Waar vandaan: Reisverhalen > Europa ( 520 ) > Spanje 2005 - Costa Dorada

Spanje 2005 - Costa Dorada

Donderdag 19.5 en vrijdag 20.5.2005
Donderdagmorgen, heel vroeg, zo tegen 6 h zijn we reeds op weg. We zijn zo vroeg vertrokken omdat onze dochter ook op reis gaat, en  reeds om 5 h vertrokken is naar Zaventem.
Haar vliegtuig met bestemming Kreta vertrekt daar om 7h30. Doortdat wij een uur later dan haar zijn weggegaan, zitten wij rond 7h30 in de buurt van Zaventem, en we vragen ons bij elke vliegtuig dat boven ons hoofd vliegt af, of dit nu het vliegtuig naar Kreta is.
Wij rijden rustig de hele dag en stoppen rond 18 h op een camping te Beaune.
Vrijdagmorgen rond 8 h zijn we weer op weg. We hebben nog 800 km te rijden. Het is dan ook na 20 h als we onze bestemming, Camping La Torre del Sol in Montroig-Tarragona, bereiken.

Zaterdag 21.5.2005 - 24°, zonnig
We waren twee jaar terug ook al eens op deze mooie, luxueuze camping vlak aan zee.  We staan op slechts een 25 m van het strand. Het prachtige zwembad van de camping is dit jaar uitgebreid met een reuze jaccuzzi.
We installeren ons en 's namiddags liggen we reeds te zonnen op het strand.
De camping staat tamelijk vol, vooral Duitsers en Nederlanders, maar ook nog enkele Belgen.
Deze avond is er op het terras van de bar een optreden van flamenco-dansers. Het is een spetterend optreden, met vurige muziek, mooie klederdracht.
We genieten onder het genot van een karaf koele sangria.

Zondag 22.5 en maandag 23.5 - Zonnig, 25°
Zondag doen we niets speciaals, wat zonnen, een lange strandwandeling. Tegen de avond is er een beetje onweer.
Maandag is opnieuw een stralend zonnige dag.
In de voormiddag gaan we naar Cambrills, een vlakbijgelegen kuststadje. We slenteren langs de haven met de vissersbootjes. Wat verder ligt een jachthaven en een heel mooi strand.

De namiddag is opnieuw om te luieren aan het strand.

Dinsdag 24.5.2005 Zonnig 25°
Gisteren kregen we het droevige nieuws van het overlijden van  tante Mariette, een 95-jarige tante van mijn man. Tante Mariette was tot voor enkele maanden een krasse, flinke oude dame. Ze zal me altijd bijblijven als een pienter, temperamentvol vrouwtje. Haar overlijdensbericht overschaduwt deze  zonnige vakantiedag.

Vanavond hebben we een lekkere visbarbecue: scampi, sprotjes, blokjes inktvis, makreel, alles heerlijk vers, en natuurlijk met een lekker wijntje erbij.

Woensdag 25.5.2005 - Zonnig 25°
Het is marktdag in Cambrills. Daar gaan we dan ook naartoe. Er is veel volk op deze grote markt. Ik geniet van de marktsfeer, er zijn kraampjes met bontgekleurde kledij, met lederwaren, met groente en fruit, er zijn roepende venters en pimpelende kopers. De markt is vol leven en heel kleurrijk.
Daarna gaan we naar de vissershaven waar de vissers hun lading aan het lossen zijn,  hun netten aan het herstellen of hun boten aan het reinigen. Het is een schilderachtig tafereel en er worden heel wat foto's gemaakt.

Donderdag 26.5.2005 - zonnig, 36°
Vandaag doen we een uitstap naar het gebergte: de Serra del Monsant.
Eerst rijden we naar het stuwmeer aan de rio Siurana. We parkeren aan de stuwdam en maken een mooie wandeling langs het meer tot aan de uiterste punt. Vlak boven dit gedeelte, hoog op de rotsen, zien we het dorpje Siurana de Prades liggen. Na ruim 2 h wandelen zijn we terug bij de auto en nu rijden we naar Siurana de Prades. De weg voert door een prachtige kloof. Het bijna verlaten, maar o-zo mooie dorpje blijkt een toeristische trekspleister te zijn voor diegenen die een jeep-safari doen.  Er staan een 10-tal jeeps en tussen het gezelschap zitten een aantal W. Vlamingen die in Salou verblijven. Siurana is ook een kruispunt van verschillende wandelparcours. Daar begint o.a. een wandeling door de duizelingwekkende Els-gorge.
Nadat we door het dorp hebben gewandeld, en gefilmd en gefotografeerd hebben op de vele uitkijkpunten, zien we alweer een andere rij jeeps staan. Een druk bezocht plaatsje dus, hoog in de bergen, maar heel mooi.

Als we terug zijn op de camping hebben we nog tijd voor een douche en dan gaan we uit eten in Salou. Het gekende, populaire kuststadje bruist van de activiteit. In een drukbezet restaurant eten we ons buikje rond.

Vrijdag 27.5 en zaterdag 28.5.2005 - zonnig 25°
Gisteren was een dag van zalig niets doen. Deze morgen doen we een strandwandeling in Hospitalet de L'Infant, een plaatsje niet ver van de camping. Er is een heel breed en zuiver strand.  Men is druk aan het bouwen in dit plaatsje. Jammer eigenlijk, want nu is alles nog redelijk natuurlijk, met met de appartementen en hotels die hier overal in aanbouw zijn, zal dat vlug veranderen.
De zee is heel zuiver en hier en daar zie je kwallen in het water.
In de namiddag zijden we naar Cap Salou, de rotspunt die aan het uiteinde van Salau ligt. Een mooi stukje rotskust. Salou zelf is mondain en erg toeristisch. Er is een heel mooie promenade met veel bloemen en palmbomen.

En hiermee was onze dag weer gevuld.

Zondag 29.5.2008 - zonnig, 26°
In de voormidaag doen we mee aan het boogschieten op de camping. Een echte Willem Tell zal ik wel nooit worden, maar er waren er die nog slechter scoorden dan ik. Een in de namiddag hebben we ons aan het mooie zwembad geinstalleerd, wat gezwommen, wat gezonnebaad. Morgen gaan we naar Barcelona.

Maandag 30.5.2005 - zonnig 26°
Barcelona, here we come! We stappen om 8h30 op de trein te Cambrills en om 10h10 zijn we in het hartje van Barcelona. We stappen eerst naar de Place Cataluna waar we bij het toeristinfo een stadplannetje ophalen, en vervolgens trekken we naar de Rambla.

De Rambla bruist van het leven. Om de 10 m zie je bontgeschilderde mimespelers, of kunstenaars die portretten zitten te tekenen. Er zijn bloemenstalletjes en krantenkiosken en er is een massa volk.
We lopen tot het eind van de Rambla, tot aan de haven, waar het monument van C. Colombus staat. Daarna keren we terug en gaan naar het oude stadsgedeelte. Jammer dat de mooie kathedraal volledig in de steigers staat. De Passeig del Gracia met de mooie winkels en enkele merkwaardige huizen zoals Casa Batilo met de mozaiken op de gevel, en het gekende Casa Milo (arch. Gaudi), is evenens erg druk.
We gaan ergens iets eten in één van de vele restaurantjes en dan gaan we naar de Sagrade Famillia. Deze schitterende kerk met zijn vele fijne torens is uniek, dat moet je gewoon gezien hebben.
Park Guell is ons volgende bezoekpunt. De werken van Gaudi, de draak in mozaiek, de zuilengallerij, het prachtige uitzicht over Barcelona, dit alles maakt het beozke aan Park Guell overwaard.

Nu rest ons nog de lange wandeling terug naar het station. Op de trein kunnen we met nog andere W. Vlamingen, die we in het station hebben ontmoet, nog even napraten over het bezoek aan Barcelona.

Dinsdag 31.5.2005 - bewolkt/zonnig, 25°
Al zijn we vandaag laat opgestaan (9h20) toch gaan we nog op weg naar Tarragona. Deze stad ligt op ca. 20 km van de camping. Er is markt in Tarragona, dus lopen we even tussen de kramen.
Via de Rambla Nova komen we aan een Romeins theater, vlak aan zee gelegen. Van daaruit lopen we het oude stadsgedeelte binnen. Daar is de magnifieke cathedraal, de kleine smalle steegjes, overblijfselen van een forum, een oude romeinse muur...

Daarna komen we terug in het moderne stadsgedeelte en de brede Rambla Nova, met zijn fonteinen en moderne kunstwerken.
Tarrogona is zeker een bezoekje waard. Daar is de tegenstelling tussen de oude en de nieuwe stad heel groot.

Vrijdag 3.6.2005 - Zonnig 27°
Na twee dagen van lekker luieren begint het alweer te kriebelen en gaan we eropuit naar Monserrat, een bedevaartsoord. We moeten een paar uur rijden het binnenland in. Monserrat ligt hoog in een rotslandschap, als het ware tegen de rotswanden geplakt. Er is een mooie  kathedraal en op verschillende plaatsen zijn er magnifieke uitkijkpunten.

Nadat we de kathedraal hebben bezocht gaan we de steile voetweg op naar "de mirador de sant Miguel" of letterlijk vertaald "het uitkijkpunt van de aartsengel Michael". Je hebt er dan ook een schitterend uitzicht over het omringende landschap. Nog een stukje hoger ligt de kapel van Sant Miguel. Je vraagt je af of er ooit wel iemand speciaal naar deze kapel komt om te bidden ? De kapel ligt heel hoog, alleen via een lastige steile voetweg te bereiken en ligt in het midden van een desolaat, woest rotslandschap.

We dalen terug af naar het druk bezochte oord.
Het was een zeker een bezoek waar, alleen al omwille van zijn unieke ligging.
Rond 19h zijn we terug en we gaan eten in het strandrestaurant.

Zondag 5.6.2005 - zonnig, 27°
Na een rustige zaterdag doen we ons laatste uitstapje hier in Spanje. We gaan naar Peniscola, een kuststadje gelegen op een schiereiland. Het stadje wordt gedomineerd door een goed bewaard fort.

De toegangspoort tot de oude stad is beschilderd met middeleeuwse figuren. Vanop de muren rondom het fort zijn mooie uitkijkpunten op de kust en de baai met de moderne hotels en leuke rstaurentjes.

We maken een boottochtje rond Peniscola, langs de steile rotsen waarop het fort en de oude stad staan, tot een stukje in zee vanwaar je het hele stadje en de baai kunt zien.
 We gaan dan uit eten op een van de terrasjes: vriendelijke ontvangst en lekker eten. Daarna dwalen we nog even door de smalle straatjes met de witte huisjes en de vele winkeltjes en via de zeepromenade wandelen we terug naar de auto.
Gisteren hadden we aan het zwembad mensen ontmoet die we hier twee jaar terug hebben leren kennen. Vanavond komen ze bij ons iets drinken en er wordt gezellig bijgepraat. Het wordt een leuke avond, er worden fototjes gemaakt die we dan later via e-mail zullen uitwisselen.

Maandag 6.6.2005 - Zonnig 26°
Het is onze laatste dag hier. De voortent wordt afgebroken en afgewassen. We zitten nog wat aan het strand en er wordt afscheid genomen van de mensen die rond ons op de camping staan en met wie we af en toe een praatje maakten.
Maar onze vakantie is niet afgelopen, we vertrekken aleen naar een ander oord. Wij gaan naar Frankrijk, naar een camping in de buurt van Millau.
Het was een heel ontspannende vakantie hier en we hebben echt genoten en  de zon was de hele tijd van de partij.

Fotoalbum
Alle foto's van deze vakantie staan in een webalbum. Wie zin heeft om een kijkje te nemen kan terecht op volgende url: http://reizenanniev.fotopic.net

Reisverhaal ingestuurd door Molleannie () op 20-06-05 (ID 242)