Palliatieve thuis zorg ?

Hier is plaats voor discussie of vragen over palliatieve zorgen.

mur
Lid geworden op: 31 jul 2005, 15:36

31 aug 2007, 17:14

veel kan ik er nog niet van mee spreken maar mijn dokter en de verpleging is hier heel goed ik moed die mensen bewonderen mijn man moet nu steun kousen dragen en ik kan die onmogelijk aan doen en dat doed hij met plezier en dat ik ze niet uit krijg moed ik maar bellen en staan altijt paraad voor een antwoort als je een vraag hebt

lief
Lid geworden op: 19 apr 2005, 20:55

02 okt 2007, 22:58

Ben jarenlang thuisverplegende
geweest ,er was nooit sprake van betalingen
alleen het materiaal dat gekocht werd
werd aangerekend...wat niet meer dan normaal is.

Je kan ook via het OCMW een samenwerking
proberen te bekomen....Huisdokter ,verpleegkundigen
en familie wordt dan samengebracht om tot een
zo goed mogelijk oplossing te komen...

Is daar nog het gegeven dat je bij paliatieve verzorging
recht hebt op een financiele tussenkomst. Hiervoor kan men
terecht bij zijn ziekenfonds.

vivaldi
Lid geworden op: 07 feb 2003, 11:07
Locatie: DEINZE

08 okt 2014, 16:06

Zelf ben ik al 15 jaar mantelzorger. De weduwe die ik bezoek is sinds een jaar palliatief verklaard - niet terminaal hé.

Moet wel zeggen dat de zorgverlening hier in deinze optimaal is. 3x een verpleegster per dag, 8u, 15u en 20u.

Om hen niet onnodig te laten komen geef ik om half zes de insuline voor het eten.
Dat spuitje kan een kind geven en dit doen de patiënten gewoonlijk zelf zolang ze er bekwaam voor zijn. Idem voor de glucosemeting.

Eén minpuntje: toen ik verleden week ziek was weigerde de verpleegster de insuline te geven omdat 'het niet in haar avondtaak vermeld was'

Dat schijnt zo te zijn, maar dan moet ze de huisdokter of de centrale van het wit-gele kruis hierover bellen.

Wel zeggen dat haar computer niet werkte.
Nu, na een paar dreigingen heeft ze het toch gedaan.

Maar dit is een enige uitzondering geweest.

De dokter: heeft de supervisie en komt regelmatig. Hij heeft één keer een plakkertje gevraagd en nu moet ze geen visite meer betalen. Dat zit vervat in palliatieve zorg, schijnt het.

Die vergadering heeft ook plaats gevonden op initiatief van de verpleegkundige die aangesteld is als coordinator voor de andere verpleegster.

Conclusie: hier niets dan lof!!!

vivaldi
ERRARE HUMANUM EST
MEDION derde generatie NVIDIA GEFORCE.
4GB DDR3CSDRAM. 2TB GARDE SCHIJF. WIRELESS LAN. USB3.0.MULTIKAARTENLEZER
2 EXTERNE SCHIJVEN 930 GB EN 31 GB

Windows 10

hoshinkido
Lid geworden op: 01 mar 2006, 11:28
Locatie: HOOG EN HEEL DROOG en zonder bubbels ,bubbels genoeg

08 okt 2014, 16:41

chapeau ik heb veel respect voor mensen als jullie(mantelzorg)
medion akoya P32010 (MD34140) AMD RYZEN
DDR4 - 8GB ram 1TB harde schijf +256 SSD
telenet fiber . bitdefender plus ( EDGE )

Tsameni
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:52
Locatie: Kempen

14 okt 2014, 08:41

Eerst en vooral oprechte deelneming bij het overlijden van je familielid.
Mijn laatste vier jaar nu, heb ik gewerkt als vrijwilligster op de Palliatieve zorg in St Lucas Gent, en ik durf hier volop te zeggen, de patiënten worden daar in de watten gelegd, er ontbreekt hen aan niks.
Er is een goede communicatie tussen arts, verpleegkundigen en vrijwilligers.
Er is een huiselijke sfeer bij ons op de dienst, er is een hond, een papegaai, vissen vogels.
Wat de mensen vragen, wordt in de zin van het mogelijke altijd gedaan.
Ze krijgen alles waar ze zin in hebben, van eten drinken, desserts.

Het verbaast mij wat de thuiszorg betreft, en inderdaad het is een kwestie van afspraken maken, de dokter is hier toch in gebreke gebleven.

Maar wil ook zeggen, het is niet zo bij alle Palliatieve thuiszorg.

Met vriendelijke groeten

Tsameni

jocafun
Lid geworden op: 25 feb 2004, 16:59
Locatie: Limburg

02 nov 2014, 08:02

9 jaar heb ik alleen gestaan met de verzorging van mijn man geveld door reuma copd longen en alzheimer
Laatste 2 jaar heb ik hulp gekregen van verpleegsters die hem s morgens kwamen wassen ,vanaf januari dit jaar is hij in gevorderde toestand terecht gekomen en meermaals in het ziekenhuis geweest ,toen ik vroeg voor zorgoverleg aan het hoofd van het wg kruis was het niet nodig ,niemand sprak hier over palliatieve toestand alleen de neuroloog ,hij zei zelf dat deze patienten in een hoekje worden gezet,het noodlot sloeg toe eind september en in het ziekenhuis zei de geriater dat er niets meer zou baten van behandeling en op mijn vraag of hij niet naar de palliatieve kon ,ja er was geen plaats 9 kamers waren volzet en ik moest mijn tijd maar nemen ik was er mij van bewust dat er geen tijd meer overwas zo ernstig was het ,5 dagen later is hij gestorven ,ik ga het jullie hier niet vertellen hoe mijn man is moeten gaan ,schrijnend was het maar ik moet er wel mee verder voor de rest van mijn leven ,hoe weet ik niet maar het zal heel lang duren eer ik dit trauma verwerkt ga hebben
Thuiszorg en palliatieve ,geen geruststellende ervaring voor mij geweest al die jaren en neen je mag deze sektor niet op de vingers wijzen ,ze hebben lange tenen ,mantelzorgers die vele jaren kort bij hun naasten staan mogen niets zeggen
Nog steeds hoop ik wakker te worden en dat ik een nare droom heb gehad maar de confrontatie is zeer groot en onleefbaar elke dag als ik opsta
Dankzij ...
Groetjes joca

deklusser
Lid geworden op: 22 sep 2017, 00:36

09 mar 2021, 00:49

gooit die dokter eruit ! is aan het profiteren !
Windows 10 Pro 64-bit
Intel Core2 Quad CPU Q6600 @ 2,40GHz 5,0GB RAM, NVIDIA GeForce 8400 GS
Norton Security 2018