SeniorenNet Forum Index SeniorenNet
Het forum voor elke 50-plusser!

HelpHelp   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst     RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken 
 InloggenInloggen 

bijverdienen na pensioen

Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Pensioen
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ninja22

BerichtGeplaatst: Ma 13 Aug 2012, 20:42    Onderwerp: bijverdienen na pensioen Reageer met quote

Kan en mag een man die op pensioen gaat op de leeftijd van 63,5 jaar omdat hij anders zijn pensioenbonus verspeelt wettelijk bijverdienen na zijn pensioen?
Of moet je daar 65 jaar voor zijn?
En hoeveel uren kan hij wettelijk bijverdienen zonder dat hij alles moet terug betalen aan de belastingen?

Alvast bedankt

p.s. Of bestaat de kans dat de bonus nogmaals verlengd wordt??

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht AIM Naam
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 14 Aug 2012, 9:58    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ninja22: Kan en mag een man die op pensioen gaat op de leeftijd van 63,5 jaar omdat hij anders zijn pensioenbonus verspeelt wettelijk bijverdienen na zijn pensioen? Of moet je daar 65 jaar voor zijn? En hoeveel uren kan hij wettelijk bijverdienen zonder dat hij alles moet terug betalen aan de belastingen? Of bestaat de kans dat de bonus nogmaals verlengd wordt?

Anders gezegd: Die man neemt het pensioen op als hij 63,5 jaar is want anders verliest hij zijn pensioenbonus.
(Dat is 1,5 jaren pensioenbonus of 468 bonusdagen of € 2.2524 * 468 = € 1054,12 bruto bonus).

* ofwel neemt hij het pensioen op het 63,5ste jaar
en krijgt een pensioenbedrag plus de bonus.
* ofwel neemt hij het pensioen op het 65ste jaar
en krijgt waarschijnlijk een hoger pensioenbedrag plus de bonus.

http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/calculation/age/bonus/paginas/default.aspx

Over welke referentieperiode wordt de pensioenbonus berekend?

Begin van de periode:
* of 1 januari van het jaar waarin betrokkene 62 jaar wordt.
* of 1 januari van het jaar waarin betrokkene begint aan het 44ste kalenderjaar van zijn loopbaan.

Einde van de periode:
De laatste dag van de maand voorafgaand aan de ingangsdatum van het pensioen en uiterlijk de laatste dag van de maand van de 65ste verjaardag.

ninja22

BerichtGeplaatst: Di 14 Aug 2012, 10:10    Onderwerp: bonus Reageer met quote

Nee ,echt niet,ik ben naar de pensioendienst geweest,als die bonus niet verlengt wordt na 1/12/2013 dan moet hij om zijn al verdiende bonus te krijgen stoppen dan,na die datum voortwerken dan vervalt de bonus!
Vermits dat voor hem maar 1,5 jaar van zijn 65 jaar iis zou het stom zijn om verder te werken wat hij eigenlijk van plan was.
Ik heb dit nagevraagd op de dichtsbijzijnde pensioendienst,bij de cm-consulent(die het extra heeft nagekeken) en ik heb gebelt naar Brussel ,echt het is zo.

Maar ik ben vergeten te vragen of hij dan eenmaal op pensioen op 63,5 weer deels wettelijk mag verder werken bv 10 uren per week of zo.

grtz
ninja

p.s. Die bonus is een verworven recht....maar is dat niet meer na 1/12/2013 ook niet als je dan al paar jaren gewerkt hebt voor die bonus.
Wel als je stopt en op pensioen gaat,dan blijft het een "verworven recht"!

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 14 Aug 2012, 10:12    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Ninja22: en hoeveel uren kan hij wettelijk bijverdienen zonder dat hij alles moet terug betalen aan de belastingen?

Het aantal uren telt niet.

http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/working/limits/paginas/default.aspx

Werken voor men 65 jaren is: maximum bruto € 7.421,57 per jaar.
Werken na het 65ste jaar: maximum bruto € 21.436,50 per jaar.

Als feze bedragen overschreden worden met meer dan 15%, dan krijgt men geen pensioen voor dat ganse jaar.

Als feze bedragen overschreden worden met minder dan dan 15%, dan vermindert het pensioen met het overschreden percentage.

ninja22

BerichtGeplaatst: Di 14 Aug 2012, 10:16    Onderwerp: bonus Reageer met quote

Man heeft nu al op zijn 62,5 een loopbaan van iets meer dan 48 jaar,veel gaat er niet meer veranderen aan dat pensioenbedrag!

groetjes
nikja

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 14 Aug 2012, 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ninja22.
Ik heb getelefoneerd naar de RVP (0800.50246).

En ze bevestigen me
dat men mag verder werken tot het 65ste jaar
en dan de bonus krijgen.

De bonus is een verworven recht.

Dat is ook logisch.
Want anders gaan er heel veel mensen op pensioen voor 01/12/2013, en moet de overheid dat allemaal betalen en verliest de overheid kapitalen aan inkomsten door dat de mensen vroeger het pensioen opnemen.

ninja22

BerichtGeplaatst: Di 14 Aug 2012, 14:12    Onderwerp: bonus Reageer met quote

Ik begon ook weer te twijfelen....en ik heb ook naar Brussel getelefoneerd.
Denk nu asjeblief niet dat ik perce gelijk wil hebben,zou willen dat jij gelijk had,helaas,ze hebben er dossier bijgehaald en als die bonus niet verlegd wordt moet hij stoppen op 1 december2013 of hij is die kwijt.
Ik heb teveel respect voor u om er over door te drammen.
Ze hebben wel beloofd dat er een nota bij zijn papieren zou gedaan worden zodat hij zelf er aan uit kan ,want hij hoort overal andere dingen vertellen.
Ik verwacht zijn papieren in december....dan schrijf ik het meteen.
Je zou voor minder gaan twijfelen,het wordt overal anders verteld.
Er was wel een kans dat de bonus zou verlengd worden,mits aanpassingen,welke,weten ze zelf nog niet.

Groetjes en bedankt ,ik meen het,voor al die moeite,hij mag wel ook op 63,5 jaar op pensioen en meteen wettelijk nog wat gaan werken bij dezelfde baas.

Ninja

Naar boven
ninja22

BerichtGeplaatst: Di 14 Aug 2012, 14:13    Onderwerp: bonus Reageer met quote

December moet september zijn,tikfout....sorry

Naar boven
pastoor

BerichtGeplaatst: Di 14 Aug 2012, 17:33    Onderwerp: Reageer met quote

Ninja22, ik stoor er me niet aan.
Ik ben alleen verwonderd wat de RVP zegt.
Waarschijnlijk weten ze het zelf ook nog niet.

* * * * *

RVP: De pensioenbonus werd in 2007 ingevoerd in het kader van het Generatiepact met de bedoeling meer mensen aan het werk te houden op het einde van hun loopbaan.
http://www.onprvp.fgov.be/NL/profes/calculation/age/bonus/paginas/default.aspx

* * * * *

Van Quickenborne wil pensioenbonus grondig hervormen.
Maandag 11 juni 2012 om 16u57.
http://www.knack.be/nieuws/belgie/van-quickenborne-wil-pensioenbonus-grondig-hervormen/article-4000114957912.htm

Nog voor de zomer legt de minister van Pensioenen een hervormingsvoorstel op de regeringstafel, zodat de nieuwe pensioenbonus voor het einde van het jaar in werking kan treden.

Momenteel maken bijna 70.000 mensen gebruik van de pensioenbonus en dat kost de overheid 7,3 miljoen euro per maand.

* * * * *

Als het dan zo blijft zouden er volgend jaar veel mensen liefst het pensioen opnemen (en zij die het niet weten zijn hun pensioenbonus kwijt).

DREAM

BerichtGeplaatst: Wo 15 Aug 2012, 4:41    Onderwerp: Reageer met quote

Van Quickenborne gaat de pensioenbonus in 2013 en nog andere zaken hervormen en zo te horen (van mensen die in het milieu zitten) zal de pensioenbonus een stuk minder zijn .
Al wie in 1948 geboren is en in 2012 en 2013 nog actief is en in aanmerking komt voor de pensioenbonus en in 2013 op pensioen gaat heeft heel veel vraagtekens. Hopelijk gaat de minister ook zijn belofte houden dat elk gewerkt jaar meetelt en dat wie 44 jaar gewerkt heeft onbeperkt zal kunnen bijverdienen.
Ik zou het nogal straf vinden dat je gebakken lucht krijgt voor de jaren dat je in plus hebt gewerkt ! Of zal deze spreuk van toepassing zijn ? : als politieker veel beloven en weinig geven zal de zotten in vreugde doen leven ....

Charlie Maru

BerichtGeplaatst: Wo 15 Aug 2012, 20:26    Onderwerp: Reageer met quote

DREAM schreef:
Of zal deze spreuk van toepassing zijn ? : als politieker veel beloven en weinig geven zal de zotten in vreugde doen leven ....

Da's eigenlijk een vereiste als je politieker wilt worden..... Rolling Eyes Rolling Eyes

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
fado

BerichtGeplaatst: Do 16 Aug 2012, 21:37    Onderwerp: Reageer met quote

Geldt die regeling voor de pensioenbonus ook voor zelfstandigen?

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pastoor

BerichtGeplaatst: Vr 17 Aug 2012, 11:38    Onderwerp: Reageer met quote

Waarschijnlijk wachten op een officiëel rapport
na de zomervakantie.

Pensioenbonus zelfstandigen.
De pensioenbonus bedraagt bruto € 624 per jaar.

* * * * *

Minister Van Quickenborne wil pensioenbonus een jaar vroeger hervormen
Hervormde bonus vanaf 2013 in plaats van 2014
dinsdag 12 juni 2012

Minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne lanceerde afgelopen week de eerste voorstellen om de pensioenbonus te hervormen.

Opmerkelijk daarbij is dat hij al op 1 januari 2013 een hervormde bonus wil. Het is niet duidelijk of hij de hervormde bonus enkel goedgekeurd wil hebben om toekomstige gepensioneerden te informeren.

Mogelijk wil hij de hervormde pensioenbonus daadwerkelijk in werking zien treden, met gewijzigde voorwaarden, op 1 januari 2013. De wetgeving bepaalt vandaag nochtans dat de huidige bonus blijft bestaan voor iedereen die uiterlijk op 1 december 2013 met pensioen gaat. Daarnaast lanceerde hij een aantal concrete voorstellen voor de bonus. Deze voorstellen moeten tegemoet komen aan enkele knelpunten die werden gedetecteerd.

De pensioenbonus is een aanmoediging om langer te werken zonder pensioen op te nemen. De bonus bestaat uit een extra pensioenbedrag dat toegekend wordt vanaf de leeftijd van 62 jaar en wanneer men meer dan 44 jaar gewerkt heeft.

De Minister stelt twee belangrijke uitgangspunten voorop bij de hervorming van de pensioenbonus: de bonus kan pas opgebouwd worden vanaf het moment dat men vervroegd met pensioen kan en enkel het aantal gewerkte jaren wordt in aanmerking genomen om al dan niet een bonus toe te kennen. Vermits vanaf 2016 vervroegd pensioen mogelijk is vanaf 60 jaar na 42 jaar werken (of op 61 jaar na 41 jaar werken of op 62 jaar na 40 jaar werken), lijkt het logisch dat de hervormde bonus pas toegekend zou worden vanaf het 43e loopbaanjaar.

Om het aanmoedigende karakter te versterken moet de bonus meer opbrengen voor de gepensioneerde. Tegelijk zou Minister Van Quickenborne de bonus een progressief karakter willen geven door de bonus te laten toenemen naarmate men langer blijft werken. Maar de bonus mag de staat niet meer kosten dan vandaag. Hieruit kan niet anders besloten worden dan dat een pak minder gepensioneerden in aanmerking zullen komen voor de pensioenbonus dan vandaag het geval is.

Bron: De Standaard.

Jockey

BerichtGeplaatst: Do 20 Sep 2012, 23:53    Onderwerp: Reageer met quote

Smile En nu gaat Quiqie trachten burgemeester van Kortrijk te worden. Intriest maar waar.Wat zijn die mensen hun woorden waar...

Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht MSN Messenger
Berichten van afgelopen:   
Plaats Reactie    SeniorenNet Forum Index -> Pensioen Tijden zijn in EET (Europa)
Pagina 1 van 1

Ga naar: