| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Tillie
|
Geplaatst: Zo 13 Dec 2009, 17:01 Onderwerp: Oesters |
|
|
Ik heb geen oestermes en niet de expertise om oesters te openen.
Kan ik met een gerust gemoed de oesters door de vishandel in de voormiddag laten openen en ze 's avonds serveren?
Ik hoor nl soms weleens dat oesters na het openen best binnen de twee uur worden gegeten.
_________________ Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse |
|
| Naar boven |
|
 |
Brabo
|
Geplaatst: Zo 13 Dec 2009, 23:52 Onderwerp: |
|
|
Je moet vragen aan de vishandelaar om de oesters "eventjes te kraken"! D.w.z. dat de bovenste schelp een heel klein beetje open gedaan is door hem/haar!
Zie dat de oesters terug in het kratje met de bolle schelp onderaan geplaatst worden zodat het oestervocht er (tijdelijk)niet eruit kan lopen!!!!Uiteraard moet je ze gedurende de tijd dat je ze niet gaat opeten in de ijskast bewaren! Nadien kan jij zelf de oesters heel makkelijk met vb. een broodmes openen! Vergeet niet dat er heel kleine stukjes schelp in de oester (kunnen) bevinden! Probeer ze er zoveel manueel uit "te vissen"! In het slechtste geval moet je ze eventjes spoelen in gezouten water! Vergeet niet ze evenmin los te maken zodat uw gasten ze makkelijk naar binnen kunnen slurpen!
Ik persoonlijk eet zeer graag oesters "puur natuur" en dat is zonder citroen of pepermolen! Uiteraard moet jij het uit principe deze 2 vermelde produkten er wel bij serveren!
Wel lekker(vind ik) is er een sneetje wit en een sneetje bruin brood besmeerd met"echte " boter bijserveren! Die "bokes" kan je in driehoekjes snijden!
Probeer de tijd tussen het openen door de vishandelaar en het opeten zoveel mogelijk te beperken!
Smakelijk
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Ma 14 Dec 2009, 12:18 Onderwerp: |
|
|
Neem een kort mesje,en doe een haddoek rond je hand die de oester vasthoud.
Ga aan de "knoop" en tussen de schaal met snelle en korte bewegingen naar binnen.Die komt snel open.
Oesters doe ik nooit tevoren open,dat is achter problemen vragen,die moeten ultrafris zijn.
Men doet citroen op de oester om de eventueel tegenwoordige bacterie te doden.
Is een zeer kleine "worm",die valt je lever aan.Met waterkers is dat ook zo.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Tillie
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 13:35 Onderwerp: |
|
|
De raad gevolgd van Brabo en ze laten kraken, dat is heel goed meegevallen. Bij de vishandel zei men dat ze eventueel zelfs tot 's anderendaags mochten wachten. Ze waren wel supervers.
Ik heb ze geserveerd met een vinaigrette van heel fijn gesneden ringetjes pijpajuin, olijfolie en wittewijnazijn, vers gemalen zwarte peper en zeezout.
_________________ Zonder vrouwen gaat het niet, dat heeft zelfs God moeten toegeven.
Duse |
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 14:24 Onderwerp: |
|
|
| Tillie schreef: |
De raad gevolgd van Brabo en ze laten kraken, dat is heel goed meegevallen. Bij de vishandel zei men dat ze eventueel zelfs tot 's anderendaags mochten wachten. Ze waren wel supervers.
Ik heb ze geserveerd met een vinaigrette van heel fijn gesneden ringetjes pijpajuin, olijfolie en wittewijnazijn, vers gemalen zwarte peper en zeezout. |
Zeezout op oesters,pijpajuin,vinaigrette
Moest de mijn zoiets maken,ik smijt al die rommel de vuilbak in.
Als ik oesters eet wil ik de smaak ervan,en zeker geen SOEP.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Tillie
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 16:52 Onderwerp: |
|
|
Dan doe je er niets op hé. Ik had alles apart geserveerd.
Plezant voor 'de mijn' dat je alles waar ze haar tijd heeft ingestoken in de vuilbak smijt.
Duse |
|
| Naar boven |
|
 |
bocuse
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 17:11 Onderwerp: |
|
|
| snowball schreef: |
Plezant voor 'de mijn' dat je alles waar ze haar tijd heeft ingestoken in de vuilbak smijt. |
volledig akkoord!
zou bij mij maar één keer moeten voorvallen!  |
Bij de meesten zeker
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 17:18 Onderwerp: |
|
|
Plezant voor 'de mijn' dat je alles waar ze haar tijd heeft ingestoken in de vuilbak smijt. |
Voor Uwe Glorierijke Hoogheid...Ik maak alles zelf en maak er zeker GEEN brol van
Een oester ga je proeven,de lever stukbijten om de saveurs in de mond te hebben.En ik zie zeker niet waar pijpajuin en andere azijn er mee te zien heeft,laat staan zeezout.
Gewoonweg..u kan NIET koken
Laatst aangepast door Gast op Vr 25 Dec 2009, 17:20, in totaal 1 keer bewerkt
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 17:22 Onderwerp: |
|
|
'k Weet niet Bocuse! Er zijn er bij die zich veel te gemakkelijk laten doen als vrouw.
Maar langs de andere kant zijn er ook veel die op een ander een grote teut hebben en als puntje bij paaltje komt, thuis niet veel te vertellen hebben.
't Zal in dit geval ook wel zo iets zijn zekers!  |
Ben je daar zeker van,ben zeer goede kok hoor.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Tillie
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 17:27 Onderwerp: |
|
|
Als je niet weet wat zeezout vandoen heeft met oesters? Ze leven er in.
En nog iets: de oesters waren rauw, niet gekookt.
Duse |
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 17:44 Onderwerp: |
|
|
Daffy, het gaat niet over de kookkunsten. Het gaat hier over je boertig gedrag! Zelfs dat begrijp je niet.
Een goede kok is daarom nog geen gezellige partner! |
Ga toch eens sneeuwballen gooien ventje
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 17:46 Onderwerp: |
|
|
Als je niet weet wat zeezout vandoen heeft met oesters? Ze leven er in.
En nog iets: de oesters waren rauw, niet gekookt.
 |
Te gek voor woorden,het water van de oesters is verzadigd van zeezout.Kom ni klagen achteraf dat ze TE zout waren.
Doe er nog een beetje choco op en confituur
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 17:50 Onderwerp: |
|
|
Ik verdenk je ervan ,van engelse te zijn,die alleen kunnen olijven eten in een groene smurrie met suiker
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 17:51 Onderwerp: |
|
|
| Waarheid kwetst hé? |
Dat glijd op men rug van onverschilligheid,je mening.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Vr 25 Dec 2009, 18:08 Onderwerp: |
|
|
Volledig maar dan ook volledig fout. Ik ben wss nog een veel betere kok dan jij ooit zal zijn MAAR ik zal nooit of nooit zo denigrerend uit de hoek komen als jij want jij hebt daar een patent op.
Ben je het niet met iemands smaak eens, dat is je goed recht. Maar je kan dan perfect op een andere manier vertalen.
Ik vind tillie's manier van oesters serveren ook niet bepaald het van het (sorry tillie ) maar wie ben ik om tegen tillie zo uit de hoek te komen zoals jij deed.
Dat verdient Tillie langs geen kanten. Trouwens ze behaalt wel een pluim door alle ingrediënten apart op te dienen zodat iedereen zijn zin kan doen. Daarom alleen al zou ik zeggen : doe zo voort Tillie. |
Jij hebt wel een zeer hoge dunk van je eigen,je lijd toch niet aan narcissisme of zoiets
|
|
| Naar boven |
|
 |
|