SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Tijdreizen verleden en toekomst

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> (Exacte) Wetenschappen en Techniek
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Gloria

BerichtGeplaatst: Zo 25 Sep 2011, 17:48    Onderwerp: Tijdreizen verleden en toekomst Reageer met quote

Tijdreizen.
Nu dat er het mogelijk blijkt te zijn dat er een deeltje sneller kan gaan dan het licht, opent dit nog veel meer mogelijkheden voor in de toekomst.

Ik heb wel een vraag en dat is het volgende:
Volgens mij is de afstand van A naar B in de ruimte in tijd onveranderbaar zolang de objecten op de plaats blijven. Pas als er zich iets gaat bewegen van A naar B krijgen we te maken met de tijd die de afstand moet overbruggen. (zoals het licht die ongeveer 300.000km/s voortplant.299.792.458 meter per seconde299.792.458
Als nu A op 10 lichtjaren afstand ligt van B dan zou het licht 10 jaren moeten reizen tot het van A aankomt op B en andersom.

Als nu een reiziger reist met de snelheid van 1 lichtjaar/uur dan zou hij er 10 uren over doen om die afstand te overbruggen. Van A uit gezien is de reiziger nu op B maar zou hem daar nog niet kunnen zien want dat duurt nog 10 jaren. Immers licht doet er 10 jaren over voor ik die reiziger zou kunnen zien ( bij wijze met een sterke telescoop)
Als de reiziger ook gaat kijken naar A dan ziet hij A zoals die was 10 jaar geleden . Ik weet niet of ik die 10 uren reizen eraf of er bij moet rekenen of niet meerekenen.

Nu gaat de reiziger weer terug naar A en doet er weer 10 uren over. Vanuit B gezien duurt het weer 10 jaren voor hij de reiziger terugziet op A.
Voor de reiziger zelf is hij eigenlijk 20 uren weggeweest. Maar nu komt mijn vraag! Is hij nu voor A 20 uren weggeweest of nul uren? Komt de reiziger voor B uit de toekomst als de reiziger daar aankomt of uit het verleden. Omgedraaid: komt de reiziger terug naar A uit de toekomst of uit het verleden of gewoon het heden met 10, 20 uur of nul uur verschil?

Even nog wat anders:
Als de mens naar het verleden zou kunnen reizen dan is hij gedoemd om ook daar verder te blijven want in de toekomst reizen zou dan niet kunnen.
Tot nu toe blijkt dat het reizen naar het verleden nog nooit heeft plaats gevonden om reden dat men in de toekomst dit nog nooit voor elkaar heeft gekregen. Anders hadden we al bezoek gehad uit de toekomst. Tenzij de bezoeker uit de toekomst niet waarneembaar voor ons kan zijn anders hadden ze wel iets kunnen veranderen zodat het anders zal verlopen in de toekomst. Ze komen als het ware in een parallelwereld terecht en zijn dan onwaarneembaar voor ons. Of wij dan wél waarneembaar zullen zijn voor die bezoeker????Dit bedacht ik zelf aangaande de mogelijkheid om tijdreizen te kunnen maken naar het verleden en de toekomst.
Het zou heel fijn zijn als er mensen zijn die hun zienswijze hierover zouden willen schrijven. Met grote interesse zie ik de reacties tegemoet!

Klaartje

BerichtGeplaatst: Zo 25 Sep 2011, 19:27    Onderwerp: Reageer met quote

Shocked fameuze doordenkers Gloria..... waarom en hoe zou men naar het verleden willen/kunnen reizen, ik snap dat niet Rolling Eyes

Hebben we al niet genoeg aan het heden en de kleine toekomst die ons mogelijk nog rest??
Het leven is steeds in beweging vooruit, niet achteruit, al zouden we dat soms wel willen hé..... terug jonger worden bijvoorbeeld Laughing

Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Gloria

BerichtGeplaatst: Zo 25 Sep 2011, 22:10    Onderwerp: Reageer met quote

Afgelopen nacht was er een hele discussie op de radio over tijdreizen en je kon dan ook reageren. Er waren heel veel mensen die zich hevig interesseerden voor dit fenomeen. Er werd de mensen gevraagd waar zij graag naar toe wilde gaan in het verleden en waarom. Je staat er versteld van hoeveel mensen nieuwsgierig zijn om naar het verleden te gaan om daar een kijkje te nemen.
Echter, niemand kwam op het idee dat als je zou terug reizen in de tijd dat je niet meer terug kunt want naar de toekomst schijnt het dan niet te kunnen. Dus je bent dan gevangen in de tijd en kunt niet meer terug. Er was ook iemand die graag wilde gaan kijken toen de dino's nog hier op de aarde rondliepen. Stel dat ze dat dan kon doen, dan zat ze gevangen in een wereld vol enge beesten waar je dan lhoog op de voedsellijst staat en dan eens heel snel als een tussendoortje gaat dienen voor een grote vleeseter.

Kijk, de mens wil toch altijd verder kijken en nog meer weten. Het eigen gras in je tuin is nooit groen genoeg.....Het is maar goed ook dat de mens zo nieuwsgierig is en steeds meer wil weten, anders hadden we met zijn allen niet wat wij nu hebben. Dan konden we niet met elkaar in contact komen en over interessante onderwerpen schrijven....per....internet. Ook al de mooie foto's van het heelal zagen we niet. Geneeskunde zou ook geen moer voorstellen, ware het niet dat de mensen steeds bleven zoeken naar genezing. Dat doen ze nu nog en in de toekomst ook.....Ik heb eens vermeld dat ze bezig waren om de mens nóg ouder te laten worden. Dit was op een andere topic.
Dus Klaartje, de mens wil vooruit kijken en over de muur kijken wat er nog meer te ontdekken valt en daar ben ik o.a. ook eentje van....

Klaartje

BerichtGeplaatst: Zo 25 Sep 2011, 22:54    Onderwerp: Reageer met quote

Ja Gloria.... "vooral vooruit" kijken, niet terugreizen..... het leven gaat steeds vooruit en is in beweging, daar moeten we "soms" blij mee zijn, tenminste als het "ten goede" is en komt Wink

Gloria

BerichtGeplaatst: Zo 25 Sep 2011, 23:41    Onderwerp: Reageer met quote

Groot gelijk om vooruit te denken en te kijken. Maar stiekem denk weleens dat ik ergens eventjes naar die tijd wil gaan om te kijken wat die mensen deden en hoe ze dachten. Dit heb ik vooral als ik bij een heel oude gebouwen sta. Zoals de muren in de haven van Cartagena in Colombia, dan zou het heel interessant zijn om even een kijkje te mogen nemen in die tijd dat de Spanjaarden daar waren. Maar ik moet dan wel niet waarneembaar zijn voor die lui, want anders nemen ze me meteen gevangen.
Maar dit blijft bij fantasie. Er zijn talrijke films gemaakt en dat is ook gedaan door mensen die met dezelfde nieuwsgierigheid lopen en dan een film gaan maken zoals zij het denken te zien.
Ook zijn er films waar tijdreizen worden gemaakt. Zelfs teleportaties vinden er plaats.

Hier over wordt ook gesproken door wetenschappers op de TV uitgezonden door NG en discovery. De mogelijkheid om via een wormhole te kunnen reizen en dan enorme afstanden kunnen afleggen wat normaal niet mogelijk zou zijn.
Ja, er zijn altijd een hoop mensen bezig met dit soort gedachten. Door de koppen bij elkaar te steken kunnen ze aardig wat opsteken van elkaar en er een beeld proberen over te vormen. Eigenlijk is dit ook mijn doel om de mensen er over te laten meedenken....

Klaartje

BerichtGeplaatst: Ma 26 Sep 2011, 7:32    Onderwerp: Reageer met quote

Een mens is "nieuwsgierig" geboren en dat kan soms goed zijn, voordelig voor zijn bestaan Wink
Deze week waren we in TONGEREN en bezochten daar het zéér interessante "Gallo Romeinse museum" een gigantische terugblik in de tijd vanaf de Neanderthalers, hoe het toen allemaal geëvolueerd is, héééél interessant en een aanrader, dik de moeite om dit eens te bezoeken...
of misschien ben je er ook al geweest ?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gallo-Romeins_Museum_(Tongeren)

http://www.ambiotel.be/nl/toerisme/toerisme-tongeren/gallo-romeins-museum-tongeren.html

een reis terug in de tijd Wink

http://www.een.be/programmas/vlaanderen-vakantieland/ben-bij-de-eburonen

Laatst aangepast door Klaartje op Ma 26 Sep 2011, 13:06, in totaal 1 keer bewerkt

Gloria

BerichtGeplaatst: Ma 26 Sep 2011, 12:20    Onderwerp: Reageer met quote

Jammer genoeg is dat voor mij erg ver weg, maar als ik eens bij mijn zusje logeer in Tilburg dan kunnen we daar eens heengaan. Lijkt mij inderdaad interessant en je hoeft niet eens in een tijdmachine te stappen met het risico dat je niet meer terug kunt....Ik woon in het noord-oosten van Nederland en dat is wel te ver om er een dagje heen te gaan, dus moet ik daar een gelegenheid voor uitzoekn.
In ieder geval bedankt voor het advies.

Klaartje

BerichtGeplaatst: Ma 26 Sep 2011, 13:05    Onderwerp: Reageer met quote

Gloria schreef:
Jammer genoeg is dat voor mij erg ver weg, maar als ik eens bij mijn zusje logeer in Tilburg dan kunnen we daar eens heengaan. Lijkt mij inderdaad interessant en je hoeft niet eens in een tijdmachine te stappen met het risico dat je niet meer terug kunt....Ik woon in het noord-oosten van Nederland en dat is wel te ver om er een dagje heen te gaan, dus moet ik daar een gelegenheid voor uitzoekn.
In ieder geval bedankt voor het advies.

Jaaaa echt de moeite hoor Gloria.... wij waren er van onder de indruk, echt een must als je even boeiend in de tijd van de mensheid wil terug gaan en in Tongeren en omgeving heb je ook leuke "B & B's" om te overnachten; je kan er dan eventueel een uitstap van maken (Tilburg is ook gezellig).

Echt een aanrader Wink

Paca

BerichtGeplaatst: Ma 26 Sep 2011, 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

Wat in het verleden ligt is tamelijk gemakkelijk te verstaan en te verwerken.
Ik zou graag 50 of 100 jaar verder eens kunnen gaan piepen. Waarom? Omdat er de laatste 50 jaar meer veranderd is als de 500 jaar ervoor. De toekomst die onze kinderen kunnen verwachten gaat exponentieel vooruit ... fascinerend!

Naar boven
Gloria

BerichtGeplaatst: Di 27 Sep 2011, 1:45    Onderwerp: Reageer met quote

Stel dat het mogelijk zou zijn om in de toekomst te reizen ( zou ík ook wel willen!!!!) en je weet dat er geen terug is, zou u dat dan toch doen?
Ik heb gelezen dat áls je zou kunnen reizen naar de toekomst dat er dan geen weg terug zou zijn...
Het is heel interessant om te weten hoe het verder gaat met onze aarde en bewoners. Vooral omdat men steeds sneller ontwikkelt.
Als je nu ook weer terug kon gaan naar je eigen tijd dan zou ik dit heel graag doen!

Denk u eens in dat de mensen uit de jaren 1800 terug konden komen, die keken hun ogen uit, maar ze zouden zich wel erg ongelukkig voelen omdat alles is veranderd en van onze techniek niets begrijpen. De sprong zou te groot zijn.
Nu vraag ik mij af, als wíj ineens 200 honderd jaar verder in de tijd zouden terecht komen hoe erg zou het voor ons dan veranderd zijn? Zouden wij dan ons net zo hulpeloos voelen of zouden wij makkelijker de nieuwe wereld aankunnen omdat wij nu al technisch erg ver zijn en zelf al fantaseren hoe het in de toekomst zou zijn ( boeken en films!)

Het is en blijft een interessant onderwerp en ik merk wel dat er nu veel over geschreven en gepraat wordt sinds men weet dat er een mogelijkheid bestaat dat er een deeltje sneller kan gaan dan het licht.. Het is nu alleen afwachten of het definitief wordt vastgesteld. Ik hoop dat het gebeurt....

Klaartje

BerichtGeplaatst: Di 27 Sep 2011, 15:58    Onderwerp: Reageer met quote

Rolling Eyes ach Gloria.... dat men benieuwd is naar verleden en toekomst is menselijk volgens mij, maar onze levens-spanne is maar een zeer korte tijd in de eeuwigheid en het leven evolueert maar steeds, dit is een oneindig proces. Laat ons toch maar met de beide voetjes op de grond blijven en ons leven leiden zoals het door de natuur geregeld is.

Achteruit of vooruit leven heeft weinig zin, het is vooral leven in het NU, dat belangrijk is, want dat is de realiteit, niet meer of niet minder Idea Wink

Laatst aangepast door Klaartje op Wo 28 Sep 2011, 2:52, in totaal 1 keer bewerkt

Gloria

BerichtGeplaatst: Wo 28 Sep 2011, 1:52    Onderwerp: Reageer met quote

Reken maar dat ik iedere dag heel bewust leef en mij bijzonder gelukkig voel hoe ik leef. Maar dromen blijf ik doen want dat hoort bij mijn leven. Zonder fantasie zou ik verwelken. Juist door mijn grote fantasie maak mijn dagelijks leven nog leuker!
Er zijnmensen die tijdelijk een gelukzalig gevoel willen opwekken door te drinken, roken of drugs te gebruiken, dat heb ik gelukkig niet nodig omdat ik over een hele grote fantasie geschik en over heel grote honger naar wetenschap. Dat geeft mij een heel fijn gevoel en hoef ik al die kunstmatige opwekkers van een fijn gevoel niet! Omdat ik zo nuchter ben geleef ik alles veel intenser!

Hier in Nederland wordt druk geschreven in kranten, gepraat op de TV en radio over de mogelijkheden die dan open staan mocht het 100% zeker zijn dat er een hogere snelheid bestaat dan het licht. Met heel veel interesse luister ik dan daar naar....zoals met mij vele andere mensen ook. Zolang je niet vergeet te leven met de beide benen op de grond kan fantaseren geen kwaad.....

Klaartje

BerichtGeplaatst: Wo 28 Sep 2011, 3:00    Onderwerp: Reageer met quote

Als er inderdaad een hogere snelheid dan het licht bestaat..... dan is er al veel gaande en aan het veranderen, daarom verloopt het leven waarschijnlijk zo snel, we kunnen het niet stoppen Gloria Wink

En een gezonde honger hebben naar wetenschap en evoluties daar is niets mis mee, dankzij de zoekende mens zijn we ook in onze tijdspanne nu al vooruit geraakt. Wij ouder wordende ondervinden dit vaak omdat alles stilaan trager gaat bij ons gezien de leeftijd.

Fantasie is vaak een vlucht uit de werkelijkheid en als jij dat een prettig/geluksgevoel geeft dan helpt je dat het leven door te komen en een extra dimensie te geven en ben jij een gelukkig mens, dit is dus fijn.
Maar vaak is dit alles uiteindelijk een ontnuchtering, de aarde/de natuur blijft ons facineren, daaruit zijn ook alle "Godsdiensten" ontstaan. Gister wat dit betreft nog de interessante serie op NL gevolgd over "Erica op reis", sta je versteld hoe ver die imaginatie kan gaan, men heeft er inderdaad wel behoorlijk wat fantasie voor nodig, maar er zit wel iets in Idea Wink

Gloria

BerichtGeplaatst: Wo 28 Sep 2011, 13:42    Onderwerp: Reageer met quote

Daar heb ik 2 uitzendingen van gezien van Erica op reis. Het is heel bijzonder mooi en vooral interessant. Zij brengt het fantastisch en het is een waar feest voor je geest om dáár naar te kijken!!!!De manier hoe ze verteld is zo aantrekkelijk. Ze heeft ook een bijzonder warme stem en ze lacht er ook leuk tussendoor. Ja, dat is heel erg de moeite waard om te kijken en als je het hebt gemist dan kun je nog via internet kijken bij uitzendingen gemist!

Dat is weleens vlucht in de fantasie is heel erg waar, maar niet omdat ik het gewone leven niet leuk vind, maar gewoon omdat ik steeds weer met wat nieuws mijn geest wil bezig houden. Ik manipuleer heel veel met plaatjes en foto's en maak de meest fantasische onwerkelijke tafrelen. Ik ben altijd nieuwsgierig wat er weer uitkomt...Over dingen die gebeuren en dingen wat ik zie of hoor, maak ik weer een manipulatie van. Dan vertoef ik weer eventjes in een andere wereld en kom weer stevig op mijn benen terug op de vaste grond!

Eigenlijk zijn films en verhalen in boeken ook een vlucht in een tijdelijke andere wereld. Wie kijkt geen film of leest spannende boeken? Er zijn veel manieren om tijdelijk ergens anders te zijn....Mensen die racen in auto's, paardrijden, zeilen, vakantie ergens anders doorbrengen en noem maar op! Bij u zelf zult u vast en zeker ook iets vinden wat tijdelijk u brengt in een andere wereld????

Gloria

BerichtGeplaatst: Do 26 Jan 2012, 14:03    Onderwerp: Reageer met quote

Terugkomend op het tijdreizen en dan niet meer terug kunnen. Als ik alleen al nu zie hoe de jonge mensen veranderd zijn t.o.v. 20 jaar geleden. Ze lopen de hele dag met die verrekte mobieltjes rond en zijn totaal blind geworden voor de wereld waarin zij leven .Zij zijn verblind door materiale honger, geld en kleding en spullen. Dit is niet leuk meer.
Ik lag in octobere in het ziekenhuis en ik kreeg bezoek van een jong stel van rond de 30 jaar. Ze kwamen, gingen zitten en haalden allebei hun mobieltje te voorschijn en gingen druk mee aan de gang.
Ik was zo verbaasd dat ik letterlijk met stomheid was geslagen en geen woord hierover zei. Zij vroegen helemaal niet hoe het met mij was en wat ze gingen doen met mij (hartproblemen!) maar bleven druk bezig met sms-en en spelletjes doen. Ze waren een half uurtje bij mij en stonden weer op en zeiden gedag. Dat was dan het bezoek die kwam, speelde en weer ging.....

Ik heb daarna genoeg mensen gesproken die ouder waren dan 45 jaar en die vonden het ook vreselijk vervelend hoe die jeugd zich gedroeg. Er is werkelijk niet meer aan om met jonge mensen om te gaan, die zijn helemaal in beslag genomen door de techniek van vandaag. Dus als ik hieraan denk, lijkt mij een tijdreis naar de toekomst niet er aanlokkelijk.... Ik vind dat deze tijd al niet zo er leuk meer is wat de jonge mensen om je heen betreft. Ik zelf heb mijn eigen wereld en daar voel ik mij gelukkig in...

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> (Exacte) Wetenschappen en Techniek Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: