Overlijden

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

11 dec 2006, 14:41

Een werkelijkheid voor iedere mens, mijn vraag dus, wat moet er klaar liggen bij een overlijden thuis? Op zo een moment is iederéén overstuur ( van die veronderstelling ga ik uit ) en zoek dan maar...
of is het zo dat alles aan de begrafenisondernemer kan overgelaten worden :?:

moeti
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:52
Locatie: middelkerke

12 dec 2006, 07:18

Een begrafenisondernemer zal je wel zeggen wat te doen , zorg ervoor dat je adressen hebt als er doodsbrieven worden verstuurd.Grtjs , moeti.

mayi
Lid geworden op: 29 jul 2006, 18:49
Locatie: lokeren

12 dec 2006, 20:57

De verpleegster had ons aangeraden om toch al na te gaan welke kleren ons ma zouden aangedaan worden.
Wij, de kinderen, konden dat niet.
Toen het zover was en ons ma gewassen werd moest ik nog op zoek in de kast. Mijn broer had een andere keuze dan ik, hij wilde dat ze dat aankreeg wat ze het meeste droeg (iets fleurigs). En ja, hij had gelijk.
Ik zou dus aanraden: neem in gedachten al op welke kleren en waar je die kan vinden. Dit is denk ik het belangrijkste waar je op dat moment moet aan denken. Voor al het andere staat de begrafenisondernemer je bij.

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

12 dec 2006, 21:42

Maji, zou zelf nooit zover gedacht hebben, dit antwoord zal ik zeker onthouden. Het is helemaal niet leuk om ermee bezig te zijn, maar een lijst met namen en adressen is zeker ook een must. Dank.
Gast

13 dec 2006, 18:39

Lotte,

Wat betreft die adressenlijst dat is zeker een must. Mijn moeder is eerst gestorven, mijn vader heeft later zelf een adressenlijst gemaakt naar wie wij (de kinderen) een doodsbericht moesten zenden, want waar de kinderen niet aan denken, dachten misschien de ouders wel.
Mijn moeder droeg steeds een bril en mijn vader wou dat ze die op haar doodsbed droeg, maar dat zou ik je niet aanraden, leg die bril maar weg.
Hopelijk zijn het voor U niet direkte zorgen maar een mens moet er toch mee bezig zijn.

M v gr

Kiki2

lotte
Lid geworden op: 26 apr 2005, 13:47
Locatie: Tielt

13 dec 2006, 18:54

dank je kiki, .... we hebben hoogbejaarde ouders, en de vraag moest ik stellen van mijn ma...ze hoort ons regelmatig over sennet praten, vandaar....

ritawout
Lid geworden op: 30 nov 2005, 22:00
Locatie: Boutersem

14 dec 2006, 01:16

ons moeder is onlangs gestorven,al een aantal jaren kanker,op 't laatst wou ze geen chemo meer,vorig jaar 6 weken op palliatieve gelegen en erdoor gekomen,deze keer een week en het was gedaan!wij allemaal versteld,ook al zagen we het aankomen,toch denk je dat het nog beter zal gaan!de verpleger vroeg of ze iets bij had om aan te doen als het ....vlug naar huis gereden en de bloes meegenomen waar ze mooi in was,waar we een mooie foto mee hadden ,paar weken ervoor getrokken,en voor altijd zal ze zo in onze gedachten blijven
ben nieuw,moet nog wat zoeken.

CirqueLover
Lid geworden op: 17 jan 2007, 15:07
Locatie: Brasschaat

28 jan 2011, 00:36

Bij een overlijden thuis....heb ik zelf uit ervaring helaas, waarvan ik het relaas elders op de toepasselijke rubriek binnenkort zal toelichten, aan den lijve ondervonden hoe belangrijk het kan zijn, of liever gezegd hoe pracktisch het kan zijn, wanneer men zichzelf heeft kunnen voorbereiden. Ikzelf en mijn gezin hadden geen idee wat er allemaal op ons afkwam eens die molen begon te draaien, ongeveer een uur na het overlijden van mijn mama thuis.
Misschien voor velen onder jullie een mogelijke hulp; de website van onze plaatselijke uitvaartverzorging waarborgt heel wat van deze pracktische zaken. Naar ik meen kan je hier zelfs boekjes aanvragen die al deze zaken belichten.
Ik geef hier nog enkele dingen mee die ons bvb. werden gevraagd;
welke kledij en/of juwelen dient er beschikbaar te zijn, bepaalde voorwerpen die je misschien graag meegeeft bij de opbaring, bij een verassing en uitstrooing stelt zich de vraag welke familieleden aanwezig willen zijn bij de verbranding, hoeveel pipetjes (met asse) er dienen te worden gereserveerd, een christelijke afscheidsmis ja dan nee....
en dan nog de te verwachten papiermolen die op gang komt, die tot ongeveer een jaar later kunnen uitlopen.
Dan komen zulke boekjes met tips allerhande handig van pas. Sedertdien heb ik mezelf beter voorbereid kwestie van testament aanmaak e.d.m.

Hoop dat jullie d'er wat aan hebben.

Sweet greetz by Cirquelover.
What lies before us and behind are tiny matters compared 2 what lies within us !