| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
TRAM
|
Geplaatst: Do 19 Apr 2012, 21:21 Onderwerp: verkeerslichten |
|
|
Dag,
Een kruispunt met verkeerslichten,zebrapaden en oversteekplaatsen voor fietsers.
De verkeerslichten voor voetgangers en fietsers zijn voorzien van drukknoppen.
Waarom afzonderlijke verkeerslichten voor fietsers en voetgangers?
Sorry mocht ik in de verkeerde rubriek zitten.
Grtj Tram
_________________ windows XP - Pentium 4 - 3GHz - Ram 512Mb |
|
| Naar boven |
|
 |
davang
|
Geplaatst: Do 19 Apr 2012, 21:53 Onderwerp: Re: verkeerslichten |
|
|
| TRAM schreef: |
Dag,
Een kruispunt met verkeerslichten,zebrapaden en oversteekplaatsen voor fietsers.
Grtj Tram |
Ik vermoed dat dit meestal op kruispunten is te vinden,waar er "drukplaten" zijn voorzien voor auto's,die zo rapper de verkeerslichten doen verspringen(van rood naar groen),daar de 'lichten zo zijn afgesteld omdat er op één rijrichting(heen en weer) veel minder verkeer is te zien,en zo de voetgangers en fietsers er veel te lang zouden moeten op wachten om over te kunnen steken,die "drukplaten" reageren niet op hun geringe gewicht(fiets en voetgangers)...
Ik schreef wel "vermoed"...
Drukplaten zijn die soort van uitsnijdingen op de rijweg,waar het aankomend verkeer(enkel auto's) moet over rijden, voor ze aan de verkeerslichten komen.
_________________ Wat niet al lachend kan gezegd..... |
|
| Naar boven |
|
 |
Paul Siemons
|
|
| Naar boven |
|
 |
TRAM
|
Geplaatst: Do 19 Apr 2012, 22:52 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Ik denk niet duidelijk genoeg geweest te zijn.
De vraag is eigenlijk :Waarom zijn de lichten afzonderlijk te bedienen voor de fietsers en de voetgangers.De oversteekplaatsen liggen vlak naast elkaar,zelfs in die mate dat de voetgangers oversteken op de fietsoversteekplaats en omgekeerd.
Het kan dus ook gebeuren dat de fietsers over mogen en de voetgangers niet of omgekeerd.
Alvast bedankt.Tram
|
| Naar boven |
|
 |
Ajoin
|
Geplaatst: Vr 20 Apr 2012, 20:22 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
Ik denk niet duidelijk genoeg geweest te zijn.
De vraag is eigenlijk :Waarom zijn de lichten afzonderlijk te bedienen voor de fietsers en de voetgangers.De oversteekplaatsen liggen vlak naast elkaar,zelfs in die mate dat de voetgangers oversteken op de fietsoversteekplaats en omgekeerd.
Het kan dus ook gebeuren dat de fietsers over mogen en de voetgangers niet of omgekeerd.
Alvast bedankt.Tram |
Zou het besparend zijn om de lichten niet van kleur te laten veranderen, behalve dan wanneer een voetganger of fietser wil oversteken bij groen licht en dat dus moet aanvragen? Er zijn nu eenmaal kruispunten waar veel meer gemotoriseerd verkeer passeert dan verkeer dat zich op eigen spierkracht verplaatst.
_________________ Doe wel en zie niet om |
|
| Naar boven |
|
 |
telloorlekker
|
Geplaatst: Za 21 Apr 2012, 10:21 Onderwerp: |
|
|
Synchronseren is alleen een stijl die bij bepaalde sporten wordt toegepast; niet in het verkeer !
|
|
| Naar boven |
|
 |
hobbymachine
|
Geplaatst: Ma 23 Apr 2012, 9:53 Onderwerp: |
|
|
Hey bordjeslikker verklaar je nader ?
|
|
| Naar boven |
|
 |
telloorlekker
|
Geplaatst: Ma 23 Apr 2012, 10:02 Onderwerp: |
|
|
Tja, Trammezantleier, om niet te moeten "synchroniseren" hebben ze het beurtelings doorlaten uitgevonden. Maar aan de volgende verkeerswissel sta je er toch weer voor...
|
|
| Naar boven |
|
 |
hobbymachine
|
Geplaatst: Ma 23 Apr 2012, 10:08 Onderwerp: |
|
|
OK, maar in dit geval ging het over de oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers hé ! Vandaar dat ge me eraf gereden had !
Enne ... eigenlijk ligt de Trammezantlei in Merksem, dat was een extra raadseltje van Gaston die daarvan afkomstig is.
|
|
| Naar boven |
|
 |
flupke2
|
Geplaatst: Ma 23 Apr 2012, 17:03 Onderwerp: Re: verkeerslichten |
|
|
Dag,
Grtj Tram |
Verkeerslichten voor voetgangers en fietsers zijn verschillend :
-voor voetgangers zijn er enkel het mannetje in rood en groen .Groen betekent dat je mag beginnen met oversteken , rood dat je niet meer mag beginnen oversteken , maar wel verder mag gaan als het licht op rood springt terwijl je aan het oversteken bent.
-voor fietsers zijn er de driekleurige afbeeldingen van de fiets : rood , oranje en groen.Rood =stoppen, oranje = stoppen als je het op een veilige manier kan , groen = vrij om door te rijden.
Het verschil tussen deze twee soorten verkeerslichten is de enige reden waarom fietsers en voetgangers aparte lichten hebben.
|
|
| Naar boven |
|
 |
TRAM
|
Geplaatst: Zo 29 Apr 2012, 23:00 Onderwerp: |
|
|
Aan flupke 2
Uw antwoord zou een aanvaardbare uitleg kunnen zijn ware het niet dat aan het bedoelde kruispunt enkel een rood/groen verkeerslicht staat voor de fietsers.
Zal het navragen bij de plaatslijke politie.
Allen bedankt.
Grtj Tram.
|
| Naar boven |
|
 |
flupke2
|
Geplaatst: Ma 30 Apr 2012, 11:22 Onderwerp: |
|
|
Aan flupke 2
Uw antwoord zou een aanvaardbare uitleg kunnen zijn ware het niet dat aan het bedoelde kruispunt enkel een rood/groen verkeerslicht staat voor de fietsers.
Zal het navragen bij de plaatslijke politie.
Allen bedankt.
Grtj Tram. |
indien daar een verkeerslicht staat voor fietsers (dus met de afbeelding van een fietser erin !!!) en dat enkel bestaat uit een rood en een groen licht (dus zonder oranjelicht) , dan is dat niet wettelijk.
Enkel verkeerslichten voor voetgangers wordt alleen groen en rood gebruikt.Hieronder vindt je de artikels uit de wegcode.Let daarbij zeker op artikel 61.1.6e
Artikel 61. Driekleurige verkeerslichten
61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;
2° vast oranjegeel licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf voorbij te rijden, tenzij de bestuurder bij het aangaan van dat licht het teken zo dicht genaderd is, dat hij niet meer op voldoende veilige wijze kan stoppen; zo dit licht bij een kruispunt geplaatst is, mag de bestuurder, die de stopstreep of het licht in dergelijke omstandigheden voorbijgereden is, het kruispunt evenwel slechts oversteken op voorwaarde de andere weggebruikers niet in gevaar te brengen;
3° groen licht betekent dat het verkeerslicht mag voorbijgereden worden;
6° wanneer de lichten de verlichte silhouet van een fiets voorstellen, gelden deze lichten slechts voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen
Artikel 63. Tweekleurige verkeerslichten
63.1. Voetgangerslichten.
1. Voetgangerslichten zijn tweekleurig.
2. De lichten van deze tekens hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is zich op de rijbaan te begeven.
2° groen licht betekent dat het toegelaten is zich op de rijbaan te begeven. Als aanwijzing kan het einde van deze toelating door het knipperen van het groene licht worden aangekondigd.
3. Het rode licht wordt boven het groene licht geplaatst.
4. Het rode licht stelt de verlichte silhouet van een onbeweeglijke voetganger voor, terwijl het groene licht de verlichte silhouet van een voetganger in beweging voorstelt
|
|
| Naar boven |
|
 |
davang
|
Geplaatst: Di 01 Mei 2012, 21:17 Onderwerp: |
|
|
Een klein eigenaardigheidje tussendoor...heeft niet veel te maken met het onderwerp,heeft ook wel geen antwoord op de gestelde vraag,maar als U toevallig naar "Knokke" komt,moet je eens het rondpunt rond rijden gelegen tussen de kerk en 't station,echt de moeite waard,hoe ze dat hebben geflikt...ongelooflijk... je kan zelf van het ene rondpunt naar het andere...
|
| Naar boven |
|
 |
flupke2
|
Geplaatst: Wo 02 Mei 2012, 13:18 Onderwerp: |
|
|
| davang schreef: |
Een klein eigenaardigheidje tussendoor...heeft niet veel te maken met het onderwerp,heeft ook wel geen antwoord op de gestelde vraag,maar als U toevallig naar "Knokke" komt,moet je eens het rondpunt rond rijden gelegen tussen de kerk en 't station,echt de moeite waard,hoe ze dat hebben geflikt...ongelooflijk... je kan zelf van het ene rondpunt naar het andere...  |
ik ken de situatie niet ter plaatse , was er nog nooit , maar ik heb het eens bekeken vanuit de lucht via "google earth" en vervolgens ben ik er eens rondgereden met "street view".Volgens mij is dat daar zeer mooi ,overzichtelijk en veilig opgelost als ik bekijk welke wegen er daar allemaal samenkomen
|
|
| Naar boven |
|
 |
davang
|
Geplaatst: Wo 02 Mei 2012, 16:28 Onderwerp: |
|
|
| flupke2 schreef: |
ik ken de situatie niet ter plaatse , was er nog nooit , maar ik heb het eens bekeken vanuit de lucht via "google earth" en vervolgens ben ik er eens rondgereden met "street view".Volgens mij is dat daar zeer mooi ,overzichtelijk en veilig opgelost als ik bekijk welke wegen er daar allemaal samenkomen |
Het oogt wel mooi hoor...maar er zitten toch enkele ongewone situatie's bij,vooreerst zitten er op de grote 'rotonde' twee ingelaste oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers met ook van die knoppen om het licht van rood naar groen te brengen,als je met de wagen aan een verkeerslicht moet stoppen voor een voetganger die het groene licht aanvroeg,heb je de kans die zelfde voetganger nogmaals voor te moeten laten gaan aan de overkant,heb daar geen last mee,maar het verkeer kan er hopeloos mee in de knoop geraken...die meermaals gebeurd op drukke dagen.
Ook is er een oversteekplaats voorzien voor prioriteit's voertuigen,als inwoner weet je na een tijdje hoe die eraan en erdoor kunnen komen,maar als 'toerist' kan het wel eens eigenaardig overkomen,daar die 'hulpverleners' zomaar plots voor of naast de argeloze toerist komen te staan.
Indien je aan een of ander zijde van je wagen wat schade zou hebben,is dit zeker de ideale plek om er een andere te laten voor opdraaien,daar er op twee plaatsen de mogelijkheid bestaat om de rotonde te verlaten in twee rijen naast elkaar,maar indien je de rechter strook neemt en de rotonde volgt,niet rechts afslaat heb je grote kans dat de wagen die de linker strook volgde en rechts wil afslaan gewoon op je inrijdt...een dagelijks gebeuren.
Tussen de kleine rotonde en de grote zit nog een oversteekplaats voor fietsers,die voor sommige auto's die het centrum verlaten haast niet te zien is.
Borden genoeg hoor,maar als 'vreemde' haast onmogelijk alles te kunnen veilig op te volgen...
|
| Naar boven |
|
 |
|