SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

Aantal zit en staanplaatsen

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Openbaar vervoer
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
dobber

BerichtGeplaatst: Vr 16 Maa 2012, 13:48    Onderwerp: Aantal zit en staanplaatsen Reageer met quote

Openbaar vervoer
Vroeger hing er in de bussen een duidelijke vermelding met het aantal zit en staan plaatsen.
Als men op een doorweekse dag tussen 16 u en 18u ( andere uren misschien ook ? ) de bus moet nemen aan het station van Leuven, durf ik niet denken aan de gevolgen bij een zwaar ongeval, zeker na de tragische gebeurtenis deze week. En dan nog gezwegen over " Wie is verantwoordelijk ".
Ik kan mij niet inbeelden dat er één verzekering is, die zulke toestanden indekt.
Bestaat er nog zo een reglement voor de LIJN ?
Laughing

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
flupke2

BerichtGeplaatst: Vr 16 Maa 2012, 17:27    Onderwerp: Reageer met quote

dobber schreef : "Ik kan mij niet inbeelden dat er één verzekering is, die zulke toestanden indekt"

"De Lijn" heeft inderdaad géén verzekering zoals u en ik .Dat betekent dat ze dus geen premies betalen aan een verzekeringsmaatschappij en daarvoor een bepaalde dekking krijgen.Maar , in geval van schade berokkend aan derden , wordt deze vergoed door De Lijn zelf .Ze zijn dus hun eigen verzekeraar.
Let op : dit geldt enkel voor de bussen die eigendom zijn van De Lijn .De andere bussen die voor hen rijden op de "verpachte" lijnen zijn eigendom van privefirma's.Die moeten natuurlijk wel verzekerd zijn volgens de wettelijke normen (waarvan ik de details niet ken)

Het principe van "eigen verzekeraar" geldt trouwens ook voor militaire voertuigen , ook hier is het leger zijn eigen verzekeraar;en ik meen te weten (maar ook dit is niet zeker)dat dit ook zo is bij andere bedrijven zoals NMBS en Belgacom.

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur mail
dobber

BerichtGeplaatst: Vr 16 Maa 2012, 17:59    Onderwerp: De lijn Reageer met quote

Bedankt voor de toelichting betreffende de verzekering, ik hoop maar dat er zich nooit een zeer ernstig ongeval voordoet.
Alleen vraag ik mij nog af of het maximum aantal passagiers bepaald is.
Want wat ik aan het station van Leuven zag, ontlokte de volgende uitspraak van mijn echtgenote
" Moesten het varkens zijn die ze vervoerde ge zou Gaia nogal horen te keer gaan " Evil or Very Mad

Naar boven
flupke2

BerichtGeplaatst: Vr 16 Maa 2012, 18:27    Onderwerp: Reageer met quote

Elke bus heeft een maximum aantal toegelaten plaatsen.Dit aantal verschilt natuurlijk van type bus.
Het probleem dat zich hier natuurlijk stelt is : hoe weet de chauffeur van die bus als het maximum aantal plaatsen voor zijn bus bereikt is ? Antwoord hierop : de chauffeur weet het gewoonweg niet , er staat geen "telsysteem" op de bussen. Hij ziet natuurlijk wel dat zijn bus "vol" zit , maar wat betekent "vol"
En mocht hij het al weten , hoe zou hij kunnen verhinderen dat er toch meer passagiers opstappen?Stel : de bus heeft 100 plaatsen (zit- en staanplaatsen samen).Er zou een telsysteem op de bus staan dat registreert hoeveel passagiers op- en afstappen.De chauffeur zou dus altijd weten hoeveel passagiers er op zijn bus zijn.
Op het ogenblik dat hij aan een halte toekomt beginnen er natuurlijk passagiers open af te stappen .De teller houdt alles mooi bij en op een bepaald moment ziet de chauffeur dat zijn capaciteit van 100 passagiers bereikt is .Maar , er staan nog enkele passagiers klaar om op te stappen,waardoor het maximum zou worden overschreden.Moet de chauffeur dan zijn deuren sluiten en deze mensen laten staan??
Stel dat hij de deuren sluit , wat zouden de gevolgen daarvan zijn ??

Ik heb wel weet ervan dat het al gebeurd is dat een "volle" bus een halte voorbij reed waar passagiers stonden te wachten en er niemand gebeld had om af te stappen , er kwamen dus geen plaatsen vrij en stoppen had dus geen zin .

Naar boven
kitten

BerichtGeplaatst: Ma 19 Maa 2012, 19:52    Onderwerp: max personen Reageer met quote

Ik ben er van overtuigd dat ergens in elke bus of tram het max aangegeven is. Neem van mij aan dat als je denkt dat je bus vol is dat aantal nog niet bereikt is. Een bus kan veiligheidshalve meer aan dat wat er genoteerd staat. De chauffeur is bevoegd om te beslissen of zijn voertuig te vol en kan dan weigeren om nog passagiers mee te nemen. Met het nieuwe geplande electronische ontwaardingssysteem dat de lijn plant te installeren zou de chauffeur meer controle hebben want dan moet iedereen pinnen. Maar dat zal nog wel wat duren.

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Ma 19 Maa 2012, 21:19    Onderwerp: Re: max personen Reageer met quote

kitten schreef:
... Met het nieuwe geplande electronische ontwaardingssysteem dat de lijn plant te installeren zou de chauffeur meer controle hebben want dan moet iedereen pinnen. ...

Dan weet die chauffeur toch niet hoeveel er uitgestapt zijn Rolling Eyes

Groetjes

Danny

Medion/Akoya PC MD8816, 64Bit, Intel Core i5 x64 3,1GHz, W8 (Nederlandstalig), Mem 4Gb , HD 2TB, Firefox en soms IE
Scherm LG Flatron E2342T
Naar boven
mira
Moderator SeniorenNet

BerichtGeplaatst: Ma 19 Maa 2012, 23:06    Onderwerp: Reageer met quote

Danny. schreef:

Als ze het systeem toepassen zoals dat bv in Nederland het geval is (OV-chipkaart), dan kunnen ze dat weten Wink

http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart

Naar boven
Danny.

BerichtGeplaatst: Di 20 Maa 2012, 9:19    Onderwerp: Reageer met quote

mira schreef:
Danny. schreef:

Als ze het systeem toepassen zoals dat bv in Nederland het geval is (OV-chipkaart), dan kunnen ze dat weten Wink

http://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart

Dit zou inderdaad zo kunnen Mira, op voorwaarde dat zowel bij het opstappen als bij het afstappen die chipkaart (onze MOBIB) gebruikt zou worden ( er zijn er zelfs die ze nog niet eens gebruiken bij het opstappen ), maar dan blijft er nog steeds dat probleem van die kinderen onder de 4 jaar, en wat als er enkele moedertjes opstappen met een buggy Wink

Ik denk dat het probleem niet zo gemakkelijk oplosbaar zal zijn, wat met de occasionele gebruiker ( de toerist uit het verre oosten ) die geen chipkaart heeft ...

Groetjes

Danny

Medion/Akoya PC MD8816, 64Bit, Intel Core i5 x64 3,1GHz, W8 (Nederlandstalig), Mem 4Gb , HD 2TB, Firefox en soms IE
Scherm LG Flatron E2342T
Naar boven
william opwijk

BerichtGeplaatst: Do 22 Maa 2012, 23:16    Onderwerp: Reageer met quote

Dobber,
Bij het instappen van elke bus van DE LIJN staat rechts van de bestuurder boven de voorruit het aantal zit en staanplaatsen afgebeeld. Is trouwens wettelijk verplicht. Bij een eventueel ongeval met een overvolle lading reizigers (hoger dan het toegelaten totaal)zou het wel eens kunnen gebeuren dat de bestuurder verantwoordelijk wordt gesteld.

Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Openbaar vervoer Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: