| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
air
Geregistreerd op: 6-7-2006 Woonplaats: In de A van mAai! Antwerpen dus!
|
Geplaatst: Vr 06 Apr 2012, 14:26 Onderwerp: |
|
|
| oomski schreef: |
Dat Gents is echt schattig hé. |
't Is vooral een mals dialect en heel uitzonderlijk omdat het alleen maar in Gent te horen is (hoewel met uitsterven bedreigd).
Het verandert ook van generatie op generatie. Als ik mijn schoonvader hoor en dit vergelijk met hetgeen ik lang geleden mijn grootvader (langs moederskant, de andere waren Ollanders) hoorde zeggen, dan zit er toch al een serieus verschil in.
_________________ When I said I do, I didn't mean the dishes... |
|
| Naar boven |
|
 |
oomski
|
Geplaatst: Vr 06 Apr 2012, 18:10 Onderwerp: |
|
|
Dat verschil is bij elk dialect wel te vinden denk ik. Mijn thuisdialect is niet wat het 60 jaar geleden was.
Het dialect hier nu is ook veel zachter geworden dan toen we hier 38 jaar geleden kwamen wonen. Vroeger bleven de meesten in hun dorp of dichtbij wonen, nu trekken ze verder weg en wordt er gemengd of AN gesproken.
Eigenlijk een beetje spijtig.
_________________ Wie op wraak zint, houdt zijn eigen wonden open. |
|
| Naar boven |
|
 |
Renegade
|
Geplaatst: Za 07 Apr 2012, 9:42 Onderwerp: |
|
|
En ja, het is ook mogelijk ...
Op de Vrijdagsmarkt (Kammerstraat) is er een fruit en groentenboer. Das van originne een Turk (denk ik), en dien gast spreekt bijna even goed het Gents dan ik. Dus, zo zie je maar dat het kan hé
_________________ "Het verstandige oordeel weet men vagelijk van te voren, maar het oordeel van zotten is altijd opnieuw een verrassing". (Evert Janssen). |
|
| Naar boven |
|
 |
figaretto
Geregistreerd op: 13-8-2005 Woonplaats: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...
|
Geplaatst: Za 14 Apr 2012, 15:46 Onderwerp: |
|
|
Vraagje. Wanneer ik een nogal lang ding schrijf doe ik dat eerst in "word" omdat ik daar al eens een dagje langer over doe en hier en daar een correctie wil aanbrengen. Eens afgewerkt en "gesaved" had ik gehoopt dat ik via "copiëren" en "plakken" het artikeltje kon publiceren op Sennet, na een korte inleiding.
Maar blijkbaar gaat dat niet zodat ik verplicht ben het hele zootje opnieuw over te schrijven om het geplubiceerd te krijgen. En dat is soms een tijdrovend karwei. Weet iemand daar een oplossing voor ?
|
|
| Naar boven |
|
 |
MichelN
|
Geplaatst: Za 14 Apr 2012, 16:32 Onderwerp: |
|
|
| figaretto schreef: |
| Maar blijkbaar gaat dat niet zodat ik verplicht ben het hele zootje opnieuw over te schrijven om het geplubiceerd te krijgen. En dat is soms een tijdrovend karwei. Weet iemand daar een oplossing voor ? |
Ik gebruik al eeuwig en een dag Lotus Suite (vergelijkbaar met Office) met de tekstverwerker Word Pro, zelfs met dat in de ogen van de meesten prehistorische programma uit 1998 lukt dat perfect.
Wat gebeurt er als je in Sennet op "nieuw antwoord" klikt en eens je in het blanke venster terechtkomt met de rechtermuisknop op "paste" of "plakken" klikt?.
Bij mij lukt het zelfs met de teksteditor van Windows of eender welk programma dat platte tekst aanmaakt.
|
|
| Naar boven |
|
 |
oomski
|
Geplaatst: Za 14 Apr 2012, 16:55 Onderwerp: |
|
|
Ik werk ook altijd met Office, voor teksten, kaartjes maken, foto's ...Dit is nu ook eerst getypt op Office.
Normaal gezien kan je toch alles copy-pasten.(behalve als het beveiligde teksten zijn)
|
| Naar boven |
|
 |
figaretto
Geregistreerd op: 13-8-2005 Woonplaats: waar de meeuwen schreeuwen boven 't golfgedruis...
|
Geplaatst: Zo 15 Apr 2012, 14:51 Onderwerp: |
|
|
Bedankt MichelN en oomski voor de reactie maar ik vrees dat het mij toch niet lukt. Bovendien is veel van die terminologie (Lotus Suite, Word Pro, Office en copy paste) een beetje boven mijn petje.
Het zal dus nog steeds bij noeste overschrijvingsarbeid blijven. Niettemin toch nogmaals mijn dank.
|
|
| Naar boven |
|
 |
inro
|
Geplaatst: Zo 15 Apr 2012, 15:45 Onderwerp: |
|
|
google- hoe Kopiëren en plakken
_________________ happiness is a good health and a .... bad memory |
|
| Naar boven |
|
 |
MichelN
|
Geplaatst: Zo 15 Apr 2012, 16:22 Onderwerp: |
|
|
| figaretto schreef: |
| Het zal dus nog steeds bij noeste overschrijvingsarbeid blijven.. |
Probeer anders eens uit te leggen wat je precies doet om van je tekst in Word naar Sennet te kopiëren en waar het fout begint te lopen.
"Inro" heeft nogal wat links aangebracht waarmee het je zeker moet lukken.
Mocht dat niet het geval zijn: don't be afraid to ask.
|
|
| Naar boven |
|
 |
figaretto
|
Geplaatst: Zo 15 Apr 2012, 18:25 Onderwerp: |
|
|
test
Het is gelukt. Mijn dank aan MichelN, oomski en inro.
|
|
| Naar boven |
|
 |
oomski
|
Geplaatst: Zo 15 Apr 2012, 20:46 Onderwerp: |
|
|
Yeah!!!
|
| Naar boven |
|
 |
Jempi
|
Geplaatst: Vr 27 Apr 2012, 14:31 Onderwerp: |
|
|
Liefde is....... mekaar af en toe verrassen.......
Jempi
_________________ beschouw mijn taalfouten als een vorm van dichterlijke vrijheid |
|
| Naar boven |
|
 |
Fazal
|
Geplaatst: Vr 27 Apr 2012, 15:13 Onderwerp: |
|
|
Tja seg ...!? Wie moeten we nu geloven?
|
|
| Naar boven |
|
 |
air
Geregistreerd op: 6-7-2006 Woonplaats: In de A van mAai! Antwerpen dus!
|
Geplaatst: Vr 27 Apr 2012, 15:43 Onderwerp: |
|
|
@Jempi: en; long time no see!
_________________ When I said I do, I didn't mean the dishes... |
|
| Naar boven |
|
 |
figaretto
|
Geplaatst: Vr 27 Apr 2012, 15:47 Onderwerp: |
|
|
OMARM DE AARDE.
Vandaag liep ik na het middagmaal en het middagjournaal even de dijk op tot Ster der Zee en zag een hele bende begeleide kinderen het strand opstappen voor een wandelingetje, naar ik vermoed. Ik dacht even :"Hé, is 't al vakantie ?", maar al vlug zag ik in dat dit nog niet het geval was of anders dat de vorige vakantie - want er zijn veel vakanties dezer dagen - al een poosje voorbij was.
Maar eigenlijk schrok ik daar niet van want ik zie hier dagelijks vele tientallen schoolplichtige kinderen in van die fluorvestjes door de straten paraderen op weg naar het wijde sop en de schelpjes.
Tijdens het middagjournaal zag ik een lerares uit het Brugse die zéér fier verkondigde dat ze een paar duizend kinderen zo een weekje van lesgeving had beroofd om hen te indoctrineren voor linkse ideeën in 't algemeen en groen-linkse in 't bijzonder. Zo zag ik daar kleuters "hun" mening verkondigen over het onheil van kernenergie en onze betrokkenheid over de opwarming van de aarde ; thema's waarover experten terzake het nog steeds niet eens geraken. Maar de fiere lerares had haar werk goed voorbereid, sprak haar voldoening uit over het succes van haar actie en sprak de hoop uit dat volgend jaar alle kinderen in België en later over de hele wereld haar groen-links gedachtengoed zouden propageren.
Om nu uit een ander vaatje te tappen. Zeer onlangs las ik in de pers dat Vlaamse leerlingen na de lagere school gemiddeld niet bijster begaafd zijn wat elementaire kennis betreft. Heel wat van hen kunnen in een atlas België niet terugvinden ; een tabel of een eenvoudige statistiek interpreteren lijkt een onmogelijke taak en een simpel opstelletje van zeven regels blijken weinigen foutloos te kunnen schrijven.
Maar hoeft dat te verwonderen als men ziet wat men met die kinderen tegenwoordig allemaal aanvangt ? Zelf ben ik ervan overtuigd dat de kinderen vandaag zeker niet minder begaafd zijn dan wij in onze tijd. Alleen denk ik dat de opvoeders, incluis overheid, minder begaafd zijn en het vertikken om de kinderen datgene voldoende aan te bieden wat ze ooit nodig zullen hebben : taalkennis, rekenen, logisch denken en respect voor hiërarchie.
(En nu vertrek ik op biljartklassen)
|
|
| Naar boven |
|
 |
|