Alternatief voor het verdwijnende OV

Vragen/antwoorden betreffende ouderdom

Nicolaas
Lid geworden op: 30 jul 2009, 14:59
Locatie: Winkel, Noord Holland, W. Friesland

30 okt 2014, 16:55

Omdat de rendementen van vele buslijnen niet meer opweegt tegen de verdiensten verdwijnen deze suksesievelijk.
Aanvankelijk werd dit, op initiatief van enige ouderen, opgelost door zogenaamde 'buurtbussen' in te zetten. Bestelwagens met de mogelijkheid om 9 personen te vervoeren, inklusief de chauffeur.
Deze auto's rijden vaste route die afwijkt van de oorspronkelijke buslijn.
Vanwege de landelijk omgeving hier moest er ook aanvullend vervoer komen dat hier nu sedert bijna een jaar funktioneert. E.e.a. wordt verzorgd door de door de gemeentes gesubsidieerde Belbussen met Mercedes SUV's en vrijwillige chauffeurs w.v. ik er een ben.
Het is vervoer van deur tot deur. Je moet abonnee worden voor 7.50 per kwartaal of 15 euro per jaar.
Wil je worden vervoert dan moet je minimaal 24 uur van te voren je rit opgeven alsmede de geschatte tijd. Met een speciaal geprogrammeerde navigatie kan je in principe elk adres vinden.
Mijn vraag: wordt dit in Vlaanderen ook al toegepast om ouderen die minder mobiel zijn, maar die niet alleen, naar hun adres te rijden?
Mijn motivatie om als chauffeur te gaan werken is dat ik autorijden heel fijn vind en dan het zogenaamde 'nieuwe rijden' toepas en sociaal bezig zijn met ouderen. Twee vliegen in één klap! Er zijn dagen dat ik 400km rijd maar wel genoeg pauze heb.
Nicolaas

Paul Siemons
Lid geworden op: 03 feb 2004, 21:22

30 okt 2014, 17:07

Volgens mij in Nederland een illegale activiteit:
http://www.nu.nl/tech/3840919/particuli ... egaal.html

Cyper
Lid geworden op: 12 jun 2013, 23:17
Locatie: Ieper

14 jan 2016, 23:44

In België hebben we de vzw MinderMobielenCentrale. Dat is een organisatie die ook met vrijwillige chauffeurs werkt, waar je jaarlijks lid van kunt worden en waar je dan tegen een zekere vergoeding ergens naartoe kunt gebracht worden, op voorwaarde natuurlijk dat je "Minder Mobiel" bent.
Wàt dat precies inhoudt, is voer voor discussie. Als je geen auto hebt, zelfs om de simpele reden dat je je er geen kunt permitteren wegens te weinig geld, dan ben je nog niet "Minder mobiel" volgens de regels van deze vzw: je moet minstens op krukken of in een roelstoel horen, blind en doof tegelijk zijn of zo, als je ook maar één stap kunt verzetten ben je té mobiel om er gebruik van te mogen maken.
Ik heb er een poosje van kunnen profiteren omdat ik een tijd heb moeten revalideren van een ongeluk en zo'n halfjaar op krukken rondpikkelde, waardoor ik in aanmerking kwam.
Later is het nog vaak voorgekomen dat ik een operatie aan mijn been moest ondergaan en daardoor enige weken mindermobiel was, en tijdens dié weken had ik wel met de MMC meegemogen; maar om daarvoor nu een heel jaar lidgeld te betalen, dat werd me een even dure tocht als met een taxi, vermits ik de rest van het jaar niet mee mocht wegens veel te mobiel...
Daarom vrees ik dat dit zolang de veeleisendheid van de voorwaarden niet worden aangepast deze organisatie de vergelijking met het -ja, ook bij ons wegens besparingen steeds magerder wordende openbaar vervoer- niet kan doorstaan.
Want ook al moet je ergens ver weg naartoe, en er gaat bus noch tram naartoe, en je hebt geen geld voor een peperdure taxi en geen familieleden die je willen vervoeren, dan ben je toch nog altijd te mobiel voor de MMC. Al was het vanuit Ieper naar Lommel, als je op je benen kunt staan moet je maar lopen, vinden ze. Oud of jong, dat doet er niet toe.

Alleen: het is wél perfect legaal, zij het ietwat nutteloos.