Wisselschakelaar

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

20 nov 2015, 20:21

De verlichting in mijn garage kan ik op twee plaatsen aan- en uitdoen.
Ik veronderstel dat beide schakelaars dus "wisselschakelaars" zijn.

Eéntje heeft de geest gegeven en ben dus in het geliefde "Bompie-huis" een wisselschakelaar gaan kopen. Het schema staat hierbij.

In de kapotte schakelaar komen twee blauwe draden toe en één gele.
Volgens mij is de gele de fase en de blauwen de nulleider.
De bedrading dateert van 1952.

"L" is m.i. de gele draad. Zwart in het onderstaande schema.
"1" en "1' " zouden dus voor de twee blauwe draden zijn. Respectievelijk oranje en paars in het schema.

Mijn probleem is dat ik niet kan zien waar de ene blauwe in moet en waar de andere.
Ik voorzie dus drie mogelijkheden na het opsmijten van een munt en op mijn geluk te vertrouwen:
1. De boel marcheert terug perfect.
2. Het marcheert niet en weet dus dat ik de draden moet wisselen van plaats.
3. Er doet zich een kortsluiting voor en de stotz springt uit. Dan weet ik natuurlijk ineens dat de blauwe rakkers van plaats moeten verwisseld worden.
Uw mening wordt geäpprecieerd, luidop lachen mag maar de glimlach is de lach van de wijze :wink:
Afbeelding

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

20 nov 2015, 22:05

Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

constantia
Lid geworden op: 13 mei 2010, 11:38
Locatie: west -vlaanderen

21 nov 2015, 09:54

Halo Paca,

op de nieuwe wisselschakelaar zijn er 3 aansluitpunten
1 aansluitpunt is aangeduid met een P; daaraan leg je de gele draad,
de 2 andere draden met dezelfde kleur leg je aan de andere aansluitpunten.

Op je andere wisselschakelaar zul je zien dat de 2 draden met gelijke kleur ook aan de punten verbonden zijn zonder aanduiding en dat er een ander kleur aan de P verbonden is.
de 2 draden met gelijke kleur zijn zwevende raden. de derde draad is de fase draad.

Succes

mvg
wacht niet om gelukkig te zijn

pastoor
Lid geworden op: 19 mar 2005, 21:55
Locatie: Hoeselt, White House

21 nov 2015, 10:51

Verkeerd..
Laatst gewijzigd door pastoor op 22 nov 2015, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Sudoku, wijntjes proeven, genieten.

paul phillemon
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24

21 nov 2015, 15:04

de 2 blauwe draden zijn onderling verwisselbaar: dus alleen de gele moet aan de L-aansluiting, de plaats van de blauwe hebben geen enkel belang; daarom dat dezelfde kleur gebruikt wordt voor de zg. "zwevende" draden

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

21 nov 2015, 23:03

paul phillemon schreef:de 2 blauwe draden zijn onderling verwisselbaar: dus alleen de gele moet aan de L-aansluiting, de plaats van de blauwe hebben geen enkel belang; daarom dat dezelfde kleur gebruikt wordt voor de zg. "zwevende" draden

Met dank aan allen natuurlijk ga ik de laatste inbreng (van Paul Phillemon) uitproberen.
Waarom? Omdat ik geen goesting heb om te beginnen met nieuwe draden te trekken (zoals pastoor aangaf en zeker een goede oplossing voorstelde).
Ook omdat ik geen schrik heb om een stotz eens te doen springen, met alle voorzichtigheid die nodig is natuurlijk. Heb maar één maal 220V door mijn lichaam gekregen omdat ik al zo dikwijls de elektriciteit op en af gezet had dat ik er van overtuigd was dat er geen stroom op de draden stond en dus lekker de twee draden van een "prise" (stopcontact) met beide handen wou plooien. Dit is zo'n 45 jaren geleden maar dit gebeurt me nooit meer :roll:!

Paul Phillemon als je redenering klopt heeft u een Triple van Westmalle tegoed!
Het spreekt vanzelf dat ik hier nog iets laat weten.

Danny.
Lid geworden op: 15 mei 2003, 21:42
Locatie: Vlaams Brabant

22 nov 2015, 07:25

Paca, als je de voorstelling van een wisselschakelaar bekijkt zoals die vroeger getekend werd, dan zal je beter kunnen begrijpen dat het markeren van die twee blauwe draden zinloos is :wink:
Afbeelding
Daar waar de letters A en B staan, dat zijn nu de klemmen L
De twee andere aansluitpunten (die bolletjes), dat zijn nu de klemmen 1 en 1'
Tussen die twee ( in feite 4 klemmen) komen die blauwe draden (werden hier elders als zwevende aangehaald).

Als je nu denkbeeldig die schakelaars een andere stand laat aannemen, dan zal je merken dat je zodoende de lamp kan in en uit schakelen. Zoals nu te zien op die tekening zal de lamp branden, op voorwaarde dat ze niet defect is :wink: .Ook zal je merken dat door het verwisselen van plaats op één schakelaar van die blauwe draden jij eveneens die lamp zal kunnen in en uitschakelen.

En inderdaad Paca, van "den elektriek" moet je geen schrik hebben, enkel veel respect :wink:

En nog iets Paca, Westmalle hebben ze ook in Magnums ...
Afbeelding

Groetjes

Danny
Windows 11 Home 64-bit, Ram 8GB, Medion Akoya E23403 All-In-One, Microsoft Defender

paul phillemon
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24

22 nov 2015, 10:59

Paca, dat is geen redenering van mij! In een vroeger leven heb ik 5 jaar elektriciteit gestudeerd: lichtschakelingen waren de eerste oefeningen in het eerste jaar!
Op het schema van Danny moet je de twee tussendraden aan één schakelaar eens omwisselen, en dan het stroomverloop volgen door de schakelkontakten op de schakelaars te wijzigen.
Dit is eigenlijk de basisschakeling voor een méérknoppige bediening: bij de draden tussen de wisselschakelaars kan je zoveel kruisschakelaars plaatsen als je wil. Tegewoordig wordt dit vervangen door drukknoppen (met of zonder domotica)
Ik heb de Westmalle in de kelder; drink er één op je gezondheid!
Veel succes

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

20 feb 2016, 22:24

Dat wisselschakelaartje vervangen is dus dik in orde gekomen ... het heeft wat geduurd maar ben gezwicht voor de voorwaarden van mijn madam ...die waren niet van de poes ... maar ja, ik was de jongste thuis en dus de meest bedorvene :D
Pittig detail: heb op geen enkel moment de elektriciteit uitgezet maar ... voorzichtig geweest :wink:

paul phillemon
Lid geworden op: 30 sep 2007, 17:24

21 feb 2016, 09:49

Oef! Eindelijk kan ik vanavond die Westmalle soldaat maken!
Met wat hulp van het forum wordt je nog een goeie electricien! Proost!
Pittig detail: dat zou ik in het vervolg toch maar achterwege laten!

Paca
Lid geworden op: 28 sep 2006, 01:58
Locatie: Suzhou

23 feb 2016, 01:46

Ik weet het, ik weet het ... maar soms heeft men die neiging wat gevaarlijk te willen leven. Heb me zelfs veroorloofd alle drie de draden wat te betasten en heb niks gevoeld ... zou ik ongevoelig geworden zijn?
In elk geval, dank aan allen die me de goede weg gewezen hebben.
BTW, heb vandaag weer eens de "verbrijzelaar" (broyeur) van de WC moeten onder handen nemen, de Chef had er weer eens iets ingegoten met een stuk stof in. Resultaat? Complete vastloping! Gelukkig motor niet verbrand. Heb me weer in elfendertig bochten moeten wringen om de bazaar te ontmantelen en terug te monteren. Ik verdien dit allemaal niet :roll:

MichelN
Lid geworden op: 16 nov 2008, 17:44
Locatie: Groot-Leuven

23 feb 2016, 11:27

Paca schreef: Heb me weer in elfendertig bochten moeten wringen om de bazaar te ontmantelen en terug te monteren. Ik verdien dit allemaal niet :roll:
Welkom bij de naamloze helden.