SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

euthanasie
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Euthanasie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
hestia

BerichtGeplaatst: Do 20 Maa 2008, 18:48    Onderwerp: euthanasie Reageer met quote

Als verzorgende heb ik onlangs bijscholing gehad over palliatieve zorgen en uiteraard kwam euthanasie ook ter sprake. De vraag werd daar heel duidelijk gesteld of je als dementerende euthanasie kan vragen en het antwoord was heel duidelijk NEEN, ook als je vooraf, in gezonde toestand een wilsbeschikking hebt opgesteld kan iemand die dementeerd geen euthanasie krijgen. Ik stel mij nu heel veel vragen bij het overlijden van Hugo Claus?????

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
aldebaran

BerichtGeplaatst: Do 20 Maa 2008, 21:24    Onderwerp: Reageer met quote

Wat is JOUW probleem Hestia????

Er is toch duidelijk gezegd dat Hugo Claus leed aan de ziekte van Alzheimer.
Hij heeft de laatste dagen bewust afscheid genomen van zijn trouwe vrienden.
Als verzorgende zou je moeten weten dat er een verschil is tussen dementie en Alzheimer.
Ik vind het ook erg dat er een verbod is om euthanasie toe te passen bij mensen die ervoor gekozen hebben als de dementie hen te vlug af was.
En dat iemand er misschien vroeger zou willen uitstappen omdat die wet zo in mekaar zit.
Ware het niet voor de kleinzieligheid die nog altijd hoogtij viert zouden bepaalde wetten overbodig kunnen zijn!
Ook de pers is er als de kippen bij om overal "wormen" te zoeken. Zielig.
Nog niet genoeg dat Hugo Claus tijdens zijn leven moeten lijden heeft door de kleingeestigheid van de kerk.
Nu moeten de pezewevers hem na zijn dood ook nog verdacht proberen te maken...
Geen wonder dat hij verdriet had om ons arm België.
Voor hem al mijn respect en droefheid.

Naar boven
hestia

BerichtGeplaatst: Do 20 Maa 2008, 22:14    Onderwerp: Reageer met quote

beste aldebaran,
bij mijn weten is alzheimer wel degelijk dementie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Alzheimer

ik heb alle begrip voor jou verdriet omtrent zijn dood, ik heb het er gewoon moeilijk mee dat niet iedereen gelijk is voor de wet.

aldebaran schreef:
Wat is JOUW probleem Hestia????

Er is toch duidelijk gezegd dat Hugo Claus leed aan de ziekte van Alzheimer.
Hij heeft de laatste dagen bewust afscheid genomen van zijn trouwe vrienden.
Als verzorgende zou je moeten weten dat er een verschil is tussen dementie en Alzheimer.
Ik vind het ook erg dat er een verbod is om euthanasie toe te passen bij mensen die ervoor gekozen hebben als de dementie hen te vlug af was.
En dat iemand er misschien vroeger zou willen uitstappen omdat die wet zo in mekaar zit.
Ware het niet voor de kleinzieligheid die nog altijd hoogtij viert zouden bepaalde wetten overbodig kunnen zijn!
Ook de pers is er als de kippen bij om overal "wormen" te zoeken. Zielig.
Nog niet genoeg dat Hugo Claus tijdens zijn leven moeten lijden heeft door de kleingeestigheid van de kerk.
Nu moeten de pezewevers hem na zijn dood ook nog verdacht proberen te maken...
Geen wonder dat hij verdriet had om ons arm België.
Voor hem al mijn respect en droefheid.

Naar boven
Fox

BerichtGeplaatst: Vr 21 Maa 2008, 11:05    Onderwerp: Reageer met quote

Iedereen gelijk voor de wet ???
Het is te zien wie er uw Dokter is of in welk ziekhuis je terecht komt.
Of in welk land je juist bent,dat is ook het probleem.
Er zijn huisdokters die er geen probleem van maken en die nu al zeventig zijn,en als U het wil stilzwijgend euthanasie toepassen.
Mijn eigen moeder had er naar gevraagd omdat ze inorme pijn had en heeft die zeven weken moeten verdragen en heeft zichzelf uitgehongerd.
Moet het nu zo dat er enkele Docters bepalen ja of nee ?
De laatste dag had ze me gezegd ''zie dat je dit nooit overkomt'' en gaf me een tip die hier niet durf te beschrijven.

Naar boven
hihi

BerichtGeplaatst: Vr 21 Maa 2008, 13:22    Onderwerp: Euthanasie Reageer met quote

Beste Adelbaran

Alsheimer of dementie is volgens mij hetzelfde, men verliest zijn geheugen, zijn herinneringen, weet niet meer wie voor zich staat.
Verleden jaar ben naar naar de instanties geweest om mijn laatste wilsbeschikking neer te leggen, maar heb het niet gedaan om de eenvoudige reden dan het volgens de wet enkel van toepassing is in een niet omkeerbare coma.
Nu heb ik wel mijn vragen bij het overlijden van Hugo Claus.
Is hij soms iets meer dan een gewone persoon?

Naar boven
Fox

BerichtGeplaatst: Wo 26 Maa 2008, 11:04    Onderwerp: Reageer met quote

Eigenlijk niet Fifi maar de pers dikt het zo graag aan hoe meer papier ze kunnen verkopen met sensatie en mizerie van de mensen hoe liever ze het hebben,vele mensen lezen dat graag maar niemand heeft het graag.
Claus was nu eenmaal gekend door zijn werk en werd gevolgd tot aan zijn dood.

Naar boven
coco

BerichtGeplaatst: Do 27 Maa 2008, 19:33    Onderwerp: Euthanasie Reageer met quote

Ik vind dat iedereen het recht heeft te beslissen over zijn leven.
Niemand wil een mensonwaardig leven. So what.
coco

Naar boven
Gast

BerichtGeplaatst: Zo 30 Maa 2008, 11:50    Onderwerp: Reageer met quote

Er zijn nog altijd voor en tegenstanders van euthanasie, zowel in de politiek (CD&V) als bij kardinalen en bischoppen (katholisisme) met hun dubbele moraal. Zolang wij van die 2 niet af geraken, zal men nooit een duidelijke wetgeving daaromtrent kennen. Dokters die euthanasie durven toe te passen op vraag van een patient zijn in mijn ogen echte sociale wezens, de rest lafaards die bang zijn voor hun positie en de gevolgen ervan.
Ook ik zag al de zeer goede zorgen bij palliatieve maar ook de ellende van dementerende mensen die uren lang in bed liggen in hun uitwerpselen en de stank, dat is helemaal geen menswaardig bestaan en het is meestal de familie die euthanasie weigert op een familielid (moeder, vader, broer of zus).

Naar boven
rietjebeer

BerichtGeplaatst: Ma 31 Maa 2008, 22:45    Onderwerp: Reageer met quote

wel wat hugo claus heeft gedaan daar heb ik veel bewondering voor een hij was schrijver filmregiseur enz...zo een man kon zich wel voorstellen hoe zijn verder leven er ging uit zien incontinent worden de verpleging zoveel keer per dag komen ...niet meer kunnen praten niet lopen nog zitten eten moet in je mond gestopt worden dat je niet meer weet dat je het moet knabbelen en inslikken dan maar je toe gediend krijgen met zo een spuit en zolang je maar slikt en zo in leven blijft je niet meer kan zeggen als je ergens pijn hebt je maakt koorts maar kan niet aan je partner zeggen of aantonen door wat ....die hebben er het raden naar wel ik maak dit ik al zoveel jaren mee!!!!ik ben er zeker van moest mijn ventje weten wat voor een leven ik nu heb ik verzorg hem met liefde maar ik weet zeker dat hij mij zo een leven niet zou gewild hebben dit is nu al 7jaren bezig toen jong dementerend daar was toen weinig sprake van over euthanasie ik denk dat je het eerst allemaal zelf moet meemaken dan begrijpt je alles beter hugo wat jij beslist hebt met nog je verstand wel dat was een goed beslissing... ik zou het ook doen na al wat ik nu weet !!!

Naar boven
Lowieke

BerichtGeplaatst: Wo 02 Apr 2008, 17:36    Onderwerp: Reageer met quote

Vanaf CD&V uit de regering verdwijnt, is het hele euthanasiegedoe op enkele weken opgelost.
Laat toch iedereeen de vrije keuze of hij verder wil met onnoemlijk lijden, of een volledig gebrek aan zelfbewustzijn (als die persoon reeds op voorhand zijn wil om euthanasie al had kenbaar gemaakt).

Kardinalen leven nog in een ander tijdperk. En Danneels moet in het rijtje lopen: hij kan misschien nog paus worden! Mad

Laatst aangepast door Lowieke op Do 01 Mei 2008, 17:50, in totaal 1 keer bewerkt

NVIDEA GeForce GT 620
Primaire Harde Schijf: 1 TB
6,00 GB RAM
Windows Live Mail
Norton 360 v.20.1.1.2
Naar boven
krietieker

BerichtGeplaatst: Ma 14 Apr 2008, 14:49    Onderwerp: Euthanasie Reageer met quote

Ik heb veel begrip voor hen die door ouderdom en vooral door PIJN uit het leven willen stappen. Kort ,wat mijn vrouw heeft moeten doostaan.
Meer dan zes jaar was ze nierdyalise patient. Overanderdag naar het dyalise cetrum daar vier uur aan het apparaat,met af en toe pijnlijke krampen en andere ongemaken. Veele malen heb ik haar s'nachts moeten afvoeren met zware ademhalings problemen, hoge bloeddruk enz. Op 13 april 2002 heb ik dat voor het laatst gedaan.
Ze is overleden op 1 mei. Tijdens die periode heeft ze dikwijls gezegt ze mogen er een eind. Zelfs de artsen bekende dat ze niet meer te helpen was,en toch liet men haar lijden. Tot op 1Mei s' morgens en ik het niet meer kon aan zien, en aan de dokter vroeg of hij niet beschaamd was haar zo te laten lijden.Ze hadden zelf reeds een paar dagen voordien gezegd dat het wachten was op de dood, en gaf men haar nog spuiten tegen flibitis, en andere medicijnen.
Het was natuurlijk in een katholiek getinte hospitaal.
Ik vermoed ergens dat hun parool is zolang mogelijk de beddens bezet houden dat brengt op niet.

zotspook

BerichtGeplaatst: Vr 30 Mei 2008, 16:44    Onderwerp: Reageer met quote

als het ooit zover komt dan maak ik er zelf een eind aan inplaats van daar iemand anders mee te belasten. Je hebt toch zelf je eigen leven in handen, en daar moet iemand anders niet over beslissen, das jouw leven en van niemand anders, of er voor of tegenstanders zijn, die kunnen de pot op en wat er iemand anders over denkt das die hun probleem.

Mathieu

BerichtGeplaatst: Vr 30 Mei 2008, 16:57    Onderwerp: Reageer met quote

hestia schreef:
beste aldebaran,
bij mijn weten is alzheimer wel degelijk dementie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Alzheimer
[/quote]

De ziekte van Alzheimer is een aandoening waarbij delen van de hersenen verschrompelen, op vele plaatsen 'plaque'-vorming optreedt en de patiënt soms in snel tempo dementeert.

Dus zeker niet bij alle gevallen is dementie en alzheimer gelijk, als je er wat meer mee te maken kreeg zou je dat ook toegeven. Ik spreek van ondervinding, ze kunnen heel makkelijk samen gaan maar het zijn en blijven twee afzondelijke ziektes. En niet elkeen krijgt ze alle twee.

aldebaran

BerichtGeplaatst: Za 31 Mei 2008, 18:50    Onderwerp: Reageer met quote

Dank U Matthieu, ik wou weer niet in discussie gaan dus heb ik tot nu toe mijn mond kunnen houden.
Alzheimer is een ziekte die geleidelijk evolueert, dacht ik en die dan na enkele tijd op eenzelfde niveau komt als "dementie. Het is volgens mij toch anders.
Maar wie ben ik om een "Gediplomeerde verpleegster" tegen te spreken?

Iemand die Alzheimer heeft gaat bepaalde dingen vergeten, het geheugen gaat in het begin falen voor wat recent gebeurd is. maar die mensen zijn zich zeer goed bewust dat het niet zo goed wil vlotten.
En zeker niet dement....

Ik vind het spijtig dat met de huidige wetgeving, iemand om euthanasie moet vragen met het besef dat het morgen misschien te laat is.

Ik zou hier ook de mensen die met zulke problemen zitten veel sterkte willen toewensen.
De macht van de kerk begint te verzwakken, alleen spijtig dat de politiek er nog gretig misbruik van maakt.
En dan zie je al de horigen van zo'n partij als hersenloze kiekens unaniem stemmen uitbrengen voor mensonwaardige wetten.

En dat in bepaalde ziekenhuizen de bezetting van de bedden primeert is ook een feit, alhoewel er gelukkig nog andere bestaan.

Naar boven
Utopia

BerichtGeplaatst: Vr 27 Jun 2008, 21:02    Onderwerp: Comfortzorg. Reageer met quote

De vraag naar euthanasie is sterk afgenomen nu er in de media minder aandacht wordt aan besteed. Meer en meer komt de palliatieve zorg aan bod maar dat woord alleen al geeft soms onrust bij de zieke en zijn omgeving. Het woord " comfortzorg" betekent hetzelfde maar heeft een héél andere invloed op degenen die erbij betrokken zijn. Wanneer men uitlegt wat dit allemaal inhoudt komt men vanzelf bij " palliatieve sedatie" maar dan in andere woorden naar voor gebracht. Het maakt de zieke en zijn geliefden rustiger zodat de vraag naar euthanasie niet meer aan bod komt.
Wat er met Hugo Claus is gebeurd is daar kan een buitenstaander géén enkele kritiek op geven zelfs een kardinaal niet, zijn naaste omgeving weet het wel en dat lijkt me meer dan voldoende.

Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Euthanasie Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: