Waar vandaan: Reisverhalen > Europa ( 520 ) > Schotland - april 2005

Schotland - april 2005

Maandag 4.4.2005
We zijn vroeg uit de veren, want onze boot vertrekt te Calais om 7h40. Onze valiesjes zitten in de auto en we zijn er helemaal klaar voor. We kunnen nog net een stralende zonsopgang filmen terwijl de boot afvaart. Helaas is er van zon geen sprake meer als we te Dover aankomen. Het is mistig en er valt een druilerige regen. Na de middag komt de zon af en toe eens piepen.
Tussen Carlisle en Vortridge ligt Hadrian's Wall, een 2000 jaar oude verdedigingsmuur. Wij rijden zelfs een stukje om, om een glimp van de restanten van de muur te kunnen zien, maar helaas veel was er niet te zien. Waarschijnlijk zijn de best bewaarde overblijfselen rond Carlisle gelegen, dus moeten we het op onze terugweg naar huis nog eens proberen. Rond 18 h zijn we in Melrose en we zoeken onderdak in het Melrose Youth Hostel. Na ons avondmaal doen we nog een ommetje door Melrose. Een pad leidt ons langs de ruines van Melrose Abbey, gebouwd in 1136 en hersteld in de 15de eeuw.
 De ruines hebben een rare okerrose kleur en zijn bijzonder mooi.

Dinsdag 5.4.2005 - 12 zonnig

Onder een stralend zonnetje verlaten we Melrose. En al komt de temperatuur niet boven de 12, we hebben bijna de hele dag zon. Eerst toeren we in de omgeving van Melrose. Het links rijden zijn we ondertussen al goed gewend. De smalle weggetjes, de ommuurde weiden en velden, de schapen en lammetjes in de weiden, hier en daar een typisch Schotse cottage, bloeiende brem, dat alles is wonderbaarlijk mooi en straalt rust uit. Buiten de dorpjes is de streek niet dicht bevolkt.
We bewonderen Abbotsfort House (woning van Sir Walter Scott) en rijden door de vallei van de rivier Tweed richting Peebles. In de omgeving zien we het mooie Neidpath Castle. Kort na de middag zijn we in Edingbourgh, de hoofdstad van Schotland. We beperken ons bezoek tot de oude stad, beginnend bij Edingbourg Castle, bovenop een rots liggend en als het ware de stad dominerend. We dwalen naar beneden naar Princess-Street en bewonderen de vele mooie gebouwen. Tussendoor proeven we van de populaire "Fish and Chips"; lekker maar nogal zwaar.
Daarna gaat het richting Stirling, waar we in het Stirling Youth Hostel onderdak vinden.
De rest van de dag bregen we door met een wandeling door het mooie stadje Stirling. Er is een heel mooi oud stadsgedeelte met o.a. een kasteel en er is een oude gevangenis: the old town jail. Het Youth Hostel zelf is eveneens een mooi oud gebouw en ligt vlak naast de gevangenis.
Het was dus wel een goed gevulde dag vandaag.

Woensdag 6.4.2005 - 5 zwaar bewolkt, regen

Het was een woelige nacht. Rond 00h30 werden we immers gewekt door brandalarm ! In het hele gebouw klonken schrille sirenes. Ook in onze kamer was er een alarm, dus was onze schrik groot. Maar het was vals alarm. Het duurde wel een hele tijd voor we terug in slaap vielen.
Deze morgen was de hemel grijs en het regende. We zijn de hele dag door regenbuien geplaagd geweest.
We rijden naar het merengebied te beginnen bij het mooie Loch Lomond.  Onze uitstap voert ons ook door het Trossach National Park. Voor de eerste keer zien we de langharige Highland koeien.
Het Loch Katrine moet bij mooi weer werkelijk een plaatje zijn, helaas het regent op dat moment pijpestelen.
In Aberfoyle bezoeken we het Scottish Wool Centre. Dan rijden we ook nog naar Killin, waar na de zware regenval de rivier Dochart en "the Falls of Dochart" een spectaculaire aanblik bieden.
Een wandeling zoals gepland zit er niet in, want het blijft de hele tijd hevig regenen. Dus keren we terug naar Stirling. Morgen vertrekken we richting Inverness.

Donderdag 7.4.2005 - 4, koud, sneeuw

Vanavond moeten we Inverness bereiken waar we onze slaapplaats in de jeugdherberg reeds hebben geboekt. Maar onderweg hebben we een aantal bezienswaardigheden te bezoeken. Onze eerste halte is Pitlochry waar we de dam met de zalmtrap bezoeken. De zalmtrap werd speciaal gebouwd omdat de dam de tocht van de zalmen belette. Jaarlijks passeren zo een 5700 zalmen deze zalmtrap.
Daarna gaan we naar Blair Castle. Het kasteel met zijn sneeuwwitte muren is indrukwekkend mooi. Dan gaat het verder naar Queen's View, een uitkijkpunt aan de oever van Loch Tummel.
Ondertussen is het bitterkoud. De temperatuur haalt amper 4 en er waait een felle, gure wind.
Toch wagen we ons rond de middag aan een wandeling naar Briar's Falls. Het loont de moeite. Het is een brokje puur natuur met diep in het woud de mooie waterval.

Daarna rijden wij een stukje om naar Glenlivet waar we een whisky-destillery bezoeken en natuurlijk ook een glaasje van de pure malt-whysky proeven.
Ondertussen is de temperatuur gedaald tot 0 en woedt er een heuse sneeuwstorm. Er ligt een dun laagje op de weg en de wind is nog steeds heel hevig. Dus na de leerrijke rondgang door de Glenlivet Destillery rijden we vlug verder, want we zijn er niet helemaal gerust in. We willen zo vlug mogelijk terug op de hoofdweg zijn, want het blijft sneeuwen, "een blizzard" zoals de Schotten zeggen.
Even na 18h zijn we in Inverness in een volzette jeugdherberg.

Vrijdag 8.4.2005- 1, koud, sneeuwbuien

Vooraleer we verder Noordwaarts gaan, gaan we naar Loch Ness, dat door de mythe van het monster wel het meest bekende meer van Schotland is.
Het is nog steeds heel koud.
Loch Ness is evenals vele andere meren van Schotland heel schilderachtig. Op onze weg langs het meer ligt Urquhart Castle. Daarna gaat het richting Noorden, naar Tongue dat helemaal in het noorden aan de kust ligt. Het is een smalle, eenzame weg, door een heuvelachtig, boomloos niemandland. Bovendien krijgen we nu en dan een flinke sneeuwbui. Dorre heuvels, bedekt met een dun laagje sneeuw, hier en daar een meertje of een ven, en verder niets. Er is heel weinig verkeer, geen dorpjes.
  En dan kan ons geluk niet meer stuk: niet ver van de weg in de besneeuwde vlakte zien we een grote kudde bruine herten. We houden zachtjes halt en stappen zo stil mogelijk uit de auto.
Toch slaat de kudde op de vlucht. We zijn er nog net in geslaagd een paar foto's te nemen van de rennende dieren.  Het was grandioos, zoiets maak je maar zelden mee.
Tongue zelf is een dorpje van niks, maar weer kunnen we niet genoeg krijgen van de prachtige vergezichten. We volgen de kust naar Durness, zien enkele mooie stranden en hoge kliffen, waar de zee tegenaanbeukt. Dan gaan we verder naar Scourie langs een eenzame , maar nog steeds uitermate mooie route. In Kylesku hadden we graag een lodge gehuurd (soort chalet), maar dat was niet mogelijk. We hebben dan onderdak gevonden "Bed and Breakfast" bij partikulieren in Lochinver.
Vanuit onze kamer hebben wij een schitteren uitzicht over de baai.

Reisverhaal ingestuurd door molleannie ( ) op 20-04-05 (ID 222)