Waar vandaan: Wonen & Zorg > Ombudsdiensten >

Stichting De Ombudsman

Doelstelling

Stichting De Ombudsman is een onafhankelijke landelijke stichting, voortgekomen uit het VARA-programma "De Ombudsman" dat in 1968 voor het eerst draaide. De Stichting De Ombudsman is opgericht in 1972. Stichting De Ombudsman signaleert problemen. Zo probeert de Stichting structurele problemen op te lossen. In individuele kwesties adviseren wij of verwijzen wij door naar de juiste instantie. Stichting De Ombudsman is nadrukkelijk geen hulpverlenende instantie.

Naar aanleiding van klachten waarbij groepen mensen gedupeerd zijn en wanneer er geen andere belangenbehartiging bestaat, onderneemt Stichting De Ombudsman desgewenst actie of gaat zij bijvoorbeeld een gesprek aan met een brancheorganisatie. De Stichting doet dit voornamelijk in de vorm van media-aandacht: ze werkt nauw samen met radio- en televisieprogramma's van het publieke omroepbestel.

De Stichting houdt zich voornamelijk bezig met de uitwerking van regels van de overheid. Ook houdt de Stichting zich bezig met het gedrag van bedrijven en instellingen die niet onder de overheid vallen: het gaat dan om service, machtspositie en juridische kwesties. De werkterreinen waar zij over gaat zijn:

  • gezondheidsrecht en ziektekostenverzekeringen (zoals klachten over behandeling)
  • pensioenen (zoals discriminatie en onwetendheid)
  • verzekeringsrecht en onrechtmatige daad (zoals aansprakelijkheid)
  • geldzaken (ook schuldsanering en belastingen)
  • energie-, telefoon- en kabelbedrijven (zoals problemen met aansluitingen)
  • consumentenrecht (zoals garanties en reclamemisleiding)
  • sociale zekerheid (zoals uitvoering van de WVG)
  • familie- en jeugdrecht
  • onderwijs

Daarnaast houdt de Stichting zich bezig met zaken die andere organisaties niet kunnen behandelen. De Stichting is dan de laatste waar men eigenlijk terecht kan. Wij noemen dit onze eindstationfunctie.

Telefonisch spreekuur

Telefonisch spreekuur is van maandag tot en met vrijdag geopend van 10.00 uur tot 13.30 uur. Bereikbaar op telefoonnummer: 035 - 6 722 722

Uw vraag of klacht per post

U kunt uw klacht of vraag ook schriftelijk stellen. Schijf dan naar:
Stichting De Ombudsman
Postbus 1700
1200 BS Hilversum

http://www.stichtingdeombudsman.nl/

Bron: Stichting De Ombudsman