|
SeniorenNet Het forum voor elke 50-plusser!
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
pastoor
|
Geplaatst: Di 29 Jul 2008, 1:24 Onderwerp: |
|
|
Dat is allemaal goed en wel.
Dan weet men wat een netto pensioen is per maand.
Dan weet men niet hoeveel daarvan nog moet gespaard worden.
Want de hamvraag is wat gaat de fiscus daarvan nog jatten over een gans jaar (2007) pensioen. Is dat weer zo iets waar men nog € 1.000 of zelfs € 2.000 belastingen of meer mag gaan bijbetalen.
En waarom doet de RVP dat niet? Wat zijn we met hun berekeningen en hun inhouden van voorheffingen? Waarom leveren ze dat additionele klein detail niet erbij?
RVP en Financiën zijn alle twee diensten van de overheid, ten dienste van jan met de pet. Maar jan met de pet krijgt maar een halve oplossing.
_________________ Sudoku, wijntjes proeven, genieten. |
|
| Naar boven |
|
 |
Khun
|
Geplaatst: Di 29 Jul 2008, 5:35 Onderwerp: |
|
|
Als de belastingen via Taxonweb(www.taxonweb.be) ingevuld worden heb je een onmiddellijke berekening van wat je nog moet bijbetalen of terugbekomen
_________________ Geen Geluk Zonder Druk |
|
| Naar boven |
|
 |
vlaanderen_1302
|
Geplaatst: Di 29 Jul 2008, 10:03 Onderwerp: |
|
|
| pastoor schreef: |
Dat is allemaal goed en wel.
Dan weet men wat een netto pensioen is per maand.
Dan weet men niet hoeveel daarvan nog moet gespaard worden.
Want de hamvraag is wat gaat de fiscus daarvan nog jatten over een gans jaar (2007) pensioen. Is dat weer zo iets waar men nog € 1.000 of zelfs € 2.000 belastingen of meer mag gaan bijbetalen.
En waarom doet de RVP dat niet? Wat zijn we met hun berekeningen en hun inhouden van voorheffingen? Waarom leveren ze dat additionele klein detail niet erbij?
RVP en Financiën zijn alle twee diensten van de overheid, ten dienste van jan met de pet. Maar jan met de pet krijgt maar een halve oplossing. |
Aangezien de RVP geen zicht heeft op de volledige financiële toestand van elke gepensioneerde (ander belastbare bezittingen, aftrekbare sommen,..) kan de RVP ook niet weten hoe de eindafrekening zal zijn.
_________________ Als je twijfelt moet je het maar vragen |
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Di 29 Jul 2008, 14:44 Onderwerp: |
|
|
vlaanderen_1302,
Dat moet de RVP ook niet weten, maar ze kunnen er toch iets aan toevoegen dat wij moeten invullen, en waarvan wij dan weten wat het wordt. Al is het maar verwijzen naar iets dat het "correct doet", en dat een belasting aanslagpapier aanmaakt dat begrijpbaar is.
Ik ga die "taxonweb" eens proberen. Die "taxonweb" is niet bruikbaar: die dient om de belastingen online in te dienen, en eist "waarschijlijk?" een kaartlezer. Mijn belastingcijfers zijn niet online ingevoerd.
|
| Naar boven |
|
 |
vlaanderen_1302
|
Geplaatst: Di 29 Jul 2008, 15:39 Onderwerp: |
|
|
als het de bedoeling is om de nog verschuldigde belastingen voor de inkomsten 2008 (aanslagjaar 2009) te berekenen dan denk ik dat zelfs de belastingsdiensten nog niet weten met welke extra belastingen ze ons dit jaar zullen lastigvallen.
_________________ Als je twijfelt moet je het maar vragen |
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Di 29 Jul 2008, 16:37 Onderwerp: |
|
|
vlaanderen_1302,
Het gaat hier over de pensioen - inkomsten van 2007.
De Fiscus heeft al de gegevens.
In de belastingsgids (2008) staan de cijfers bepaald door de overheid (inkomensschijven, aanslagpercentages, belastingsvrije inkomsten, uitgaven met belastingsvoordee, en zo voort) en dit voor zowal 2007 als 2008.
In het verleden heb ik, als werknemer, dat altijd zelf berekend en kon ik de nodige bedragen opzij zetten. En dan weet men waar men aan toe is. Maar met de pensioenen lijkt het taboe te zijn.
Waarschijnlijk is de berekening van de belasting op de pensioenen anders dan de berekening van de belasting als men als werknemer aktief is. Ik heb nooit de voorheffing bepaald door het ministerie van financiën geloofd. Heb juist het netto belastbaar pensioenbedrag van 2007 rap via de personenbelasting berekend, en mag ongeveer een kleine € 3.000 terugbetalen an de fiscus. Waar zit de fout? Hoe werkt het?
|
| Naar boven |
|
 |
pol55
|
Geplaatst: Di 29 Jul 2008, 19:47 Onderwerp: |
|
|
vlaanderen_1302,
Dat moet de RVP ook niet weten, maar ze kunnen er toch iets aan toevoegen dat wij moeten invullen, en waarvan wij dan weten wat het wordt. Al is het maar verwijzen naar iets dat het "correct doet", en dat een belasting aanslagpapier aanmaakt dat begrijpbaar is.
Ik ga die "taxonweb" eens proberen. Die "taxonweb" is niet bruikbaar: die dient om de belastingen online in te dienen, en eist "waarschijlijk?" een kaartlezer. Mijn belastingcijfers zijn niet online ingevoerd.  |
Je kan je belastingen ook uitrekenen bij website van DVV/taxweb....altijd correcte berekening, je mag zoveel je wil proberen...geen kaartlezer,gratis enz...
_________________ Acer Aspire 7750, windows 7,64 bit, Intel core i5 |
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Wo 30 Jul 2008, 0:05 Onderwerp: |
|
|
Pol55, bedankt, dat is perfect.
Moet 60 % van de voorheffing terugkrijgen.
|
| Naar boven |
|
 |
pol55
|
Geplaatst: Do 14 Mei 2009, 20:27 Onderwerp: |
|
|
Pol55, bedankt, dat is perfect.
Moet 60 % van de voorheffing terugkrijgen. |
Enne, is't gelukt van die 60%
vg
Pol
_________________ Acer Aspire 7750, windows 7,64 bit, Intel core i5 |
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Do 14 Mei 2009, 22:44 Onderwerp: |
|
|
POL55,
Bedankt, het was perfekt.
|
| Naar boven |
|
 |
semperfi
|
Geplaatst: Zo 21 Jun 2009, 16:55 Onderwerp: |
|
|
| petrol schreef: |
Ik zou met de vergrijzing niet teveel rekenen op de staat wat pensioenen betreft.De staat is een onbetrouwbare partner.Binnen 10 jaar zouden er nog vele vies kunnen opkijken als de pensioenen gehalveerd worden of m.a.w.belast worden aan 50%.
De staat zit zonder geld dat is nu al wel duidelijk. |
De Staat is inderdaad een onbetrouwbaar iets, maar aan de pensioenen zullen ze zeker niet raken : de gepensioneerden vertegenwoordigen een massa kiezers . Toen W.O.W. werd opgericht was er geen vuiltje aan de lucht en iedereen bleef zijn partij ongeveer trouw. Maar als de tijden veranderen kan het kiesgedrag zich ook aanpassen.
Neen wat we in september kunnen verwachten is een herziening van het Kadastraal Inkomen, en wat nog .... enig idee ?
_________________ Klaatu Barada Nicto |
|
| Naar boven |
|
 |
Felicie
|
Geplaatst: Do 30 Jul 2009, 18:03 Onderwerp: minder pensioen |
|
|
Plots is mijn brutopensioen deze maand verminderd met
16,22 euro.
Netto betekent het dat ik 8,69 euro minder ontvang.
Begrijpt iemand zoiets ?
Wat kan ik daaraan doen ?
Felicie
PS. Ik ben al zestien jaar met pensioen en heb zoiets nog
nooit meegemaakt
|
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
|
| Naar boven |
|
 |
moximas
|
Geplaatst: Vr 29 Okt 2010, 11:38 Onderwerp: |
|
|
In 2012 ga ik met pensioen,nu had ik graag vernomen waar ik al die gegevens van mijn loopbaan moet gaan zoeken?
Heb een gemengde loopbaan,deels arbeider en deels zelfstandige gehad,word dat bijeen gevoegd of appart pensioen?
Moest iemand me een beetje op de hoogte zetten mijn beste dank ervoor.
|
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Vr 29 Okt 2010, 15:35 Onderwerp: |
|
|
Moximas.
(1) Gij krijgt een pensioen als zelfstandige.
Rijksinstituut voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen, kortweg het RSVZ genoemd zorgt daarvoor.
De details vindt u hier:
http://www.rsvz.be/nl/selfemployed/pension/index.htm
(2) Gij krijgt ook een pensioen als werknemer.
De Rijksdienst Voor Pensioenen (RVP genoemd) zorgt hiervoor.
De details vindt u hier:
http://www.onprvp.fgov.be/onprvp2004/NL/I/I_00.asp
Uw werkgever heeft de gegevens over uw loon en werkperiode doorgestuurd naar de RVP, dat ligt daar in bewaring.
U kunt nu een raming van uw pensioenbedrag als werknemer laten maken door de RVP, die raming krijgt bij u thuis besteld. Zie:
http://www.rvponp.fgov.be/onprvp2004/nl/m/m_a/m_a_01.asp
en daar onder de titel: "Na uw 55ste verjaardag".
|
| Naar boven |
|
 |
|
|