telelens en macrolens Nikon D3300

Kunst is als liefde en voor een liefde wil ik getuigen. (Marijke de Goey - 1947)

Rolle99
Lid geworden op: 10 feb 2008, 08:51
Locatie: Leopoldsburg

28 mar 2016, 19:14

Mijn dochter heeft zich als starter in fotografie een Nikon D3300 aangeschaft. Ze kan nog een AF-S telelens 300 mm gebruiken en een macolens. Wat kunnen jullie aanbevelen in een redelijke prijs/kwaliteitt klasse?
Enjoy.
Win 7 64 bit//RAM 8 GB// SSD 250 GB + 2 schijven van 2 TB//IE 11 + Google chrome//Anti virus Avast pro//MBAM//CCleaner//

paullamb
Lid geworden op: 07 jun 2005, 00:03
Locatie: Lommel

28 mar 2016, 21:02

Dat is gene gemakkelijke om aan te bevelen.
Wat wil ze ermee doen?
Hebben jullie de body met kitlens of al aparte lenzen?
De 300 apart is wel een dure lens.
De combinatie 70 300 is beterkoop, maar vanaf het 200 bereik is deze niet meer lichtsterk.

Ik zou eens tweedehands zoeken op Belgium Digital, of Marktplaats.nl.
Tamron en Sigma zijn alternatieve merken, maar.....
Macro is niet mijn ding geweest en ik er niets over zeggen. Een vaste 50 mm met 2.8 is daarvoor wel een alternatief. Voor portret een 150 met een vast brandpunt. Nikon is daar duur, maar een Sigma is daar goed.

hviaene
Lid geworden op: 05 apr 2004, 17:46
Locatie: Merksem

29 mar 2016, 10:24

Om een beetje aan te vullen op Paul: ik heb in het analoge verleden tot mijn tevredenheid een paar Tamron lenzen gehad, niks mis mee.
Ik hoop dat je dochter zich ineens oof een stevig statief aanschaft, want een 300 mm is tegenover het klassieke kleinbeeld of the full-size sensors een 450mm, en daar is uit de losse hand moeilijk mee te werken, tenzij op hoge snelheden, maar dergelijke lenzen zijn niet erg lichtsterk.......

theor950
Lid geworden op: 13 feb 2015, 17:17

29 mar 2016, 16:20

ja je kunt natuurlijk ook op tweede hands , maar deze vragen daar veel te veel , en wat is er gebeurd , nada garantie , maar hier kan je zeker in vertrouwen kopen en garantie erbij !!! zeer betrouwbare webwinkel en correct . http://www.cameranu.nl/nl/c14962/occasi ... demo/nikon , het is niet dat uw wens er vandaag niet bij staat , de volgende dag kan deze er wel bij staan . goed uitkijken dan . succes en wens je dochter veel fotografie genot , het is een mooie hobby of beroep . :D
Laatst gewijzigd door theor950 op 31 mar 2016, 12:19, 1 keer totaal gewijzigd.

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

29 mar 2016, 18:12

Beginnend fotograaf en al een 300mm en macro nodig hebben.
Bizar.
Ik raad aan om met de gebruikelijke brandpuntsafstanden te beginnen.
En met gebruikelijke fotografie, niet meteen de niches.
Fotografeer landschappen en portretten, met een landschapslens en een portretlens.
Vaste brandpunt voor betere kwaliteit, maar tegenwoordig is zoom zo gemeengoed dat men er bijna niet meer omheen kan.
En er zijn zeer goede zoomlenzen, maar die betaal je duur.
Vraag is of het de moeite loont om een dure lens op een eenvoudige body als de 3300 te zetten.

Prijs kwaliteit advies: hoe beter de kwaliteit, hoe duurder de lens.
Nikkor lenzen zijn top voor een Nikon.
Als je naar andere merken gaat, bekijk dan goed of al hun functies compatibel zijn met de body van de 3300.
Bepaal wat je minimum aan beeldkwaliteit wil. In verband met chromatische en sferische aberraties. Bekijk daarvoor de honderden reviews op Youtube.
Bepaal ook wat je maximum wil geven aan de lens (hou daarbij de prijs van de body in het achterhoofd).
En bekijk of dat te combineren valt: je budget en je gewenste kwaliteit.
Indien niet, moet je ergens water bij de wijn doen.

Maar mijn belangrijkste advies blijft: begin eenvoudig.
Macro en tele kan een niche zijn die men snel beu is, en dan zit je daar met die dure lenzen.
Tegenover de meer inzetbare brandpuntsafstanden.
Nog dit: met supertele en met macro kan je indrukwekkend mooie plaatjes maken, maar er is een groot verschil tussen goede fotografie en mooie plaatjes...
Ondank is 's werelds loon

theor950
Lid geworden op: 13 feb 2015, 17:17

31 mar 2016, 12:28

Major Domus , als de mensen willen , van eerste maal met die lenzen werken , dit is toch hun goed recht ipv een half gekopiëerd antwoord te geven . je vraag valt naast de kwestie . https://youtu.be/UhD65KRtdQQ

maior domus
Lid geworden op: 25 jul 2014, 00:06

31 mar 2016, 18:32

Theor, ik voel mij lichtelijk beledigd door uw opmerkingen.
Ten eerste is dit geen half gekopieerd antwoord, maar woord voor woord uit mn parate kennis neergepend, op maat van de vraag van topicstarter en met in het achterhoofd dat het om een beginner gaat.
Ten tweede is het uiteraard het recht van iemand om van de eerste maal met dergelijke lenzen te werken.
Ik geef alleen, als zeer goed onderlegde in de fotografie, aan wat de valkuilen zijn voor een beginner en dat is mijn recht.
Ik wil alleen maar helpen.
Mijn vraag is dus allesbehalve naast de kwestie.

Ik vermoed dat u zo'n verongelijkte plaatjesmaker bent die zijn "vakmanschap" graag afmeet aan de grootte van de toeter op zijn camera.

Beter om als beginner niet naar het advies van zo'n mensen te luisteren, want dan blijf je ten eeuwigen dage prutsen in de marge.
Ik hoop dat ik u hiermee niet beledigd heb Theor.
Groeten.
Ondank is 's werelds loon