| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
karo
|
Geplaatst: Za 21 Jul 2012, 8:36 Onderwerp: Mos in bloemperk |
|
|
Hallo,
In mijn bloemperk heb ik heel veel mos staan. Zware (klei)grond en schaduw zullen hier misschien wellicht wel aan de basis liggen. Ik vind het een vervelend zicht en zou hier vanaf willen raken. Kan iemand me wat goede tips aan de hand doen ? Kan ik eventueel kalk strooien tussen de vaste planten of is dit af te raden ? Alvast bedankt voor jullie tips want ik word er stilaan zelf "groen" van...
Gr,
Karo
|
|
| Naar boven |
|
 |
albertus
|
Geplaatst: Di 24 Jul 2012, 8:29 Onderwerp: |
|
|
Ik ga dikwijls met een tuingereedschap met drie tanden door mijn grond. Mijn ervaring is dat dit niet alleen goed is voor de ontluchting maar ook remt het de groei van onkruid ed. af. Na een flinke regenbui doe ik dat altijd en als je dat regelmatig doet blijft de grond los en kost dat ook nauwelijks moeite. Ik weet niet of je daar iets aan hebt
|
|
| Naar boven |
|
 |
huby
|
Geplaatst: Di 24 Jul 2012, 11:56 Onderwerp: |
|
|
in een tuincetrum een anti-mosproduct aanschaffen om te sproeien
|
|
| Naar boven |
|
 |
karo
|
Geplaatst: Wo 25 Jul 2012, 17:48 Onderwerp: |
|
|
Beste Albertus,
Doe ik ook regelmatig hoor ! Voor zover mogelijk althans want na een goede plensbui blijf ik zowaar met mijn voeten in de plakkerige grond vastzitten en als ik de grond opgedroogd is heb ik precies allemaal stenen als ik hark :-) Van sakkerse grond gesproken... Ik blijf uiteraard bezig maar het helpt weinig of niets.
Beste Huby,
Is een anti-mos product dan niet schadelijk voor mijn vaste planten ? Ik denk dat dergelijke producten eerder bedoeld zijn voor het mosvrij houden van paden en terrassen. Of heb ik het mis voor ?
Mvg,
Karo
|
|
| Naar boven |
|
 |
fregat
|
Geplaatst: Wo 25 Jul 2012, 23:23 Onderwerp: |
|
|
Ga eens kijken bij : www.ilovemygarden.be/
Kijk bij Gazon !
_________________ Doe wel en zie niet om ! |
|
| Naar boven |
|
 |
karo
|
Geplaatst: Do 26 Jul 2012, 16:36 Onderwerp: |
|
|
Beste Fregat,
Ben eens eventjes gaan zien maar men heeft het hier alleen maar over het gazon. Daar heb ik dat probleem niet. Ik zoek eigenlijk een moswerend iets dat ik in mijn bloemperk kan toepassen zonder de vaste planten schade toe te brengen...
Mvg,
Karoline
|
|
| Naar boven |
|
 |
fregat
|
Geplaatst: Do 26 Jul 2012, 19:02 Onderwerp: |
|
|
@Karo : Oeps excuses inderdaad te rap geweest ......Er staan wel oorzaken beschreven die ook voor bloemperken gelden !
- Gebrek aan licht
- Te weinig organisch materiaal
-Te natte grond
- Zure grond
_________________ Doe wel en zie niet om ! |
|
| Naar boven |
|
 |
flupke2
|
Geplaatst: Vr 27 Jul 2012, 13:28 Onderwerp: |
|
|
karo schreef :"Voor zover mogelijk althans want na een goede plensbui blijf ik zowaar met mijn voeten in de plakkerige grond vastzitten en als ik de grond opgedroogd is heb ik precies allemaal stenen als ik hark Van sakkerse grond gesproken"
Die vochtige ,kleverige grond is zeker een (mede)oorzaak van het mos.Je kan best deze grond verbeteren door er kompost en zand in te verwerken en er zo voor te zorgen dat de grond losser en beter waterdoorlatend wordt.Ook het aanbrengen van een mulchlaag (houtschors bv) verhinderd mee het ontstaan van mos.
|
|
| Naar boven |
|
 |
Tuinman65
|
Geplaatst: Ma 30 Jul 2012, 21:15 Onderwerp: |
|
|
Mos (ook levermos) tussen planten kan je zonder problemen bestrijden met mogeton.
Leo
|
|
| Naar boven |
|
 |
karo
|
Geplaatst: Za 09 Feb 2013, 11:08 Onderwerp: |
|
|
Beste tuinvrienden,
Het is al een tijdje geleden dat ik dit topic heb opgestart, maar mijn probleem is nog steeds niet van de baan. Deze zomer heb ik een tweetal keer kalk gestrooid maar zonder veel resultaat. Het mos blijft welig en hardnekkig tieren.
Nu de open haard hier binnen voor de nodige gezellige warmte zorgt, vroeg ik me af of ik eventueel de as met mate kan uitstrooien over het mos. Of is dit uit den boze ? Ter info: ik gebruik enkel en alleen onbehandeld hout om te branden met zuivere as als gevolg. In het voorjaar zou ik dan een laag Pina Decor (schubben van denappel) aanbrengen tussen de planten en zodoende proberen het mos te verstikken. Verder wou ik ook graag weten of ik zo nu en dan wat as onder de haag mag uitstrooien ? Mag die as ook met mondjesmaat op de composthoop ? Ik heb reeds veel tegenstrijdige berichten hieromtrent gelezen.
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Mvg,
Karo
|
|
| Naar boven |
|
 |
dalton
|
Geplaatst: Ma 11 Feb 2013, 16:23 Onderwerp: mos in bloemperk |
|
|
Beste,
Misschien proberen met een ijzersulfaatoplossing
Dit is te verkrijgen bij Aveve.
Dit wordt onderhandere gebruikt om mos te doden in gazon en zeer efficient, wel opletten maakt vlekken op terrastegels enz.
Succes
_________________ lover |
|
| Naar boven |
|
 |
leonp1531
|
Geplaatst: Di 26 Feb 2013, 18:39 Onderwerp: tulpenbollen |
|
|
Ik heb gisteren een zak tulpenbollen gekregen. Ik zou deze graag in een pot willen zetten maar ben ik daarvoor niet te laat?
|
|
| Naar boven |
|
 |
karo
|
Geplaatst: Za 02 Maa 2013, 13:08 Onderwerp: |
|
|
Dalton,
Bedankt voor je tip, maar dit gebruik ik liever niet want het bloemperk paalt aan het terras ! Ik zoek echt een milieuvriendelijke oplossing en ik heb helemaal geen zin om ook nog eens op een gevlekt terras te moeten kijken :-))
Gr,
Karo
|
|
| Naar boven |
|
 |
karo
|
Geplaatst: Za 02 Maa 2013, 13:25 Onderwerp: |
|
|
Beste leonp1531,
Blijkbaar ben je nog niet zo lang geregistreerd op Seniorennet. Ik zag toevallig je vraag mbt de tulpenbollen die je gekocht hebt, maar aangezien je je vraag stelt in mijn onderwerp over mos in een bloemperk ga je hier op die manier weinig of geen antwoord op krijgen hoor :-))
Ik geef je dan ook de raad om een nieuw onderwerp op te starten. Dit doe je door op het icoontje Nieuw onderwerp te klikken. Daar geef je bij Onderwerp Bericht een korte omschrijving van je vraag in. Daarna omschrijf je je vraag verder zoals je gedaan had. Ik ben er zeker van dat de vele tuinliefhebbers en kenners je heel snel zullen verder willen helpen.
Alvast veel succes !
Karo
|
|
| Naar boven |
|
 |
baron
|
Geplaatst: Za 02 Maa 2013, 16:29 Onderwerp: |
|
|
Karo,
hier aan het terras had ik ook dat probleem, terras is bedekt in de zomer met dakplatanen (horizontale geleide bomen) en schaduw dus.
heb dat opgelost met tussen de planten een worteldoek te leggen en daarop fijne grint te strooien (in alle kleuren te verkrijgen)
Het oogt mooi en het onderhoud is minimaal.
groetjes,baron
_________________ Geniet van de kleine dingen des levens.... |
|
| Naar boven |
|
 |
|