|
SeniorenNet Het forum voor elke 50-plusser!
|
| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
ninja22
|
Geplaatst: Di 17 Jul 2012, 23:39 Onderwerp: een vraag die ik vaak hoor... |
|
|
Hallo
Hoor steeds vaker de vraag,en ga ze hier stellen met een voorbeeld,een vrouw van 53 die grotendeels half-time of nog minder heeft gewerkt....kan die nu fulltime beginnen en volledig pensioen hebben op haar 65?
Als het ware,zijn of blijven voor mensen van boven de 50 andere regels tellen?
De grote vraag,waar heeft deze vrouw recht op,ze is alleenstaande.
Ik dacht...maar ben niet zeker ,dat twee halve dagen voor een dag tellen in de berekering?
grtz
ninja
|
|
| Naar boven |
|
 |
pastoor
|
Geplaatst: Wo 18 Jul 2012, 12:21 Onderwerp: |
|
|
| Quote: |
| Ninja22: Een vrouw van 53 die grotendeels half-time of nog minder heeft gewerkt....kan die nu fulltime beginnen en volledig pensioen hebben op haar 65. |
Een kwakkel en geen kwakkel.
Iedereen heeft zijn eigen volledig pensioenbedrag, berekend op basis van zijn loon en op basis van hoelang men gewerkt heeft. Hoe hoger het loon en hoe langer men werkt, hoe hoger het pensioen (met een maximum netto pensioen van € 1500 per maand).
De pensioendienst weet of men voltijds of niet voltijds gewerkt heeft.
Iemand die 30 jaren halftijds (dat telt voor 15 jaren voltijds) en 15 jaren voltijds gewerkt heeft krijgt (15 + 15) of 30/45 ste van zijn volledig pensioen.
Iemand die 45 jaren voltijds gewerkt heeft krijgt 45/45 ste van zijn volledig pensioen.
Maar.
Iemand die 30/45 ste gewerkt heeft aan een loon van € 7000 (dus ook € 3500 halftijds) heeft een netto pensioen van € 1500.
Iemand die 45/45 ste gewerkt heeft aan een loon van € 2300 heeft een netto pensioen dat kleiner is dan € 1500.
_________________ Sudoku, wijntjes proeven, genieten. |
|
| Naar boven |
|
 |
Jockey
|
Geplaatst: Za 21 Jul 2012, 18:09 Onderwerp: |
|
|
Pastoor even terzijde, Mijn respect voor jou kennis die je ten dienste stelt van de mensen op dit forum.Chapeau en nen dikke merci!
|
|
| Naar boven |
|
 |
|
|