SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

verbruik hybride wagen ???
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> (Exacte) Wetenschappen en Techniek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
gerro

BerichtGeplaatst: Za 18 Jun 2011, 20:00    Onderwerp: verbruik hybride wagen ??? Reageer met quote

wie kan me zeggen wat een hybride wagen verbruikt als hij enkel op elektr. rijdt ?

Waarom deze vraag :
elke folder van een hybride vermeldt bvb. gemiddeld verbruik benzine x liter, terwijl zijn verbruik op elektriciteit nergens staat vermeld.
Wetende dat je bvb. dagelijks slechts 50 km met de wagen rijdt, dan zou je theoretisch bij bepaalde merken altijd op elektriciteit kunnen rijden. Wat kost dat dan ? Ik vraag dus niet de prijs per Kw van de elektriciteit, maar wel hoeveel elektriciteit hij voor een bvb. trajekt van 50 km aan een normale snelheid nodig heeft .

Stephaan

BerichtGeplaatst: Za 18 Jun 2011, 21:33    Onderwerp: Reageer met quote

Pertinente vraag!
Beroepshalve ben ik betrokken geweest bij het gebruik van grote aantallen elektrische forklifts (heftrucks). Het is me nooit gelukt informatie los te krijgen van de ontwerpende firma's over het preciese theoretische verbruik ervan, en ook niet over het theoretische ontwerp-verbruik om de batterijen te herladen. Dat laatste verbruik (de echte kost dus) kon de gebruiker weliswaar zelf opmeten maar bepalen in hoever dat overeen stemde met de bedoeling vd ontwerper was onmogelijk.

Ik wens je geluk bij je opzoeking en ik kijk uit naar het resultaat.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
The Spirit of Flanders

BerichtGeplaatst: Za 18 Jun 2011, 22:06    Onderwerp: Reageer met quote

Een voorbeeld : "It uses 135 Wh/km (21.7 kW·h/100 mi, 13.5 kW·h/100 km or 490 kJ/km) battery-to-wheel, and has an efficiency of 88% on average.[10]"

... voor dit "machientje" : http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Roadster

Naar boven
Stephaan

BerichtGeplaatst: Za 18 Jun 2011, 22:22    Onderwerp: Reageer met quote

Dat klinkt al goed. Nu nog de input in de batterij om 100km te rijden en we zijn verder dan ik ooit geraakt ben.

Naar boven
The Spirit of Flanders

BerichtGeplaatst: Za 18 Jun 2011, 23:00    Onderwerp: Reageer met quote

Op die site staan nog een paar andere cijfers waaruit je eigelijk het echte verbruik kunt afleiden ( wel afhankelijk van de rijstijl ! ).

- batterij laadt volledig op met 240 V , 70 A in 3,5 uur ( A fully charged ESS stores approximately 53 kWh of electrical ... ).
- gemiddelde actieradius : 365 km met volgeladen batterij.

240 x 70 x 3,5 = 58,8 kWh --> 58,8 gedeeld door 3,65 maakt ongeveer 16,1 kWh/100km of 161 Wh/km . Dit is dus van de grootteorde van de eerst vermelde 135 Wh/km.

Naar boven
gerro

BerichtGeplaatst: Zo 19 Jun 2011, 8:50    Onderwerp: Reageer met quote

merci ! Dat is ten minste een duidelijk antwoord.

mvg
Gerro

Danny.

BerichtGeplaatst: Zo 19 Jun 2011, 9:20    Onderwerp: Reageer met quote

gerro schreef:
merci ! Dat is ten minste een duidelijk antwoord.

mvg
Gerro

Maar het blijft wel een mooie theoretische berekening.

Ik weet niet of jullie ook die praktische proef gezien hebben in Volt waar de twee broeders van de groep Kommil Foo (Mich en Raf) ieder met een elektrische wagen, dus geen hybride, van uit Gent vertrokken en in Oostende afgesproken waren?

Eventueel hier te zien

Een was er amper geraakt door alle bijkomende verbruik uit te schakelen (ruitenwissers, autoradio enz.), en de andere zelfs niet aangekomen, en waar kun je dat ding nu opladen, en hoeveel tijd moet je daar dan wachten ...

Stel je voor dat je 's nachts onderweg bent (lichten verbruiken ook en verminderen dan ook nog eens de actieradius) met zo een wagen, ik durf er niet aan denken.

Misschien in de toekomst te gebruiken, maar vandaag eventueel om je broodjes bij de bakker om de hoek te gaan halen indien je dat karretje dagelijks aan het stopcontact kunt hangen.

Groetjes

Danny

Medion/Akoya PC MD8816, 64Bit, Intel Core i5 x64 3,1GHz, W8 (Nederlandstalig), Mem 4Gb , HD 2TB, Firefox en soms IE
Scherm LG Flatron E2342T
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
The Spirit of Flanders

BerichtGeplaatst: Zo 19 Jun 2011, 14:44    Onderwerp: Reageer met quote

Danny. schreef:

Misschien in de toekomst te gebruiken, maar vandaag eventueel om je broodjes bij de bakker om de hoek te gaan halen indien je dat karretje dagelijks aan het stopcontact kunt hangen.

En waarom niet ? Wie rijdt er dagelijks 100 km ? Je zou verschieten hoe weinig dat zijn. En verder , die "Tesla" bewijst dat de actieradius gerust 200-300 km kan zijn als de contructeurs dat maar willen. Denk ook eens aan de voordelen van electrisch rijden :
- amper onderhoud ( geen olie , geen antigel , zelfs geen "platte" startbatterij Laughing )
- geen stank of lawaai
- geen startproblemen in de winter
- geen olievlekken in de garage Smile

Wil je dan toch een lange afstand doen om bvb. op reis te gaan , dan huur je een wagen ...

Danny. schreef:

Stel je voor dat je 's nachts onderweg bent (lichten verbruiken ook en verminderen dan ook nog eens de actieradius) met zo een wagen, ik durf er niet aan denken.

Als je vergeten bent te tanken ( of je hebt je misrekend ) , kan je 's nachts ook zonder benzine vallen. 't Is allemaal maar een kwestie van gewoonte .

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Ma 20 Jun 2011, 7:47    Onderwerp: Reageer met quote

Ik zei toch in de toekomst misschien, maar heden, waar ga je dat ding aan de netstroom hangen als je karretje 50 meter verder in de straat geparkeerd staat, een beetje realistisch blijven hé.

En met dat "zonder brandstof vallen", hoe lang duurt een tankbeurt, en ik wil hier geen vergelijk doen met de F1 alwaar ze in minder dan 10 seconden vier wielen vervangen en 100derde liters brandstof in de vergaarbak spuiten, en ook kan je met gelijk welk recipiënt brandstof gaan halen, maar dat zie ik nog niet gebeuren met een emmertje, om elektriciteit gaan ...

Nog eens, elektrische autootjes, vandaag niet, morgen ook niet, en heel misschien overmorgen, maar we blijven dromen ...

Groetjes

Danny

Medion/Akoya PC MD8816, 64Bit, Intel Core i5 x64 3,1GHz, W8 (Nederlandstalig), Mem 4Gb , HD 2TB, Firefox en soms IE
Scherm LG Flatron E2342T
Naar boven
Dirk 3

BerichtGeplaatst: Wo 22 Jun 2011, 2:49    Onderwerp: Reageer met quote

The Spirit of Flanders schreef:
Op die site staan nog een paar andere cijfers waaruit je eigelijk het echte verbruik kunt afleiden ( wel afhankelijk van de rijstijl ! ).

- batterij laadt volledig op met 240 V , 70 A in 3,5 uur ( A fully charged ESS stores approximately 53 kWh of electrical ... ).
- gemiddelde actieradius : 365 km met volgeladen batterij.

240 x 70 x 3,5 = 58,8 kWh --> 58,8 gedeeld door 3,65 maakt ongeveer 16,1 kWh/100km of 161 Wh/km . Dit is dus van de grootteorde van de eerst vermelde 135 Wh/km.

Hier klopt toch iets niet hoor. Er is geen enkel stopkontakt van 220 Volt dat 70 Ampère kan geven. Waarschijnlijk wordt hier bedoeld een batterij van 70 Ah laden op 3.5 uur. Maar dan moet je ook nog de batterijspanning weten om het vermogen te berekenen. En een batterij van 70 Ah lijkt mij ook te weinig voor een auto. Ik heb hier een electrische vorklift, en die batterij is 600Ah. En die wordt geladen met 60 Ampère, komende uit een transformator van 380 Volt. De batterijspanning is 48 Volt, het verbruik dus ongeveer 3000 W. (60x50) Een oplaadbeurt verbruikt 20 kWh heb ik gemeten met een kWh meter. Waarschijnlijk is de batterij dan niet helemaal leeg of wat versleten want in theorie moet er 28.8 kWh in kunnen (600 x 48).

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Wo 22 Jun 2011, 8:48    Onderwerp: Reageer met quote

Dirk 3 schreef:
... Hier klopt toch iets niet hoor. ...

Dirk, die gegevens die door onze vriend gewoon uit zijn opgegeven URL gekopieerd werden kloppen wel, maar men moet, zoals ik het gedaan heb, gans dat artikeltje eens doorlezen.

Dan kom je daar nog andere gegevens te weten zoals onder andere:
- een verbruik van 135W/kilometer
- een prijs van 84.000 Eurokes
- dat er sinds het ontstaan van dat proefding in 2008 tot in mei 2011 reeds 1.650 karretjes verkocht werden ....

En als je dan het geduld gehad hebt om tot heel onderaan te lezen, dan zal je ook nog kunnen ervaren dat:
- de duurtijd van het laden is afhankelijk van de hoeveelheid onverbruikte energie uit de batterij, de beschikbare netspanning en de maximum toegelaten stroomsterkte.
- in het beste scenario bij een beschikbare spanning van 240V en een stroomsterkte van 90A kan men per uur voor 90 kilometer "bijtanken".
- op een netspanning van 120V (hier bij ons niet meer te vinden, maar dat artikel is van Amerikaanse oorsprong) en een toegelaten stroomsterkte van 15A kan men per uur voor 8 kilometer "bijtanken", bij een lege batterij zou een volledige laadbeurt 48 uren in beslag nemen.
- onze standaard stopcontacten kunnen bij 240V ook 15A leveren wat dan per uur laden 16 kilometer rijafstand kan leveren, en een volledige laadbeurt in 24 uur kan gebeuren.

Allo Spirit of Flanders, we zullen maar blijven dromen zeker Wink

Groetjes

Danny

Laatst aangepast door Danny. op Wo 22 Jun 2011, 8:58, in totaal 1 keer bewerkt

Scherm LG Flatron E2342T
Naar boven
ippa

BerichtGeplaatst: Wo 22 Jun 2011, 8:58    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo,

Bij "Familie" hebben ze een laadpaal ontwikkeld die de batterijen opladen in 1 uur.... Laughing

Groetjes,
JLD

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Wo 22 Jun 2011, 9:18    Onderwerp: Reageer met quote

ippa schreef:
Bij "Familie" hebben ze een laadpaal ontwikkeld die de batterijen opladen in 1 uur.... Laughing

Ippa, zijt gij zeker dat dit bij "Exacte Wetenschappen" kan gemeld worden? Wink Laughing

Groetjes

Danny

Scherm LG Flatron E2342T
Naar boven
ippa

BerichtGeplaatst: Wo 22 Jun 2011, 9:25    Onderwerp: Reageer met quote

Danny. schreef:
ippa schreef:

Ippa, zijt gij zeker dat dit bij "Exacte Wetenschappen" kan gemeld worden? Wink Laughing

Groetjes

Danny

Ik zal het eens vragen aan Peter van den Bossche...

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Wo 22 Jun 2011, 10:01    Onderwerp: Reageer met quote

Goed Ippa, doe dat eens, maar alle gekheid op een stokje ...

Voor wie het beter als volgt kan begrijpen: vergelijk een batterij met een vergaarbak, om deze rap te vullen moet je iets meer dan

hebben. Wink
Groetjes

Danny

Scherm LG Flatron E2342T
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> (Exacte) Wetenschappen en Techniek Tijden zijn in EET (Europa)
Ga naar Pagina 1, 2  Volgende
Pagina 1 van 2

Ga naar: