Waar is de grens.

Samen van het leven en van sport genieten, dat is Sportelen. Ben je de vijftig voorbij en heb je geen zin meer om elke week door weer en wind te gaan sporten?

welkom01
Lid geworden op: 26 sep 2004, 20:35

18 sep 2011, 18:10

flupke 2
Je weet toch wel , van horen zeggen hoor je veel liegen .over doping
vele gepensioneerde wieler toeristen fietsen minstens 3x perweek , dan is het niet aan teraden met deze mannen mee te fietsen .

voorn
Lid geworden op: 27 okt 2006, 10:30
Locatie: Antwerpen

18 sep 2011, 18:20

De bedoeling van SPORTELEN is de gepensioneerden in beweging te krijgen op een verantwoorde wijze en niet van Hoboken naar Kruibeke te fietsen over Temse in één uur.

Eén van de nieuwste bewegings initiatieven is de 10.000stappen; die je ook in je buurt kan organiseren zoals in Hemiksem

http://www.10000stappen.be/Actievebuurt.aspx

trippel
Lid geworden op: 23 mar 2007, 14:21

04 dec 2013, 19:45

:D Ik ben op zoek naar een groep wielertoeristen om woensdag of zaterdag
mee te rijden.Snelheid max.30km. :lol: Regio Lier of rond Lier.

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

27 sep 2014, 11:56

Ik ben nu 58 en 3 jaar geleden ben ik beginnen lopen. Heb nooit ook maar iets aan sport gedaan.

Begonnen met start to run. Helemaal alleen. Maar wel met Evie en die zegde dat ik het zeer goed deed en dat ze fier op me was :D :D :D (voor wie niet kan volgen: het start to run programma is ingesproken door evie gruyaert. Ze zegt dan wanneer je moet lopen, wanneer je mag stappen en tussendoor vertelt ze al wel eens iets of ze zegt dat ze fier op je is).

Elke sessie duurt zo'n 30 minuten. In het begin is het meer stappen dan lopen maar na een aantal weken loop je 5 km. Bij mij was dat na het dubbele aantal weken omdat ik niet naar een volgende sessie overging als ik dacht dat het niet zou lukken. Sommige sessies heb ik wel 5 keer gedaan. Maar wat maakt dat uit? Je bent in beweging. Toen ik aan sessie 24 was voelde ik dat ik kon blijven lopen en liep de 5 km uit. Dus van 25 tot 30 heb ik niet meer gedaan omdat ik wist dat ik het kon.

Ik heb het helemaal in mijn uppie gedaan, gewoon op mijn eigen tempo. En wie nog aan zichzelf twijfelt: als ik het kan, kan iedereen het. Niemand was zo weinig sportief als ik. Ik geloofde het nooit dat ik erin zou slagen om ooit 2 km te lopen, laat staan 5. Maar het programma is zo opgebouwd dat het je 'meeneemt' en een mens zichzelf als het ware overtreft. Men ontdekt krachten die men bij zichzelf niet voor mogelijk hield.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat er wel 1 ding aanwezig moet zijn: de wil om te willen. Niemand doet het in jouw plaats, daar is maar 1 persoon die het moet willen.

Intussen loop ik meerdere keren per week 5 km, soms iets minder, soms iets meer. Ik heb ook al aan enkele wedstrijdjes deelgenomen. Niet om eerste te zijn, maar om toch eens tussen andere lopers te kijken waar ik mij bevind op de schaal van sportiviteit. Ik ben soms 50ste, soms 80ste. Dat interesseert mij niet. Ik ben de enige die mijzelf oplegt wat ik moet doen. En dat is proberen een tocht uit te lopen. Een record breken, dat interesseert mij niet meer, daar ben ik te oud en te wijs voor geworden. Op deze manier is het zalig sporten en door mijn gematigde manier heb ik tot hiertoe nog geen enkele blessure gehad.

Wie overweegt met iets te beginnen, probeer het. Maar niet onder dwang of onder druk. En stoppen kan je altijd.
Succes!
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)
Gast

29 apr 2015, 23:55

rjl schreef:
Wie overweegt met iets te beginnen, probeer het. Maar niet onder dwang of onder druk. En stoppen kan je altijd.
Succes!
Tja ... 50 % van diegenen die nu dagelijks of wekelijks aan 't joggen zijn zullen binnen 20 jaar problemen hebben met enkel- , knie- en/of heupgewrichten. Ik "loop" alle weken 1,5 uur aan één stuk achter mijn grasmachien , en dat is nog nuttig ook ...

Wannesto
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:28
Locatie: Belgie

30 apr 2015, 11:49

Mijn rug is versleten door het lopen , dat heb ik vernomen van een
Arts in het ziekenhuis . De schokken die je opvangt tijdens het lopen
zijn niet goed voor de rug en heupen , maar als je jong bent heb je
daar geen last van en later zit je met rugproblemen . Mijn collega's
lopers van vroeger sukkelen ook al met hun rug . Volgens de arts is
wandelen en fietsen veel beter , en dat doe ik nu rustig aan . Als je
fietst met iemand moet je tijdens het fietsen kunnen praten met elkaar ,
en zeker niet elkaar willen eraf rijden . Vele wielertoeristen nemen
medicatie om niet onder te doen voor een ander , dus om mee te
kunnen . Wie boven de 50 zich nog niet wil geven tegen over anderen
gaat best regelmatig op bezoek bij een arts voor controle . Maar ik
denk zich nog forceren als 50+ dat dit niet gezond is .

rjl
Lid geworden op: 29 okt 2012, 14:24

09 jun 2015, 09:47

The Spirit of Flanders schreef:
rjl schreef:
Wie overweegt met iets te beginnen, probeer het. Maar niet onder dwang of onder druk. En stoppen kan je altijd.
Succes!
Tja ... 50 % van diegenen die nu dagelijks of wekelijks aan 't joggen zijn zullen binnen 20 jaar problemen hebben met enkel- , knie- en/of heupgewrichten. Ik "loop" alle weken 1,5 uur aan één stuk achter mijn grasmachien , en dat is nog nuttig ook ...
Ja..... Spirit....... maar dan ga ik 80 zijn. Zonder sporten zou ik dan ook wel problemen met het een of het ander gehad hebben. En ik hoor het altijd graag zeggen: sporten: slecht voor dit of dat, en 50% krijgen dit, 25% krijgen dat. Is misschien allemaal waar. Maar dan moet je niks meer doen. En van op uw gat te blijven zitten, krijg je weer andere kwalen.
Jeugd is een voorschot, ouderdom de afrekening (El Espectador)