de tijd van toen 70+ /TE BEWAREN

Hier mag je praten, grappen maken, vertellen over alles.
Een humorist is iemand wiens vrolijkheid van zijn hart naar zijn hersenen is verhuisd. (Otto Weis - 1847)

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

03 mar 2011, 09:39

En ik die dacht dat onze topic doodgebloed was. !
Er was zelfs een inzending over de regeringsvorming.
Echt,...... ik had al overwogen om deze topic af te sluiten.
Hé Amadee, welcome back, proficiat dat ge er weer zijt en
graaf nog wat in uw herinneringen.
Andere verhalen van vroeger zijn ook nog altijd welkom zulle.
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

03 mar 2011, 19:37

Vooruit met de geit Stroboeren !
amadee

04 mar 2011, 00:09

Goeiedag,

Ik had hier een foto van hem willen afdrukken, en ik heb er wel een gevonden, al googelend, maar ik kreeg hem niet op dit blad. Dan maar zonder Boduognat, uiteindelijk was het toch maar een slechte foto, en misscien vindt Alterego een mooiere foto.
Waar is den tijd van toen, van Boduognat, onze heldhaftige voorvader, opperhoofd van de Eburonen, verre familie van Asterix en Obelix naar 't schijnt. Hij stond op een strategisch rond punt op de Belgiëlei in zijn bloot gat, of 't scheelde toch niet veel.
Het moet in de jaren 50 geweest zijn dat Boduognat verdween. Men zei dat hij op een welverdiend pensioen was in warmer oorden, samen met nog andere genomineerde BV's.
Ik kwam Boduognat tegen in Schilde. Dokter Edmond van Thillo had daar op de Pont een villa gezet. ("Làten zetten", zei zijn vrouw). Naast zijn villa lag een groot stuik natte grond, palend aan het park van Schilde,en deels nog op het grondgebied van Oelegem. Van de drassige moerasgrond had hij een toch een aantrekkelijke eigendom kunnen maken. Een grote vijver en heel veel camions zand waren daarvoor nodig en..... de Meir. "En hier ligt de Meir" zei hij. Hij wees op een brede dreef; die hij had laten hard maken door hetgeen van de Meir was gekomen toen die vernieuwd werd. Honderd camions, zei hij. Een groot deel van de grond was nu bebost. En hier heb ik 50 moerascypressen gezet ("laten zetten), en zo ging dat voort.
Standbeelden en ornamenten van oude gebouwen. Als er in de stad iets werd afgebroken en daar waren beeldhouwerken die hem interesseerden,
dan vroeg hij aan de aannemer wat hij daar mee ging doen:
"Wadda ik dormee gon doen? Nor tstort hé , wor anders, hedde gaai dor soems goesting in, wa godde dor mè doen, meddien awen brol? " (*)
En zo kwam Dokter Van Thillo ook aan standbeelen Van componisten, schilders en nog zo van dat soort volk, de namen ben ik vergeten. En toen
zag ik hem, onze Boduognat, ik herkende hem direkt, U dacht natuurlijk dat ik hem herkende aan zijn bloot gat; misschien wel, ik weet het niet meer, maar ik ken weinig schilders of componisten die in hun bloot gat worden afgebeeld. Het gekke was wel dat onzen Bodu er in 3 stukken stond (of was het 2 stukken?,) elk op een sokkel op respectabel afstand van elkaar.

Dag; amadee

-------------------------------------------------------------

(*) vertaling:"Ik weet zelf nog niet waar ik ermee zou blijven. Gewoon naar het container park zeker, of had U het graag willen gebruiken; ik vraag me wel wat U nog met die versleten dingen kunt doen.

Alterego1
Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Locatie: Antwerpen

04 mar 2011, 00:45

Afbeelding

Op 17.8.1861 werd dit standbeeld ingewijd op de toenmalige Leopoldlei (sedert 1919 Belgiëlei). De beeldhouwer was Jozef Ducaju. Hij was 18 jaar toen hij de Boduognatgroep vervaardigde. Het beeld stelde Boduognat, de kloeke koning der Nerviërs voor, die 2 Romeinse krijgers versloeg. Op 5.7.1954 besliste de Gemeenteraad om verkeerstechnische redenen het beeld te verwijderen, zodat het in augustus werd afgebroken en verzeilden de stukken in het "erepark" van het stadsmagazijn aan de Desguinlei. Wanneer dit eveneens moest verdwijnen voor de Kleine Ring geraakten de fragmenten her en der verspreid.
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

05 mar 2011, 07:32

:lol: Weeral dank !

Amadee kom nu al uit dat gaatje makker ! :wink:
amadee

05 mar 2011, 17:51

Goeiedag,

Dank Alterego voor de mooie foto en dank aan Spiksin voor Uw reactie.

Wij woonden in de Van Straelenlei :
/Users/amedee/Desktop/4474-20110104-140fb7.JPG

spiksin
Lid geworden op: 05 nov 2004, 09:11
Locatie: Merksem

06 mar 2011, 08:03

Amadee zoals al gemeld ben ik geboren id St Johannesbergmansstr. (
eigenlijk ih St Bartholomeeus hospitaal ) .

De Van Stralenlei was mijn speelplaats , daar van achter aan de wagenmaker Martens !

Ik kom daar trouwens nog heel dikwijls , mijn betere wederhelft , 77 , gaat daar nog altijd naar de kapper . Ik moet dan wachten in dat cafe op 't hoekje , tegen mijn goesting want ik moet dan een Trappist of twee drinken tegen mijn valling he . :D

Gij woont in de Kempen zie ik , Noord , midden of Zuid als ik vragen mag ? Ik zit de zomer maanden in Brecht . Tot ziens !
amadee

06 mar 2011, 23:09

Goeiedag,

Spikskin, we zijn terug thuis; dat is lang geleden, maar allee.
Ik herinner me wel veel maar er is meer dat ik me niet meer herinner, en daar bovenop is er heel veel waar ik eigenlijk nooit iets van heb geweten.
Bijvoorbeeld weet ik nog altijd niet wie die Van Straelen was. En het is nog maar van heel onlangs dat ik te weten kwam dat er daar achter de Van Straelenlei de Borrewaterstraat, tot de Eigenheerdstraat en de Vrijhandelstraat en de dokken, dat dat daar een heele geschiedenis aan vasthangt, waarin die Meneer Van Straelen een rol speelde, maar vraag me niet wat. Who cares, om ook eens iets in 't engels te (kunnen) zeggen.

Van de Van Straelenlei wou ik de foto's linlassen, ie Alterego heeft laten zien, maar dat is toen niet gelukt, ik heb er nen avond aan versleten, ik zal het nooit leren. Wij - ouders + mijn 2 oudere zusters en ikzelf - woonden naast Louis Van Kuyck de begrafenisondernemer en tegenover Sassen, de coiffeur, vooraan in de straat.

Louis Van Kuyck... hij is al lang zelf dood, en ook zijn zoon (die noemden wij Lowieke) iets ouder dan ik, zal helaas ook wel niet meer leven; maar de naam Begrafenissen Van Kuyck is er nog altijd. Het waren aangename geburen,misschien zoudt ge iets anders denken. Louis was een duivenmelker, wij hadden daar een hofke (voor in de stad redelijk groot: 5m breed op 15 m diep), en achterin had Louis zijne atelier, en daarboven een verdiep met het appartement van de duiven. Wij hadden 2 katten, dus opletten geblazen, want duivenmelkerij en katten, dat akkordeert niet, en was dikwijls aanleding tot vetes. Bij ons dus niet. Er was tucht bij onze katten.
- - - - - --- - - - - - - - - - - - - - wordt vervolgt---------

Alterego1
Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Locatie: Antwerpen

06 mar 2011, 23:20

Amadéé,

Het is nu al wat laat,maar morgen geef ik je volledige
uitleg over Van Straelen en Van Kuyck.
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht

Alterego1
Lid geworden op: 20 jan 2006, 14:05
Locatie: Antwerpen

07 mar 2011, 09:00

Afbeelding

Amadéé,

Hierbij de toelichting omtrent Van Straelenlei en Van Kuyck:


Er zijn in Merksem veel kastelen(of 'hoven van plaisantie')geweest,
waar er nu nog enkele van overblijven.

Maar het kasteel dat de naam droeg 'Kasteel van Merxem' is
dit op de foto hierboven(toen was het al een restaurant),het was
gelegen op de gronden waar nu de fabrieken van de Solo(of Axa)
en de Boerenbond(of Aveve) gevestigd zijn.Het kasteel stond er
lang voordat het Albertkanaal en daarna ook het grote en kleine dok
te Merksem gegraven werden.Een der kasteelvrouwen was zelfs
nog de dochter van Pieter Pauwel Rubens..
De huidige Van Straelenlei was oorspronkelijk een grote dreef die
naar de ingangspoort van het kasteel leidde.

De Van Straelenlei is trouwens genoemd naar een der eerste bewoners
van het kasteel,ridder Antoon van Straelen.
Zijn grootvader van moeders kant, Willem Draeck(toen burgemeester
van Antwerpen) had in 1515 het kasteel van Merksem gekocht en dat
was Antoon via een erfenis in de schoot gevallen.

De laatste kasteelheer was ridder Hendrik Jozef de Geelhand de Merxem,
de mecenas en weldoener van de St.Bartholomeeuskerk waarin hij ook
begraven ligt.

Wat de Van Kuycken betreft:

Ik heb vader en zoon Van Kuyck,beiden Louis genaamd,en de broer
van de vader,Tist(Baptist)Van Kuyck,heel goed gekend en mee omgegaan.

Vader Louis Van Kuyck en zijn broer Tist waren verwoede duivenmelkers,
ikzelf ben ook 50 jaar duivenliefhebber geweest,en ik was secretaris van
de duivenbond 'Samenspel Merksem' met als voorzitters Antoine Bogaerts
van de lusterwinkel op de Bredabaan en Louis Van Kuyck de begrafenis-
ondernemer.De duivenbond was in twee lokalen gevestigd,om de beurt
was het in Het Hoefijzer,(bij Charel en Isabel Verkooyen),of in Des Sports
(bij Pierre De Deken) te doen.
De jonge Louis Van Kuyck(ook al lang overleden)was getrouwd met een
meisje(Dina Van Zundert)van het Lindeboomplein,waar ook mijn ouders woonden.
De begrafenisonderneming Van Kuyck bestaat nu nog,maar is al vele
jaren nu gevestigd in de Moeshofstraat vlakbij de Maantjessteenweg.

Zo Amedéé,nu heb je wat meer kijk op wat jij je afvroeg.
Ik hoop dat je nog veel weet te schrijven,
en waar nodig kan ik je eventueel helpen.

Groetjes,

Alterego
To be or not to be,that's the question
Niemands meester,niemands knecht

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

07 mar 2011, 11:27

-

Ik denk dat ik de kop van BPTERAANTGAT heb ontdekt

in DE ZOO te ANTWERPEN

zal later trachten hier een foto te laten plaatsen??
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE
amadee

08 mar 2011, 00:14

uigeveegd , sory
Laatst gewijzigd door amadee op 08 mar 2011, 00:33, 1 keer totaal gewijzigd.
amadee

08 mar 2011, 00:20

Goeiedag,

Louis van Kuyck, onze gebuur-begrafenisaannemer, was ook duivenmelker, en wijzelf hadden 2 katten, een combinatie die dikwijls treurig afloopt. Wij hadden wel opgevoede katten, er heerste tucht en orde. Elke Zondag kwamen de duiven terug van Quiévrain, of van Ste-Jeanne-en-Bled, de colombofielen werden op de radio verwittigd hoe laat ze werden gelost, na het deuntje van Bobbejaan Schoupe, "ik zie zo gere mijn duivenkot.: De begeleiders van de koninklijke maatschappij, De willige witpen, uit StJozef-Rijkevorsel, hebben hun duiven 10 uur 48. Of: " Er is te veel tegenwind en 't regent, de begeleiders wachten." Enz., jullie kennen dat toch wel zeker.
Wij zaten met Van Kuyck buiten uit te kijken, naar het Zuid-Westen, van waar de duiven te verwachten waren, langs het Schijnpoort, het Sportpaleis, de brug, en zo moesten we ze zien aankomen, over de brouwerij Sterkens en de Winkelhaakstraat. Het werd spannend.

Alles was klaar voor de ontvangst; de katten zaten al een halfuur binnen in hun nest, ze herinnerde zich het vallen van de duiven van de vorige keren en hielden de eer aan zichzelf zoals dat heet, door zelf terug te trekken, in plaats van op een pijnlijke wijze naar binnen te worden gejaagd.
Toen er een duif boven de brouwerij Sterkens verscheen gingen we met bekwamen spoed naar binnen, vensters en deuren toe en gingen we gluren aan de venster, zonder de gordijntjes. Als die duif niet viel zou het begot niet aan ons liggen. Louis begon drfiftig te schudden met lege conserveblik van Marie Thumas, maar gevuld met maïskorrels en ander lekkers. Terwijl riep hij de lokroep van de duivenmelker, "komkomkom" of "keumkeumkeum", duiven kennen het verschil.

De duif viel niet, en de volgende viel ook niet. Waarschijnlijk duiven voor Westmalle of Oostmalle of SintJozef. De 2 duiven Van Kuyck kwamen op een behoorlijke goede tijd aan, en ze vielen gewillig, Louis was content.
En wij hadden een "koers" beleefd zoals in een ronde van Vlaanderen, maar hier was het in 't echt, aan de aankomst.

Wij gingen blij naar buiten. De katten rekten zich en liepen den hof in, onverschillig maar met stijl zoals een kat dat kan doen.

Als er niks tussen komt ga ik morgen naar coiffeur Sassen.

Salu dan maar.

---------------------------------
"As ge wilt hé!" :Oostvlaams afscheid (??)

SDW
Lid geworden op: 24 dec 2004, 11:42
Locatie: ANTWERPEN- BELGIE

09 mar 2011, 19:03

-


Ik ben op zoek naar de teksten van het EERSTE deel van

" DE TIJD VAN TOEN 70+
Wens de LUCHTVAART te bevorderen
om de VREDE en VRIENDSCHAP te ontwikkelen tussen de ganse MENSHEID
zonder onderscheid van RAS,NATIONALITEIT of RELIGIE

jeronimo
Lid geworden op: 23 jan 2005, 22:18
Locatie: pajottenland

09 mar 2011, 19:50

Hey Silvain,
Ga naar seniorennetcafé op blz 4 vindt ge onderaan
onze eerste topic.
Succes
niet wat ge zegt telt maar hoe ge het zegt.