Pagina 1 van 2

Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 20 jul 2020, 15:32
door boeffer
Als ge ze eenmaal meegemaakt hebt vergeet ze nooit meer. 1 Keer schietoefeningen meegemaakt tussen verschillende compagnies, een prijskamp. Het mooiste vond ik de bewegende loop die al rijdend het doel in vizier had. 's Nachts met tracers was ook mooi.
Ik moest hulzen oprapen, die rookten nog en de tanks volgen door die diepe geulen. Laden van de kogels gebeurde ook met hand.
De berger pantser was de speciaalste, reed 120 kmh.
https://www.youtube.com/watch?v=ghbyOl0XT_Q
https://www.youtube.com/channel/UCgaxTX ... C_cy1rwWVo

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 21 jul 2020, 11:44
door flupke2
boeffer schreef:
20 jul 2020, 15:32
Als ge ze eenmaal meegemaakt hebt vergeet ze nooit meer. 1 Keer schietoefeningen meegemaakt tussen verschillende compagnies, een prijskamp. Het mooiste vond ik de bewegende loop die al rijdend het doel in vizier had. 's Nachts met tracers was ook mooi.
Ik moest hulzen oprapen, die rookten nog en de tanks volgen door die diepe geulen. Laden van de kogels gebeurde ook met hand.
De berger pantser was de speciaalste, reed 120 kmh.
https://www.youtube.com/watch?v=ghbyOl0XT_Q
https://www.youtube.com/channel/UCgaxTX ... C_cy1rwWVo
120 per uur???? Maximumsnelheid voor zowel de eigenlijke tank Leopard als de "Bergepanzer" was 62 km per uur.
Wil je de volledige technische beschrijving ( in het duits) ga dab even hier kijken : https://de.wikipedia.org/wiki/Bergepanz ... sche_Daten

De leopard , de bergepanzer én de gepard ( luchtafweer) heb ik destijds geregeld getransporteerd met de MAN-Daf tanktransporter. Ik was toen gekazerneerd in Siegen.

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 21 jul 2020, 11:56
door Danny.
Of het nu 120km/u of 62km/u is (persoonlijk dacht ik ook dat die 120km/u nogal heel hoog gegrepen was voor een pantzer) maar waaraan ik denk is het volgende, als dat voertuig zich met een snelheid van 60km/u verplaatst, dan worden die kettingen tegen de grond gedrukt, en is de snelheid ervan = 0km/u, dan worden die achteraan "opgeraapt" en met een snelheid van 120km/u naar voor getrokken om daar opnieuw op een snelheid van 0km/u tegen de grond gekwakt te worden.

Groetjes

Danny

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 21 jul 2020, 17:42
door flupke2
Danny. schreef:
21 jul 2020, 11:56
Of het nu 120km/u of 62km/u is (persoonlijk dacht ik ook dat die 120km/u nogal heel hoog gegrepen was voor een pantzer) maar waaraan ik denk is het volgende, als dat voertuig zich met een snelheid van 60km/u verplaatst, dan worden die kettingen tegen de grond gedrukt, en is de snelheid ervan = 0km/u, dan worden die achteraan "opgeraapt" en met een snelheid van 120km/u naar voor getrokken om daar opnieuw op een snelheid van 0km/u tegen de grond gekwakt te worden.

Groetjes

Danny
Zoals je wet bestaat een rupsketting uit meerdere "schakels" , bij een leopardtank zijn dat er 82 .
Wanneer een schakel de grond raakt blijft hij op die plaats staan, de tank rolt er over waarna de schakel achteraan weer wordt opgepikt en bovenaan de loopwielen opnieuw naar voor wordt gebracht om een nieuwe cyclus te beginnen. De verplaatsing van de tank boven de schakel gebeurt aan DEZELFDE snelheid als de verplaatsing van de schakel nadat hij weer van de grond afkwam. Dus als de tank aan 50 per uur rijdt zal ook de voorwaartse beweging van de schakel 50 per uur zijn.

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 21 jul 2020, 18:54
door drefacteur
Ik heb ook mijn legerdienst gedaan in Althenrath als kanonnier van de Leopard.Heb ook eens aan een officier gevraagd hoe snel een tank kan rijden.Hij zei,In vredestijd rond de 60 km per uur en in oorlogstijd 120 km per uur.

Groeten,

Dré

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 21 jul 2020, 20:04
door flupke2
drefacteur schreef:
21 jul 2020, 18:54
Ik heb ook mijn legerdienst gedaan in Althenrath als kanonnier van de Leopard.Heb ook eens aan een officier gevraagd hoe snel een tank kan rijden.Hij zei,In vredestijd rond de 60 km per uur en in oorlogstijd 120 km per uur.

Groeten,

Dré
Dat was dan wel de plezantste officier van de groep, of een manier om zijn troepen op te peppen. Want hoe zou een maximum snelheid van een voertuig zomaar verdubbeld kunnen worden, welke technische ingreep zou daarvoor nodig zijn ?? Zover ik weet was er niets voorzien om een leopard op te peppen naar zulke snelheden, niet door ergens iets bij te regelen noch door het plaatsen van andere onderdelen .

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 21 jul 2020, 22:53
door E.T.
Er werd indertijd wel eens gezegd dat er vijf versnelling ACHTERUIT op stonden, kwestie van snel van het Russisch front naar huis te kunnen. En dan zou die 120 ook goed van pas komen hé :wink:

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 22 jul 2020, 10:10
door MichelN
E.T. schreef:
21 jul 2020, 22:53
Er werd indertijd wel eens gezegd dat er vijf versnelling ACHTERUIT op stonden, kwestie van snel van het Russisch front naar huis te kunnen. En dan zou die 120 ook goed van pas komen hé :wink:
Gelezen bij een van de commentaren bij het filmpje: "Commandant, why the tanks direction always points to poland???" Legerhumor en nog geslaagd ook.
Laten we vooral niet vergeten dat we die lelijke moffen tot twee keer toe flink op hun bakkes hebben gegeven. :-)

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 22 jul 2020, 10:13
door MichelN
Danny. schreef:
21 jul 2020, 11:56
Of het nu 120km/u of 62km/u is (persoonlijk dacht ik ook dat die 120km/u nogal heel hoog gegrepen was
Danny
Jamaar, dat was een GTI!

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 22 jul 2020, 10:22
door Danny.
Flupke, ik zie dit toch ietsjes anders, ben ik verkeerd in mijn redenering?
flupke2 schreef:
21 jul 2020, 17:42
Zoals je wet bestaat een rupsketting uit meerdere "schakels" , bij een leopardtank zijn dat er 82 .
Wanneer een schakel de grond raakt blijft hij op die plaats staan, (dus is de snelheid van die schakel op dat ogenblik = 0 (nul)) de tank rolt er over (aan een snelheid van 50kmh) waarna de schakel achteraan weer wordt opgepikt en bovenaan de loopwielen opnieuw naar voor wordt gebracht (aangezien de tank zich verplaatst aan een snelheid van 50kmh moet die schakel zich wel degelijk sneller als de tank verplaatsen, hij moet tijdig vooraan zijn) om een nieuwe cyclus te beginnen. De verplaatsing van de tank boven de schakel gebeurt aan DEZELFDE snelheid als de verplaatsing van de schakel nadat hij weer van de grond afkwam. Dus als de tank aan 50 per uur rijdt zal ook de voorwaartse beweging van de schakel 50 per uur zijn.
Flupke, ik ben ook nog eens verder op informatie op zoek geweest, en wat kan men vinden op Wikipedia?

Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Rupsband

Quote
Het principe van de rupsband bestaat hierin dat het voertuig zelf een baan, de "rupsband", legt voor zijn loopwielen; vandaar de Engelse naam voor een rupsbandvoertuig: track-laying vehicle. Als het laatste loopwiel gepasseerd is, wordt de baan weer opgenomen, met een snelheid die het dubbele bedraagt van die van het voertuig naar voren bewogen en daar weer klaargelegd.

Unquote

Ik denk dat deze uitleg overeenkomt met wat ik ervan dacht.

@Michel, bij die GTI tank zal die rupsketting zich dus met een snelheid van 240kmh verplaatsen :wink:

Groetjes

Danny

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 22 jul 2020, 16:51
door flupke2
De uitleg die danny geeft aan de hand van wikipedia klopt waarschijnlijk wel ( wikipedia is slimmer dan ik :) )
Zo zie je maar dat iedereen iets kan bijleren .
Mijn redenering was de volgende : de schakel ligt op de grond , het voertuig rijdt erover tegen een bepaalde snelheid, en dus ook onder de schakels die terug naar voor gaan. Maar waar ik geen rekening mee gehouden had : de ketting heeft vooraan een extra lengte die naar beneden komt, en achteraan een extra dat naar boven gaat en is dus langer dan 2 maal het gedeelte dat op de grond ligt. De schakel moet dus inderdaad sneller naar voor bewegen dan de snelheid van het voertuig. Of dat nu wel degelijk het dubbele is laat ik over aan degenen die zulke berekeningen kunnen uitvoeren

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 22 jul 2020, 17:08
door sacho
Breek je hoofd toch niet hierover.
De rups en de tank zal de snelheid aannemen die de chauffeur aangeeft.
Bij het draaien zal 1 rups minder snelheid hebben als de andere. Nu heeft de Leopard een redelijk normaal stuur als een go-cart, vroeger(jaren 50) hadden die twee sticks en veel moeilijker om mee te rijden.
Achteraan zitten de twee(aan iedere kant 1) aandrijf wielen met tanden, die passen netjes in de rupsband.
En trouwens de rupsen hebben in vredestijd rubberpads, die verslijten ook en moeten om de ......km vervangen worden.Bij andere rupsvoertuigen kunnen die tandwielen vooraan zitten, te zien waar de motor zich bevind.
In oorlogstijd worden/werden die pads verwijderd om meer grip te hebben.
Een rupsvoertuig kan ter plaatse draaien, om haar as dus, dan gaat de ene rups vooruit en de andere achteruit.

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 23 jul 2020, 15:19
door MichelN
Danny. schreef:
22 jul 2020, 10:22
@Michel, bij die GTI tank zal die rupsketting zich dus met een snelheid van 240kmh verplaatsen :wink:
Groetjes
Danny
Waarbij ik mij zit af te vragen of militaire voertuigen ook een of andere soort autokeuring moe(s)ten doorlopen. Uit mijn eigen legertijd herinner ik mij dat sommige, om niet te zeggen de meeste, van die vehikels niet verder zouden geraakt zijn dan de toegangspoort van zo'n keuringsstation.
Je was er niet eens zeker van dat dat ding de volgende ochtend nog wel zou starten, al zeker niet in de winter!
Oké, dit heeft wel niets met tanks te maken maar dat wou ik even kwijt.

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 23 jul 2020, 15:49
door boeffer
Ik moest de militaire + burgervoertuigen keuren en ook commando inspectie. Bij 't laatste was er steeds een deliberatie met feestje achter gesloten gordijnen. 8)
Er was dikwijls ook sabotage aan de camions bij manoeuvres, mannen die liever op verlof wilden. En vielen stil buiten de poort, olie- en waterpeil was in orde telkens omdat ze dat zelf moesten checken. Draadje van laadstroomlampje eraf gebroken met verse breuk, lek in luchtleiding, doortrapte gasten.

Re: Onze Leopards(vroeger toch)

Geplaatst: 23 jul 2020, 16:44
door flupke2
boeffer schreef:
23 jul 2020, 15:49
Ik moest de militaire + burgervoertuigen keuren en ook commando inspectie. Bij 't laatste was er steeds een deliberatie met feestje achter gesloten gordijnen. 8)
Er was dikwijls ook sabotage aan de camions bij manoeuvres, mannen die liever op verlof wilden. En vielen stil buiten de poort, olie- en waterpeil was in orde telkens omdat ze dat zelf moesten checken. Draadje van laadstroomlampje eraf gebroken met verse breuk, lek in luchtleiding, doortrapte gasten.
Boeffer, als jij zowel militaire als burgervoertuigen moest keuren was je toch wel beroepsonderofficier en werkte je bij een Cie mat? Bij de burgervoertuigen veronderstel ik dan dat je het hebt over de persoonlijke auto's van de beroepsmilitairen, met de zogenaamde BZ-plaat.
En wat de commandoinspecties betreft : daar kan ik van meespreken, bij mij was dat dan wel bij de helicoptereenheden, het ging hier dan ook over het gedeelte logistiek. En de feestjes achteraf ... pssst !! :)