nu lijkt het verlies van 10 procent van deze uitkering op het eerste gezicht geen onoverkomelijke ramp, maar het slaat toch een behoorlijk gat in het budget van de getroffene. Vooral als zijn of haar loon eerder bescheiden was, wat doorgaans ook het geval is.

Willen werkgevers wel geld én tijd besteden aan werknemers die niet voor de volle 100% kunnen functioneren?In de huidige praktijk ontvangt een afwezige zieke werknemer tijdens de eerste maand van zijn of haar ziekte het volledige loon. Dat wordt uitbetaald door de werkgever. Wie langer door ziekte afwezig blijft, ontvangt een ziekte-uitkering, die wordt uitbetaald door het ziekenfonds. Het gaat om 60 procent van het brutoloon, een bedrag dat na verloop van tijd verder omlaag kan gaan. Een strafkorting op de uiteindelijke ziekte-uitkering kan dus wel degelijk pijn doen. Temeer voor ziekte-uitkeringen die al erg laag waren, doordat ze berekend werden op basis van een bescheiden loon.

Toch dwang

/93/Inzicht/Maggie.jpgIn het regeerakkoord van de huidige regering-Michel stond nochtans alleen de intentie om zieke werknemers en zelfstandigen aan te moedigen om opnieuw werk te zoeken. Er was op dat moment nog geen sprake van enige dwang en zeker niet van sancties wanneer dat niet zou gebeuren. Maar op initiatief van minister van sociale zaken en volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD) werd, met volmondige goedkeuring van CD&V, N-VA en MR, een belangrijke passage in de desbetreffende wetsteksten ingelast. Een inlas die doet denken aan het spreekwoordelijke addertje onder het gras. Zij bepaalde dat langdurig zieken (een jaar of langer), die volgens een arts nog kunnen werken, maar dat weigeren, 10 procent van hun uitkering verliezen.

/93/Inzicht/Dokter.jpgRe-integratieplan

De ziekenfondsarts moet zelfs uiterlijk twee maanden nadat de desbetreffende zieke arbeidsongeschikt is geworden, nagaan of deze opnieuw aan de slag kan gaan in zijn vroegere- of een aangepast functie bij zijn oude werkgever. Komt de ziekenfondsarts tot de vaststelling dat de zieke nog kan werken, dan moet samen met de arbeidsgeneesheer van het betrokken bedrijf een re-integratieplan opgesteld worden. Dat plan moet uiterlijk 19 weken na het begin van de ziekte klaar zijn. De zieke werknemer verliest niet alleen 10 procent van zijn uitkering als hij aangepast werk weigert, ook als hij niet meedoet aan het re-integratieplan, verliest hij 10 procent van zijn uitkering.

Geschikte persoon?

De vraag rijst of adviserende artsen van ziekenfondsen wel bevoegd zijn om te beslissen of een zieke werknemer al dan niet terug aan de slag kanMet alle respect voor de adviserende ziekenfondsartsen kan men zich toch afvragen of zij wel de meest geschikte personen zijn om te beoordelen of langdurig zieken weer aan het werk kunnen of niet. In tegenstelling tot de huisarts of specialist komen zij nauwelijks of niet in aanraking met de dagelijkse praktijk van de geneeskunde en evenmin met patiënten.

Ook de Hoge Raad voor Personen met een Handicap laat eenzelfde kritisch geluid horen. Deze federale overheidsinstelling betwijfelt onomwonden of adviserende artsen van ziekenfondsen wel over voldoende informatie beschikken om te beslissen of een zieke werknemer al dan niet opnieuw aan het werk kan gaan.

Aap uit de mouw

/93/Inzicht/Schatkist.jpgMinister De Block wuift intussen alle kritiek van de hand en ziet alleen maar voordelen voor de langdurig zieken én voor de schatkist: “Mensen die nog kunnen werken, maar hun vroegere baan moeten moesten opgeven, krijgen de kans om opnieuw aan de slag te gaan. Dat is toch louter positief.” Dan komt eindelijk toch nog de aap uit de mouw, waarop het eigenlijk aankomt: een besparing op de federale begroting van 74 miljoen euro in 2016, oplopend tot 155 miljoen euro in 2018.

Tegenvaller

Wanneer men bedenkt dat De Block voor de jaren 2016, 2017 en 2018 rekent op 36.000 re-integratiegevallen op 320.000 langdurig zieken, mag men toch van een tegenvaller spreken. Ofwel zijn er inderdaad heel veel langdurig zieken, ofwel durft de politiek een aantal schijnzieken en profiteurs van de ziekenkas niet te hard aan te pakken.

Auteur: Jan Schils

46 reacties

Toka
Alweer een truuk van een liberale geest. Wie heeft dit begrotingstekort veroorzaakt? Niet de zieken, wel de ondernemers en de regeringen wiens hebzucht onverzadigbaar was en is. Zodat ze allerlei onhaalbare constructies verzonnen welke uiteindelijk tot een wereldwijd economische crisis leidde .
Dan het addertje onder het gras, beseffen ze wel dat ze dank zij de gratie van het volk, dat ze nu aan het stalken zijn, hun macht en rijkdom hebben?? Kortzichtige geesten! Hoe lang gaat dit nog duren?
Ik vrees lang, de mentaliteit van de Belgen kennend. Ofwel staat het niet in het regeerakkoord en doen ze het niet ofwel passen ze snel de wet aan met een slinkse truuk.
Gelukkig brengt de Islam de oplossing (=cynisme). Daardoor komen nu dagelijks duizenden,neen miljoenen volgelingen naar Europa. Land van melk en honing (België!) "dat hen een visum van ONBEPAALDE duur geeft. zodat ze hier onze taal en gewoonten kunnen leren en zich integreren zodat ze hier kunnen blijven wonen en werk vinden."
(noot: .:UItspraak van hoger comité voor de vluchteligen !!!)
Maar er is bijna GEEN WERK en we moeten ons kapot BESPAREN!! Dan nog niks gezegd over de impact op onze cultuur. Enfin, hoe lang pikken we dit nog, ik ben benieuwd???
24/08/15 13:43 REAGEER
wiwinne
U heeft groot gelijk maar spijtig genoeg is dit onze schuld wij hebben voor die kwakzalvers van politiekers gekozen en zijn te lui en vadsig om op straat te komen om te manifesteren tegen deze duivenkot. Dat men eens al die mannekes van niet belgische OCMW-ers nu onze wegen laat onderhouden (gezien dat er niet meer gespoten mag worden) voetpaden en fietspaden wieden en bermen onderhouden...maar nee dat mag niet van de rechten van de mens die hier grote mond opzetten maar ginder bij de IS zelfs niet durven te bestaan. Als moslims weglopen dat ze naar een moslimstaat gaan die hun zal beschermen tegen die IS. Of ze moeten dan ook allemaal kristen worden en hun gordijnen afdoen. Een groot besparingspunt, en dan nog 50% politiekers minder, ministers,parlementsleden enz. wat een besparing hé.
25/08/15 09:34 REAGEER
evi
het begrotingstekort is veroorzaakt door :1. niet beperken van werkloosheid in de tijd, waardoor dit bij vrij veel mensen een 'beroep' geworden is, van ouder op kind op kleinkind. 2. de snel Belg wet : deze zorgt voor een opportunistische economische migratie en handje contantje. 3. de te hoge loonkosten die ondernemen onmogelijk maken. 4. de heksenjacht op ondernemers (mercie di rupo the ripper) waardoor de de grote bedrijven massaal naar buitenland vluchtten. 5. langdurige zieken die eigenlijk NIET ziek zijn. Hier is de bedoeling, vermoed ik, dat het kaf van het koren gescheiden wordt . Mijn man is een "langdurig zieke" (Parkinson) maar werkt gewoon door, zolang het nog kan! 6. de exuberante energiemaatregelen (dank u miss Freya)die bouwen tot 40% duurder hebben gemaakt en het stimuleren op kap van de belastingbetaler van zonneënergie op ondoordachte wijze (niet gelimiteerd in tijd) ook hier dank U vorige regering SPA. ! de droom van veel mensen is weg. 7. de schandalige transfers naar andere delen van het land die verkwist worden aan het oprichten van nog maar eens een extra regering! 8. De affaire Dexia ??? die ook een bodemloze put slaat in de staatskas en waar U en Ik geen moer mee te maken hebben maar wel moeten afdokken!9. kinderbijslag voor bestaande of niet bestaande kinderen inn het buitenland??? 10. geneesmiddelen die in buitenland tot 100% terugbetaald worden? waarom? het is voor de grensgemeenten een ferme extra inkomstenbron!!! etc etc ! de vorige regeringen hebben inderdaad een bodemloze put achtergelaten! die dempen? daar is moed voor nodig!

25/08/15 09:48 REAGEER
ronaldg
Larie en apekool ! De schuld op de sossen steken is toch oh zo gemakkelijk, maar wanneer waren zij alleen aan de macht ? Never, dus als het allemaal zo slecht is, zijn er nog anderen, onder wie de partij van Maggie, die 'schuldig' zijn. Is het wel allemaal zo slecht ? Neen toch, probeer eens wat positief te zijn en niet altijd 'de andere' de schuld te geven.
En verder begrijp ik ineens niet goed dat ziekenfonds artsen niet meer bekwaam zouden zijn iemand arbeidsgeschikt te verklaren. Ze doen nu al tientallen jaren. Enige basiskennis over deze zaak zou er toch moeten zijn.
25/08/15 21:09 REAGEER
titinne
In Frankrijk is de uitkering veel groter zelfs zo dat het beter is thuis te blijven dan te gaan werken in sommige gevallen....moeten de mensen hier tot de bedelstaf gedreven worden wat komt daar dan van , naar het ocmw het is gewoon verplaatsen van het probleem
29/08/15 23:58 REAGEER
nayo1323
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden
25/08/15 10:18 REAGEER
Toka
Wat de langdurig zieken betreft zou men zich moeten afvragen waarom er zoveel premietrekkers zijn? Komt het door het systeem zelf dat er "zoveel" profiteurs zijn of is er meer mis dat zoveel mensen langdurig ziek zijn? Wat zijn de oorzaken en hoe kunnen ze opgelost worden? Ik vrees dat dan de ondernemers zelf een groot deel in hun eigen boezem zullen moeten kijken. Maar of ze het doen??
Beseft Maggie De Block zelf wel dat ze een verdeeldheid onder haar confraters zou kunnen veroorzaken door haar maatregel? Wat als de opinies van experten en ziekenfondsartsen lijnrecht t.o;v. elkaar zouden komen te staan in sommige gevallen en er geen toegevingen worden gedaan?
24/08/15 13:55 REAGEER
evi
Waarom er zoveel premietrekkers zijn? wat een rethorische vraag! omdat de vorige PS/SPA regering niets controleerde en haar kiesvee bepamperde, ipv van een correct en eerlijk beleid te voeren!
Ik zie totaal niet in waarom er verdeeldheid onder artsen zou moeten komen omdat het kaf van het koren moet gescheiden worden!
25/08/15 10:08 REAGEER
wereldreiziger
Als ik jou zo hoor praten denk ik dat jij het kaf bent dat van het koren moet gescheiden worden !!!
25/08/15 16:38 REAGEER
Struelens
Een schande! Mijn man wil na slokdarmkanker, bestralingen ,chemo en vier operaties niets liever dan gewoon aan de slag. Maar de kanker en de behandelingen hebben van hem een wrak gemaakt.We hebben het financieel veel moeilijker na drie jaar invaliditeit. Maggy De Block laat uitschijnen dat wij hier zelf voor kiezen. Dat terug gaan werken een optie is. Ze moet hier eens een dagje komen zitten dan. Hem zien opstaan, sukkelen,afzien...
25/08/15 07:34 REAGEER
evi
beste ik ben er rotsvast van overtuigt dat met deze maatregelen Uw man niet geviseerd zal worden. Integendeel! Er zal zeker meer zorg kunnen verleend worden aan hen die het echt nodig hebben zoals uw man!
25/08/15 10:09 REAGEER
ykjvr9cl
Amai..!? ik kam mij dit best voorstellen hoe dit moet zijn voor iemand die kanker heeft!
Mijn man is reeds 3 jaren aan de nierdialyse.. En staat nog niet eens in de top tien voor een nieuwe nier..
Hij komt telkens uitgeput thuis en kan heel moeilijk recupereren. Zowel lichaam lijk als
emotioneel voelt hij zich constant vermoeid !!?
Laat staan dat hij terug zijn vroeger werk terug zou aan vatten
25/08/15 12:33 REAGEER
Hedwig
Met mij gebeurt het omgekeerde, boven de 60 jaar en 265dagen ziek geweest wordt je automatisch op ziektepensioen gezet, ongeacht of je nog in staat bent om te werken of niet, en financiëel is dit absoluut geen goede zaak voor mij. Ik dacht dat de algemene tendens was mensen langer laten werken. Wel voor mij is dit nu regelrecht het omgekeerde
25/08/15 08:53 REAGEER
racer
Heb veel respect voor mensen die ernstig ziek zijn zoals de echtgenoot van mevrouw met kanker.
Toch wil ik ook dat profiteurs zoals ik er ken, invaliditeit ontvangen en volop oogsten via zwart werk er uit hebben. Het kan niet de bedoeling zijn dat deze personen werk afnemen van anderen, geen belastingen betalen, dockter gratis, medicatie gratis en nog 1000 EUR ontvangen.
Groot gelijk Maggie, maar eerlijke controle.
25/08/15 08:56 REAGEER
evi
inderdaad! het profitariaat eruit de echte zieken voorrang geven! op dat punt toch ook even de touristen (Nederlanders, migranten ea) die voorrang krijgen in onze hospitalen voor minder dringende (soms louter esthetische ingrepen!) zorgen, die voorrang blokkeren voor eernstige zieken! op dat punt is er ook nog heel wat recht te trekken!
25/08/15 10:11 REAGEER
Malanj
Hallo M. A. WEIRDT volledig met je akkoord. Ben zelf gehandicapt (bovenbeenamputatie) maar ontvang geen euro. Er zijn veel profiteurs die inderdaad in het zwart werken en het werk van andere afnemen. Hoe het allemaal gebeurt weet ik niet.
25/08/15 09:26 REAGEER
vanfruniken
Insgelijks veel respect voor wie ernstig ziek is, maar misschien mag het eerder gulle voorschrijfgedrag van bepaalde artsen (al dan niet onder druk vd patiënt) van ziekteverlof tgv depressie, onder de loep gehouden worden.
25/08/15 09:27 REAGEER
evi
goede opmerking! inderdaad!
25/08/15 10:12 REAGEER
Malanj
Goed initiatief. Hopelijk worden er serieuze maatregelen getroffen. Ik heb een bovenbeenamputatie en krijg geen uitkering. Het is maar hoe men het kan uitleggen. Blijkbaar krijgen te eerlijke mensen geen kans. In deze maatschappij moet men vooral komedie kunnen spelen.
25/08/15 09:34 REAGEER
mamy
eerlijke mensen??? veel te goed en leven op de rand van de armoede en moeten alles opgeven die hen een beetje geluk kunnen opbrengen. Kijk maar om je heen, sociale woning (betaald door omcw),verhoogde kinderbijslag, enz. Maar deze mensen rijden met een mercedes, !!!
25/08/15 20:52 REAGEER
akkefietje
Ik kan voor de vuist 4 5 personen opnoemen die jaren invalide zijn geweest en toch zwaar werk verrichten in het zwart, gaande van complete huizen optrekken tot klinkers leggen en hout zage en klieven. Ik heb er geen moeite mee dat men die aanpakt.
Toch moet men zeer voorzichtig zijn in de beoordeling.
25/08/15 09:35 REAGEER
sarah
-
25/08/15 12:15 REAGEER
Malanj
Met een bovenbeenamputatie geraakt men zeer moeilijk aan het werk en zeker en vast niet in het zwart.
25/08/15 21:07 REAGEER
aronjaco
Vreemdelingen/ vluchtelingenpolitiek , profiteurs , dat heeft allemaal niets te zien met de hier besproken kromme denkwijze van onze politici. Het gaat er hen nl. enkel en alleen om de mensen in kwestie geld af te nemen en zo de schuldenberg op de kap van de gewone mens pogen te verlichten. Trouwens iets waar die regering helemaal niet in slaagt. Ik lees dat 60% van de N-VA kiezers vijftig plussers zijn , wel , bezin u naar de toekomst toe denk ik dan.
Tot nu toe komen alle zgn. maatregelen neer op de kap van diegenen die als onproductief worden beschouwd , in de brede zin dan , waarmede ik bedoel , op de kap van al diegenen die geen jobs in de aanbieding hebben.
Trouwens , de controle op zieken is iets dat reeds lang bestaat en ook werkt . Ziek - arts - controlearts- beroep tegen de beslissing. Het is een systeem dat haar deugdelijkheid heeft bewezen. Vandaar dat de hier aangehaalde wijziging andere doelen heeft dan deze die worden verwoord door de politici. Dat laatste is trouwens ook een eigenheid van onze politici : de waarheid verdoezelen via populistisch gezever.
25/08/15 09:37 REAGEER
evi
euh U hebt het ongetwijfeld over de vorige regering? die hun stommiteiten rechttrekken? dat gaat jaren duren! en vergt moed ! veel moed
25/08/15 10:13 REAGEER
aronjaco
Neen , ik heb het over huidige regering, eentje die pretendeert de schuldenberg te zullen oplossen en ondertussen rijzen diezelfde schulden de pan uit. Niettemin , besparen is de slogan en jobs , jobs , twee zaken waar ze niets van terecht brengen , uitgezonderd het eenrichting sparen op de kap van de arbeiders . ik bedoel dat het grote geld ongemoeid wordt gelaten, terwijl iedereen weet dat er , eens iedereen in redelijke verhouding zijn of haar bijdrage levert aan de samenleving , er helemaal niet meer moet bespaard worden.
En ja , huidige regering moet de fouten van haar voorgangers rechttrekken ; 't is toch gemakkelijk hé als alles iemand anders schuld is . Calimero verheft nog steeds zijn klaagzang. En ja , moedig zijn onze politici , ze hebben de moed om het grote geld ( banken in de eerste plaats) , fraudeurs , enz.. met rust te laten.
25/08/15 16:09 REAGEER
mamy
ja ... met rust laten, anders ????
25/08/15 21:19 REAGEER
wereldreiziger
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden, mijn vrouw is reeds 15 jaar op invaliditeit , 6 rugoperatie's na een val op het werk onderste wervelkolommen volledig vastgezet, daarna Fibromyalgie en cvs er gratis bijgekregen , ik weet dus ook wel waar het over gaat.
25/08/15 16:56 REAGEER
wereldreiziger
Ik zou het niet beter kunnen verwoorden, mijn vrouw is reeds 15 jaar op invaliditeit , 6 rugoperatie's na een val op het werk onderste wervelkolommen volledig vastgezet, daarna Fibromyalgie en cvs er gratis bijgekregen , ik weet dus ook wel waar het over gaat.
25/08/15 17:00 REAGEER
nayo1323
Begin maar eens met selectiever en strenger de illegalen onder de loep te nemen , we zullen al een heel eind op de goeie weg zijn .
Ik had van de nva meer verwacht
25/08/15 10:29 REAGEER
koningskind
Beste,
Na jaren last te hebben gehad aan mijn handen (zware handenarbeid) heb ik een operatie moeten ondergaan aan mijn rechterhand (linkerhand moet nog gebeuren). Er steek voor 45% ijzer in mijn hand, kan niet meer plooien, normaal uw vlees snijden op een fatsoenlijke manier, ik kan nog eventjes doorgaan zo..Ik ben NOOIT vies geweest van werken, maar kan de gewoonste dingen van het dagelijks leven niet naar behoren doen. Nu wil mevrouw Maggie al die mensen met een handicap (langdurige zieken) aan het werk zetten. Ik vraag niet meer dat Mevrouw De Block mijn handicap eens komt overnemen, dagelijkse pijn ervaren, ongemak ervaren, schrijven, enz.... Met alle respect voor de minister, maar ze weet niets, maar dan ook niets hoe het dagelijks leven in mekaar zit van zo'n zieke, en ook van andere zieken. Haar partij zat vroeger OOK in die regering waar alles kon (om te profiteren) en nu moet deze generatie van 55plussers en misschien ook jonger dan 55+ het bekopen, met alle gevolgen van dien!!!. Ik hoop dat het "gezond verstand" mag zegevieren, maar ik betwijfelt het. Als ze vroeger er niet mee "gegooid" hadden, was het nooit zover gekomen. Iedere partij heeft hier "SCHULD" aan. Tot zover mijn schrijven aan de politiekers.
25/08/15 10:48 REAGEER
Peter1
Langdurig zieken? Inderdaad meer dan genoeg. Op mijn eigen werk zijn er genoeg die willen werken, met halftijdse inloopperiode betaald (halftijds) door ziekenkas maar niet mogen van de werkgever omdat ze die deeltijds moeten betalen. Zijn thans krakken in hun werk en willen terug werken. Mijn wederhelft is ook langdurig ziek en terecht. Werken gaan, dat zal er niet meer inzitten. Spijtig genoeg voor haarzelf en ook voor mij. Ik vind dat ze hier, in deze materie) het Nederlands systeem moeten toepassen: De werkgevers voor het onwerkbaar werk laten opdraaien. Je zal zien dat er velen toch werk zullen hebben, ondanks hun "beperking" door het werk dat dit ervoor heeft veroorzaakt. Hier in België worden de werknemers gedumpt naar de ziekenkas.
25/08/15 11:19 REAGEER
Ciske1
reactie op e.peeters Hopelijk wordt je niet ziek als je alsnog aan het werk bent. Het is gemakkelijk de rekening te maken van de vorige regering maar maak eens deze van de huidige. Ofwel bent U financieel bemiddeld ofwel hebt U de rekening nog niet gemaakt. Reken maar tarieven electriciteit (15% meer BTW). En als U praat van zieken als profiteurs neem dan een asielzoeker in huis. U wordt goed beloont. Maak eens de rekening van deze instroom aan 40 euro per volwassene en 29 euro per kind. Wie profiteert hier zonder een frank bijgedragen te hebben aan de samenleving. Bedenk ook dat wie als oudere zieke meer dan zijn bijdrage geleverd heeft aan belasting en sociale zekerheid
25/08/15 11:56 REAGEER
Julieke
Proficiat aan allen die hier een reactie hebben gegeven. Er zit overal een waarheid in. Ik heb ze allemaal met veel aandacht gelezen. Tof dat iedereen het opbrengt om de waarheid te zeggen.
Hopelijk lezen onze ministers ze ook.
25/08/15 12:36 REAGEER
westende
ik vind het maar normaal dat de zieken gecontroleerd worden .
Die ziek is ziek maar veel profiteurs ook invaliden , zij werken in den hof en hebben een invalidekaart, trekken alle maanden van de verzekering (invalidetijd) . Vroeger gemakkelijk te verkrijgen maar nu zitten zij ermee. En als buurof familie is het moeilijk hun aan te geven. Zo ben ik nu ook niet.
Invalidekaarten en de personen zelf die geen recht hebben controleren.
25/08/15 12:38 REAGEER
Starrider
Mijn vrouw en ik werken al vele jaren, ikzelf van 1976, mijn vrouw van 1979. In al die jaren gebeurt het wel eens dat men ziek word. Het langste dat ik ooit met ziekte heb thuis gezeten is 6a7 weken, gebroken voet, mijn vrouw 6 maanden door rug-operatie.
Als men nu teveel of te lang ziek is riskeert men ontslag met als argument dat je productief genoeg meer bent of dat de werkgever onvoldoende staat op je kan maken.
Een ziekte kies je niet, iets breken kies je niet, het is gewoon pech. En omdat je juist op dat moment pech hebt wordt je gestraft door vermindering van ziekteuitkering na verloop van tijd. Persoonlijk kennen we iemand die zogezegd het CVS ( chronisch vermoeidheid syndroom). Deze persoon krijgt een invaliditeit uitkering maar kan (zelf gezien) een groot stuk tuin omspitten, gaat alle dagen fitnessen en 2 tot 3X per week mountainbiken, ik wist niet dat iemand met deze ziekte dat allemaal kan. Hij wordt met rust gelaten, geen controle, niks nada noppes. Mijn vrouw heeft sinds begin dit jaar last van haar nekspieren en heeft al 3 infiltraties gehad die gelukkig een beetje helpen. Na elke infiltratie moest ze 2 a 3 dagen thuis blijven. Op haar evaluatie gesprek om de zoveel tijd kreeg ze te horen van haar werkgever dat ze toch wel veel ziek is, halloooo, ze kiest daar niet voor.
Wij weten 1 ding, neem nog wat vluchtelingen binnen, geef ze geld en onderdak want wij achterlijke Belgen zullen het wel betalen, het zijn toch zo'n sukkelaars. Zullen zij ooit werken in dit apeland en bijdragen betalen ? Ik denk het niet.
En in 2030 werken tot 67 ? Men krijgt de jeugd nog niet aan de slag, laat staan 55+ of 60+.
Wij hebben nu al besloten om in 2018, ten laatste 2020 definitief dit land te verlaten.
25/08/15 12:55 REAGEER
conchita
laten we met z'n allen op de vlucht slaan en dit apenland verlaten , het geld dat ze nodig hebben komt toch van de werkende mens, alle profiteurs zitten in het buitenland , trekken hier stempelgeld of invaliditeit en doen groot in andere landen, de imigrerende partij zal nooit iets doen voor meneerke staat, maar die klungelaars begrijpen dit niet , ze halen er nog meer binnen om van onze zuur verdiende centen te genieten,aan de hoge-pieten centen wordt niet geraakt, heb ook al 43 jaar hard gewerkt ,en wat heb ik nu, ...een rampzalig pensioentje
25/08/15 13:13 REAGEER
francoisdb
Weldra krijgt ieder OCMW voor elke vluchteling 40,00 € per dag, en 26,00 € per dag voor kind. De vluchtelingen zelf krijgen het niet in hun handen. Iemand de uitspraak gehoord van Theo Francken, dat deze sommen nodig zijn om de vluchtelingen te kunnen opvangen. 26,00 € per dag voor een kind. 26,00 x30 dagen is 780,00 € . Welke ouder met een nog schoolgaand ontvangt 780,00 € per maand. Inderdaad Theo Francken zijn uitleg klopt . De vluchtelingen krijgen het geld zelf niet rechtstreeks in handen , maar de OCMW's krijgen het geld in de handen, en zullen dit beheren in de plaats van de vluchtelingen. Op deze manier kan iedereen rond de pot draaien.
Tot wie richt Maggie De Block zich. Tot de landurige zieken die een uitkering krijgen van mutualiteit of RIZIV of een werkloosheidsuitkering krijgen. De RVA heeft ook controlerende artsen die bepalen of je werkonbekwaam bent of niet wegens ziekte. Wie door controlerend geneesheer van de RVA werkonbekwaam verklaard word , behoud zijn voledige uitkering , terwijl een gewone werkloze na 6 maanden 25 % verliest en na een jaar 50 % van zijn uitkering verliest. Na 2 jaar volledig (nieuwe wetgeving Di Rupo) . Een werkloze moet maar minstens 33 % werkonbekwaam wegens ziekte zijn om geen werk meer moeten te gaan uitvoeren, voor een ziekteuitkering van mutualiteit te ontvangen moet men minstens 66 % werkonbekwaam zijn wegens ziekte. Waarom een werkloze maar 33 % en iemand werkende 66 % ?
25/08/15 13:39 REAGEER
Buitengewoon
Het probleem voor werkwillige verpleegkundigen zit hem in het gebrek aan aangepast werk. Vanuit mijn ziektegeschiedenis en gezien mijn leeftijd alleen al, zou het mogelijk moeten zijn op lichter werk te kunnen overstappen. Als je dan solliciteert voor de weinige beschikbare jobs die in aanmerking zouden kunnen komen, word je afgestraft op je leeftijd, want ze nemen liever een jonger iemand die minder verlofdagen heeft en minder moet betaald worden. Dat heb ik zelf 2x ervaren, hoewel dat uiteraard niet wordt opgegeven als werkelijke reden, terwijl dat zeer duidelijk tussen de regels te lezen is... Je kan bovendien als je een ziekteuitkering hebt ook niet overstappen op brugpensioen en gezien er geen aangepast werk is, kan ik ook de opzegtermijn niet uitdoen zodat ik ontslagen kan worden om alsnog aan de voorwaarden te voldoen... Tot daar de bureaucratische nonsens!
25/08/15 13:47 REAGEER
sister
Ik wil efkes reageren, 16 jaar geleden maagkanker gehad, direct 2/3 de weg van mijn maag. De uren dat ik over de wc hang, echt da wil je ni weten. Als ik buitenkom ben ik verzorgd, ze denken, die ziet er goed uit. Ik denk dan ze moesten es weten.
Wa moet ik doen, mij laten gaan en als een slons door 't leven gaan ?
Ik weet da er veel profiteurs rondlopen, maar er zijn wel mensen da afzien.
Ik ben 5 dagen weggeweest met mijn kinderen naar Cadzand, trekkershut, heel tof, was wel geen toilet. Ik heb 7 keer overgegeven op nen emmer in de keuken, tof he.
Maggie De Block doe maar, er zijn profiteurs, maar er zijn ok mensen da echt afzien

25/08/15 13:50 REAGEER
soniavanoppens
Sommige reacties zijn mooi in theorie, in praktijk als je ziek bent is het toch wel anders. Ik heb jaren geleden het verdict chronische vermoeidheid gekregen. Velen zitten daar ook voorgoed mee thuis en zijn niet meer in staat om te werken. Ik werk terug, want ik wou dit ook, maar het is niet altijd makkelijk. Dikwijls blijft thuis alles liggen omdat ik te moe ben als ik thuis kom. Mijn specialist (2 verschillende zelfs) heeft een maximum van werkuren opgelegd dat ik per dag kan werken maar in praktijk legt de werkgever dit naast zich neer (ik had een dag van 8u tot 22u met 2x een pauze). Ik kan hier niets tegen doen, zelfs niet met 2 doktersattesten. Ik heb dan maar 4/5 genomen ipv FT te werken, maar dat heeft wel financiële gevolgen.
Ik weet dat er profiteurs zijn, die zijn er altijd en die krijg je er zo ook niet uit. Het zijn meestal de "brave" mensen die echt ziek zijn die het meest getroffen worden. Ik heb zelf moeten gaan werken van de controle-arts terwijl ik nog niet in staat was om mijn huishouden degelijk te doen. Resultaat was dat ik constant griep, ontsteking, .... had door oververmoeidheid en vele fouten maakte op het werk. Zo geraak je nog dieper in de miserie dan je al zit. Sommige ziekten worden helaas niet erkend, dan zegt de controle-arts vlak in je gezicht dat het tussen je oren zit! Dat komt aan als je dolgraag terug zou werken en je hoofd vol plannen zit maar je lichaam helaas niet mee wil. Ik hoop dat Maggy daar eens over na denkt!
25/08/15 17:07 REAGEER
Malanj
Het zou tijd worden dat men de fakezieken aan het werk zet.
25/08/15 21:04 REAGEER
broekxlea
tja ik dit voor ben ziek en de ziekte word niet erkend is al een punt ik ga werk zoeken maar je verteld de waarheid tegen de werkgever dat een probleem hebt word je aan de deur gezet ga je liegen tegen de werkgever oke dan aan de slag hij komt er achter krijg je de wind van voor en opnieuw aan de deur en in slechte geval je inkomen kwijt.
dan ga je vragen aan de dokter van de zieken kas of je mag herscholen om terug aangepast in de toekomst te gaan werken heb ik een aantal antwoorden gekregen.
punt een ja mag herscholing doen alleen savonds door de dag bereikbaar blijven als je moet gaan werken na een oproep die je krijgt.
punt twee is heb in verleden bij beroep gedaan toen ik nog werkte en wil dit opnieuw opstarten dat ook niet dan verliest je wedden en hebt geen inkomen meer
punt drie vrijwillig wil gaan werken om andere te helpen, mag ook niet zo kan je evengoed gaan werken.
ik vind ze moeten nu eerst maar eens goed moeten aan gaan werken om dit probleem optelossen met werkgevers .
ik nu 54 jaar en als je gaat voor werk , dag dame daar is de deur u bent te oud u kost te veel.
ik begrijp wel dat de mensen praten maar de echt zwaar zieken die maar echt niet kunnen dat ze die gerust laten en de minder zware zieke terug aan de slag te laten gaan dan moeten ze wetten maar eens grondig aanpassen en de werkgevers geen toegeving laten geven .
Maggy heeft goed praten zij is arts normaal .
Zij moet maar eens na denken alles eens goed op een rij te zetten . en zij kan perfect de wetten met de top mensen bepraten en niet zo negatief gaan doen.Ze moeten niet tegenpolig gaan werken die willen gaan werken laat ze gaan die niet kunnen gaan werken laat ze gerust
ze moeten de wetten maar eens goed aanpassen
26/08/15 08:23 REAGEER
Carbolino
Ik vind het ronduit schandalig dat ten eerste een dokter, minister van volksgezondheid is. Zij heeft dus haar visie van het dokter zijn en die stempel zal en is ze aan't doordrukken bij andere artsen. Versta mij niet verkeerd, de "carottentrekkers" moeten er natuurlijk uit maar zij heeft het over de langdurige zieken, die "carottentrekkers" zijn daartegen al lang door de mand gevallen.
Ten eerste vraag ik mij af welke werkgever zich gaat ontfermen over iemand waar hij geen staat kan op gaan omdat hij/zij niet weet of ze er de volgende dag zullen zijn. Ten tweede zijn er wel werklozen genoeg zeker die totaal niets mankeren en als je dan eens nagaat zijn het nog meestal mannen tussen de 25-45 jaar. Als je wil werken is er werk, binnen de week ben je ergens aan de slag en dan kan je nog kijken of er iets is wat meer in jouw interesses of diploma ligt.
Ikzelf heb meestal twee jobs gehad en op mijn 30ste ben ik beginnen te sukkelen met mijn rug en het was spijtig genoeg ernstig omdat naar de dokter gaan niet in mijn woordenboek stond. Begonnen met een dubbele discushernia, ik werkte in een groentenveiling van 13-21u en ik werkte nog bij een begrafenisondernemer ook vóór ik naar de veiling ging. Erna ben ik chauffeur geweest en dat was van 08.00u tot....... en in't weekend ging ik vrijdag en zaterdag nog werken in een discotheek. Nu sta ik van 2012 op de mutualiteit want ondertussen is mijn nek ook al getroffen door hernia's, 3 niveau's die zijn vastgezet met plaatjes en bouten. Even is het goed gegaan en terug beginnen werken maar de onderrug is weer een probleem geworden dat ik met moeite en morfinepreparaten het leven nog een beetje houdbaar hou. Een operatie is geen optie meer want ze geven mij maar 30% slaagkans. Ik weet het dat ik maar 45 jaar ben maar als je al 15 jaar op de sukkel zit en pijn hebt die niet meer weggaat is het leven niet meer wat het geweest is. Ik heb er ook niet om gevraagd en zou het liever anders willen maar mag niet meer heffen, bukken of lang zitten en daarbij, dat gaat gewoon niet meer. Ik was visser als hobby, heb ik ook moeten opgeven. Als ik dan zo'n artikels lees dan krijg ik al de kriebels. Nogmaals, de "carottentrekkers" moeten eruit want dat kan de sociale zekerheid niet blijven aanhouden en de werklozen die niets mankeren, zet daar wat druk op, na één jaar geen werk en ook niet naar het OCMW hé want als hun uitkering niet hoog genoeg is en ze hebben wat kinderen (die nog het grootste slachtoffer zijn) stappen ze daar naartoe en dan pakt het nog meestal ook, dat zijn de mannen en vrouwen die ze moeten aanpakken maar mensen die lijden en nog nauwelijks een sociaal leven hebben, laat die gerust want die hebben al een triestig leven genoeg. En het is niet omdat ik in die situatie zit want ik ben altijd van dat gedacht geweest, medelijden heb ik niet nodig. Daar koop je niets mee en word je op geen enkele manier beter van maar dat een dokter die altijd geleefd heeft van haar patiënten nu zo met hun handelen is gewoonweg schandalig maar dat is nu juist wat je van de "blauwen" kunt verwachten hé.
30/10/16 00:53 REAGEER
Annabel2
Ongelooflijk hoeveel klinkklare onzin er hier alweer gepost wordt door zelfverklaarde 'experten' en 'alwetenden'. En maar oordelen en veroordelen en doktertje spelen. En maar jaloers en hatelijk uithalen naar veronderstelde 'profiteurs' . Wie volgens hen 'echt ernstig ziek is' mag in ziekteverlof, alle anderen moeten maar blijven werken tot ze erbij doodvallen. Als je al deze schrijvertjes vraagt of zij zouden willen samenwerken met iemand die depressie, burn out, trauma's, uitputting of wat dan ook mankeren, oh nee, dat zullen ze zeker niet willen. Maar dan wel zitten razen en tieren dat die en die mensen niet ziek genoeg zijn en dus maar zonder een rotte cent moeten blijven creperen, ofwel ziek gaan werken. Mensen, hou op met haat spuwen op zieke mensen. Wie fraude pleegt zal dit echt zomaar niet kunnen blijven doen, daarvoor IS er al jaar en dag een controlesysteem. En niet denken dat jullie ooit beloond zullen worden voor jullie ziek gaan werken, geen dag verletten, hard harder hardst en schelden tegen zieke mensen die zichzelf wèl zorgen. De huidige maatregelen zijn bedoeld om mensen te HELPEN, niet om te doen wat jullie willen, nl. zieke mensen in de armoede en ellende duwen. En laat het aan ernstige artsen over om mensen te onderzoeken en diagnosticeren en uit te maken of ze al dan niet kunnen werken, ipv zelf zo dom doktertje te proberen spelen als ge er het verstand niet voor hebt.
31/03/18 01:54 REAGEER
Annabel2
Gelukkig zijn er hier anders nog mensen die durven getuigen hoe moeilijk ze het hebben en die kritisch durven te zijn ipv enkel maar politici achternapraten. Aronjaco zegt veel ware dingen, dat is wat anders dan het venijnige gelul van de evi's etc.
31/03/18 02:08 REAGEER

Login Registreer

Jan Schils

Columnist
Columnist
Column Jan Schils
Week- en dagbladjournalist Jan Schils bericht en duidt al 30 jaar de Europese en Belgische economie en financiën. Onder meer voor transport, energie en milieu.

Meer artikels van Jan Schils

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels