Kandidaten gezocht !!!

Vragen/antwoorden betreffende Linux / Unix

kolyma
Lid geworden op: 27 nov 2010, 12:32
Locatie: Dilsen-Stokkem

21 dec 2010, 14:40

Hey Wim55 ;)

Hier ook al geruime tijd Linux gebruiker (van RedHat versie 5.2) en geef ook les in basis en netwerken in Linux. Ik kan onze cursussen van school hier niet gaan plaatsen maar wil wel links of rechts bijspringen waar mogelijk (al heb je in Linux altijd wel iets te leren) ;)
Moet enkel nog vinden waar ik me kan aanmelden op die mailing ...

wim55
Lid geworden op: 02 aug 2010, 21:08
Locatie: Zutendaal

22 dec 2010, 14:33

hey Kolyma,

De Mailgroup vind ge op de website bovenaan onder Mailgroepen.

groetjes wim55
Door wim55

kolyma
Lid geworden op: 27 nov 2010, 12:32
Locatie: Dilsen-Stokkem

25 dec 2010, 13:16

wim55 schreef:hey Kolyma,

De Mailgroup vind ge op de website bovenaan onder Mailgroepen.

groetjes wim55
Yep al gevonden ;)

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

17 mei 2012, 21:43

Ik leer informatica,1° geslaagd en nog 2jaar te gaan.W7 is dat dan.
Via een PC-winkel had ik een ik een installatie-cd voor Ubuntu 10.10 mee gekregen voor de oude AsusL3500Tp pentium 4 .Ondertussen brand ik zelf mijn iso-cd's en installeer ze.Xubuntu 12.10 verdient mijn voorkeur.
Ik kan nu gemakkelijk mpeg1,Layer3 beluisteren met Audacity in 1° venster.Er onder staat een ander venster van een geheugenstaaf.Even slepen(kopiëren) naar 2° venster vind ik voor mij de gemakkelijkste manier.
Bij veel NL-forums komt het Belgisch taalgebruik nooit goed aan.Ubuntu.nl gaat wel.Ubuntu.be heeft te weinig leden denk ik.

jabuca
Lid geworden op: 06 mei 2008, 11:28
Locatie: Heerde, Nederland

17 sep 2012, 16:16

http://cursusnetwerk.nl/cursussen/gratis-cursus-ubuntu

Hallo allemaal.

Naar ik hoop, heeft u iets aan bovenstaande link.

Vr.gr.

jabuca[/url]

johntyros
Lid geworden op: 30 apr 2014, 16:45

01 aug 2014, 14:49

Hallo, hierbij stel ik mij ter beschikking van hulpbehoevenden linux gebruikers. Zelf gebruik ik Ubuntu 14.04.

Muppet
Lid geworden op: 23 jan 2024, 17:08

02 apr 2024, 19:02

Hi,
Weet niet of kandidaten voor Linux nog gezocht worden?
Eind 2025 zal Windows 10 niet meer ondersteund worden. Veel mensen (zoals ik) met niet compatiebele PC's zullen moeten, ofwel een nieuwe Ws-11 PC kopen en/of hun oude PC verder gebruiken met bvb. Linux als OS.
Enkele jaar geleden had ik zo'n laptop (32x) die als proef met Linux Mint als OS werkte en, ik moet zeggen, tot mijn grote tevredenheid. Ik kende wel enkele mensen die ermee werkte maar wanneer Linux besloten heeft van 32x naar 64x over te stappen, heb ik moeten afhaken. Deze contacten ben ik ook verloren.
Ik zou graag opnieuw contact leggen met mensen die deze OS kennen en bereid zijn om hun ervaring te delen.
Mijn eerste vraag is: Mint of Ubuntu?

In afwachting van uw reactie. mvg Muppet

boeffer
Lid geworden op: 07 feb 2012, 21:58
Locatie: In mijn zetel

02 apr 2024, 23:56

https://forum.ubuntu-nl.org/ Hier zitten ook Belgen bij(en ze worden niet uitgelachen). Vroeger draaide ik Xubuntu, was toen nog bleu en ging bij die helpers thuis om het in orde te krijgen.
Maar lessen Windows informatica(initiatielessen=zonder examens=geen diploma)heeft mijne warboel op orde gezet(hoofd&laptop)
W10 Wondershare Filmora Video Editor,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, de slijtageslag duurt langer dan de waarborg

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

03 apr 2024, 08:53

Muppet schreef:
02 apr 2024, 19:02
Hi,
Weet niet of kandidaten voor Linux nog gezocht worden?
Eind 2025 zal Windows 10 niet meer ondersteund worden. Veel mensen (zoals ik) met niet compatiebele PC's zullen moeten, ofwel een nieuwe Ws-11 PC kopen en/of hun oude PC verder gebruiken met bvb. Linux als OS.
Enkele jaar geleden had ik zo'n laptop (32x) die als proef met Linux Mint als OS werkte en, ik moet zeggen, tot mijn grote tevredenheid. Ik kende wel enkele mensen die ermee werkte maar wanneer Linux besloten heeft van 32x naar 64x over te stappen, heb ik moeten afhaken. Deze contacten ben ik ook verloren.
Ik zou graag opnieuw contact leggen met mensen die deze OS kennen en bereid zijn om hun ervaring te delen.
Mijn eerste vraag is: Mint of Ubuntu?

In afwachting van uw reactie. mvg Muppet
Ik heb geen ervaring meer met 32-bit. Ik ben tester voor Mageia Linux en de laatste versie 9 ondersteunt die nog wel. Maar dat zal dan ook waarschijnlijk de laatste versie voor 32-bit zijn.
Ik heb hier Mint draaien in een virtuele machine op Mageia 9, alleen maar om te kunnen volgen wat daar allemaal gebeurt. Maar een concept zoals het Mageia Control Center heeft dat niet en dat is jammer wegens veel gemakkelijker in gebruik.

tokkio
Lid geworden op: 04 jan 2004, 15:17
Locatie: vlaanderen

03 apr 2024, 16:34

ik zou graag opnieuw contact leggen met mensen die deze OS kennen en bereid zijn om hun ervaring te delen.
Mijn eerste vraag is: Mint of Ubuntu?

In afwachting van uw reactie. mvg Muppet

Ik heb geen ervaring meer met 32-bit. Ik ben tester voor Mageia Linux en de laatste versie 9 ondersteunt die nog wel. Maar dat zal dan ook waarschijnlijk de laatste versie voor 32-bit zijn
32 of 64 Bit is een kwestie van geheugen, als u dat kunt opwaarderen naar minimum 4 GB kunt u zowel 32 of 64 bit gebruiken,Linux Zorin 15 lite draait nog op 32.
https://seniornetvlaanderen.be/snv_tips ... e%20pc.pdf
En Linux Zorin is bijna zoals Windows,en heeft een NL forum waar men zeer behulpzaam is :D
https://zorin-nl-forum.nl/
Zie niet uit naar de dag dat alle problemen opgelost zijn, want dan is men dood.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

04 apr 2024, 08:54

tokkio schreef:
03 apr 2024, 16:34
ik zou graag opnieuw contact leggen met mensen die deze OS kennen en bereid zijn om hun ervaring te delen.
Mijn eerste vraag is: Mint of Ubuntu?

In afwachting van uw reactie. mvg Muppet

Ik heb geen ervaring meer met 32-bit. Ik ben tester voor Mageia Linux en de laatste versie 9 ondersteunt die nog wel. Maar dat zal dan ook waarschijnlijk de laatste versie voor 32-bit zijn
32 of 64 Bit is een kwestie van geheugen, als u dat kunt opwaarderen naar minimum 4 GB kunt u zowel 32 of 64 bit gebruiken,Linux Zorin 15 lite draait nog op 32.
https://seniornetvlaanderen.be/snv_tips ... e%20pc.pdf
En Linux Zorin is bijna zoals Windows,en heeft een NL forum waar men zeer behulpzaam is :D
https://zorin-nl-forum.nl/
32-bit is in eerste plaats een kwestie van processor. Een 32-bit processor kan geen SW draaien die gemaakt is voor 64-bit, omgekeerd wel. Wat wél waar is, is dat de adresruimte (lengte van een adres) véééél groter is bij een 64 bit-processor.

Muppet
Lid geworden op: 23 jan 2024, 17:08

07 apr 2024, 12:07

Zoals HVIAENE schreef, 32-bit is inderdaad een zaak van processor en minder van opslag.
Ook, bepaalde opstart-bestanden die voor 32-bit processor geschreven zijn, zijn ongeschikt voor een 64-bit omgeving. Ergens moeten we niet statief blijven maar met de vooruitgang evolueren. Wel wat ik niet pikt is de beslissing van Microsoft om zomaar voor zijn Windows 11 eisen te stellen die niet eens nodig zijn. In Linux, wanneer men Windows 11-fs installeert, krijgt men een kopie conform van MS Windows 11 maar met een Linux OS. (zonder AI-toepassingen van MS-WS).
Het struikelblok voor Windows gebruikers is dat Linux werkt met commando's en deze behoren tot het domein van programmeurs! Ik heb enkele inleidingen gevolgd om te leren programmeren ( C++, Blockly, Java-script, HTML) en ik moet toegeven dat het niet aan iedereen gegeven is. Zeker niet voor mensen die zich daarvoor niet geroepen voelen. Probeer maar eens een WiFi -verbinding in Linux in te stellen als je de juiste commando's niet kent!
Oplossing? Volgens mij geen 'cursus' maar contacten met mensen die de nodige 'skill' hebben om jouw probleem te begrijpen en bereid zijn om te helpen.
Linux heeft, ten gevolg van het feite dat het een 'open' systeem is, het nadeel dat de keuze van programma (bvb. Ubuntu of Linux) geen sinecure is. Het begint al bij de samenstelling. Daarvoor heb ik mijn keuze bepaald door het feite dat ik een Windows gebruiker was en daarvoor voor Mint gekozen heb. Een Apple gebruiker zou voor Ubuntu kiezen omdat beide systemen herkenningspunten hebben.
Nu, de ervaring leert mij dat veel Windows gebruikers er tegenop zien om van OS te veranderen want als je een nieuwe toepassing wil installeren, dat doe je niet via Google maar via Linux-Store en deze toepassingen zijn altijd 'freeware' of 'pseudo-freeware'. Het onderscheid moet je kennen en de leer-inspanning vergt enige inspanningen. Maar voor wat hoort wat!
Muppet

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

08 apr 2024, 09:13

Dat Linux met commando's werkt is evenzeer waar als dat Windows met commando's werkt.
Ik typ dit vanop een Linux Mageia 9 die als desktop evenzeer dienst doet als server voor printers, bestanden delen, DNS en twee database toepassingen - in feite drie als ik LibreOffice Base meereken. En om dat te konfigureren komt daar geen letter commando' bij te pas.
Dat de interne werking van een Linux moeilijk is, is evenzeer waar als dat de interne werking van Windows voor de "normale" gebruiker té moeilijk is. Dat is lood om oud ijzer. Hoeveel Win gebruikers ken jij die weten wat ze met de Win registry kunnen of mogen aanvangen???? Hoeveel keer is hier al moeten uitgelegd worden wat het verschil is tussen outlook.com en het outlook programma???
Ik heb verschillende mensen van Win naar Mageia gebracht, jaren geleden, en niemand is ervan teruggekeerd.

Muppet
Lid geworden op: 23 jan 2024, 17:08

10 apr 2024, 18:16

Dank U Hviaene voor uw reactie. Ik had duidelijker moeten zijn.
Net als WS gebruikt Linux 2 interfaces voor de invoer door gebruikers. Alle instellingen die via de GUI worden geconfigureerd kunnen ook via de shell worden ingevoerd in de vorm van 'opdrachtregels' in een 'Terminal emulator' die de commando's via het toetsenbord ontvangt, uitleest, event. prog's start en output als tekstuitvoer teruggeeft. Daarnaast heeft iedere shell een eigenprogrammeertaal waarmee shellscripts geschreven kunnen worden.
In MS Windows gebruikt men meer grafische vensters voor de interactie met de shell.
Daarbij, bij MS Windows gebruikt men Direct-X om bestanden te openen. In Linux moet men telkens zijn WW ingeven. Tot hier niets nieuw voor U.
Dat maakt deze werkwijze voor een Windows gebruiker minder intuitief.
Komt daarbij dat MS Windows zeker geen slechte OS is en op een meerderheid van de PC's terug te vinden is.
Uit ervaring heb ik geleerd dat Linux een goede alternatief is voor MS Windows, zeker voor gebruikers die de stap willen zetten maar Linux kan niet alles. Bvb. voor flatscanners die MS Windows als driver hebben.
Linux werkt enkel met freeware software en dat levert ook compabiliteits problemen op.
Nu Microsoft heeft besloten oudere goed werkende PC's verplicht te laten vervangen door modernere met het oog op een betere veiligheid en de eisen voor AI toepassingen. Dat zijn de Microsoft gebruikers niet gewoon en wat Apple gebruikers als normaal vinden, verzetten MS gebruikers zich fel.
Hoe zal Linux 'AI' toepassingen implementeren? Weet U het?
Nu voor de gezocht kandidaten voor het schrijven een 'cursus' over Linux, stel ik vast dat de initiatiefnemer en alg. zaken weinig of geen vooruitgang boeken inzake deze initiatief. Twijfelen zij, zoals ik, aan de nut van deze realisatie? Linux in al zijn vormen is toch uitgebreid beschikbaar op internet!
Muppet

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

11 apr 2024, 09:41

@Muppet
Ik citeer je een paar keer.
" In MS Windows gebruikt men meer grafische vensters voor de interactie met de shell. " Waar haal je dat vandaan??? De Opdrachtprompt van Win en de terminal van eender welke shell werken zeer gelijkaardig. Integendeel, de bash shell heeft meer mogelijkheden is huis, maar ik ken er te weinig van omdat ik die nog maar zeer zelden gebruik.

"Daarbij, bij MS Windows gebruikt men Direct-X om bestanden te openen. In Linux moet men telkens zijn WW ingeven."
Wat voor onzin is dat nu weer. Als je inlogt op een Linux sisteem heb je onbeperkt toegang tot je eigen bestanden, zonder WW te moeten ingeven. Dat je andere bestanden (andere gebruiker of die van de administrator) niet kunt gebruiken zonder WW, is juist de eerste bescherming die er is tegen pogingen om via mails en bijlagen in je sisteem in te breken. Dat is een van de eerste redenen waarom er haast geen virussen zijn die werken in een Linux omgeving.

"Linux kan niet alles. Bvb. voor flatscanners die MS Windows als driver hebben. Linux werkt enkel met freeware software ...."
Ook hier draai je de zaken om. Dat Linux niet alles kan is een feit, mirakels gebeuren alleen in Lourdes en dan nog. Maar inzage ondersteuning van bv. scanners en printers ben je in Linux veeeel beter af dan in Win. Ik gebruik hier op mijn recenste Mageia nog altijd een flatbed scanner Epson Photo 2400 scanner die zeker al 15 jaar oud is. Probeer dat maar eens op een Win 10 of 11.
Ik ken mensen die al twee keer een perfekt werkende printer aan de kant hebben moeten zetten omdat die in de nieuwe Win versie niet meer werkte. In Linux worden oude drivers telkens meegenomen.

"AI": veel artificiëel, intelligent nog voor geen meter. Vraag je eerst eens af wat "intelligentie" eigenlijk is.

"Nu voor de gezocht kandidaten voor het schrijven een 'cursus' over Linux, stel ik vast dat de initiatiefnemer en alg. zaken weinig of geen vooruitgang boeken inzake deze initiatief."
Van dat initiatief weet ik eerlijk gezegd niets af, dat zal allicht in het verleden van deze thread zitten. Ik vraag mij af of we dan niet opnieuw het warm water gaan uitvinden. Ik zal eens op zoek gaan, en laat nog iets weten. Ik vraag me dan ook af welk het doelpubliek is. Ten andere, hoeveel Win gebruikers ken jij die een Win inleiding gevolgd of gelezen hebben??? Aan het soort vragen die in deze forums gesteld worden te zien, zullen het er niet veel zijn.