| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
alfa
|
Geplaatst: Za 19 Dec 2009, 14:57 Onderwerp: |
|
|
dat las ik als tip hierboven bij Witchie
|
|
| Naar boven |
|
 |
oma beertje
|
Geplaatst: Zo 20 Dec 2009, 21:47 Onderwerp: nieuwe manier van deeg maken |
|
|
ediënten
* 450 gram gewone bloem
* 1/4 koffielepeltje droge gist
* 1+1/4 koffielepel zout
* 355 ml water
Bereiding
1.
Doe de bloem, gist en het zout in een grote kom en roer even.
2.
Voeg het water toe en roer weer even.
3.
Bedek de kom met een handdoek en laat het deeg 12 tot 18 uur rijzen op kamertemperatuur.
4.
Bestrooi het deeg langs alle zijden met wat bloem. Plooi het enkele keren dubbel en laat terug 15 minuten rijzen.
5.
Bestrooi het opnieuw met wat bloem, vorm er een bol van en laat nog 2 uur rijzen.
6.
Zet een vuurvaste pot die je kan afdekken in de oven. (Pyrex, aardewerk of metaal) En verwarm hem voor op 260° C.
7. Bak het deeg voor 30 minuten met het deksel op de pot. En nog eens 15 à 30 minuten zonder deksel tot het brood bruin ziet.
ik heb het uitgeprobeerd werkt fantastisch niks moeilijk kneden en zo het zit in de lange rusttijd ik doe het de avond van te voren zet het in de oven daar is geen tocht of zo niks machine nodig grandioos gevonden op internet
http://www.youtube.com/watch?v=13Ah9ES2yTU
hier is het filmpje te zien van brood bakken
_________________ groetjes uit groot ammers
wie het kleine niet eert
is het grote niet weert
Win7 ULT-SP1-32bits//RAM 2GB//HD 233GB//IE9//FF 17.0.1//MBAM//Ccleaner//McAfee |
|
| Naar boven |
|
 |
MichelN
|
Geplaatst: Ma 21 Dec 2009, 12:57 Onderwerp: Re: nieuwe manier van deeg maken |
|
|
| oma beertje schreef: |
Bereiding
1. Doe de bloem, gist en het zout in een grote kom en roer even.
2. Voeg het water toe en roer weer even.
[...]
|
Eigenaardig: ik lees her en der dat je altijd eerst water in de kom moet doen - ook bij de bakmachines - en ik zie het ook altijd doen in een industriële biobakkerij.
Waar zit hem nu het verschil of wat is precies de reden?
Mvg,
MichelN
|
|
| Naar boven |
|
 |
miaatje
|
Geplaatst: Zo 27 Dec 2009, 14:08 Onderwerp: |
|
|
Heb dit weekend het recept van oma beertje geprobeerd, maar het was toch geen groot succes. 'k Moet wel vermelden dat ik bloem voor meergranenbrood gebruikt heb, misschien lag het daar aan, maar het brood was veel te weinig gerezen. Tegelijkertijd maakte ik met hetzelfde meel een brood op de gewone manier, t.t.z. deeg werd gedraaid in de broodmachine en gebakken in de oven, dat was pas een succes. Eigenaardig toch dat het brood anders en veel beter smaakt wanneer je het in de oven bakt i.p.v. in de broodmachine ! Hoe kan dat nu ?
|
|
| Naar boven |
|
 |
Fokke
|
Geplaatst: Zo 27 Dec 2009, 14:14 Onderwerp: |
|
|
| miaatje schreef: |
| Heb dit weekend het recept van oma beertje geprobeerd, maar het was toch geen groot succes. 'k Moet wel vermelden dat ik bloem voor meergranenbrood gebruikt heb, misschien lag het daar aan, maar het brood was veel te weinig gerezen. Tegelijkertijd maakte ik met hetzelfde meel een brood op de gewone manier, t.t.z. deeg werd gedraaid in de broodmachine en gebakken in de oven, dat was pas een succes. Eigenaardig toch dat het brood anders en veel beter smaakt wanneer je het in de oven bakt i.p.v. in de broodmachine ! Hoe kan dat nu ? |
Zo doe ik het dus ook...
_________________ Weet dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord zolang ge stamelend bidt en bedelt bij de poort! |
|
| Naar boven |
|
 |
oma beertje
|
Geplaatst: Zo 27 Dec 2009, 14:28 Onderwerp: brood |
|
|
Hallo ,
ik ga het brood straks in de bak doen van machine en zet het zo in de oven als het dan wel uitgerezen is bij mij is het wel luchtig hoor en ik gebruik half meergranen en half gewone bloem en dat wordt een goed brood maar het zout doe ik het laatste er bij want het mag niet met die droge gist gelijk in aanraking komen en ik doe er een beetje vloeibaar ,bak en braad bij de laatste tijd zakte mijn brood in de machien erg in dus was geen succes en doe altijd het zelfde snap jij het snap ik het ???? groetjes
wie het kleine niet eert
is het grote niet weert
Win7 ULT-SP1-32bits//RAM 2GB//HD 233GB//IE9//FF 17.0.1//MBAM//Ccleaner//McAfee |
|
| Naar boven |
|
 |
miaatje
|
Geplaatst: Zo 27 Dec 2009, 14:34 Onderwerp: |
|
|
Gisterenavond het eerste voorbereidend deegje gemaakt, met het zout er bij. Deze morgen zag alles er goed gerezen uit, wel tamelijk nat. Dus rondom redelijk wat bloem en gemengd, na een kwartiertje opgebold en dan 2 uur laten rijzen en het was dit laatste rijzen dat niet zo goed lukt. Het deeg kwam bijna niks omhoog ! 'k Heb het wel, samen met mijn ander brood in de oven op 200° gebakken. Onderweg moet ik toch iets verkeerd gedaan hebben, want bij jou lukt het wel, ofwel was de meergranenbroodbloem te zwaar voor deze manier van brood bakken.
|
|
| Naar boven |
|
 |
oma beertje
|
Geplaatst: Wo 06 Jan 2010, 18:22 Onderwerp: |
|
|
ik doe het toch weer gewoon in mijn machine is makkelijker en is lekker doe het al jaren half 5granen half gewoon witte en dat bevalt mij het beste en nu ik alleen ben 1 brood per week is al genoeg dat snij ik dan en vries ik in 2 boterhammen per dag haal ik er af ontdooi ze en heb iedere dag vers brood is lekker gr
wie het kleine niet eert
is het grote niet weert
|
| Naar boven |
|
 |
MichelN
|
Geplaatst: Wo 25 Jul 2012, 14:20 Onderwerp: |
|
|
Sorry om een oud topic opnieuw naar voor te halen, maar wat me vooral opviel was de tegenstrijdigheid van de diverse posters inzake baktijden en hoeveelheid diverse ingrediënten. Er zijn er voorwaar geen twee gelijkluidende te vinden.
Maar goed, net als zovele anderen het kotsbeu geworden zo'n mottig champignonbrood, met een vreselijk gat d'er in aan de onderkant, op tafel te zetten overgeschakeld naar het "artisanale" broodbakken in een traditionele elektrische oven.
Eerste vaststelling: brood uit het machien is min of meer "wepsig" en sponsachtig van uitzicht (de binnenkant) en na vijf minuten is de typische broodgeur compleet verdwenen in tegenstelling tot brood uit de oven dat zondermeer uitnodigt om er spontaan in te bijten terwijl de lucht zich vult met dat heerlijke aroma.
Nu heb ik er niet bepaald veel chichi aan gehangen: gewoon als probeersel 400gr speltbloem (Aveve) 280ml water op kamertemperatuur, 17gr verse gist in wat van hetzelfde water opgelost, een soeplepel honing en 15gr echte boter, 10gr zout in de kneder (kleine Kenwood MX271) gekieperd, het zout eerst door de bloem geroerd met de hand en alles vijf minuten laten draaien.
40 minuten laten rijzen onder plasticfolie in dezelfde kom - ook op kamertemperatuur +/- 24° - dan nog eens gekneed met de hand en opgebold en opnieuw voor 40 minuten laten rijzen, ditmaal in de lichtjes ingevette ronde bakvorm.
Daarna nog efkes vormgegeven en de op maximum voorverwarmde oven in voor 40 minuten, na 10 minuten oven op 200°. Geen warmelucht ingeschakeld.
Résultat sportif (mijn ega): "da meugde ga potverdekke draai kiere per week doen".
No comment.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Danny.
|
Geplaatst: Wo 25 Jul 2012, 14:46 Onderwerp: |
|
|
| MichelN schreef: |
| ... Résultat sportif (mijn ega): "da meugde ga potverdekke draai kiere per week doen"... |
Michel, dat komt ervan, in 't vervolg blijft ge daar met je vingers af
Groetjes
Danny
_________________ Toen wij in 1958 huwden hadden wij niet veel.
Maar nu hebben wij daarvan nog veel in ons bezit.
Medion/Akoya PC MD8816, 64Bit, Intel Core i5 x64 3,1GHz, W8 (Nederlandstalig), Mem 4Gb , HD 2TB, Firefox en soms IE
Scherm LG Flatron E2342T |
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Wo 25 Jul 2012, 17:06 Onderwerp: |
|
|
Wie waterbrood wenst te maken.Eén adres ,Heverlee.
|
|
| Naar boven |
|
 |
MichelN
|
Geplaatst: Wo 25 Jul 2012, 19:52 Onderwerp: |
|
|
| Spacer schreef: |
| Wie waterbrood wenst te maken.Eén adres ,Heverlee. |
Dummkopf.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Gast
|
Geplaatst: Wo 25 Jul 2012, 19:54 Onderwerp: |
|
|
Lukt iedere keer
|
|
| Naar boven |
|
 |
moeschi
|
Geplaatst: Di 28 Aug 2012, 18:26 Onderwerp: |
|
|
Ik heb een broodmachine van den Aldi al 6 jaar, ik denk dat die het opgegeven heeft, het brood rijst maar aan één kant, iets met die halen ?
Ik ben van plan om een nieuw te kopen, wat raden jullie mij aan ?
|
|
| Naar boven |
|
 |
annefleur
|
Geplaatst: Do 16 Mei 2013, 11:22 Onderwerp: |
|
|
Sinds kort maak ik brood met mijn nieuwe keukenmachine, de Bosch 56340. Bevalt prima. Kan iemand mij vertellen hoe ik dunne boterhammen snijd?
|
|
| Naar boven |
|
 |
|