Pagina 1 van 3

Ja of neen en waarom.

Geplaatst: 08 dec 2015, 22:15
door kotje
Een helikopter stijgt verticaal op en blijft dan 4 uur hangen en komt dan verticaal naar beneden.Heeft hij zich horizontaal verplaatst? Alles gebeurt ideaal en iedereen weet dat de aarde draait.

Geplaatst: 08 dec 2015, 23:53
door pastoor

Geplaatst: 08 dec 2015, 23:56
door boeffer
Er hangt ergens een zeer grote slinger met kogel aan.Ooit in 't school geleerd.
Dat ding blijft lang slingeren en maakt telkens strepen in zand. Door de draaiïng van de aarde (1 omwenteling/etmaal) blijven die strepen niet op 1 lijn maar verlopen.
Maar hoe blijft een helicopter meestal stil boven zijn doel, gps ?(niet zo dus)
Dus ge zou denken volgens uw redenering dat hij zich horizontaal 360°:6(4hr)=60° van de aardomtrek 40 000 km verplaatst heeft. Op welke hoogte weet ik niet ,want is er afhankelijk van.

Geplaatst: 09 dec 2015, 10:37
door fasol
Ik denk dat hij terug op dezelfde plaats zal landen, anders zou het gemakkelijk zijn , ge stijgt op, blijft een uur hangen en ge laat u zakken en je bent 1660 Km verder, dat is wel heel snel!
De atmosfeer draait mee met de aarde volgens mij, en dus ook die helicopter in de atmosfeer.

Geplaatst: 09 dec 2015, 10:52
door BlauwBloes
Het antwoord zit'm in het woord "hangen". Dit komt omdat de windsnelheid relatief is tov de aarde. Maw als het windstil (0 km/u) is draait de wind nog altijd met dezelfde omtreksnelheid als de aarde zelf. In absolute termen zo maar eventjes 1675 km/h. Wij ook en die helikopter dus ook.

Als het niet meer windstil is moet die helicopter wel degelijk een kracht uitoefenen om de windkracht te compenseren en te blijven "hangen". Het is om die reden dat men in aërodynamica dan ook spreekt van luchtsnelheid en grondsnelheid, twee erg verschillende begrippen.

Geplaatst: 10 dec 2015, 14:48
door boeffer
Geen geleerden bij SeniorenNet ?
Dus die helicopter zal zich enkel horizontaal verplaatsen van oost naar west stilstaand(hangend) . En geen horizontale verplaatsing maken tussen de 2 polen.
Maar geraakt hij wel over wel over de hoge bergen, de lucht is daar te dun om hoogte te verkrijgen.
En omdat je hoog moet stilstaand vliegen zit je ook met een andere omtrekafstand. Is andere berekening dan.
Daarbij komt nog eens :boven de evenaar gemeten of telkens dichter naar een pool waarbij de omtrekafstand verkleint. Op de pool dus niks horizontale beweging.
En wat is dat stilstaand vliegen ,op de lijn blijven tussen center Aarde en zon ?

Geplaatst: 10 dec 2015, 15:01
door voorn
Het Coriolis effekt in niet te onderschatten.
Dit ondervonden de Australische militairen gedurende de 1 ste wereldoorlog.
Een loop geslepen in het noordelijkafrond had geen afwijking.

Geplaatst: 10 dec 2015, 23:55
door BlauwBloes
boeffer schreef:Geen geleerden bij SeniorenNet ?
Geen geleerde, wel een beetje kennis van natuurkunde uit het middelbaar :D.
boeffer schreef: Dus die vlieger zal zich enkel horizontaal verplaatsen van oost naar west . En geen horizontale verplaatsing maken tussen de 2 polen.
Nee, anders zou je enkel maar naar bepaalde plaatsen kunnen vliegen :). Voor een vliegtuig telt de relatieve luchtsnelheid, niet de absolute.

Als je een emmer met water neemt en met een lepel in dit water ronddraait dan draait het water op lepelhoogte na een tijdje mee aan dezelfde omtreksnelheid als je lepel. Verder weg van de lepel aan een lagere snelheid. Aan de rand van de emmer staat het water stil. Dit komt door de viscositeit van het water. Ook lucht heeft een bepaalde viscositeit. Daarom:

- Op de evenaar direct op het aardoppervlak draait die lucht mee aan 1675km/u.
- Verder weg in Noord- of Zuidrichting van de evenaar draait die aan een lagere snelheid

Windstil:
a) Een vliegtuig van Oost naar West "hangt" gewoon in de lengterichting in die luchtstroom. Een vliegtuig dat met 100km/u met de draaizin van de aarde mee vliegt (grondsnelheid) ervaart tov het heelal een momentele snelheid van 1775km/u. Omgekeerd 1575km/u

b) Een vliegtuig dat naar het Noorden of Zuiden vliegt wordt in oostelijke richting "weggeblazen" in laterale richting, dwars op de lengteas van het toestel dus. Op de evenaar aan 1675km/u, verder weg aan een lagere snelheid. Tov de aarde is het toestel echter statisch in Oost-West richting omdat de aarde met dezelfde snelheid draait als de lucht.

Als het niet meer windstil is (luchtsnelheid is hoger of lager dan die 1675km/u) wordt een vliegtuig van zijn koers geblazen vliegend op de Noord-Zuid as. Een piloot kan dit op twee manieren compenseren ofwel door op bepaalde punten de positie te bepalen en koers te wijzigen, ofwel via driehoeksmeetkunde (windrichting, windsnelheid,....) een gecorrigeerde koers te berekenen op de plaats van vertrek om zo dicht mogelijk bij de bestemming uit te komen.
boeffer schreef:Maar geraakt hij wel over wel over de hoge bergen, de lucht is daar te dun om hoogte te verkrijgen.
Een passagiersvliegtuig kan tot 12-18km hoogte, afhankelijk van het model. Mount Everest is 8800 m. Piloten moeten wel rekening houden met het gewicht van de lading en eventueel lager vliegen om niet uit de lucht te vallen. Er zijn fatale ongevallen bekend om die reden.
boeffer schreef:En omdat je hoog moet stilstaand vliegen zit je ook met een andere omtrekafstand.
Vanaf een bepaalde hoogte is er een constante wind naar het Oosten. Windstil bestaat daar niet. Als je ooit op vakantie geweest bent richting Azië dan heb je misschien gemerkt dat je altijd sneller daar bent dan terug thuis. Dat komt door die wind.
boeffer schreef:Op de pool dus niks horizontale beweging.
De omtreksnelheid van de aarde en lucht is daar inderdaad bijna nul. Voor een vliegtuig maakt dit niet uit omdat enkel de relatieve snelheid tov de aarde telt.

Geplaatst: 11 dec 2015, 22:20
door boeffer
Ik ga er me niet te diep in vast bijten. Gps satellieten draaien ook steeds mee en hebben zo een grote omtreksnelheid.
Maar wat was de vraag, naar omhoog gaan en blijven hangen. Is dat boven een huis blijven hangen of op de denkbeeldige lijn blijven hangen tussen aarde en zon(4 uur lang) ?

Geplaatst: 12 dec 2015, 12:54
door hendrikus
Deze moslim"geleerde" prediker weet het antwoord waarschijnlijk wel:
https://www.youtube.com/watch?v=-9Jp_XCvVto

Re: Ja of neen en waarom.

Geplaatst: 16 dec 2015, 13:55
door jogo
kotje schreef:Een helikopter stijgt verticaal op en blijft dan 4 uur hangen en komt dan verticaal naar beneden.Heeft hij zich horizontaal verplaatst? Alles gebeurt ideaal en iedereen weet dat de aarde draait.
Relatief boven het vlak waar hij is opgestegen maakt hij geen horizontale beweging want dat staat zo in de opgave.
Relatief t.o.v. oneindig veel andere referentiestelsels zijn oneindig verschillende bewegingen (x,y,z) vast te stellen.

Geplaatst: 13 feb 2016, 22:20
door Jockey
boeffer schreef:Er hangt ergens een zeer grote slinger met kogel aan.Ooit in 't school geleerd.
Dat ding blijft lang slingeren en maakt telkens strepen in zand. Door de draaiïng van de aarde (1 omwenteling/etmaal) blijven die strepen niet op 1 lijn maar verlopen.
Maar hoe blijft een helicopter meestal stil boven zijn doel, gps ?(niet zo dus)
Dus ge zou denken volgens uw redenering dat hij zich horizontaal 360°:6(4hr)=60° van de aardomtrek 40 000 km verplaatst heeft. Op welke hoogte weet ik niet ,want is er afhankelijk van.
Ik geloof dat daar een piloot inzit die misschien 'bijstuurt'?

Geplaatst: 15 feb 2016, 17:00
door jogo
Jockey schreef:
boeffer schreef:Er hangt ergens een zeer grote slinger met kogel aan.Ooit in 't school geleerd.
Dat ding blijft lang slingeren en maakt telkens strepen in zand. Door de draaiïng van de aarde (1 omwenteling/etmaal) blijven die strepen niet op 1 lijn maar verlopen.
Maar hoe blijft een helicopter meestal stil boven zijn doel, gps ?(niet zo dus)
Dus ge zou denken volgens uw redenering dat hij zich horizontaal 360°:6(4hr)=60° van de aardomtrek 40 000 km verplaatst heeft. Op welke hoogte weet ik niet ,want is er afhankelijk van.
Ik geloof dat daar een piloot inzit die misschien 'bijstuurt'?
Ging het over een hypothetisch onbestuurbare heli ?
Een helikopter waarbij de piloot enkel als instrument de horizon en een hoogtemeter heeft.
Dan reageert ie zoals een luchtballon, drijft af met de wind, en die wind laat zich beïnvloeden(een verre afgeleide) door de aardrotatie, bij nulwind is er geen afdrift.

Geplaatst: 22 feb 2016, 12:27
door boeffer
Een helicopter kan hooveren via de gps . En die gps'n hebben een snelheid ( Op /- 36 km hoogte is het 11.300 km/u, staat dan stil).
Moest de piloot zich niet steeds corrigeren en niet alleen tov de wind dan verplaatst hij zich horizontaal.
En dat was de vraag denk ik.
De rest zijn bijkomstige factoren :
-op elke hoogte heeft de wind andere snelheden, niet constant en zelfs draaien.
-een helicopter kan zijwaarts vliegen ,maar de wind heeft dan beter grip op die grotere oppervlakte.
-zijwaarts vallende regen heeft ook invloed op de horizontale verplaatsing
-een vogel kan er tegenaan vliegen, is dan minder verplaatsing
-tektonische platen die uiteen en onder elkaar schuiven.
-we nemen alles aan tov de zeespiegel-hoogte, maar wat met de maan dichtbij en het is dan vloed?

Afbeelding

Geplaatst: 23 feb 2016, 10:45
door jogo
boeffer schreef: Moest de piloot zich niet steeds corrigeren en niet alleen tov de wind dan verplaatst hij zich horizontaal.
En dat was de vraag denk ik.
Voor een luchtschip als een helikopter telt alleen de beweging t.o.v. het medium waarin het zich bevind, is die snelheid 0 en is de snelheid van die lucht t.o.v. de onderliggende bodem ook 0 (nulwind)dan blijft die helikopter steeds boven dat punt hangen, ongeacht de beweging van de aarde rond zijn as,rond de zon of in de ruimte.