Waar vandaan: Gezond leven > Gezondheid > Vitamine D

Meer vitamine D voor senioren noodzakelijk

De Gezondheidsraad heeft onlangs de aanbevolen hoeveelheid vitamine D voor volwassenen en senioren verhoogd om de kans op botontkalking te verkleinen. Op basis daarvan adviseert het Voedingscentrum nu vitamine D supplementen voor vrouwen vanaf 50 jaar en voor mannen vanaf 60 jaar.
Vitamine D is - net als calcium - belangrijk voor de botkwaliteit. Voldoende inneming ervan gedurende het leven, verkleint de kans op botbreuken op hogere leeftijd. Vitamine D kan deels in de huid worden gevormd onder invloed van zonlicht. Bij ouderen is deze bijdrage echter veel minder groot dan voorheen werd gedacht. Dat komt omdat met het vorderen van de leeftijd de huid dunner wordt. Daarom hebben senioren al op jongere leeftijd dan tot nu toe werd gedacht aanvulling nodig. In 1995 adviseerde de Gezondheidsraad nog extra vitamine D voor 75-plussers.

Voedingscentrum adviseert verhoging
Het Voedingscentrum adviseert nu een vitamine D supplement voor vrouwen vanaf 50 jaar en voor mannen vanaf 60 jaar, omdat zij iets meer vitamine D via hun voeding binnen krijgen. Met het toenemen van de leeftijd neemt ook de geadviseerde dosering vitamine D in het supplement toe: voor vrouwen van 50 tot 60 jaar 2,5 mcg/dag, van 60 tot 70 jaar 7,5 mcg/dag en vanaf 70 jaar 10 mcg/dag. Voor mensen die amper buiten komen of die een donkere huidskleur hebben (waardoor van nature minder vitamine D wordt aangemaakt), komt hier nog zo'n 2,5 mcg/dag bij.

Kinderen geen supplement nodig
Kinderen blijken juist meer vitamine D aan te maken dan voorheen werd gedacht. Daarom hebben kinderen vanaf 4 jaar volgens de Gezondheidsraad geen extra vitamine D meer nodig. Het oude advies om kinderen van vier tot zeven jaar extra vitamine D te geven in de winter - als de 'R' in de maand is - komt dus te vervallen.
Kinderen tot vier jaar hebben nog wel het hele jaar suppletie nodig, al is de geadviseerde dosering iets verlaagd: als ze dagelijks minimaal een kwartier buiten zijn 5 mcg/dag en als ze amper buiten komen of een donkere huidskleur hebben 10 mcg/dag. Vitamine D is al toegevoegd aan volledige zuigelingenvoeding en opvolgmelk, dus dan is een apart supplement meestal niet nodig.

Vitamine D voor zwangeren
Extra vitamine D wordt ook geadviseerd aan vrouwen die zwanger zijn of borstvoeding geven. Volgens de Gezondheidsraad is het aannemelijk dat de (aanstaande) moeder extra vitamine D moet slikken om voldoende calcium op te nemen voor een optimale botvorming van het (ongeboren) kind. Dagelijks wordt een supplement met 5 mcg per dag geadviseerd of 7,5 mcg indien de (aanstaande) moeder amper buiten komt.

Ook ADH calcium verhoogd
De Gezondheidsraad heeft ook de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) voor calcium verhoogd naar 1000 mg per dag voor volwassenen. Supplementen met calcium worden niet geadviseerd, omdat de meeste mensen via de voeding voldoende binnen krijgen. Dagelijks twee tot drie glazen melk of melkproducten en één of twee plakken kaas levert, samen met wat calcium uit bijvoorbeeld groente en brood, ongeveer 1000 mg calcium. Bij het ouder worden heeft het lichaam wat meer moeite om calcium vast te houden. Daarom is de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid vanaf vijftig jaar iets hoger: 1100 mg voor 50-plussers en 1200 mg voor 70-plussers.

Bron: Vitamine Informatie Bulletin, GezondheidsNet