IJsplekken en rijmplekken.

Hier kan je met elkaar discussiëren of vragen stellen over (exacte) wetenschappen en techniek.

BlauwBloes
Lid geworden op: 10 mar 2015, 05:59

18 feb 2016, 00:23

kotje schreef:Meet temperatuur op een brug of viaduct en temperatuur op het vlakke gedeelte.Men vindt hetzelfde of niet soms.
Nee, die kan op de brug lager zijn omdat:

1) Het contactoppervlak tussen de brug en de aarde veel kleiner is dan tussen weg en aarde
2) Het afkoeloppervlak is theoretisch het dubbele
3) De brug zit (meestal) als een vleugel in de windstroom, de weg niet

Je kan dit trouwens zelf controleren als je toevallig een stralingstemperatuurmeter in huis hebt.

De brug kan dus veel langzamer de warmte van de aarde opnemen en koelt veel sneller af. Het is om die reden dat koelelementen en radiatoren op deze manier vervaardigd zijn.

- Vinnen verhogen de effectieve contactoppervlakte met de lucht
- Vinnen lopen volledig parallel voor een ongehinderde luchtstroom
- Te koelen onderdeel maakt contact over een zo groot mogelijk oppervlak, maximale warmte overdracht

Afbeelding
Afbeelding

kotje
Lid geworden op: 20 dec 2005, 19:09
Locatie: 9880 AALTER

18 feb 2016, 11:03

Blauwbloes schreef:
De brug kan dus veel langzamer de warmte van de aarde opnemen en koelt veel sneller af.

Iets dat vlug de warmte opneemt zal sneller afkoelen.Denk hier b.v. aan temperatuur in de kempen. Temperatuur aan de kust:water warmt trager op maar koelt trager af(kustklimaat)[/quote]
Volgens ons verstand kan er niets bestaan, toch bestaat dit alles. Paradox?
ASUS 3gigabyte Win7
Waar komen we vandaan? Wie zijn we? Waar gaan we naartoe?

Jockey
Lid geworden op: 08 dec 2009, 23:19
Locatie: Wuustwezel

23 feb 2016, 16:51

BlauwBloes schreef:
kotje schreef:Hoe kan dit met die droge lucht?
Droge lucht is niet droog in absolute termen, maar voelt enkel droog aan.

Lucht met een relatieve vochtigheid van 80%, zowat de gemiddelde waarde nu, afhankelijk van de locatie waar je woont bevat bij 0⁰C nog altijd 4ml water per m³ lucht. Eenvoudig om te zetten met een online tool.
17.4g/m³ bij 20°c en een luchtvochtigheid van 75%. :-) Volgens men cursus op 'twerk in 1973...
Weet je,je kan perfect ruzie maken en toch vrienden blijven...

Stephaan
Lid geworden op: 31 jan 2005, 16:08
Locatie: Provincie Antwerpen

25 feb 2016, 00:06

Blauwbloes schreef:
De brug kan dus veel langzamer de warmte van de aarde opnemen en koelt veel sneller af.
Kotje schreef:
Iets dat vlug de warmte opneemt zal sneller afkoelen.Denk hier b.v. aan temperatuur in de kempen. Temperatuur aan de kust:water warmt trager op maar koelt trager af(kustklimaat)[/quote][/quote]

@kotje
Wat je schrijft over de Kempische zandgrond en het zeewater aan de kust is volkomen terecht.
Waarom vind ik dan toch dat ook Blauwbloes gelijk kan hebben, alhoewel zijn uitspraak op het eerste zicht het tegenovergestelde zegt van wat jij, kotje schrijft.

De brug kan met moeite een hoeveelheid warmte opnemen omdat haar kontakt met de warmtebron (de aarde onder haar funderingen) maar klein is. In de nacht zal de hoeveelheid warmte groot zijn die gemakkelijk verloren gaat door het grote oppervlak dat kan warmte afstaan aan de koude lucht onder en boven de brug.
Door het verschil in opgenomen en afgestane warmte (uitgedrukt in calorie per vierkante meter brug) zal de temperatuur (uitgedrukt in graden Celcius) dalen.
Anders uitgedrukt de brug zal gemakkelijk afkoelen ‘s nachts. Door de tegengestelde redenering zal ze ook overdag gemakkelijk opwarmen.

De vlakke weg daarentegen heeft een groot kontakt met de ondergrond waar ’s nachts warmte kan uit opgenomen worden. Dat terwijl het oppervlak langswaar er warmte wordt afgestaan (slechts) even groot is. Door het verschil in opgenomen en afgestane warmte (uitgedrukt in calorie per vierkante meter weg) zal de temperatuur (uitgedrukt in graden Celcius) ook dalen maar minder snel dan die vd brug